Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

44 minutes ago, Knude said:

Du skriver teak hus. Er hele huset i teak stokker og bord? Står noen gamle hus i nabobyen som ser ut som teak. Fine bygninger.  Hadde en gang hvært moro å besøke provinsene i nord. 

 

Her er bildet av hovedbygningen vår. Dette er et av flere. Vi har en hel samling av trehus på tomta. Jeg var så heldig å kjøpe eiendom her til kona på 1980-tallet da prisene var svært lave. Nå har prisen steget med minst 30-gangen. Siden var det billige trehus til salgs og vi kjøpte mange og flyttet hjem og bygde sammen til sånne kråkeslott. Det er stort sett teak og redwood. Nå er også prisene på gammelt tre gått i taket, men vi har så det holder nå . . . .

 

Før bodde thaiene her i nord stort sett i trehus på påler. Nå er det hus i murstein og betong som gjelder, gjerne i litt hollywoodstil. Heldigvis har vi gode hjelpere i nabolaget som både kan og liker byggestilen vår.

 

Det ville vært stort om du tok med frua en tur til nord og besøkte oss neste sesong. Som du kanskje forstår har vi husrom nok. Ellers har jeg alltid hatt lyst til å ta båten til Arendal om sommeren for å inspisere prosjektet ditt. Det blir bare alltid så mye annet som også må prioriteres . . .

 

IMG_8441.JPG.f449b8920a0af0f4a0f58b971102cd49.JPG

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Å men i sava for et hus dere har bygd opp.  :smiley: Ja nå tapte de bygningene i Si kao seg betraktelig.  Du skal ikke se bort fra at vi benytter anledningen til å se Shiang Mai neste vinter. Vi har besett oss ganske mye fra Bankok og sørover. Litt oppover også da vi hadde noen dager i Buri Ram for to år siden. Må si at landet oppleves ganske likt. Byene og terrenget  er ganske like uansett hvor vi har bodd siden vi begynte å reise til Thayland i 2001  Har antakelig den fineste sjærgården her fra Krabi ned til grensa mot Malaysia .

Derimot Chiang Mai ser jo annerledes ut  så det frister mye .

 

Blir det Sørlandstur så må vi treffes. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten og @Hakkannen. Ja dette er eksotisk og veldig gøy.

 

@Erikda  Vikingene takker.  Min seilerfaring er først og fremst grisesegling med spissgatter i ungdommen. Råseil er nytt for meg men joutube har blitt flittig brukt i planleggingen. Masta er vi fornøyd med å skal brukes videre. Seilet er ei lettpresenning sydd lokalt og solgt over disk. Vi fikk den av vår venn @WestsailOle som er godt involvert i vårt båtliv her nede. Seilmakere er det naturlig langt imellom her nede ,men det ryktes at det muligens finnes på Phuket. En dagsreise herifra med buss. 

Ut i fra det som jeg har funnet på nett kan et råseil som er symmetrisk også skjøtes på midten nede så det står i en bedre bue. Helt som du foreslår. :smiley:    Det skal vi ha. Neste utgave blir en meter bredere og en halv meter lengre med da litt trinser og snask som vi tar med fra Norge. Mulig at vi i løpet av sommeren tar kontakt med Brodersen på Lyngør å får de til å sy for oss. 

 

Vi får se .....OK.ok........:cool: 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

De fleste Kapteinene og fiskeriene har sett  seiling yacht. Ligger av og til en for anker uti havet så de kjenner prinsippet.

Kommentarene fra kapteinene er at dette sikkert er fint når man har god tid , noe ikke de har. Fint for fisking bekrefter en fisker jeg snakker litt med. De ror for å ikke skremme fisken.

 

De gøyeste kommentarene er at " gamlingene" har begynt å vinke når de passerer oss. Kanskje de husker Longtail med seil.

 

 

Moken folket eller sjøsigøynerne har seil på sine " Kabanger" Der lever hele familien ombord.BBD45171-7863-4670-8D4F-617A109D231F-215-0000002FDB1F8861.jpeg.57a5709676c9488a15c1c5f3e81acdbc.jpeg

 

Jeg er også ganske sikker på at de hadde seil i idlogere tider.

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev On 22.3.2019 at 8.31:

Herlig! Vi følger spent med! Tør jeg foreslå motivet av en vikinghjelm på det nye seilet????

 

Det var en god ide. Takker for den. Om vi får sydd seil i Norge så burde det kanskje lages i denne brun/røde fargen. Er ganske sikker på at vi tåler et seil på 3 x 4,5 meter.  

 

Ellers så har vi kost oss med masse båtliv i det siste. Var litt kry da vi snudde alt på hodet og hadde med noen Thailand venner på båttur. Helt uvanlig at turisten stiller med egen Longtail på stranda og henter sine passasjerer .

 

kokken i en av thai resturantene med datter og nabokona med sin sønn. Vi fikk litt sjø hjemover så de fikk huska seg litt.

 

 

49997BC5-965C-4DE9-82DF-360AFAE0DCCA-234-00000029A826F0D0.jpeg.4c4a3b05ed24929bc711be80ec1ed194.jpeg

 

 

BB5E91A5-A0EC-48A8-BD47-BAB919C13681-234-00000029B0FA4D20.jpeg.713cdfe171074cefa3d3ac4eee659c9b.jpeg

 

Nydlig dag.

 

I dag avsluttet vi med en lang seiltur før vi satte nesa inn til Pak Meng pir for å sette båten på land ved neste høyvann i morgen.

 

Konklusjonen for i år er at vi har lært masse nytt. Båten fungere perfekt med den motoren vi har kjøpt. Kan lett hevde at motor på stilk i tillegg til ror passer best for båttypen og bruken siden det er masse grunt vann ved alle øyene. Vi har opplevd å komme inn ved lavvann og faktisk sklidd bortover jørma i løpet inn. Eneste grunn til at vi kom inn er motorløsningen. Bare å gasse på...... 

Tror ikke det er av økonomiske hensyn at alle bruker denne løsningen. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Godt dere koser dere på sjøen! Angående seil: Hva med å få laget et silkeseil I Thailand? Sterkt, og lett å stue bort. Draken Harald Hårfagre (pt verdens største vikingskip) fikk laget seil I silke I østen da mye tyder på at vikingene brukte slike. Tror de har gode erfaringer med det.

 

http://www.kasavi.no/viewpic.htm?ID=1293561

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset @Allan E  Klart mye enklere å få laget seil lokalt.  Mye på ønskelista fra Norge neste tur og alt dette veier mye.  Har blitt fortalt at det var så kostbart å gå til seilmaker på Phuket. Kanskje ikke sammenliknet med  Norske priser.

Vårt seil er jo super enkelt , men har uansett stor tro på Håntverkere her. Har blitt innponert mange ganger.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

 Veldig artig. Det blir nok mange vinterferier på dere i Thailand fremover . .

 

Euklid skrev 22 minutter siden:

Rolly Tasker er vel i volum blant de aller største seilmakerne og velges ofte av langturseilere med smal lommebok, så tror det bør være ganske overflødig å dra med seg et seil i kofferten.

 

Jeg har dratt med masse utstyr fra Norge gjennom årene, alt fra håndverktøy til trillebårer og høytrykkspyler. For 30 år siden fikk du ikke engang kjøpt en brukbar hammer i Chiangmai. Nå er utvalget stort sett større enn i Norge og prisene hyggeligere. Så nå frakter jeg andre vegen . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da var det slutt for denne gangen Vi skal hjem. Mange fine og lærerike opplevelser som båteiere. 

 

Etter en noe farefull ferd med en bøs Ford og for liten henger kom vi til slutt frem til huset vi leier.

55450470_10156825168755211_1930343441682661376_opptak.jpg.c1361f82929d41916553792db4b05296.jpg

 

Her skal den stå frem til vi begynner videre arbeid om ca 7 måner. Motoren lar vi stå på. Føler at det er ganske trykt her. De runde stokkene er kokospalme som sto på tomta. Fikk råd om å felle det siden det var dårlig i rota. Trist men båten fikk en mye bedre plass samtidig som det er fine stokker for opplag. Har fremdeles en to meters lengde som skal bli noe til neste år.

117328736_IMG_0209(2).JPG.4c462442b90f2c7af1a3d977a11e3d15.JPG

 

Litt artig. For å forberede den lille båten til neste sesong gikk jeg i gang med å slipe rust på stilken. Den var nesten rusta i stykker viste det seg. Igjen en tur til han smeden som ikke kan engelsk. Sveise ? No,No Bytte! Ok. Pris ? Må tenke.

Er fremdeles ikke så sprek i Thai.

Uten helt å ha kommet i mål lot jeg motoren stå. Vi er nesten naboer så jeg så at han gikk i gang med vinkelsliper.

Etter tre dager kom han og sønnen bærende med motoren. Stilken var byttet nesten hele lengden, nymalt var den også.

 

Hvor mye ? Har tenkt...… 500 Bath.   For den summen får man ei flaske middels rødvin hjemme. 

 

Da likner det mye på Norsk båtopplag

 

352477380_IMG_0211(1).JPG.975603d94c9fe6bbabe233099a37d487.JPG

 

Huset er forresten en nyanskaffelse for oss. Leier dette nå på årsbasis. Da slipper vi å få andre til å lagre tingene våre. Huset er bare noen meter i fra der vi har båten. 

Selv om det ikke er i nærheten av huset til @NilsPils så er det helt perfekt for oss.  Om alt blir som planlagt så tar vi en høstferie for å pusse litt opp før neste sesong.

Da blir det mere båtbygging og vedlikehold av longtail i Thailand

 

Knude

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Bruker du mye rustfritt, evt syrefast til bolter og skruer eller gå det mest i handelsstål?

Ikke så lett å få tak i syrefast over alt, vil jeg tro.

 

Jeg ser du har malt nummer på siden. Er det nummeret på "båt-boken" Tabien Ruua?

Med andre ord, har du registrert den allerede?

 

Merk, det er littviktig å betale den årlige regisreringsavgiften for å holde Tabien Ruua gyldig.

Når du kommer dithen at du skal fornye, hvert 5. år, så må det dokumenteres at du har faktisk

brukt/kjørt tilsvarende båt i 2 av de 5 årene.

Om ditt Tabien Ruua er oppdatert så kan du dokmentere "fartstid" ved å vise til egen båt og Tabien Ruaa,

det går ikke om registreringsavgift ikke er betalt og Tabien Ruua ikke er "gyldig".

Veien til å dokumentere fartstid er da straks tyngre.

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Hei @janet  .  Nærbutikken vår har bolter og noen størrelser Philips A4 skruer. Jeg hadde med Terasseskruer fra Norge  i syrefast. 

Tabien Ruud fikk vi også rett før vi dro hjem. Ble noen kontor besøk. 

Kortversjon: Siden båten hadde stått på land noen år og vi har byttet motor fra en innenbords 45 hk. Yanmar til en 12 hk. Yanmar ble den gamle "blåboka" ugjyldig. Da måtte selger først få kjøpekontrakt og kopi av identifikasjons kort, bostedsbevis, osv fra motor selger som også måtte bevitnes  Så måtte vi ha en fysisk sikkerhets sjekk etter regler som kom 01.01 19. 

Måtte ha dette.

5 godkjente flytejakker

FB9AB07F-49BB-456A-8B51-C637D4423DDA-1123-00000347413CD371.jpeg.10c55ba1bece8f8ee5032d765071e0db.jpeg

 

Disse

 

8F1837A2-29A8-40A1-A72A-C14FC943F4AD-1123-00000347473C23BD.jpeg.b037193e8dd6999d1213cd66e015ea2f.jpeg

 

Denne

217C1FF3-45EA-40AF-A765-2DF8380CFE9D-1123-0000034752A90EB2.jpeg.fe294ebc9773c6a9fcc1cb0dbaa7da6e.jpeg

 

Kom mann fra et av disse kontorene og sjekket, tok bilder av båt, båthavn og nummer som vi hadde fått malt på  og avkrevde oss for 1000 Bath .

 

Da var båten klar for overførsel.

Så kjøpekontrakt mellom selger og kjøper med tilhørende kopi av pass , bostedsbevis ,leiekontrakt osv. Betale årsavgift ,dokumentavgift og stempelavgift.......

Til slutt kunne jeg hente det nye Dokumentet for  båten som nå er blitt et dokument med avlesbar kode ,båtens lengde bredde og brutto gross, data på motor og viktigst  mitt navn skrevet på Thai og Norsk. 

Såre enkelt !:wink:

Årsavgiften betaler vi lokalt da det kommer folk i fra Havnekontoret eller marin Dep. er ikke sikker på hvem. Skjer i starten av mars hvert år.  Den vil bli betalt med stor glede !

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Oj, det var sikkert eksakt etter boka. Tviler på at de fleste thaiene har papirene såpass i orden. Tipper de ble imponerte . .  

 

Jeg har uregistret kano som jeg bruker på elver og innsjøer av og til. Kanskje jeg gjør noe ulovlig . . . :smiley:

 

En av mine thaivenner oppe i nord har en liten longtailbåt på en innsjø som han tar oss med i. Han betaler 200 Baht i året for båtplassen. Han har neppe noen pairer over hodet. Ingen i gata vår har engang bilsertifikat eller betalt avgift på noe som helst. Her råder det komplett anarki og en inngrodd uvilje mot alt av registreringer og regler. Og det ser ut til å fungere på lokalplanet (foreløpig). Selv prøver jeg selvfølgelig, som du, å holde min sti ren. . . .

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Pass på å holde Tabien Ruua oppdatert, vil hjelpe deg stort den dagen du skal fornye førerkortet.

Det er Marine Department som holder hånd i Tabien Ruua.

 

Tabien Ruua er litt annerledes enn Tabien Baan og Tabien Rot (hus og kjøretøy).

I tillegg til å doumentere eierforhold er det også et målebrev, samt dokumentasjon på motorinstallasjon.

 

(min erfaring er at thaiene har papirene i orden, både tabien ruua, førerkort for båten

samt mekanikersertifikat (for de som behøver det) samt forsikring)

(jeg vil tro at du ikke trenger et mekanikersertfikat, imidlertid - jeg må ha det)

 

Merk,

personforsikring (ulykke) for hver passasjer, max antal passasjerer skal stå i Tabien Ruua.

Koster en slikk.

 

Vil tro at det som ytlending i det lange løp er sunt å ha papirene pinlig i orden,

du vet aldri når du møter på en Marine Dept Official som ikke liker deg.

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...