Jump to content

Fritidsbåter slipper ut mer CO2 enn landets ferger

Maika

Recommended Posts

Stemmer det @Mulligan, men de har vel alle visse begrensninger som f.eks det må være en sjåfør med, begrensninger mtp hastighet mm.

Mitt poeng er at vi kommer til å se store endringer fremover og de er ene og alene økonomisk drevet. Straks man får 10x rimeligere alternativ, så vil folk flykte fra de gamle løsningene...

Skikkelig off topic, men likevel.

Når man ikke en gang klarer å holde veiene fremkommelige om vinteren så tror jeg det blir på meget begrensede områder dette blir mulig.

Jeg ser de som ser for seg å bli rike på dette ikke klarer å holde beina på bakken, men sprudler over av hvor fantastisk dette blir med biler som svinser rundt på egen hånd å plukker opp "deleierne".

http://www.appliedautonomy.no/2017/11/28/lovendring-tillater-test-autonom-kjoring-offentlig-trafikk/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er ikke helt off topic. Da våre båter vil nyte godt av de fremskritt som gjøres mtp transport på landgjorda. Det er ganske betydelig større energibehov for å drive en 30+ fot båt i 23 knop, så det vil ta sin tid ja. Moors lov gjelder for lagring av energi også.

VannTro skrev 12 minutter siden:

Når man ikke en gang klarer å holde veiene fremkommelige om vinteren så tror jeg det blir på meget begrensede områder dette blir mulig.

I dag er nok dette ikke lett å se hvordan skal kunne løses. MEN: Klarer man å lage selvkjørende biler kan man lage seøvkjørende brøytebiler - som ikke må forholde seg til dagens hviletidsordninger?!

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)

Selvkjørende brøytebil ???? Tror du skal ta en prat med en brøytebilsjåfør og høre på hvilke utfordringer de har.

De kan oppleve å miste hjul p.g.a. vibrasjoner og slag uten at de merker det selv. Tror vi skal holde oss langt unna å sende de ut på veien uten en sjåfør i hytta.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

@MulliganDet er stor forskjell å brøyte på Gardermoen og på Hardangervidda....men for all del, la oss få en hverdag hvor vi kan sitte på ræva alle mann og roboter/datamaskiner gjør jobben. Det neste blir borgerlønn !

VannTro skrev 7 minutter siden:

men for all del, la oss få en hverdag hvor vi kan sitte på ræva alle mann og roboter/datamaskiner gjør jobben

Det blir alltids noe annet å finne på :)

Dagens unge vil jobbe i yrker/jobber som i dag ikke finnes.

Det samme har skjedd før

10 yrker som ikke eksisterer lenger.

Mulligan skrev 29 minutter siden:

Sjekk ut hva Øveraasen på Gjøvik driver med på brøytebilfronten.

Gardermoen skal brøytes helt autonomt.

I Sverige har man selvkjørende renovasjonsbiler i drift.

Gardermoen er et helt flatt, rett, asfaltert område.. Klart det er enkelt å gjøre dette autonymt, er egentlig utrolig at det ikke er kommet enda.

Kan på ingen måte sammenliknes med en vei der kontinuerlige vurderinger og revurderinger må gjøres hele tiden.

Iflg. veitrafikkloven er man dessuten som bilist forpliktet til å stanse og hjelpe bilister som har havnet i ulykke, utforkjøring etc. Hvordan skal et autonymt kjøretøy takle dette?

Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

Iflg. veitrafikkloven er man dessuten som bilist forpliktet til å stanse og hjelpe bilister som har havnet i ulykke, utforkjøring etc. Hvordan skal et autonymt kjøretøy takle dette?

Den forulykkede bilen sender melding til sentralen og alle de nærmeste bilene i løpet av millisekunder.

6 minutes ago, PiperBill said:

Mens 16 kyr raper ut omkring 3 300 kilo metan per år og metan har en klima oppvarmingseffekt som er 21 ganger høyere enn karbondioksid.

Så blir det jo stadig sagt at vårt forbruk av rødt kjøtt ikke er bærekraftig. Stor miljøbelastning. Det går nok i alle fall ikke å bruke kuers rap som unnskyldning for å slippe eksosen fri fra biler og båter.

Spiller ingen rolle hva dieselen vil koste, her blir det fossilt brennstoff til den dagen jeg ikke orker båtliv lengre.

Etter det, skal jeg dette meg på et fly til Syden, slik at jeg blir en av de som virkelig er med å bidrar til "ragnarok" !

Guest Avmønstret#
Sahara skrev for 1 time siden:

Nå håper vi slipper unna avgifter, men skulle det skje er det ikke mange som kommer til å felle enn tåre for at store, hurtiggående motorbåter forsvinner. Så kan de som heller vil slutte med båtlivet enn å få seg båt med færre hk heller gjøre det. Verden går videre og det er ikke noe stort tap.

Enig, det er ikke mer dramatisk enn det. Vi snakker tross alt om fritidsaktiviteter her. Som igjen gjør at det er lett å argumentere for endringer politisk, ingen som "dauer" om de ikke lengre har råd til å flytte "hytta på sjøen" i 20+ knop. 

Nå er det faktisk slik at båter i kategorien "store hurtiggående motorbåter" også innehar den merkverdige egenskapen at de kan kjøres sakte mens de fremdeles innehar god plass, fin oversikt og generelt god komfort. "Dinosarusens død" er derfor noe som bare forekommer i enkeltes drømmer :smiley:

Slik sett provoseres det for døve ører Sahara & Pinkvin.....

VannTro skrev 1 time siden:

Spiller ingen rolle hva dieselen vil koste, her blir det fossilt brennstoff til den dagen jeg ikke orker båtliv lengre.

Etter det, skal jeg dette meg på et fly til Syden, slik at jeg blir en av de som virkelig er med å bidrar til "ragnarok" !

Jeg kan nok tåle en viss prisstigning på dieselen for å kunne drive båtlivet som "jeg elsker" over alt annet. Nå har jeg en årlig drivstoffutgift på rundt 5000 kroner, men ble det en 10-dobling til 50000 kroner, tror jeg det hadde blitt for mye for en pensjonist som meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da ville det også bli for kostbart å skulle bygge om til elektrisk eller kjøpe ny båt.

Slik sett vil nok noe slikt heller føre til litt endret bruksmønster. Litt kortere etapper, kanskje med litt lavere fart(selv om det ikke går fort i utgangspunktet). Eller kanskje seilbåt Lars :giggle:

Du er jammen inne på noe vesentlig der @Ida Marie III, men man kan jo forsøke med avgifter før man totalforbyr :confused:

Guest Avmønstret#
VannTro skrev 2 minutter siden:

"Dinosarusens død" er derfor noe som bare forekommer i enkeltes drømmer :smiley:

Er ikke noe jeg drømmer om, for min del må folk gjerne løfte så mange tonn de vil ut av vannet og skyve det fremover i allverdens fart til Dovre faller. Ikke minst vil det være topp om en klarte det med en effektiv og miljøvennlig teknologi, en gang i fremtiden. 

Men uten å være spåkjærring, all sutringa over drivstoffpriser hos enkelte tyder vel på at det er i overkant dyrt for mange allerede. Noen som tror at politikerne vil ha stor medlidenhet for tungt motoriserte fritidsbåter? Det tror ikke jeg. 

Og hvordan var det med oljeprisen for tiden? Frykt for krig og også handelskrig. Er vi ikke over 70 dollar fatet nå? 

--

Men VannTro, du må gjerne ha drømmer om en verden hvor politikerne vil kjempe og vinne kampen for å holde kostnadene nede for tungt motoriserte fritidsbåter, og hvor oljeprisen holder seg så lav at dinosaurene er vinnere på bruktmarkedet og nyproduksjonen skyter i været som på 80-90 tallet. 

Jadda.. for det er jo veeeldig realistisk :-)

VannTro skrev 4 minutter siden:

Du er jammen inne på noe vesentlig der @Ida Marie III, men man kan jo forsøke med avgifter før man totalforbyr :confused:

Hmmm ja en fin kalibrert vindmåler tvangs installert i alle seilbåter, med direkte forbindelse til skatte etaten..

Jo, det burde være en kurant sak i våre dager...

Vinden er jo et felles eie...kan umulig være rett at noen få bare grafser den til seg sånn uten videre..

Den blir nok en all for stor verdi til at den bare kan skusles bort på noen båt eiere som bare leker seg til ingen nytte...

Jo, avgift må til... :yesnod:

Guest Avmønstret#
VannTro skrev 13 minutter siden:

Da ville det også bli for kostbart å skulle bygge om til elektrisk eller kjøpe ny båt.

Slik sett vil nok noe slikt heller føre til litt endret bruksmønster. Litt kortere etapper, kanskje med litt lavere fart(selv om det ikke går fort i utgangspunktet). Eller kanskje seilbåt Lars :giggle:

Ja det blir vel aldri så dyrt at en ikke lengre kan tørne motorene noen ganger i året ved kai for å holde de i live :thumbsup:

Som jeg alltid har sagt, har en nok motor så vil det alltid lønne seg å ligge stille i gjestehavn fremfor å starte båten og kjøre en tur. Om en drar 100 ltr i timen på marsjfart så er det mye penger å spare på å ligge i gjestehavn i stedet. I det perspektivet er gjestehavner alt for billig  :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...