Jump to content

Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Sant nok, Ivar. Er jo samme skroget. Syntes dog. 490en er penere.

 

4T støyer godt de også, og siden støyhetta passet, så blir det nok til å beholde den anyhow. Må bare være forsiktig med tiltingen.

 

Takk for tips, Morten og Ivar ang. Ultralyd. Skal ringe Andøya båt og motor for å høre om pris. Tenkte bare å få den igang for å så selge den.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Til den prisen så blir det nok garantert kjøp.

 

Takk for link, Bruflaat!

 

Forresten, har jo bare en alu prop da jeg mistenker en stål vil bli litt overkill mtp. Fartsområdet, men motor er hevet 1 hull. Så den hviler på nest øverste. Er ikke det helt kurrant?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Da var spenningsregulatoren montert. Ble fort kald i regnet, så får starte den senere å sjekke at den sviver pent.

 

Renset delen mot blokk og mot baksiden av regulatoren før jeg påførte termisk pasta imellom (Som er av ypperste kvalitet i PC sammenhengen ). Fikk tips om at det var smart for å øke varmeoverføringen. Kan jo ihvertfall ikke skade.

 

Ellers så var gass/gir kraftig feiljuster, går på skinner når, blir nok enda bedre når motor er igang. 

 

Bestilte en ny analog turteller fra Bakken til 450,- inkl. frakt for et par dager siden, var utrolig nære på å kjøpe ny hydraulisk styring t.o.m 150HK til 3500,-, men slangene var  9 meter lange, og det baller på seg dersom jeg må ha andre, så droppa det. Får ta det opp til neste sesong.:cool:

 

Powertrim motoren lager en mindre pen lyd, men beveger seg bra å holder seg der den skal.. Så er nok ikke lekkasje. Har prøvd å fylle på også.. :hmm:

 

Satser på sjøsetting på fredagen/lørdagen alt ettersom hvordan været er.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Fikk telefon var Tohatsu kjøper. 

 

Motor tente ikke på nederste cyl. Var vanngjennomtregning på den sylinderen.

 

Skal snakke med selger for å se hva som kan ordnes. 

 

De har jo kostet på lakk, nye dekaler osv. Så de ville ikke heve kjøpet, men heller få motor reparert. 

 

Har dere tips?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tohatsukjøper er refundert. Motor er søppel. Heldigvis løste alt seg greit, men har så dårlig samvittighet til de grsder. Den éne motoren jeg ikke tester på vann før salg er søppel..

 

Om noen vet om en blokk som passer, eller lignende. Gi gjerne beskjed!

 

Evt. Intr i en god delemotor. Nyere starter, powertrim, nyrengjorte forgassere, UV hus osv.. 

 

Selger påsto fortsatt at dette var en motor som bare fusket litt på topp-turtall.. 

 

Første gang jeg har blitt lurt, og sikkert ikke siste.. Men får ta det som en lærepenge.

 

På toppen så trenger jeg ny kontrollbols(?) Til Mercuryen... Den jeg fikk med hadde klippet kabel for instrumenter, så de medfølgende instrumentene er til ingen bruk..

 

Merker jeg begynner å få ting opp i halsen her.

Resized_20180502_204142.jpeg

Resized_20180502_204137.jpeg

 

Motor starter å går utrolig nok, mister ikke tredje cyl før etter litt gange.. derfor jeg ikke la merke til det under tønne-testing.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 9 timer siden:

Selger påsto fortsatt at dette var en motor som bare fusket litt på topp-turtall.. 

 

Første gang jeg har blitt lurt, og sikkert ikke siste.. Men får ta det som en lærepenge.

Har du vurdert å kontakte han som solgte motoren til deg? Du stiller høyere krav til deg selv enn til han som solgte til deg. Det er bra og forbilledlig, men er forskjellen for stor? Kan jo være en til som sitter med dårlig samvittighet.

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 1 time siden:

Har du vurdert å kontakte han som solgte motoren til deg? Du stiller høyere krav til deg selv enn til han som solgte til deg. Det er bra og forbilledlig, men er forskjellen for stor? Kan jo være en til som sitter med dårlig samvittighet.

Dette var bare en gammel drittbåt og drittmotor sa han, og sa at siden jeg skulle jo hive på en annen motor.. (for da er det plutselig "greit" at medfulgte motor var defekt)... Jeg hadde ikke betalt mange tusner for et "drittbåt" og en "drittmotor". Ei kjørt i flere timer for å hente en "drittpakke".

 

Han påsto han kunne ta båten og motor i retur, men jeg har kostet på båten for mye..

 

Så nei, han ga F. for å si det mildt. Ble tilbydd 2000,- i kompensjon etter noe tid på tlf, men noe mer var uaktuelt. Noe jeg vurderer å ta. Det minimerer tapet. Da sitter jeg bare med et tap på omlag 8500,-. Dersom jeg får 4500-5500,- for delene, så har jeg tapt 3000-4000,-, noe som er innafor mtp. økonomien min. 

 

Hadde vært en ting om jeg var ferdig utdannet og i jobb, men går på skole og er 18 uten ekstra arbeid. (For øyeblikket, søkt endel, men virker tørt her i Kristiansand området).

 

Men shit au. Kunne vært verre. Har dårligere samvittighet til de som originalt kjøpte motoren. 

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Båten ble sjøsatt på fredag. Uten noe særlig eksperimentering med høyde, trim osv. så fikk vi greit 30 knop på GPS med 2 per (Ca 165KG) samt normalt utstyrt båt. Så er OK iallefall. Har jo ikke akkurat turteller heller... Men slo ikke i noen sperre. 14P står på. Har 12 og 13 også til rådighet evt.

 

Motor virker til å gi litt ekstra bensin på tomgang, så skal bytte plugger. Vurderer også å bytte bensinfilteret i motor, samt installere vannutskiller. Men er nysgjerrig på effekten siden jeg bruker bærbar tank. Samme tanken jeg har hatt de siste to årene..


Plugger kjøpt, men tenker jeg bytter også filter.

20180507_114334.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

kjipt...!    Men syns du skal ta en pust i bakken og tenke deg litt om før du ditcher båten iallefall.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tja - er ikke mye båt som blir kjørt med 1 stk. havarert Tohatsu. ?

 

Skulle bare hatt litt mer klunker, så hadde jeg kjøpt min Fars E-TEC 90HK han skal selge ila. sesongen. Men en ferskvannskjørt, 2010 mod med ca 150 timer er ikke billige heller. ?

 

Mulig det dukker opp en brukbar E-TEC ila. sesongen. Spørs om 140-145KG blir i overkant for akterspeilet.. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Motor er levert tilbake og pengene er refundert. Intet vondt å si om selger, en ærlig og god kar som prøvde å ordne opp på best mulig måte, og det gjorde han! ?

 

Jeg kryper til korset og vurderer (faktisk..) en slik gammel totakter nå.. En Yamaha 70HK 2T hadde vært fint, ca 98 og nyere.. Men er fortsatt en 20 år gammel motor.. Og totakt bråker, lukter og dyrere i drift.

 

Har nå mest sannsynlig ordnet en greit betalt jobb i sommer, og jeg bruker båten såpass at jeg kan rettferdiggjøre et litt dyrere kjøp, så "drømmen" er jo egentlig vært enn nyere 75HK E-TEC da jeg har endel peiling på disse, samt software og litt diverse snacks. Nå har jeg jo endel Merc. utstyr som må ut til salgs også. Har jo eid et par E-TEC og har vært fornøyde så langt.

 

Men ser hovedsaklig på motorer til ca 20.000-25.000,-. Får jeg jobb så kan det økes til lit mer, men kan strekke meg til 30.000,- nå dersom det virkelig er en fin motor. Får satse på at jeg finner noe OK med det budsjettet. 

 

Om noen kjenner noen, eller har noe så send gjerne en mld. her!! Jeg har pengene klare^^?

 

Noen motivasjons bilder til meg selv:

 

20180511_161336.jpg

20180511_161330.jpg

20180511_152745.jpg

20180426_163635.jpg

20180426_163630.jpg

20180507_114334.jpg

20180423_154518.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Kjipt å høre, synd at folk kan holde på sånn.. :,(

 

@Napoli: Joa, har ikke gitt helt opp enda iallefall. Er bare stressa for at jeg ikke skal finne motor i sommer.. skal jo på hytta de neste fem dagene. Planen var jo å kjøre båten bort fra Kr.sand til en hytte rett med Høllen i Søgne. Heldigvis så har vi en Shetland 570 som funker meget bra, så hadde flaks der.

 

Nei, så får se. Har jo penger på bok, så skulle det dukke opp et kupp så er jeg klar. ?

 

Ellers så er jeg godt fornøyd med båten, kjørt endel i 30 knop ut Vestergapet for å teste litt, fløy godt. Feiger alltid ut når den vipper mellom b/b og s/b med baugen i lufta, så må lære meg oppførselen til båten før jeg tør å leke som en idiot.??

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Mulig det blir E-TEC 90 på denne ja.. 

 

Noen som har en formening om verdi på en 2010 mod, ca 150 timer, ferskvannskjørt hele livet, komplett med instrumenter og kontrollboks?

 

Nye plugger, girolje, impeller, ny XD100 olje osv.

 

Solgte ifjor min 2007 75HK modell til 36000,- på dagen. Da var det 7-8 interesserte. Kunne sikkert fått nærmere 40K for den.. 

 

Link til 75HK: https://www.finn.no/101042552

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da kjøpte jeg en 70HK Yamaha 2-takt fra 97-98. Gått 230 timer siden ny.

 

Fikk den rimelig, men mangler sidemontert kontrollboks da toppmontert fulgte med. Si ifra om noen har liggende.

 

Ble 2 takt da den kostet 40% av E-TECen, 105 mot 145KG, og trenger strengt tatt ikke forsterkning i akterspeil eller bytte av styring.

 

Eneste er at motor denne sesongen går litt varm på tomgang, i fart så er den OK, tips?

 

Denne motoren burde være en sunn match for båten.

 

Screenshot_20180520-185440_Facebook.jpg

Screenshot_20180520-185447_Facebook.jpg

Screenshot_20180520-185451_Facebook.jpg

Screenshot_20180520-185444_Facebook.jpg

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skal bytte impeller, termostat, girolje og plugger samt smøre den opp. Så den skal få en fin service!

 

Jepp! Følte dette var en sunnere valg. Så er det jo ikke verre enn at jeg kan bytte motor dersom jeg mistrives i sommer, men når vi snakker om en mer A - B båt, så tror jeg faktisk det vil være helt alright.

 

Disse holder seg jo veldig godt i pris også.

 

Også vil jo lyddekselet hjelpe på støyen i tilegg, og etter å ha kjørt en Shetland 570 med en Mercury 50HK 2-takt, så er det igrunn ikke så avskrekkende, hehe.

 

Eier hadde byttet impeller i fjor, men ikke pakninger o.l. så skal bytte impeller med alt av pakninger før jeg gjør noe annet. Hadde en Mariner 50 som ikke kjølte bra for et par år siden. Impeller så bra ut. Etter komplett bytte så kjølte den greit igjen.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

hvaslags propell som sto på?    19" burde passe fint , litt avhengig av type da.  Kan med fordel monteres 1-2 hull opp fra plata i flukt med bunn.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...