Jump to content

Hvordan koble skilletrafo


BØstrøm

Recommended Posts

Dreamer skrev for 1 time siden:

I denne type anlegg kan du risikere å få en vedvarende jordfeil som du ikke oppdager.

 

Å? Vel, - det stemmer dersom jordstrømmen er mindre enn 30mA. Over det vil jordfeilbryteren løse ut og jeg får alarm.

Dreamer skrev for 1 time siden:

Som det fremgår av tegningen din, kan du ved en jordfeil få 110 V på midtuttaket

 

Der forsto jeg ikke hva du mener, det vil jo alltid være 115V mellom midtuttaket (og chassis på alt utstyr tilkoblet med jordet støpsel) og hver av de "varme" fasene, akkurat som hjemme hos meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Hulda said:

Jording av 220 V fra skilletrafo til stålskrog: Så vidt jeg har fått med meg er dette et krav i et jordet skipsanlegg. Men jeg er ingen elektriker. Hos meg er det jordforbindelse opprettet. Artig om noen som kan dette uttaler seg.

 

Batteri minus til stålskrog: Dette kalles katodisk beskyttelse. Skroget blir katode ved at det har overskudd av elektroner. Hulda har en-polet anlegg med minus til skrog. Veldig lavt anodeforbruk og ingen korrosjon. Litt billedlig beskrevet: Tenk at skroget på utsiden får et teppe av elektroner. Disse elektronene forsvinner ut i intet, udefinert. Men dette gjør at elektronene som er bundet i jernmolekylene blir der de er. Det dannes ingen reaksjon av typen Fe+2e+H2O => Fe2O3+O (siste leddet er rust pluss fritt oksygen). Jeg har ikke funnet ut hvordan man skriver formler i den nye versjonen av baatplassen. Derfor fremstår den kjemiske forklaringen så krøkkete. Et eller annet sted i systemet ligger det naturligvis også en anode og lurer (batteri pluss (+)), men den har jeg ikke kontroll på. Hvilket jeg burde hatt. For det er når strømen snur at helvete oppstår. Men da vil skroget begynne å spise anoder, som hos meg er sink. Og anodene holder jeg kontroll på. Det samme gjør jeg med batteristrømmen ved at jeg kan seile '2-polet' der alle elektromotorer og motoren er skilt fra det elektriske anlegget. For hvis du har baugpropell med børstemotor og dynamo med børster (eksempelvis) og slike innretniner ikke er skilt fra skroget med mekaniske isolasjonssett, så har du krypstrømmer. Større diesler, som skulle være sanne '2-polet', ble levert uten elektrisk anlegg. Eksempelvis med luftdrevet starter og ingen dynamo og 'mekanisk/termisk' overføring av motortemp, oljetrykk, turtall etc. Ble langt dette her.

 

Jeg kan ikke finne noe i mine bøker om at dette er et krav så lenge man har installert en skilletrafo. Hvor man legger opp et "lokalt" IT-nett ombord. 

 

 

2 hours ago, Dreamer said:

 

I likhet med meg - og mange andre - har du "flytende" spenning om bord. Det jeg mente med spørsmålet, var om du har alarm for første jordfeil. I denne type anlegg kan du risikere å få en vedvarende jordfeil som du ikke oppdager. Dette kan være farlig, ikke ved første jordfeil, men ved andre. Det er derfor krav til alarm ved første jordfeil. Som det fremgår av tegningen din, kan du ved en jordfeil få 110 V på midtuttaket (det du har koblet som "jord"). Jeg har ordnet dette ved å benytte to lamper (glimlamper!) mellom fasene og jord. Jeg har ikke benyttet midtuttaket på trafoen, og har i stedet jordplate i sjøen som beskyttelsesjord. 

Kravet er utkobling på jordfeilstrøm over 30mA og 50V.

 Dette tilfredsstilles med jordfeilbryteren. Husk og test den ofte ombord. (bruk testknapp) 

For ny installasjon så det krav til test av utløsningsningstid og test av utløsningsstrøm(varierer ofte i fra 15mA - 30mA)

 

Varsling er lovlig på et IT-nett på land. Jeg er litt usikker på om det er lovlig i en fritidsbåt.(har ikke funnet noe konkret om det) 

Men det er jo bare tull og gå for varsling i mine øyner. 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 45 minutter siden:

Varsling er lovlig på et IT-nett på land. Jeg er litt usikker på om det er lovlig i en fritidsbåt.(har ikke funnet noe konkret om det) 

Men det er jo bare tull og gå for varsling i mine øyner. 

 

Hvorfor skulle ikke varsling være tillatt, og hvorfor mener du at varsling er tull? For egen del har jeg vel varslingen først og fremst for å få beskjed om noen roter med strømmen på bryggene i gjestehavner. Det er jo greit å vite at en ikke har lading pga. at noen har tatt sikringen eller nappet ut kabelen min.

 

Å ha en batterieliminator plugget inn med et eller annet, i mitt tilfelle en alarm koblet på 12V,  kan umulig være ulovlig.

 

Slig ser forresten alarmopplegget mitt ut:

 

alarm.gif.8bed270c8e05fbfd95d2344ddc200dbf.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Dreamer! Kan du utdype det. Hva er det du vet, som jeg overser??

 

Se Forskrifter for maritime anlegg, § 37, så forstår du hva jeg mener.

Når det gjelder varsling, har jeg aldri hørt at varsling er ulovlig i fritidsbåt. Det må være opp til båteier, som Lars H er inne på.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Lars H. said:

Jeg forstår fremdeles ikke hvilken varsling som ikke skulle være lovlig i en fritidsbåt.

Jordfeilvarsling? Vet du ikke hva det er? 

 

Jeg har ikke sagt direkte at det er ulovlig, men har rett og slett ikke undersøkt lovligheten rundt det. Fordi at jeg mener at direkte utkobling ved feil (dvs jf.bryter) er en bedre løsning. 

Link to post
Share on other sites

Sitat

Jordfeilvarsling? Vet du ikke hva det er?

 

Nei, tydeligvis ikke, men så er jeg kun en pensjonert elektro/elektronikk/dataingentingjør og ikke elektriker.

Jeg trodde systemet mitt varsler feil ved lydsignal (+ at det kutter strømmen ved jordfeil på minst 30mA). Kan du da være så grei å fortelle hva "jordfeilvarsling" er for noe?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jordfeilvarsling var tidligere lovpålagt på IT-nett. Denne varslet med et akustisk og visuelt signal ved lekkasjestrøm over innstilt verdi, f.eks 30mA. Dette ble målt ved at faselederene ble ført gjennom en sumtrafo. Gjerne rett etter hovedsikringene i huset. Etterhvert kom kravet om jordfeilbryter på alle forbrukerkurser. Varsling blir ikke lenger brukt i bolighus.

 

Har aldri hørt at dette har vært brukt i båt.

 

Utfra tegningen din @Lars H. så får du en alarm om du mister spenningen på 230v i båten, uavhengig om det er jordfeilbryteren din som tripper eller om det er feil på landstrømmen til båten slik jeg ser det. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 21 timer siden:

Ja, dersom jordfeilsbryteren eller sikringen går, eller strømmen inn fra land forsvinner får jeg en akustisk alarm.

 

Oppdaget nå at du har lagt ut en alternativ tegning hvor midtpunkt på trafoen er jordet. Dermed bortfaller problematikken med overvåkning av isolasjonsnivå til jord på flytende anlegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker fremdeles å forstå hvordan jord og N leder kan kobles sammen, og gi tilstrekkelig beskyttelse. 

TN-CRediger

250px-TN-C-earthing_no.svg.png
TN-C-nett

I et TN-C-anlegg fungerer PE-lederen som en kombinert jord- og null-leder. Den betegnes da som en «PEN-leder» (Protective Earth Neutral).

TN-C anlegg er ikke tillatt å bruke i bygninger etter første fordeling i Norge da det ikke er noen form for beskyttelsesledere som skal beskytte mennesker og dyr mot jordfeil. Det som må gjøres for å imøtekomme dette problemet, er å splitte PEN-lederen inn i to deler hvorav den ene delen blir til N-leder og den andre PE-leder. Vi har da en naturlig overgang til TN-C-S-anlegg. Denne splittelsen finner sted i første fordeling i bygningen. For eksempel i første sikringsskapet på E-verkets tilførselsstrekk.

 
 
 
 
Blir ikke dette det samme som å koble N leder, og jord sammen? Det står da at det ikke gir noe form for beskyttelse av dyr og mennesker mot jordfeil.
Link to post
Share on other sites

Dixie 2100 skrev for 12 timer siden:

Kunne typisk se sånn ut, montert utenfor sikringskapet.

 

Bilderesultat for elko jordfeilvarsler

 

 

Men nå er vi vel rimelig langt unna TS sitt spørsmål.... :rolleyes:

 

En slik sak har jeg aldri sett, men nå forstår jeg litt mer. En slik varsler er altså ikke lenger nok i en hjemmeinstalasjon. Nå er det jordfeilsBRYTER som gjelder. Men her snakker vi om et eget "kraftverk" i båt, enten det som er fra sekundæren på en skilletrafo, eller like så gjerne fra egen generator ombord langt fra land. Så, på samme måte som hjemme, bruk sikringer og jordfeilsbryter, gjerne med en varsling om feil i tillegg være på plass. Det kan vel både elektrikere og vi andre være enig om at er et greit opplegg.

 

Om en vil ha et TN-nett eller IT-nett i båten får andre diskutere, jeg har mitt opplegg som jeg er trygg på.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ser du har koblet uttak fra trafoen til 230V. Her må du bruke 230V som primærside av trafoen, der landstrøm kommer inn. Da kan du koble etter skjemaet fra Lars H. Det er det mest oversiktlige og jordfeilbryter vil da slå ut strømmen i båten ved jordfeil over 30mA.

 

Når du har koblet primærsiden, må du måle spenningene på sekundærsiden for å være sikker på at du kobler lasken inn riktig for å få 230 V ut av trafoen. Går ut fra at tegningen som du fann i båten er riktig, men mål for å være helt sikker.

 

Link to post
Share on other sites

Når jeg fjerner jord fra N leder/ blå ledning, varsler panelet reverse polarety. Alt virker alikevel normalt, med all jord koblet sammen, og det er kontakt mellom jord og jernskrog. 

 

Hvis jeg da kobler jord på midtpunkt, sekundærside av trafoen, slår jordfeilbryter ut. 

 

Får bar slå meg til ro med at jord i båten er OK, og la polaritetslampa lyse.

Link to post
Share on other sites

Ser at flere har forklart hva jeg siktet til med jordfeilvarsler. Så jeg lar den ligge :) 

 

BØstrøm, kunne du tatt flere bilder av el.anlegget ditt(gjerne av el.fordelingen). Så kan det være litt enklere for oss å gi deg et svar.

 

Har det elektriskeanlegget vært ombygd? 

Link to post
Share on other sites

Hei. Har lest din andre tråd og mener derfor at det er svært viktig at du får dette til å fungere riktig. Trist at har vert uheldig med elektrikere. Elektro er mitt fag også.

Når det gjelder at jordfeilbryter slår ut, så er det på grunn av at det ikke går lik strøm i begge de tilkoblede ledninger. Da kan du starte med å koble ut det som er tilkoblet etter jordfeilbryter. Da skal ikke jordfeilbryter koble ut. Du slår selvfølgelig av spenning mens du kobler. Så kan du prøve med å koble til en enkelt lampe og se hvordan det går.

Nå hadde det vert greit med bilder, men regner med at dette går bra. Venter å høre mer om det.

Link to post
Share on other sites

Her burde du normaltsett målt likt på begge fasene mot trafoens midtpunkt. 

 

Hva er utgangspenningen på trafoen? 

 

Har du mulighet for å skaffe en megger? (bare for å fastslå at det er galvaniskskille mellom primær/sekundærsiden) Evt prøv å benytt ohmeteret. 

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Som jeg tidligere nevnte og har skissert, så har du tydligvis en fordeling som er beregnet for at ene leder på trafo skal kobles til jord. Og kalles N. 

Polaritets kontrollen din er for å sjekke at N er jord... slik at enpolte sikringer gir beskyttelse.

Grunnen til at jordfeilbryter kobler ut når du kobler senter til jord er nok at den reagere på  en lekkstrøm som feks kan være polaritets sjekkeren din..

Om ikke du jorder ene leder eller senter så har du et IT nett. Da må du inn med en isolasjonsvakt.. Det er ikke nok «lekk» kapasitans i det lille anlegget ditt til retur strøm,for at en summasjons måler vil reagere...(feks jordfeilbryter) på første feil.

Alle stålbåter jorder til skrog...

Link to post
Share on other sites

Det virker helt fint når jeg kobler jord og Nleder sammen. Men er det helt OK å gjøre dette? Hva er det som gir best beskyttelse? 

Hovedsikringen i panelet er topolet. For meg det ut som om alle kursene deler den ene fasen via hovedsikringen. Jeg skal legge ut ett bilde av panelet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...