BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Mange takk. Skal i båten og se over alt igjen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 (redigert) Jeg har Victron skilletrafo ombord. Landstrømjord er (selvfølgelig) ikke koblet til ombord. Denne trafoen har ikke midtpunkt på sekundærsiden, så den ene av trafoens sekundærtilkoblinger er da koblet til båtens jordsystem. Det blir vel da et slags TN system. Redigert 30.Mars.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Om en ikke har senter så kan en gjøre det slik.. fordelen med senter til jord er at en vil oppdage jordfeil i begge ledere. Mens en ved å jorde ene leder ikke kan «se» en jordfeil i den lederen som er forbundet til jord.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 BØstrøm skrev for 10 timer siden: Isåfall er landstrømmen koblet på «båtsiden» av trafoen hos meg, og jeg må bytte om. Ingen peil på hva mr står for? Nei din skisse sier primær-siden (land siden) jeg har samme på min båt.......dvs vi kan ta inn 220V eller 110V og så har vi hele tiden 220V i båten på sekundær-siden.(i mitt fall har jeg en bryter/vender, jeg slår over) Det er vel i hovedsak Nord og Mellom Amerika som har 110-115V....din Motiva er sikkert bygget/tenkt for langtur hur ser din trafo ut på sekundær siden ? Har du bare to tamper ut der eller kommer det ut 4 ? Hvilken ny panel holder du på å installere som sier att du har jordfeil .........det finnes en del paneler som er bygget for landstrøm, som melder fra om det er jordfeil i land eller om strømmen ligger feilvendt N og L1........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Jean-Luc skrev 27 minutter siden: ... Mens en ved å jorde ene leder ikke kan «se» en jordfeil i den lederen som er forbundet til jord.. En ‘’jordfeil’’ på den lederen som allerede er jordet burde vel ikke gjøre så mye. Jeg har laget en ‘’jordfeil’’ i skissen jeg postet tidligere (i rødt). Denne burde jo være helt uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Hm. Når jeg målte mellom e1 og midtpunkt fikk jeg 130volt. Målte litt rundt, og varierte litt mellom 220 og 240 volt, eller halvparten av dette. Antakelig er det vel noe overslag, og trafoen må ut. Får prøve å få noen til å se på den. Fredrikstad Vikleveeksted kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Hvis de ser på skissen jeg har postet over, er det 8 ledere inn. Merket fr venstre, mot høyre, b1;e1,b2;e2: 230v,220,mp,220v,230v. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Panelet jeg installerer, er fra BlueSea, og er ett panel med både 12v, og 230v. Bare hovedsikringen er dobbel, mens de andre sikringene deler en av fasene, og kun har sikring på den andre fasen. Jeg kan legge ut ett bilde... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Er det jeg som definerer hva som er N og L1, eller er det forskjell på fasene fra land? Jeg har trodd at så lenge jeg ikke blander dem, er det ok? Det hørtes sikkert bra ut for en elektriker. BØstrøms nye hobby. Er nedi båten og blander fasene litt..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 (redigert) Vil bare minne om disse. ELSIKKERHET NR. 77 (02/2010) Frakobling av jordleder i strømkabel – korreksjon til artikkel i Elsikkerhet nr. 66 (3/04) Artikkelen nevnt ovenfor ble publisert i Elsikkerhet 66 (3/04). Artikkelen ga, under gitte forutsetninger, aksept for at jordleder i landstrømkabel ble frakoblet jordleder i landinstallasjonen. Bakgrunnen for denne aksepten var de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord. På bakgrunn av innspill med referanse i hendelser fra utlandet hvor manglende jordleder i landstrømkabel kombinert med vann med liten ledningsevne – ferskvann/brakkvann, har ført til alvorlige hendelser, er det bestemt at frakobling av jordleder (Elsikkerhet 66) ikke lenger blir akseptert uansett skrogtype. Samtidig vil DSB uttrykke forundring over tilbakemeldinger om at artikkelen i Elsikkerhet 66 i en del tilfeller også har blitt tolket/praktisert slik at man i fartøy med isolerende skrog uten jordplate har koblet fra jordleder. Dette er som nevnt i artikkelen (siste underpunkt) ikke i henhold til de gitte forutsetninger. og denne https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450 Redigert 30.Mars.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 For å svare Bonus. En jordfeil er helt uproblematisk, halve Europa har det slikt. Men du har en feil i anlegget som du ikke ser.. Trådstarter. Du kan jo måle ut om det er noen forbindelser mellom vinklingene. Slå av spenning og Ohm funksjon på instrument.. E og B skal ikke ha noen forbindelse til 220V /mp klemmer.. se på prinsipp skisser av trafo og hvordan ledere går ned i trafoen din. Om du har bare en polte sikringer i panelet ditt, så er det beregnet for et TN nett, slik som Bonus har.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Skal måle dette. Iforhold til det RogerJo poengterer, skal jeg da koble e1 og e2 sammen med landjord, og båtjord til midtpunkt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Om du skal bruke panelet med N leder og en polte sikringer må du gjøre det slik.. land jord skal du ikke koble.. Jeg har ingen forutsetning for å vite hvordan trafoen er koblet internt men antar slik som på bilde.. 220 eller 230 klemmer er bare for å kunne velge spenning du vil ha ombord. Det skal ikke være forbindelse (Ohm) mellom vinklinger mot land og vinklinger på båt da er det noe gale.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Dt er faktisk 240volt der jeg ligger nå. Betyr tegningen at N leder, og jord koples sammen.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 jeg skulle råde deg til å ta ombord en båt-elektriker.......ikke bare en elektriker uten en som kan litt om båtel også. det med fas=L1, neutral=N og jord=PE hur stiften sitter, er definiert i den blå CEE-kontakten......veksler man då L1 og N, viser en del båtpaneler att det er feil på landstrømmen (selv om strømmen funker ombord)... se side 6 i denne. http://www.grefab.se/files/elsak3a.pdf hur dette gjøres i norske havner, der det er vanlig å ta ut 230V mellom to faser og N savnes, vet jeg ikke? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Tegningen til Jean-Luc ser veldig fornuftig ut. Jeg tror jeg misforsto hva som var primær og sekundærviklinger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Har vært i båten igjen, og igrunn funnet ut at skilletransformator er iorden. Hvordan jeg skal koble til panelet ellers er en gåre, og jeg tror jeg må henvende meg til Blue Sea. Alt virker imidlertid, men det pga tilførsel til batterilader, som gir strøm tilbake til panelet. Jordfeilbryter på egentlig tilførsel går tvert. Mulig jeg trenger skipselektriker. Alternativt, så er jeg det snart selv.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 BØstrøm skrev 20 minutter siden: Mulig jeg trenger skipselektriker. En klok beslurning og husk på å få smsvarserklæring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Lars H. skrev On 29.03.2018 at 18.10: Kobler du som på skjemaet nedenfor (slik jeg har det), er du sikret korrekt opplegg sikret mot galvanisk tæring (fra land) og høyest personsikkerhet. Har du varsling av jordfeil på dette anlegget? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 Ja, dersom jordfeilsbryteren eller sikringen går, eller strømmen inn fra land forsvinner får jeg en akustisk alarm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 30.Mars.2018 Del på Facebook Svart 30.Mars.2018 On 30.3.2018 at 12:23 AM, Lars H. said: Hva mener du med det spørsmålet? Med skilletrafo, midtpunkt til sjø eller ikke, så er anlegget helt skilt fra strømnettet i land, som om en hadde et eget kraftverk ombord midt ute på Stillehavet. Da vil det ikke kunne gå noen som helst strøm mellom kraftverket på land og ditt "kraftverk" ombord, hverken gjennom "varme" ledere eller jord. zzzz, zzzz .. . Klokken er over midnatt, natti. Svaret kom seint i går og samme i dag Lars. ? Jeg mener bare at man slipper å legge utjevningsforbindelse mellom midtpunkt - skrog/motorblokk ved å benytte skilletrafo. Bare den er jo en investering i seg selv ? Hvis alle kunne levd med med kun uttak i klasse2, så kunne man faktisk klippet landjorden.(dette har jeg ikke fått bekreftet fra DSB) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 31.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Ett lite tilleggsspørsmål. Jeg har topolet anlegg. Det betyr at jeg har null forbindelse mellom skrog og minus på 12/24volts kretsen. Jordingen ombord når det gjelder 230v, trenger ikke noe jordplan har jeg forstått. Vil det ikke alikevel være en fordel å jorde stålskroget? Er det fordeler, eller ulemper ved det? Samtidig lurer jeg på om det er fordel at ikke minus12/24 volt er koplet på skrog og motor. Hadde det vært det, ville vil skroget blitt en katode, fremfor en anode? Syntes jeg plukket det opp i tråden her atLars hadde gjot netopp det. Knyti alt sammen, og koplet til jord og minus fra batterier...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Jording av 220 V fra skilletrafo til stålskrog: Så vidt jeg har fått med meg er dette et krav i et jordet skipsanlegg. Men jeg er ingen elektriker. Hos meg er det jordforbindelse opprettet. Artig om noen som kan dette uttaler seg. Batteri minus til stålskrog: Dette kalles katodisk beskyttelse. Skroget blir katode ved at det har overskudd av elektroner. Hulda har en-polet anlegg med minus til skrog. Veldig lavt anodeforbruk og ingen korrosjon. Litt billedlig beskrevet: Tenk at skroget på utsiden får et teppe av elektroner. Disse elektronene forsvinner ut i intet, udefinert. Men dette gjør at elektronene som er bundet i jernmolekylene blir der de er. Det dannes ingen reaksjon av typen Fe+2e+H2O => Fe2O3+O (siste leddet er rust pluss fritt oksygen). Jeg har ikke funnet ut hvordan man skriver formler i den nye versjonen av baatplassen. Derfor fremstår den kjemiske forklaringen så krøkkete. Et eller annet sted i systemet ligger det naturligvis også en anode og lurer (batteri pluss (+)), men den har jeg ikke kontroll på. Hvilket jeg burde hatt. For det er når strømen snur at helvete oppstår. Men da vil skroget begynne å spise anoder, som hos meg er sink. Og anodene holder jeg kontroll på. Det samme gjør jeg med batteristrømmen ved at jeg kan seile '2-polet' der alle elektromotorer og motoren er skilt fra det elektriske anlegget. For hvis du har baugpropell med børstemotor og dynamo med børster (eksempelvis) og slike innretniner ikke er skilt fra skroget med mekaniske isolasjonssett, så har du krypstrømmer. Større diesler, som skulle være sanne '2-polet', ble levert uten elektrisk anlegg. Eksempelvis med luftdrevet starter og ingen dynamo og 'mekanisk/termisk' overføring av motortemp, oljetrykk, turtall etc. Ble langt dette her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 31.Mars.2018 Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Lars H. skrev for 8 timer siden: Ja, dersom jordfeilsbryteren eller sikringen går, eller strømmen inn fra land forsvinner får jeg en akustisk alarm. I likhet med meg - og mange andre - har du "flytende" spenning om bord. Det jeg mente med spørsmålet, var om du har alarm for første jordfeil. I denne type anlegg kan du risikere å få en vedvarende jordfeil som du ikke oppdager. Dette kan være farlig, ikke ved første jordfeil, men ved andre. Det er derfor krav til alarm ved første jordfeil. Som det fremgår av tegningen din, kan du ved en jordfeil få 110 V på midtuttaket (det du har koblet som "jord"). Jeg har ordnet dette ved å benytte to lamper (glimlamper!) mellom fasene og jord. Jeg har ikke benyttet midtuttaket på trafoen, og har i stedet jordplate i sjøen som beskyttelsesjord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 31.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2018 Ikke for å blande meg i noe jeg ikke har noe med, men...jeg startet tråden. Blir ikke dette det samme som å kople jord og N leder samme, som beskrevet litt lenger oppe. Da har man jo full kontakt til jord på en fase, og bare halv beskyttelse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.