Jump to content

Oppgradering og vedlikehold av "Longtailbåt i Thailand


Knude

Recommended Posts

Det var jo heldig dersom nærbutikken din har syrefaste bolter etc.

Det er værre med selftapping skruer.

 

Etter år med leting har jeg funnet en butikk i Samut Prakan som har syrefaste skruer, men kun smått

og et meget lite utvalg.

 

Imidlertid, jeg fant innlegg på Thaivisa.com som viste til butikk med stort utvalg i syrefast sef tapping.

Butikken ligger i Udom Suk, om jeg husker rett er det soi 101 til Sukhumvit i Bangkok.

Butikker er avbildet på Thaivisa med telefon nr adresse etc etc.

 

Vil ellers tro du finner det meste på Phuket. Riktignok et kjelkete sted å shoppe,

fantasipriser for taxi etc. Men det er mye på Phuket både av verktøy og utstyr.

Phuket er vel ikke verst langt fra deg. I hvert fall betydelig nærmere enn Bangkok

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Utvalget i Trang er bra på det aller meste. Også innen båt. Ellers har vi alle de store kjedebutikkene der . 5 mil fra oss. Eneste vi må til Phuket for å handle er seil ser det ut for så langt. Må ta en tur dit neste gang men vi kjører selv motorsykkel så da slipper vi mye pes...

 

Men man vet aldring helt...... har sett en butikk med dame undertøy og elektrisk verktøy , bilfelger, skrammel og skrot og til slutt maling. 

 

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Oj, det var sikkert eksakt etter boka. Tviler på at de fleste thaiene har papirene såpass i orden. Tipper de ble imponerte . .  

 

Jeg har uregistret kano som jeg bruker på elver og innsjøer av og til. Kanskje jeg gjør noe ulovlig . . . :smiley:

 

En av mine thaivenner oppe i nord har en liten longtailbåt på en innsjø som han tar oss med i. Han betaler 200 Baht i året for båtplassen. Han har neppe noen pairer over hodet. Ingen i gata vår har engang bilsertifikat eller betalt avgift på noe som helst. Her råder det komplett anarki og en inngrodd uvilje mot alt av registreringer og regler. Og det ser ut til å fungere på lokalplanet (foreløpig). Selv prøver jeg selvfølgelig, som du, å holde min sti ren. . . .

 

 

Hei @NilsPils.  Jo etter den lokale boka på akkurat det kontoret til marin departement . 

Vi fikk samme krav som det største ferge og transportselskapet i provinsen. Vi er omgangsvenner med eierfamilien. De har båter fra 100 fot og ned til glassfiber båter med to store påhengere. Der er papirene på plass. Fiskerne derimot har ikke mye på stell. Noen har ikke bostedsbevis eller fast adresse heller .Heldigvis går de under radaren for alt byråkrati ser det ut for. De lo godt da jeg kom drassende med flytejakker og kastebøye....  

Den lille båten vår har ikke registrerings plikt da den er under et minstemål Har ikke målet men tror det er i brutto gross.. (5,5 meter lang og 1,3 bred er vår båt. Har alikevel større motor enn den store. 13,5 Hk.

Jeg har en følelse av at det går mye på lokal tilpasning hos de forskjellige kontorene som jo er veldig bra.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er svært heldig at det er rikelig med lokal tilpassning, uten det ville livet blitt vanslig for de lokale.

 

Om du titter på lovverket/reglene som ligger bak registreringspapirene dine vil du se at det å registrere en liten båt i Thailand,

type din/min er temmelig likt det å registrere en 200 000 tonner. Regeverket i hovedsak bygget på engelsk

regelverk fra slutten av 1800 tallet.

Selve målingen følger også profesjonell lest, resultatene sammenlignes i en del tilfelle med Solas regler og

krav til båten (f eks antall passasjerer) settes på grunnlag av det.

(Forenklet opplegg for fritidsbåtflåten er ikke egentlig oppfunnet i Thailand, kommer nok.)

 

Måle brutto registertonn på en båt som din blir jo litt snodig da, og det vil dette ut en del uheldige begrensninger 

i andre enden.

Derfor "jukses det"/anvendes lokal til lempning når man måler. Dette går bl a på hvor man måler, dette for å få ut vettuge

resultater som både bruker og Marine Dept kan leve med.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja tydeligvis. Jeg har til nå ikke helt funnet ut hvordan de måler . Brutto gross er jo et volum mål på lik linje med brutto tonn . Muligens 14,4 kubikk fot.

vår båt er oppgitt til 5,4 Brutto gross = båt til 5 personer + fører. Derfor 5 flytejakker.    Har oppfattet det slik at registrerings krav går ved 4,9 brutto gross..... ? 

 

Link to post
Share on other sites

jo

men se hvordan de måler for å finne frem til tonnasjen

hvor mye innelukket tonnasje har båten din? 0.1 kubikkmeter, eller enda mindre,mere 0.1 eller 0.2 kubikkfot,

next to nothing

antar de måler kreativt for å få frem et tall med litt størrelse på

 

i mitt tilfelle, som egentlig er en taxi/transport båt, så er det på en måte gitt hvor folk kan sitte,

man måler bredden der det skal sittes, slår opp i Solas og finner krav til plass på tofter, så så mange centimeter per rumpe

 

med velfødd europeisk mål på rumpebredde blir det ikke mange rumper per "tofte" og svært lav total kapasitet,

lokal tilpassning, man introduserer smale Thai rumper og bruker antatt bredde for disse i stedet for Solas kravene

til rumpebredde.

Det hele ser vettugt ut etter det.

 

Det stilles krav til flytemiddel per rumpe, men ikke kastebøye, husker ikke hvorvidt de har krav til lanterne,

jeg har dog en ganske skikkelig lanterne, noe kreativ - men bra, ville ikke blitt akseptert i Norge.

 

Alt i alt har jeg i sum funnet Marine dept ganske hjelpsomme.

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei @janet  Nå er det ikke så lenge til vi drar til Thailand igjen. Da blir det å fortsette der vi slapp. Båten skal få overbygg og større seil. Ny vogn må vi få laget så det ikke blir for komplisert å skjøsette.  Jeg er også litt spent på om båten har klart seg uten å tørke for mye. Har noen venner som har tatt bilde av den men det er ikke mulig å se siden den er godt innpakket. Vi får håpe alt er bra.......

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

Hei @janet  Nå er det ikke så lenge til vi drar til Thailand igjen. Da blir det å fortsette der vi slapp. Båten skal få overbygg og større seil. Ny vogn må vi få laget så det ikke blir for komplisert å skjøsette.  Jeg er også litt spent på om båten har klart seg uten å tørke for mye. Har noen venner som har tatt bilde av den men det er ikke mulig å se siden den er godt innpakket. Vi får håpe alt er bra.......

 

om den er pakket inn med god lufting burde det gå meget bra tenker jeg

den er vel i hard wood og ikke mai nim

 

mai takiang eller mai teng eller noe slikt, kanskje mai teng i spanter og stringere og noe litt letter i kledningen

 

Link to post
Share on other sites

Nye ord for meg treslagene du skriver. Har selv ikke klart å få entydige navn på treslagene i båten. Noen der vi bor svarer spant " tre nr.1      Bordkledning tre nr. 2.    ???? Som jeg skrev tidligere  så  har vi navn som payoom og teaken tong.  ??? Dette må vi finne utav. Båten er bygget på Hatyao Krabi . Har besøkt stedet og kjørt rundt i området å inn på alle plasser der det var båtbyggeri. Stort sett inne i skogen med noen presenninger mellom trestammene. Alle jeg besøkte syns det var stas å få besøk av en båtinntresert Normann. Fikk nesten ikke gå derifra igjen . De stilte villig opp for foto.  Fantastisk flinke folk . Ble mest overrasket over at de brukt nyskåret plank i bordkledningen. Rett fra saga ( planke kutter med motorsag på skinner.)  Ellers var de utstyrt med håndsirkel, elektrisk høvel, øks ,og noen lesebriller som var felles for alle som jobbet der.

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

Ble mest overrasket over at de brukt nyskåret plank i bordkledningen. Rett fra saga ( planke kutter med motorsag på skinner.) 

Hva tenker du på da, at de burde brukt tørket og justerte materialer? Jeg har stusset på det samme. Som jeg har nevnt i andre tråder tidligere er kona utdannet trebåtbygger, og noe av det jeg har stusset på er at de bruker våt eik når de lager spanter og hudbord. Dette dreier seg stort sett om skøyter og litt større båter. 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper av og til nytt treverk i landsbyen Thailand. Det er alltid nyskåret og rått og forholdsvis dyrt. De kaller det mai yang og kan være mye rart. Det slår og vrir seg dersom det ikke spikres fast med en gang. Thaiene bunter det som regel sammen med spiker dersom det ikke skal brukes direkte.

 

Ellers kjøper jeg mest gammel teak som har vært brukt før. Den er tørr og stabil (og veldig dyr nå).

Link to post
Share on other sites

Innteresangt tema dette.  Hudkledningen i furu eller teak er vanlig å flaske kutte, så langtørke. Eik også. Så stimes bord når de blir montert. Eik kledning er sikkert lettere å tvinge på plass når de er rå som du skriver @Komodo  og er sikkert teknikken på større båter. Går ut i fra at det er grunnen til at gutta skar to bord, et til  hver side, merket og kuttet for så å feste det med ståltråd på midten mot en gigg . Så tvinge bordet i sammen med de andre i endene. Når alle bord er på plass blir båten spantet og også spikret til spant. Det siste som blir satt inn er stevn. Når bord kryper i  varmen får de akkurat passe åpning til driving.

 

@NilsPils . Der vi bor har de to trelast handlere. Den ene har eget sagbruk og bare litt på lager. Halvtørt det meste. Så har vi et stort utsalg hvor det er store stabler med plank i alle størrelser. Kjøpte emne til tofte der . 2x10  eller 12 tommer ?  Husker ikke men kostet en hel formue selv om jeg tok det billigste treslaget. Kostet det dobbelte for den dyre.  Teak som er brukt finnes ikke som salgsvare her. Ble revet ( plukket ned bit for bit) et gammelt hus i nabo bygda.  Det var tygdelig at dette hadde stor verdi siden de bar plankene til lastebilen en og en å stablet med strø imellom. 

 

Har en kompis med Longtail som han har i næring. Han har to trær på sin fars eiendom som han skal bruke til ny båt. Material kostnadene for en ny båt er mellom 60 og 70 % så dette er også store verdier. I følge han må hans far søke kommunen om tillatelse til å felle disse to trærne selv om han eier grunnen. Kanskje det er en avgrunnene til at  det er høy pris på plank. 

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knude skrev 1 time siden:

 Teak som er brukt finnes ikke som salgsvare her. Ble revet ( plukket ned bit for bit) et gammelt hus i nabo bygda.  Det var tygdelig at dette hadde stor verdi siden de bar plankene til lastebilen en og en å stablet med strø imellom. 

 

Hos oss i Chiangmai er det plenty med teak fra gamle hus til salgs, men prisen har skutt voldsomt i været. Bortsett fra en del spikerhull og sånt, er dette gammel teak fra store trær og av god kvalitet som regel. For to - tre tiår siden kunne du kjøpe et gammelt teakhus til riving/flytting for 20 - 30000 Baht. Vi kjøpte mange den gangen og har bygget opp et kråkeslott og flere andre mindre bygninger, mest for å holde naboene i arbeid og fordi vi ikke kunn la være til de prisene. Nå kan du bare glemme det.

1_IMG_6525.JPG

Link to post
Share on other sites

fantastisk eiendom dere har @NilsPils.  må jo ha hvert gøy bare å planlegge byggingen av alt dette. Jeg har et hus "i magen" jeg også men ikke i den størrelsen . Vi får se hva vi får til med hennsyn til sted å sette det opp og ikke minst hvem som skal eie huset. 

Nå leier vi på åremål et helt vanlig hus for området 40 meter fra båtplassen vår. 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 30.10.2019 at 9.00:

Nye ord for meg treslagene du skriver. Har selv ikke klart å få entydige navn på treslagene i båten. Noen der vi bor svarer spant " tre nr.1      Bordkledning tre nr. 2.    ???? Som jeg skrev tidligere  så  har vi navn som payoom og teaken tong.  ??? Dette må vi finne utav. Båten er bygget på Hatyao Krabi . Har besøkt stedet og kjørt rundt i området å inn på alle plasser der det var båtbyggeri. Stort sett inne i skogen med noen presenninger mellom trestammene. Alle jeg besøkte syns det var stas å få besøk av en båtinntresert Normann. Fikk nesten ikke gå derifra igjen . De stilte villig opp for foto.  Fantastisk flinke folk . Ble mest overrasket over at de brukt nyskåret plank i bordkledningen. Rett fra saga ( planke kutter med motorsag på skinner.)  Ellers var de utstyrt med håndsirkel, elektrisk høvel, øks ,og noen lesebriller som var felles for alle som jobbet der.

treverk, so ikke er av det helt bløte saget begynner å bli dyrt i Thailand

 

varierer vel en del fra landsdel til landsdel hva slags treverk som blir brukt

Central Plain

vanlige bruksbåter som longtail/soong dtoon etc

kvalitetsbåter bygget i Mai Takiang, temmelig hardt treverk, betydelig hardere enn det du normalt kommer i befatning med i Norge

det var kledning

spant stringers motorfundament, Mai Teng eller Mai Daeng

Mai Teng er OK i pris, det er ikke Daeng, ikke OK i det hele tatt

 

Det bygges også en del mindre personbefordringsbåter i teak, Mai Sakk,

svindyrt, alt i 3/4 tom, 1 tom, litt i 1/2 tom kanskje

 

begge båtene jeg har fått bygget er gjort av byggere som er opptatt av tørket tre, de ville ha tidlig

forskudd slik at de kunne kjøpe inn bordganger og spant og la det trke før de begynte

(nå snakker vi tørking i måneder, ikke år?

 

også Knude, du må lære deg å rable  i tommer, man snakker sjelden om 1/2 tom og 3/4 tom etc,

det regnes i 1/8 tomme, 1/8 kalles 1 huhn

 

så 1/2 tom blir 4 huhn, eller sii huhn og 3/4 tom blir hokk huhn (6 8ende deler)

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 minutt siden:

 

Thailandsk redwood. Tungt, hardt og dyrt. Men utrolig holdbart utendørs. Mye mer holdbart enn teak (mai sakk). Men også sprøtt og vanskelig å lime.

men vesentlig billigere enn teak, i hvert fall på central plain

 

jeg har/hadde en del mai daeng, utrolig sterkt og utrolig holdbart/varig

ypperlig som motorfundament og hovedspant og bollards (hva nå det heter på norsk - sånne tjukke tregreier som stikker opp gjennom dekk

og som man kan fortøye i etc)

 

Link to post
Share on other sites

Jo at jeg har mye å lære både om språk og kultur er sikkert. Får rett å slett begynne å pugge både treslag og båtbenevnelser. Verktøy også. Skulle sist vinter kjøpe en vinkelsliper. Inn hos den lokale Byggmakker. Ble rene skuespillet for å forklare hva jeg skulle ha. Der var alt el verktøy i esker bak disken. Vi var innom både elektrisk høvel og drill før vi tilslutt landet på en vinkelsliper. Må pugge mer....

Mange takk både @janet og @NilsPils for navn og forklaring på treslag. 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 14 timer siden:

Jo at jeg har mye å lære både om språk og kultur er sikkert.

 

Men da må du bli flittigere enn jeg har vært. Jeg er temmelig nær nybegynnerstadiet enda.

Kona sie at jeg behøver ikke, hun kan gjerne formidle . .

 

Men noen som alltid slår an er 

"mai mi satang" , har ikke penger

"mia pom antarai",  kona mi er farlig

Den siste har jeg selvfølgelig lært av kona . . .

Link to post
Share on other sites

 

det er ganske OK å kunne gjøre seg forstått på Thai,

jeg kan snakke MYE om motorer - båter - verktøy - tilvirkning - formalia rundt båt papirer etc

 

ofte blir det slik i kontorer - forretninger; jeg snakker Thai, det svares på engelsk, funker OK det

 

med mekaniker kan jeg snakke om alt mulig, på Thai, det funker, kan fortelle om Norge, norsk historie, min oppvekst

etc etc Smart kar- han skjønner hva jeg mener

motsatsen er når det går helt til helvete med enkle ting i butikker fordi jeg trår helt feil med et par ord og toner

 

 

Link to post
Share on other sites

 

se her Knude,

ditt neste prosjekt;

 

 

 

bygge stor båt, i hardwood

se på de spantene a

 

en sak som imponerer meg en del i Thailand er hvor meget nøyaktig arbeid en del håndverkere klarer å gjøre selv

med meget enkle verktøy

 

det er jo mest verft/båtbyggere - mekanikere - mekanisk industri - sveising

jeg er borti, utrolig hva noen av disse får til med meget enkle og ofte hjemmelagede midler

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Da var vi på plass i varmere strøk. Kom til Hat Pak Meng Trang for godt og vel tre uker siden. Siden vi fikk leid et hus sist vinter som vi ikke bodde i men bare har brukt som lager , var det mye og ta tak i både for "Gubben og Gamla"

Longtailen sto dessverre ikke øverst på lista over oppgaver. Hus var viktigere siden vi denne gangen skal bo i huset.

 

Etter en tur til den lokale trelast handler for kryssfiner og en grovskåret lekte i treet SIIEN (lauvtre som kan sammenliknes med furu)  ble det både seng og kjøkkenbenk.

IMG_0013.JPG.9aebbfb5fa8be9298945447a54c49dfc.JPG

 

IMG_0015.JPG.febd81033ef0f2993418f397007d6bc6.JPG

 

 

Egentlig et greit materiale å jobbe med så det skal også brukes til benker i storbåten (ruua Jaj )

 

For å få oss en tur på vannet sjøsatte vi den lille glassfiber båten vi eier sammen med en annen normann. Lett oppgave siden vi på høyvann har strand linje ved hagen vår.  Dessverre var vannet så høyt som jeg trenger bare på natta ,så klokka halv to ble den staket ut igjennom en kanal og til havet. Knude med hodelykt og øks i tilfelle slanger eller apekatter.

Dagen etter ble det prøvetur og alt ble sjekket ut. OK.

Samme natt ble det selvfølgelig høyvann igjen (varierer ca 2,5 meter) båten flyter opp og flytter seg et par meter . Vannet tilbake og båten godt tredd nedover et gjenglemt fisker anker av denne typen. Ei klo ned og ei opp.....

IMG_0009.JPG.70451702ea8aea70970691a55508a6b4.JPG

 

Resultatet var at det gikk igjennom bunnen og når tidevannet steg igjen ble det full alarm i området. Båten lå på stranda og  vannet steg rundt båten og inni båten. Båten til "falangen" er lekk!

Hjelpsomme karer fikk Hondaen og alt løst på land. Deretter ble jeg vinket på med en kort beskjed men jeg skjønte at noe var galt. Vi fikk havaristen inn på stranda og da tidevannet igjen gikk tilbake fikk jeg limt på en nød lapp.

Brukte denne fine epoxy sparkelen som selges her nede. 

 

 

IMG_0008.JPG.015356065d52b1e43932a7e03d99ef11.JPG

 

Hvor er trebitene på stranda når du trenger en...…. Det ble en bit av ei takplate i sement. så flytte båten til et sted på stranda der det er strøm å få lånt. 

Havaristen klar for en omgang med "båtrepprasjon" Har blitt beskrevet utallige ganger her på forumet.

IMG_0010.JPG.2b569b54818fef0bb47dc250a5015dfa.JPG

7 mil tur retur fra der vi bor er glassfiber sjappa (Kon Kun) Halvveis til Krabi. 

Kom hjem med dette.

IMG_0011.JPG.7fff2ae568611ac403ae85a08224eec1.JPG

 

hmmmmm,

IMG_0012.JPG.0dd9f9b1a4daa712fa2c6eefb061632f.JPG

 

Polyester her er ikke helt som den vi er vant til. Klar og tynn som vann. CSM 300 var mer kjent Ble for en gang skyld ikke ved hefts prøve siden det ikke var andre alternativer men tok en gel test med ca 0,5 % herder. OK 3 minutter.  Heldigvis har jeg vinkel sliper og sliperondeller så repprasjonen gikk fint den.

Så hadde jeg kjøpt det som jeg trodde var gelcoat. Tok en gel prøve på en liten skvett. Hmmmm. Ikke antydning og lukta var også feil. Ikke sprek i Thai  men dama i butikken snakket og pekte på polyesteren når denne kom på disken. Kanskje det rett og slett bare er farge pigment. Neste prøve kom med et smell!!  (Polyester og litt farge gir topcoat her!

IMG_0016.JPG.694e97510b454ed93f8ec23c8ce849bb.JPG

 

Shåå kattina er friske meldt og klar for tur.

IMG_0307.JPG.397976e086462ec88002364443f42635.jpg.1ea4fb4b8f616811eb58c1d468c0bf3a.jpg

 

 

Fortsettes,

 

 

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så kom dagen for å begynne på storbåten med lang hale. Hadde bevisst ikke lettet på presenningen en gang så gleden var stor over at alt så bra ut. 

Sola er brutal så her er presenningen byttet ut med en sol skjermende duk.

IMG_0017.JPG.778a98743c3d13ffadb57df6b6f438d0.JPG

 

Fikk en skvett med linolje av en norsk kompis og en boks med Biltema sin tre kjære. Glimrende @WestsailOle Det viste seg at det gikk fort unna så etter litt søken i området for alternativer ble det innkjøpt Nam mann Jan. Lokal linolje. Den blandet med Nam mann sånn (terpentin) ga en fin olje som trakk rett inn. 

 

IMG_0022.JPG.1ffebf05fda1ab83381a842a369b38c9.JPG

 

IMG_0019.JPG.e0d05a677af1f7300b88c2fb652b3e84.JPG

 

Under dørker og i piggen ble det  tilsatt "Nam mann falang Biltema" som naboen kalte det...…. kjære

 

Ble gode greier tror jeg...IMG_0021.JPG.6e3d5124e619bfc787b1e707fa10ec4c.JPG

 

IMG_0023.JPG.1b500197f16da0131c79c12fb5ef82d1.JPG 

 

 

Her skal det lages et godt lager rom for alt som vi har til båten.

 

 

IMG_0020.JPG

 

Går i kjente og ukjente produkter 

Redigert av Knude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...