Jump to content

Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?


Snusmumrikken

Recommended Posts

.. en annen ting å ta med i betraktinga er at når produsentene utarbeider kjørefakta så er det nok nye båter som testes også , ikke båter som er 30-40 år gamle :giggle:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Får 5500-5600 alene med 13x19 alu. Spinner ut i skarp sving, skal senke. Til tross for relativt "lavt" turtall, så spretter den opp i plan veldig lett, spesielt om jeg trimmer inn.

 

20180629_204730.jpg.7dd19d941e2f62275c44c99878082d1e.jpg20180629_192619.jpg.9f611ef9fd0104fba2ed95e6d06b59d1.jpgFull spiker

 

20180629_192610.jpg.5a7fd207d8b068ea3a159ab5dfd59fff.jpgKamerats Musling 370 med Mariner 50 (Type Flekkerøya kopi).

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da gikk jeg på en "smell"... Neida.

 

Kjøpte en Yamaha 90HK 2-takt som skal være i tilsynelatende god stand. Stått mer eller mindret lagret de siste 4-årene. Og siden Askim er så nærme svenskegrensen, så blir det meg og et par kamerater som tar en liten "ferie" på veien bort. ?

 

Link til annonse:https://www.finn.no/125035409

 

Har igrunn solgt Yamahaen 70HKen også. En som absolutt ville ha motoren, så får se ut kveldingen. Har ikke lagt den ut annet enn ønskes bytte mot 90HK.

 

Så da blir det forsterkning og ny hydr. Styring til høsten. Mellomlegget fra 70 til 90 består mest av drivstoffkostnader for henting, så er ikke gale! 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Fornuftig valg av motor - 90 hk to-takt er den motoren jeg mener passer best på Weslingen. På Yamahaene er det lurt å sjekke at autoluben fungerer greit. Forsterkning er lurt når motoren allikevel er av, og gir litt mer ro i sjelen i forhold til motorstørrelsen. 

Hydraulisk styring ville jeg droppet. Det er egentlig ikke plass til det i motorbrønnen, så man må tilpasse ganske mye for å få det til. I tillegg gir det ikke så veldig mye mer komfort enn en velfungerende mekanisk styring på en såpass liten motor.

 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Takk for tips!

 

Skal kjøre de første to tankene med olje i bensinen. Jeg tror jeg har noe XD50 olje liggende, så tømmer nok tanken og fyller på ny olje. Kommer til å bytte plugger og impeller samt. kontrollere termostat. Må også kjøpe tacho da motor ikke følger med.. Men det er en smal sak å få ordnet. 

 

Tenkte å støpe inn "kneplater" på innsiden, og montere forsterkning for Westermoen. Men spørsmålet er hva jeg rekker før jeg monterer 90HKen. Litt tidlig å avslutte sesongen også. Men burde kanskje ikke ta mange dagene med støp?

 

Jeg må også lære meg å støpe, da jeg er helt grønn. Men noe så lett som to kneplater burde være en overkommelig jobb\ for en rookie. Mulig min Onkel har peiling, han tidligere jobbet hos Skibsplast på Evje. 

 

Da dropper jeg hydraulisk styring. Lest om mange som har slitt med det. Så går nok for en type non-feedback wirestyring. Det er jo rimeligere også vil jeg tro.

 

Har jo som sagt en 40L tank fastmontert tank liggende. Burde jeg se om kunne fått plassert den i baugen i og med at jeg får nå 125KG på hekken?

 

Gleder meg til å teste med 90HK! Burde bli andre boller enn med 70en. 

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Den store forskjellen på 70 og 90 er ikke toppfart, men moment. Den gir overskudd til å gå lettere i nesten alle hastigheter, samt går mye lettere i plan. Er bare noen få knop forskjell på toppfart.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Får jeg 40 knop på GPS, så er jeg mer enn fornøyd nok! Da begynner det å bli litt hastighet også.

 

70HK yammisen blir hentet hjem imorgen. Kjøper tidlig på lørdagen. Han skulle ha den på en Skibsplast 450 (460?) VS eller lignende. Vil nok være en ypperlig motor der.

 

Min 70HK hadde primestart, så den startet bare du vred om nøkkelen. Har 90HKen også det samme?

 

Ingen som har en turteller liggende?

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Har lyst å trimme motoren som et vinterprojekt, kostet faktisk ikke allverdens, og gammle deler kan selges for å redusere regningen. Tar gjerne noen nattevakter ekstra for opplevelsen og erfaringen, samt morronivået alene!

 

Jeg kan skaffe meg et UV-hus med nosecone fra tidlig 2000-tallet, lite mellomlegg på ca en båtlapp ved bytte vanlig mot nosecone.

 

Hadde dette være en ulempe, til tross for en evt. Vei hvor motor beholdes original?

 

Takk for svar!

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

såvidt jeg har hørt så er nosecone helt unødvendig i 40 knop. 

om du kjenner til noen i området som driver med båtracing så er sikkert de de rette å spørre om tips & tricks 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da er motor hentet og alt vell. Gikk litt daut på tomgang, men var 3 år gammel bensin i tanken. Gikk fint når jeg ruste den. 

 

Fikk kontakt med forrige eier da han visst hadde vært i Wesling miljøet tidligere (S_O), og han mente at alt var byttet på den motoren min. Topp, eksos og gasserne. Hetta var visst lakkert på verksted også, da med nye dekaler i tillegg. Var veldig strøken uansett. 


Da blir det aluplate for Westermoen i første omgang, og ny styring. Har dere tips til anbefalt telefleks styring som tåler litt motor? Gjerne non-feedback også.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha på nosecone, sette motoren på lift/brakett og heise den til himmels, så er det god plass til hydraulisk styring. I 45-50knop så ville jeg hatt hydraulisk styring i allefall. 

 

Ps: han du bytter girhuset med, holder på med en wesling som skal få 90etec. Den er det jeg som forsterker i ræva

 

Han du bytter med, har forrsten en 27" winrace cleaver, kjøp den og send den til olle og vri den ned til 24/25" 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan forsterker du forresten? Kostbart? 

 

Dette skal bli en hverdagsbåt, så spørs om cleaver blir særlig aktuelt da. :-p

 

Har ikke avtalt noe enda, så er ikke sikker på om jeg skal betale for å få byttet til noe jeg strengt tatt ikke trenger enda. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Setter inn noen avstivere bak under brønnen, alu plate fra utsia som Westermoen anbefaler. Støpen koster 150kr i materialer og det er gjort på en time. 

 

Det nosecone kittet koster over 3000kr på ravns garage, så prisen for ett ferdig montert kit er jo under halve prisen hvis du skal ha det seinere. Men det kommer jo ann på hva du selv vil med båten da

 

Sett på en 23" rundblader som for eks raker, rebel, evt noe cuppa som ballistic. Med nosecone, mye heis og setback, så gjør weslingen i underkant av 50 når de har 90 i ræva. 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 10 timer siden:

Sett på en 23" rundblader som for eks raker, rebel, evt noe cuppa som ballistic. Med nosecone, mye heis og setback, så gjør weslingen i underkant av 50 når de har 90 i ræva. 

Det tror jeg ikke stemmer. Jeg mistenker at din erfaring er fra Fjordling - og at du regner med at Weslingen gjør det samme eller til og med går litt bedre enn Fjordlingen siden den er mindre og lettere?

Jeg har hørt med mange som hevder at Weslingen deres gjør 40-43 knop med 90HK, men når man faktisk måler den med GPS (ikke trykklogg) ender det opp med at de gjerne gjør rett i underkant av 40 knop. Med riktig setback, heis og en 23-tommer raker tipper jeg den gjør rundt 45-46 knop. En nosecone vil kanskje gi opp mot 1 knop ekstra på en såpass liten motor og båt ville jeg tro. Da ender man vel gjerne opp rundt maks 47 knop.

 

Det sagt - dersom tanken er at det skal være en bruksbåt, til og fra skjæra, med flere ombord og gjerne litt vannski ville jeg holdt meg til standard propell (evt kjøpt en stålpropell med standard stigning) og sørget for fungerende powertrim samt riktig monteringshøyde.  

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

Så 47, er ikke i underkant av 50 ?

 

Erfaringene mine er med wesling ja. Hadde det vært snakk om fjordling så hadde jeg sagt: 90? Det blir for kjipt, sett på en 200 og kjør 65

Hehe - OK da :) Ser vi har en begrepsforskjell - jeg tenker 49,-noe når man er oppunder 50 :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Et par bilder av det nye gliset?

20180802_165455.jpg

20180802_165446.jpg

20180802_165442.jpg

Lastet opp en liten, rask video av den igang: 

 

Demonterte øverste forgasser og den var strøken, motor hørtes grei ut med ny bensin, så virker som de ikke trenger en rens iallefall. :-)

 

Ønsker fortsatt å kjøpe meg en turteller (helst digital) om noen har noe liggende.. Propellen som sto på var 13 1/2 x 15 mener jeg.. Så blir nok noe smått. :-pp

 

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...