Jump to content

Hvordan koble skilletrafo


BØstrøm

Recommended Posts

BØstrøm skrev for 10 timer siden:

Isåfall er landstrømmen koblet på «båtsiden» av trafoen hos meg, og jeg må bytte om. Ingen peil på hva mr står for?

 

Nei din skisse sier primær-siden (land siden) jeg har samme på min båt.......dvs vi kan ta inn 220V eller 110V og så har vi hele tiden 220V i båten på sekundær-siden.(i mitt fall har jeg en bryter/vender, jeg slår over)

Det er vel i hovedsak Nord og Mellom Amerika som har 110-115V....din Motiva er sikkert bygget/tenkt for langtur

 

hur ser din trafo ut på sekundær siden ? Har du bare to tamper ut der eller kommer det ut 4 ?

Hvilken ny panel holder du på å installere som sier att du har jordfeil .........det finnes en del paneler som er bygget for landstrøm, som melder fra om det er jordfeil i land eller om strømmen ligger feilvendt N og L1........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jean-Luc skrev 27 minutter siden:

... Mens en ved å jorde ene leder ikke kan «se» en jordfeil i den lederen som er forbundet til jord..

 

En ‘’jordfeil’’ på den lederen som allerede er jordet burde vel ikke gjøre så mye. Jeg har laget en ‘’jordfeil’’ i skissen jeg postet tidligere (i rødt). Denne burde jo være helt uproblematisk.

 

D00DFA81-62F5-4939-AD60-79EAB6231E15.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hm. Når jeg målte mellom e1 og midtpunkt fikk jeg 130volt. Målte litt rundt, og varierte litt mellom 220 og 240 volt, eller halvparten av dette. 

 

Antakelig er det vel noe overslag, og trafoen må ut. Får prøve å få noen til å se på den. Fredrikstad Vikleveeksted kanskje?

Link to post
Share on other sites

Er det jeg som definerer hva som er N og L1, eller er det forskjell på fasene fra land? Jeg har trodd at så lenge jeg ikke blander dem, er det ok? Det hørtes sikkert bra ut for en elektriker. BØstrøms nye hobby. Er nedi båten og blander fasene litt.....

Link to post
Share on other sites

Vil bare minne om disse.

ELSIKKERHET NR. 77 (02/2010)

Frakobling av jordleder i strømkabel – korreksjon til artikkel i Elsikkerhet nr. 66 (3/04) Artikkelen nevnt ovenfor ble publisert i Elsikkerhet 66 (3/04). Artikkelen ga, under gitte forutsetninger, aksept for at jordleder i landstrømkabel ble frakoblet jordleder i landinstallasjonen. Bakgrunnen for denne aksepten var de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord. På bakgrunn av innspill med referanse i hendelser fra utlandet hvor manglende jordleder i landstrømkabel kombinert med vann med liten ledningsevne – ferskvann/brakkvann, har ført til alvorlige hendelser, er det bestemt at frakobling av jordleder (Elsikkerhet 66) ikke lenger blir akseptert uansett skrogtype. Samtidig vil DSB uttrykke forundring over tilbakemeldinger om at artikkelen i Elsikkerhet 66 i en del tilfeller også har blitt tolket/praktisert slik at man i fartøy med isolerende skrog uten jordplate har koblet fra jordleder. Dette er som nevnt i artikkelen (siste underpunkt) ikke i henhold til de gitte forutsetninger.

og denne

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

For å svare Bonus. 

En jordfeil er helt uproblematisk, halve Europa har det slikt.  Men du har en feil i anlegget som du ikke ser..

 

Trådstarter.

Du kan jo måle ut om det er noen forbindelser mellom vinklingene. Slå av spenning og Ohm funksjon på instrument..

E og B skal ikke ha noen forbindelse til 220V /mp klemmer..

 

se på prinsipp skisser av trafo og hvordan ledere går ned i trafoen din. 

Om du har bare en polte sikringer i panelet ditt, så er det beregnet for et TN nett, slik som Bonus har.. 

Link to post
Share on other sites

Om du skal bruke panelet med N leder og en polte sikringer må du gjøre det slik.. land jord skal du ikke koble.. Jeg har ingen forutsetning for å vite hvordan trafoen er koblet internt men antar slik som på bilde.. 220 eller 230 klemmer er bare for å kunne velge spenning du vil ha ombord. Det skal ikke være forbindelse  (Ohm) mellom vinklinger mot land og vinklinger på båt da er det noe gale..F97C1DEF-8833-4714-B4A2-8C944571BAFC.jpeg.84005387f041008f22a9033a0a72243c.jpeg

Link to post
Share on other sites

jeg skulle råde deg til å ta ombord en båt-elektriker.......ikke bare en elektriker uten en som kan litt om båtel også.

 

det med fas=L1, neutral=N og jord=PE hur stiften sitter, er definiert i den blå CEE-kontakten......veksler man då L1 og N, viser en del båtpaneler att det er feil på landstrømmen (selv om strømmen funker ombord)...  se side 6 i denne. http://www.grefab.se/files/elsak3a.pdf

 

hur dette gjøres i norske havner, der det er vanlig å ta ut 230V mellom to faser og N savnes, vet jeg ikke?

 

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tegningen til Jean-Luc ser veldig fornuftig ut. Jeg tror jeg misforsto hva som var primær og sekundærviklinger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten igjen, og igrunn funnet ut at skilletransformator er iorden. Hvordan jeg skal koble til panelet ellers er en gåre, og jeg tror jeg må henvende meg til Blue Sea. Alt virker imidlertid, men det pga tilførsel til batterilader, som gir strøm tilbake til panelet. Jordfeilbryter på egentlig tilførsel går tvert. Mulig jeg trenger skipselektriker. Alternativt, så er jeg det snart selv....

Link to post
Share on other sites

Ja, dersom jordfeilsbryteren eller sikringen går, eller strømmen inn fra land forsvinner får jeg en akustisk alarm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

On 30.3.2018 at 12:23 AM, Lars H. said:

 

Hva mener du med det spørsmålet? Med skilletrafo, midtpunkt til sjø eller ikke, så er anlegget helt skilt fra strømnettet i land, som om en hadde et eget kraftverk ombord midt ute på Stillehavet. Da vil det ikke kunne gå noen som helst strøm mellom kraftverket på land og ditt "kraftverk" ombord, hverken gjennom "varme" ledere eller jord.  zzzz,   zzzz .. . Klokken er over midnatt, natti.

Svaret kom seint i går og samme i dag Lars. ?

 

Jeg mener bare at man slipper å legge utjevningsforbindelse mellom midtpunkt -  skrog/motorblokk ved å benytte skilletrafo. Bare den er jo en investering i seg selv ?

 

Hvis alle kunne levd med med kun uttak i klasse2, så kunne man faktisk klippet landjorden.(dette har jeg ikke fått bekreftet fra DSB) 

Link to post
Share on other sites

Ett lite tilleggsspørsmål. Jeg har topolet anlegg. Det betyr at jeg har null forbindelse mellom skrog og minus på 12/24volts kretsen. 

 

Jordingen ombord når det gjelder 230v, trenger ikke noe jordplan har jeg forstått. Vil det ikke alikevel være en fordel å jorde stålskroget? Er det fordeler, eller ulemper ved det? 

 

Samtidig lurer jeg på om det er fordel at ikke minus12/24 volt er koplet på skrog og motor. Hadde det vært det, ville vil skroget blitt en katode, fremfor en anode?

Syntes jeg plukket det opp i tråden her atLars hadde gjot netopp det. Knyti alt sammen, og koplet til jord og minus fra batterier......

Link to post
Share on other sites

Jording av 220 V fra skilletrafo til stålskrog: Så vidt jeg har fått med meg er dette et krav i et jordet skipsanlegg. Men jeg er ingen elektriker. Hos meg er det jordforbindelse opprettet. Artig om noen som kan dette uttaler seg.

 

Batteri minus til stålskrog: Dette kalles katodisk beskyttelse. Skroget blir katode ved at det har overskudd av elektroner. Hulda har en-polet anlegg med minus til skrog. Veldig lavt anodeforbruk og ingen korrosjon. Litt billedlig beskrevet: Tenk at skroget på utsiden får et teppe av elektroner. Disse elektronene forsvinner ut i intet, udefinert. Men dette gjør at elektronene som er bundet i jernmolekylene blir der de er. Det dannes ingen reaksjon av typen Fe+2e+H2O => Fe2O3+O (siste leddet er rust pluss fritt oksygen). Jeg har ikke funnet ut hvordan man skriver formler i den nye versjonen av baatplassen. Derfor fremstår den kjemiske forklaringen så krøkkete. Et eller annet sted i systemet ligger det naturligvis også en anode og lurer (batteri pluss (+)), men den har jeg ikke kontroll på. Hvilket jeg burde hatt. For det er når strømen snur at helvete oppstår. Men da vil skroget begynne å spise anoder, som hos meg er sink. Og anodene holder jeg kontroll på. Det samme gjør jeg med batteristrømmen ved at jeg kan seile '2-polet' der alle elektromotorer og motoren er skilt fra det elektriske anlegget. For hvis du har baugpropell med børstemotor og dynamo med børster (eksempelvis) og slike innretniner ikke er skilt fra skroget med mekaniske isolasjonssett, så har du krypstrømmer. Større diesler, som skulle være sanne '2-polet', ble levert uten elektrisk anlegg. Eksempelvis med luftdrevet starter og ingen dynamo og 'mekanisk/termisk' overføring av motortemp, oljetrykk, turtall etc. Ble langt dette her.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Ja, dersom jordfeilsbryteren eller sikringen går, eller strømmen inn fra land forsvinner får jeg en akustisk alarm.

 

I likhet med meg - og mange andre - har du "flytende" spenning om bord. Det jeg mente med spørsmålet, var om du har alarm for første jordfeil. I denne type anlegg kan du risikere å få en vedvarende jordfeil som du ikke oppdager. Dette kan være farlig, ikke ved første jordfeil, men ved andre. Det er derfor krav til alarm ved første jordfeil. Som det fremgår av tegningen din, kan du ved en jordfeil få 110 V på midtuttaket (det du har koblet som "jord"). Jeg har ordnet dette ved å benytte to lamper (glimlamper!) mellom fasene og jord. Jeg har ikke benyttet midtuttaket på trafoen, og har i stedet jordplate i sjøen som beskyttelsesjord. 

Link to post
Share on other sites

Ikke for å blande meg i noe jeg ikke har noe med, men...jeg startet tråden. 

 

Blir ikke dette det samme som å kople jord og N leder samme, som beskrevet litt lenger oppe. Da har man jo full kontakt til jord på en fase, og bare halv beskyttelse?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...