Jump to content

Hvordan koble skilletrafo


BØstrøm

Recommended Posts

Har byttet instrumentpanel, lader, og diverse. Når jeg kobler til 240v i det nye panelet, får jeg jordfeil, som forsvinner når jeg kobler fra jord på skilletrafoen. Jord fra land er koblet fra på skilletrafoen, og jeg lurer på om dette er riktig. Ikke cså lett å se på bildet, men strøm inn er koblet på b1 og b2, mens det er en lask mellom e1 og e2. Strøm til forbruk båt er hentet fra punkt 5 og punkt 8; merket hhv 230v, og 220v. Tegningen jeg har tatt bilde av lå i skapet, sammen med skilletransformatoren.

 

 

Noen som vet hvordan dette skal koples?63B2BDF7-BF85-400F-91DC-589E23CBC0FE.jpeg.bc00ed341552238ba0dd38e121fcb5e0.jpegA9A06250-33E2-4917-8795-4779FD1FB7A5.jpeg.35f03310d3c94a858644e8def0784d5a.jpeg30119BF0-D91A-4299-84F4-537519AB1AB4.jpeg.62b100a810d5f64b9eafc3b22e6a6e34.jpegikkl

Link to post
Share on other sites

Du bør sjekke databladet til skilletrafoen din. Modellnummeret bør stå et eller annet sted på den, typisk på et klistremerke eller metallskilt. Hvis det er vanskelig tilgjengelig går det kanskje å stikke inn en mobiltelefon og ta bilde av det. Så googler du "(modellnummer) data sheet".

 

Det er eneste stedet du får fasit på dette spørsmålet.

 

Jeg har et svar, men jeg vet ikke om det er riktig. Tar gjerne korreksjon hvis noe av det her er feil: Hele poenget med skilletrafoen er å få separert jord mellom land og båten. Derfor er jord på selve trafoen "båtjord" og skal ikke kobles med "landjord". Jeg sjekket databladet til en annen skilletrafo til båt, men en helt annen modell, og der står det eksplisitt at jord ikke skal kobles på. Dessuten er det ikke noe tegn til jord på skissen som ble funnet i skapet. Så mitt svar er at jordforbindelsen helst burde brytes i pluggen på land-siden slik at man ikke risikerer å kortslutte de to.

 

Men som sagt, databladet er nøkkelen til å finne riktig svar. Vil du virkelig ta råd fra en fremmed på internett når det gjelder sikkerheten om bord? :)

Link to post
Share on other sites

Kobler du som på skjemaet nedenfor (slik jeg har det), er du sikret korrekt opplegg sikret mot galvanisk tæring (fra land) og høyest personsikkerhet.

 

landstrom4a.png.35585b74716f5e08fe7a96f4bd7a0de1.png

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det jeg trenger mest hjelp til er antakelig å tyde hva bokstavene betyr, slik at jeg kan forstå hvorvidt det er koplet etter tegning idag. 

 

Jeg forstår at jord skal skilles fra landjord. Men hva er jordplanet da? Selve stålskroget?

 

Jeg klarer fint å kople dette, men det finnes ikke noe skilt på trafoen, som er fra 91. Kobler jeg noe som er rett, må det vel lett verifiseres med å måle/megge mellom jord og fasene?

 

Jeg hadde elektriker ombord for å koble til, men han skjønte om mulig mindre av dette enn meg, og var fornøyd med bare å koble fra jordledningen på strømmen ut fra skilletransformatoren, og syntes at bare all jord var koblet sammen så var det OK. Jeg er ikke like sikker. Samtidig lyser lampen «reverse polarety» rødt i sikringspanelet.

 

Ellers så har jeg opplegg som Lars. Unntaket er at jeg har 25A hovedsikring, med jordfeilbryter i en enhet.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 1 time siden:

Men hva er jordplanet da? Selve stålskroget?

 

Du trenger ikke noe "jordplan" på sekundærsiden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trafo gjør at du ikke trenger jord fra land for å ivareta personsikkerhet. Kobler du som Lars har skissert, med å forbinde alle kapslinger (jording)på 220v utstyr som ikke er dobbelt isolert til senter på trafo sekundær side, vil en være sikker på at en ikke kan få støt. Samt at feil i utstyr som kan føre til spenning på kapsling. Fører til sikringsutkobling eller at jordfeil bryter slår ut. ( om en har det)  . Trafo kan du lett måle ut.  Sammen med å se hvordan ledninger fra klemmer går ned på trafo.  Du har sikkert 2x110v vinklinger på sekundær og primær. Som en kan velge å seriekoble eller parallel koble for å få 110v eller 220.  Sjekk når du er ferdig at du har 110v mellom senter, din nye skipsjord og hver av 220v lederene..

Link to post
Share on other sites

Spenningen ut fra skilletrafoen har ikke noen referanse til jord, det blir som å ha et 220v batteri i båten. Man får ikke støt om man tar på én av polene og noe som er i forbindelse med jord, sjøen f.eks.

 

trafo2.gif

 

Men det kan likevel tenkes å oppstå farlige situasjoner, selv om det kan bli noe søkt. F.eks. at en av "fasene" kommer i kontakt med motoren og den andre fasen er i kontakt med stålkabinettet på en varmeovn i motorrommet.  Tar man med en hånd på motoren og den andre på varmeovnen kan det være livsfarlig. Eller at en av fasene kommer i kontakt med sjøen, da kan det være enda flere muligheter for å få støt.

 

Derfor er det, så langt jeg vet, påbudt med jording også på "båtsiden" av skilletrafoen, og den skal forbindes med sjøen.

Da kan man kan montere jordfeilbryter via et midt-uttak på trafoen og sikre mot støt.

skille_jord.png

 

(jean-luc postet mens jeg skrev)

 

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 16 minutter siden:

Derfor er det, så langt jeg vet, påbudt med jording også på "båtsiden" av skilletrafoen, og den skal forbindes med sjøen.

 

Hvor "vet" du dette fra? Jeg mener å "vite" at dette har null effekt for noe som helst. Og husk, at med en skilletrafo fungerer det som en hadde eget 230V aggregat ombord og som en befant seg midt i Atlanterhavet langt fra noe som helst landstrøm.

 

Jeg har faktisk selv koblet midtpunktet av skilletrafoen til batteri minus og egen Dynaplate under båten, men det er av andre årsaker som elektrisk/elektroniske støyproblemer på elektronisk utstyr. Og det er helt frivillig og er ikke definert i noen krav fra myndigheter.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, stålskroget, eller min Dynaplate er et godt jordplan for elektronisk utstyr ombord. Men det har ingen funksjon for sterkstrøm 230V opplegget.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 13 minutter siden:

Men det kan likevel tenkes å oppstå farlige situasjoner, selv om det kan bli noe søkt. F.eks. at en av "fasene" kommer i kontakt med motoren og den andre fasen er i kontakt med stålkabinettet på en varmeovn i motorrommet.  Tar man med en hånd på motoren og den andre på varmeovnen kan det være livsfarlig

 

Det løser en med midtuttak på sekundæren på trafoen, forbundet til jordpinnene på alle 230V uttakene og med montert jordfeilbryter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De betegnelsene, med rødt fra ditt bilde tilsvarer dette på min kobling. Altså, B1 og B2 er live 230V, og E1/E2 er midtuttak/jord.

 

trafotilkobling.jpg.07747e5ee804e8d0d4e61a5c1047af9f.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Lars H. said:

Kobler du som på skjemaet nedenfor (slik jeg har det), er du sikret korrekt opplegg sikret mot galvanisk tæring (fra land) og høyest personsikkerhet.

 

landstrom4a.png.35585b74716f5e08fe7a96f4bd7a0de1.pngEr det ikke sånn at dersom båten står på land, og du ønsker å bruke 230V installasjonen i båten (altså ikke separat skjøteledning), så skal jord fremføres? Altså landjord skal da kobles til sekundærsiden? Dette hadde ikke noe med TS spørsmål, men jeg er nysgjerrig :-)

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 24 minutter siden:

Ja, stålskroget, eller min Dynaplate er et godt jordplan for elektronisk utstyr ombord. Men det har ingen funksjon for sterkstrøm 230V opplegget.

 

Det har betydning i forhold til det (søkte) scenarioet jeg beskrev, av den ene fasen kommer i kontakt med sjøen. Om sjøen ikke er forbundet med jord vil ikke jordfeilbryteren sikre i en slik situasjon.

Link to post
Share on other sites

Nei, det hadde ikke noe med trådstarters spørsmål å gjøre. Derfor la jeg ut et litt forenklet koblingsskjema. Her er mitt aktuelle opplegg som tar høyde for det du nevner.

 

landstrom.gif.40d2f83981731efc140955818132dc13.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 9 minutter siden:

 

Det har betydning i forhold til det (søkte) scenarioet jeg beskrev, av den ene fasen kommer i kontakt med sjøen. Om sjøen ikke er forbundet med jord vil ikke jordfeilbryteren sikre i en slik situasjon.

 

Det må du forklare nærmere, det ser jeg ikke logikken i. Men for all del, det er sent på kvelden og jeg kan ha oversett et eller annet i logikken. Husk, at jordfeilsbryteren kun måler forskjell i strøm gjemmom de "varme" lederne, jordledningen går helt utenom jordfeilsbryteren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, det blir en søkt situasjon. At den ene fasen er i kontakt med sjøen, og den andre med ujordet metall ombord, f.eks på grunn av isolasjonsfeil på en kabel. 
Om man da tar på metallet samtidig som man har kontakt med sjøen så vil en få 220v støt uten at jordfeilbryteren slår ut.

Link to post
Share on other sites

En kan nok ikke sikre seg helt mot å få strøm i seg. Du snakker om ujordet metall, men det skal en ikke ha ombord. Slikt utstyr skal ha jordet støpsel som er plugget inn i en jordet stikkontakt. Og blir det overledning her, vil allerede jordfeilsbryteren ha slått ut.

 

Tar man en strikkepinne i hver hånd og stikker disse inn i en stikkontakt (uten barnesikring) hjelper hverken jordfeilsbryter, Dynaplate, stålskrog eller noe som helst. Da rister det godt i kroppen!

 

Det har jeg selv erfart, dog ikke med strikkepinner men med en ledning i hver hånd til en stikkontakt. Jeg sprellet godt og fikk tydelige svimerker i hendene. Lignende opplevelser har jeg nok også hatt flere ganger, men er fremdeles oppegående. 25kV fra en gammeldags TV var heller ikke særlig behagelig å få i seg.

 

Konklusjonen er vel at en ikke fusker med noe så alvorlig/farlig som sterkstrøm?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert mange ganger på forumet. 

 

Først og fremst må det sies at det i utgangspunktet er produsentens anvisninger som skal følges. 

 

Noratel som er en anerkjent produsent anbefaler følgende :

 

Jording på sekundærsiden tilkobles skilletrafoens midtpunkt. (Markert med M) 

 

Alternativt :Så kan man legge opp anlegget med "flytende" jord, noe som tilsvarer et IT-anlegg på land. I praksis vil det si at alle uttak blir forbundet med samme jordpotensiale. 

 

Dersom man forbinde jordingen på sekundærsiden mot sjø,... Hva er da hensikten med skille trafoen? ?

 

Jordfeilbryter vil løse ut så fort den oppdager "lekkasjestrøm" over 30mA og berøringsspenning skal ikke overstige 50V. 

 

 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 2 minutter siden:

Dersom man forbinde jordingen på sekundærsiden mot sjø,... Hva er da hensikten med skille trafoen?

 

Hva mener du med det spørsmålet? Med skilletrafo, midtpunkt til sjø eller ikke, så er anlegget helt skilt fra strømnettet i land, som om en hadde et eget kraftverk ombord midt ute på Stillehavet. Da vil det ikke kunne gå noen som helst strøm mellom kraftverket på land og ditt "kraftverk" ombord, hverken gjennom "varme" ledere eller jord.  zzzz,   zzzz .. . Klokken er over midnatt, natti.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan du Lars, eller noen andre som kan det, se på dette en gang til. På tegningen jeg la ved, er alle koblingspunktene skrevet opp øverst til høyre. 8 stk. MR, er vel snarere MP, for midtpunkt. Trafoen er helst sikkert dansk, og fra rundt 91. 

 

Bør jeg koble landstrømmen til de punktene som er merket 230V, og holde jord borte fra midtpunktet,.

 

Koble strøm til forbruk på b1 og b2, og båtjord på e1 og e2. E1 og e2 er lasket sammen.

 

Eller fungerer transformator like greit begge veier?

Link to post
Share on other sites

Hei. Trafo funker begge veier.

Men gjør som du har beskrevet. Landjord holder du langt unna og ikke kobler noe sted.

Land på 230.

Båt på b1/ b2 og skip jordleder e1/e2

Før du du setter noen av dine forbrukere på. Mål spenning... du skal ha 220V mellom ledere i båt og 110v fra hver av lderene til skipsjordleder. Kortslutter du mellom fase og jord i en stikkontakt ombord skal sikring/jordfeilbryter slå ut momentant. Du skal heller ikke måle noe spenning mellom land 220v og skip 220v...

og forsikre deg om at land jord har ingen forbindelse til din skipsjordleder noe sted.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...