Jump to content

Hvordan koble skilletrafo


BØstrøm

Recommended Posts

Bra at du har fått skjema for panelet. Ser det der er beregnet for TN anlegg. Det viser og hvor jord-AC skal kobles.

At du ikke får samme spenning på begge viklingene på sekundærsiden, kan bety feil i trafo eller målefeil. Målte du og med en liten belastning?

På primæsiden, brukte du 230V tilkoblingspunkt på begge ledere? Mener du nevnte tidligere at du brukte en leder på 230V og en på 220V. Venter til du har sjekket nærmere.

Link to post
Share on other sites

Det er samme som på Victron Trafo’n, se bilde som Bonus lagt ut tidl........

OBS, viktig att N og PE ligger sammenkoblet før jordfeilsbrytern.

 

la tidligere ut en link på hur en blå-CEE kontakt skal vare koblet iflg std.

iblandt ligger N og L1 feilvendt i landkontakten og da vil en panel som din vise feil

(det trenger du ikke oro deg for Bøstrøm lenger, ettersom du har trafo, og ditt ligger rett på sekundærsiden)

Er det krav i norske havner att blå CEE-kontakt har PE, N, og L1........eller kan man  finne

PE, L1, L2 -kobling ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har igrunnen funnet ut hvor jeg skal koble meg på. P ene under klemma står for primærside, mens mp står for midtpunkt på sekundærside. Trafoen øker spenningen litt,fra 237 til 245 når jeg kobler begge på 220v sekundærside. På 230 har jeg over 255 volt. Måler jeg fasene mot utilkoblet jord i båten 133;5 volt på den ene fasen,og 112,5 volt på den andre. Spenning inn er 237 volt, og de er ganske like mot jord. Det er tett mellom primær og sekundærside, når jeg bruker piper uten spenning.

 

Jeg tror alt er iorden, men usikker på hvorvidt jeg skal koble jord mot Nleder, eller ikke. Når jeg gjør det forsvinner reverse polarety lampen, men alt virker med og uten jord der. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 1 time siden:

... Men er det ok å gå rundt i maskinen f.eks, og alt man tar i har en av fasene koblet på. Jeg godtar det hvis svaret er ett rungene ja, synes bare det er rart.

 

Så lenge du ikke har muligheten til å ta på den andre fasen samtidig som du tar på maskinen og tilhørende utstyr, så går jo det bra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Om du ønsker at jordfeilbrytere (jordfeilautomater) i anlegget skal virke må trafoen ha referanse til jord enten med at nullpunkt (mittuttak) eller en av fasene som da blir N kobles til jord.

Det er ikke vanlig å gjøre dette på båter som bruker 230/400/690V til ting som har med båtens drift å gjøre. Her kjøres det med rent IT nett uten jordet mitt punkt. Dette for at anlegget skal kunne driftes med en vis jordfeil. Det er da alltid montert en lekkaseovervåkning som fort løpene forteller vor stor jordfeil en til en vær tid har i anlegget. Om impedansen til jord blir mindre en 1 megaohm gis det gjerne alarm.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 1 time siden:

Om du ønsker at jordfeilbrytere (jordfeilautomater) i anlegget skal virke må trafoen ha referanse til jord enten med at nullpunkt (mittuttak) eller en av fasene som da blir N kobles til jord.

Det er ikke vanlig å gjøre dette på båter som bruker 230/400/690V til ting som har med båtens drift å gjøre. Her kjøres det med rent IT nett uten jordet mitt punkt. Dette for at anlegget skal kunne driftes med en vis jordfeil. Det er da alltid montert en lekkaseovervåkning som fort løpene forteller vor stor jordfeil en til en vær tid har i anlegget. Om impedansen til jord blir mindre en 1 megaohm gis det gjerne alarm.

 

Som gammel skipselektriker har jeg selvfølgelig et rent IT-nett om bord i Dreamer, slik som beskrevet av Bårdp.  Fordelen - som jeg tidligere har beskrevet - er at jeg tåler 1 jordfeil uten å få black-out. Alarmen gjør at jeg i fred og ro kan finne og fjerne jordfeil nr 1 før det skjer noe mer. 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev On ‎31‎.‎03‎.‎2018 at 12.10:

 

Jeg kan ikke finne noe i mine bøker om at dette er et krav så lenge man har installert en skilletrafo. Hvor man legger opp et "lokalt" IT-nett ombord. 

 

 

Kravet er utkobling på jordfeilstrøm over 30mA og 50V.

 Dette tilfredsstilles med jordfeilbryteren. Husk og test den ofte ombord. (bruk testknapp) 

For ny installasjon så det krav til test av utløsningsningstid og test av utløsningsstrøm(varierer ofte i fra 15mA - 30mA)

 

Varsling er lovlig på et IT-nett på land. Jeg er litt usikker på om det er lovlig i en fritidsbåt.(har ikke funnet noe konkret om det) 

Men det er jo bare tull og gå for varsling i mine øyner. 

 

Da har jeg sjekket. Anlegget mitt er koblet opp etter anbefalingen fra Noratel (leverandør av skilletrafoen min). Der 'Midtuttaket (M) tilkobles båtens jordingssystem'. Og så er det montert personvernautomater som løser ut på 30 mA. Kan ikke huske hvor jeg fikk fatt i dette med at skroget skulle være del av denne jordingen tilbake til midtuttaket (mulig at jeg har forlest meg på DSB). Altså er koblingen min ganske lik den som Lars H har tegnet lenger tilbake i tråden. Jeg vet ikke hvor komplisert anlegget til BØstrøm er. Men anlegget mitt består i hovedsak av tre doble stikk. Og har ikke avgjørende betydning for drift av båten. Så jeg er happy med at jeg ikke kan køre rundt med en jordfeil jeg ikke vet om. Bedre at det løser ut. Så langt har anlegget vært tett. Jeg skal i hvert fall sjekke om det er en forbindelse mellom skrog og midtuttaket på trafoen. Hvis den er der, blir den fjernet. 

Link to post
Share on other sites

Har du en "oppskrift" for hvordan måle dette? Jeg har en megger liggende et eller annet sted som ikke virker, kanskje jeg skal fikse den. Tror det bare er noe med batteritilkobling der det kanskje er et brudd.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Har du en "oppskrift" for hvordan måle dette? Jeg har en megger liggende et eller annet sted som ikke virker, kanskje jeg skal fikse den. Tror det bare er noe med batteritilkobling der det kanskje er et brudd.

 

Det har jeg forklart i et tidligere innlegg i denne tråden (hvorfor har man fjernet nr. på innleggene)?
 

Kommentar fra moderator: Se her: Antar det er dette innlegget det er snakk om.

 

Link to post
Share on other sites

Da blir det vel omtrent som tegnet på .Multiplussen. Da kommer strøm fra skilletrafo, gjennom jordfeilbryter, og samler ut og inn fra lader/inverter, samt fordeling forbruk der. Det er tegnet en jodfeilbryter, bare på jord på forbrukssiden? Er dette en spesiell jordfeilbryter, eller har jeg den i panelet?

 

Er dette TN nettet like sikkert som jord på midpunkt skilletrafo?

image.jpg.0fbc87684917122fb580d9bbf4a3320b.jpg

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Har prøvd å tegne inn multiplussen ja.. Er ikke noe jordfeil relé etc. I den. Det er et relé som koblet vekk tilførsel når den går over på batteridrift og et relé som kobler Nøytral til jord når den går  over på batteri drift.. Jeg antar du har koblet ut fra trafo inn på AC inn. Og fordelings panelet etter statisk omformer. Dvs. På AC out.  Hvor står jordfeil bryteren din som faller ut..

Med tanke på utstyret du har som er laget for jording av ene fasen, (TN)  ville jeg slått meg til ro med det.. Er slik det er gjort i boliger i halve Europa..og det gir god sikkerhet.. Skal du ha jord på midtpunkt eller Isolert nett, så krever det modifikasjoner på panelet ditt og lader... (Perfeksjonistene ville nok hat det slik)

mvh.

Link to post
Share on other sites

Ja alt virket bra istad, når jeg koblet trafo, jordfeilbryter,  batterilader/inverter,  tilbake til jordfeilbryter egentlig, fra AC out, og fra jordfeilbryter(samme side) inn på panelet.

 

Det som har skapt furoren for meg, utover midtpunkt kontra TN, som jeg aldri har hørt om, var nok at jeg la tilførsel til batterilader fra sikring på panelet, og at strømmen fant veien tilbake hit. 

 

I min iver, når det virket, fjernet jeg tilførselsledningen, og bare lasket over på lader/inverter. Dette må jeg nok skille igjen, da den får problemer med å lese strømmen ut og inn til Colour panelet. Jordfeilbryteren som gikk, hadde jeg koplet på retur fra batterilader, og fra den til panelet. Skjønner egentlig ikke hvorfor den går når jeg skiller AC ut og AC inn, og har egen jordfeilssikring på AC ut, og inn på panelet?

 

Står en varseltekst inne i lader/inverteren, at den ikke er sikret mot reversert polaritet.

 

Hvis jeg faktisk får reversert polaritet, i utlandet, er det vel bare å switche om fasene, som panelet mitt vil varsle om. 

 

Jeg har tolket det slik at hovedsikringen i panelet er en jordfeilbryter. Stemmer det?

 

 

 

Jobber du med dette daglig?

 

Mange takk for super hjelp.

Link to post
Share on other sites

Hei. Håper du fikk det til å funke og at det ble korrekt.

Jeg klarer ikke se om du har jordfeilbryter i panelet. En jordfeilbryter har gjerne en liten test knapp.

Advarselen  i lader om polaritet gjelder nok for batteri tilkoblingen.

Når du har skilletrafo og jordet N fase  på sekundær, vil det ikke bety noe om du få N inn på feil fase før skille trafo. ( Det er dette polaritets sjekken i panelet et for, dvs tenkt at du ikke har skilletrafo)

Båter som ikke har skilletrafo får samme «nett» som på land.. 

Er elektro mann ja..

mvh

Link to post
Share on other sites

Leste det du skrev to ganger, og litt wikipedia om jordfeilbrytere. Trodde ikke vekselstrøm

hadde egenskap mht retning, men etter å ha forstått dette med jordfeilbryter, og koblet ihht det, fungerte det supert. Nå har jeg jordfeilbryter rett etter skilletrafo, TN nett, og har kjørt returen tilbake fra multiplus på inn siden av jordfeilbryter. Føler meg snart kapabel til å hekte på lysmotor, og vil kjøre den inn samme vei. 

 

Takk for gode svar

 

mvh Bøstrøm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...