Jump to content

Prosjekt: Furuholmen plattgatter


Muhammed

Recommended Posts

Vet ikke dette sikkert men vil ikke tryket knuse fibrene i trevirket og slik gjøre det svakere. Mener du bør ned på en 200 meter for at dette skal gjøre nytten

Tror ikke det er et problem, nesten uansett hvor høyt trykk man legger på. Har dessuten hørt om en prosess som er i startgropa nå som går ut på å utsette virket for meget høyt trykk med noe kjemikalier (Plastpolymerer, eller hva det heter). Dette får virket til å endre egenskaper radikalt, både med hensyn på mekaniske egenskaper og motstand mot råte og insekter...

Leste noe om det for en tid siden, men har glemt mesteparten, noen som kan noe om dette??

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er borda bøyd og på plass :cheers: Takk for hjelpen i den forbindelse. Er nesten ferdig med å skrape/pusse båten på utsiden nå. Det har åpenbart seg en rekke positive overraskelser under den grå og lakkflisete båten jeg hadde før. Dekket består av mahogny og et lyst treslag som jeg ikke er sikker på hva er... Har lest flere steder at det er oregon pine eller lerketre i tilsvarende båter. Kanskje det er dette? :confused: Skal legge ut noen bilder snart (fryktelig treg med de bildene altså...) så kanskje noen har svar på hva det er...

Drivstofftankene er to kobbertanker (rundt 30 liter hver tenker jeg). Disse er ganske fulle av irr og stygge flekker. Jeg har prøvd å få dette bort med vanlig kobberpuss som man får kjøpt på Rema, men dette får ikke flekkene til å forsvinne. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få disse blanke? Må jo skinne som solen de også, når resten blir bra.. :flag:

Jeg kan ta et par bilder av disse også hvis det hjelper.. Kan jo ikke dyppe disse i sinkbad, slik jeg har tenkt å gjøre med de syrefaste kryssholtene o.l.

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Jeg har ikke bilder av det på maskinen nå, men skal få lagt det inn i løpet av helgen. Jeg kan jo ta en kort versjon av hvordan jeg gjorde det foreløpig. I starten laget jeg jo en anretning med en skyllekoker som var blitt brukt til grisene før. Dette hadde sikkert vært det beste hadde jeg bare klart å få den helt ren, men den lukta så j.... at jeg bestemte meg for å prøve på en annen løsning. (Den har etter utallige timer med lufting, skylling og vasking blitt ren nå, så jeg tror kanskje det går fortere med den neste gang...nok om det...hehe)

Jeg tok to pallekasser (vet ikke akkurat hva det heter, men slike sammenleggbare former man setter oppe på pallen slik at den blir en kasse....kommer bilder..) og satte de på hverandre. Så skar jeg til isopor (til isolering av under gulv o.l.) og "kledde inn" kassa innvendig slik at jeg fikk et helt tett isoporkasse. Kjøpte så en radiatorslange på Biltema. Den ene enden tredde jeg ned på tuten på en kaffekjele full av vann. Den andre enden hadde jeg laget et passe stort hull til i isoporen som jeg etterisolerte så godt det lot seg gjøre....og vips hadde jeg en passe stor og (nesten) helt tett dampkasse. :flag: Virket fint som snus.. Grunnen til at jeg kanskje tror skyllekokeren kan være med effektiv, er at da får man mye mer damp av gangen.

Skal som sagt legge ut bilder i løpet av helgen...

Link to post
Share on other sites

Akterborda i plattgattern min er ikke mer enn en drøy meter, så de fikk plass. De kunne ikke vært så mye lenger da... Men skal man bøye lenger virke kan man jo bare snekre en ramme selv som er lang nok, for så å skjære til isopor så den blir tett. Tror ikke det skulle være noe problem. Om å gjøre å få færrest mulig skjøter da... :wink:

Link to post
Share on other sites

Huffhuff...jeg skulle legge inn bildene av den fantasiske (?) dampkassa mi i dag, men disse er så "suddete" og uklare at det ikke er noen vits en gang. Skal prøve å få tatt nye da... :crazy:

Jeg har derimot fått tatt noen bilder av de kobbertankene jeg snakket om tidligere i denne tråden.

 

Bilde

 

Dette er altså drivstofftankene mine. Som dere ser er de fulle av irr som jeg gjerne skulle blitt kvitt. Har prøvd med vanlig kobberpuss, men det ble (som dere ser) ikke noe godt resultat i det hele tatt. Hadde vært flott om noen hadde et lurt triks... :smiley:

Spurte også tidligere om hva for slags tresort som dekket består av. Her er et bilde av doghouset. Synes jeg kan begynne å skimte at dette kommer til å bli pent etter hvert :flag:

 

Bilde

 

 

 

Bilde

 

De lyse flekkene er bare etter litt verktøy som har stått der og holdt veden tørr, mens veden rundt har blitt litt fuktig av tåka. Her er et litt dårlig bilde av hvordan det så ut før jeg begynte å pusse.

 

Bilde

 

Legger også ved et par bilder av hvordan formene på båten ser ut. Det første er tre måneder gammelt, mens de to andre er tatt ganske nylig.

 

Bilde

 

 

 

Bilde

 

 

 

Bilde

 

Er jo fortsatt en del igjen å gjøre her, men inspirasjonen og arbeidslysta er fortsatt på topp. Nå er jeg også ferdig med høstens eksamen, så nå blir det bare båtarbeid noen måneder. :smash:

Hadde vært flott om noen hadde tips om kobberpuss eller hva for slags tresort det lyse treet er. Det mørke er jo mahogny. Så skal jeg komme tilbake med bilder av dampkassa som ikke ser ut som en isbjørn i snøstorm...

Link to post
Share on other sites

Er jo fortsatt en del igjen å gjøre her, men inspirasjonen og arbeidslysta er fortsatt på topp. Nå er jeg også ferdig med høstens eksamen, så nå blir det bare båtarbeid noen måneder. :smash:

Hadde vært flott om noen hadde tips om kobberpuss eller hva for slags tresort det lyse treet er. Det mørke er jo mahogny. Så skal jeg komme tilbake med bilder av dampkassa som ikke ser ut som en isbjørn i snøstorm...

 

Kopperpuss vet jeg desverre lie om... men av treverk på din båt ser det for meg ut som om det er slik:

Skrog furu og dekk i origonpine?

 

Hekken ser jeg ikke men på min båt er den i eik, (ønsker meg mahogany hekk..... får se om tiden strekker til) Mahogany var også vanlig (og lekkert!!)

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Det er en stund siden jeg har oppdatert tåden min, det skyldes at jeg arbeider under ganske kummerlige forhold når det er snø og kaldt. Får ikke gjort så veldig mye da :headbang:Bilde

 

Har fått gjort noe selv om det har vært vinter, og er det fortsatt.

Bilde

Under dollbordene var deten del råte.

Dollbordene er revet av de var av furu og skal erstattes av mahogny :yesnod:

 

Bilde

Når jeg fikk revet dollbordene (og det var en helvetes jobb, de satt som fan) Har jeg lagt 12mm merantfinerplater der det skal være dollbord og dekk. Siden det ikke er noen rette linjer på båten gikk det en del tid til tillpassing og høvling slik at platene fikk samme profil som skroget.

Bilde

Bilde

Når man holder på i slike kummerlige forhold som meg blir det en del rot og til og plassere rotet egner jo fordekket seg ekstremt godt.

Bilde

Jeg har også byttet fire bord på skroget, for å lette tilpassningsarbeidet har jeg luset inn en list mellom de nye bordene. Dette sparte meg for mye arbeid og når det blir beiset og oljet blir det vanskelig og se.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Kopperpuss vet jeg desverre lie om... men av treverk på din båt ser det for meg ut som om det er slik:

Skrog furu og dekk i origonpine?

 

Hekken ser jeg ikke men på min båt er den i eik, (ønsker meg mahogany hekk..... får se om tiden strekker til) Mahogany var også vanlig (og lekkert!!)

 

Erik

Hekken min er av eik. denne ble satt inn med mahognybeis samtidlig med skroget og jeg kan ikke se noen forskjell. Skal ha båten ned på jobben neste helg og kan da ta noen bilder som du kan vurdere hvis dette er av innteresse

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei Jonkare.

Det innlegget du siterer er fra før jeg fikk "egen tråd" og ikke visste helt hva jeg skulle gjøre med hekken min. Nå er alt i skjønneste orden der. Bilder kan du gjerne ta likevel altså :yesnod: . Det er alltid gøy.

 

Dospen: Jeg ser det går framover, men at de fortsatt er litt igjen. Fint med bilder da. Har du tatt vare på noe av innredningen, eller skal du bygge alt nytt?

Link to post
Share on other sites

Det er en stund siden jeg har oppdatert tåden min, det skyldes at jeg arbeider under ganske kummerlige forhold når det er snø og kaldt.

Dollbordene er revet av de var av furu og skal erstattes av mahogny :yesnod:

Imponerende arbeid Dospen, forholdene tatt i betraktning - og hvilket pågangsmot :flag:

Jeg tror det er på tide med "boatkicking"?

 

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Har du planer om å gjøre innredingen så lik originalen som mulig, eller modifiserer du alt etter egne behov og ønsker?

Jeg skal lage innredningen etter egne behov og ønsker. Jeg synes løsningene som var der fra før var dårlige.

 

 

Jeg tror det er på tide med "boatkicking"?

 

Mvh

Haber

Ja, det er bare og komme, boatkicing er bare koselig :flag:
Link to post
Share on other sites

Når man holder på i slike kummerlige forhold som meg blir det en del rot og til og plassere rotet egner jo fordekket seg ekstremt godt.

Hehe... Sytes teltet ditt så fint ut jeg. :smiley: Det er vel noe lignende jeg kunne tenkt å hatt rundt båten. Jeg skal nok demontere vinskjermen på min og. Lettere å pusse ned dekk og vindskjerm. De blir nok arbeidsbenk på fordekket tenker jeg. :lol: Flott båt! Ser at jeg har mye å lære. Imponerende arbeid.

Link to post
Share on other sites

Boat Kicking gjennomført i dag, - i tråd med gamle tradisjoner:

 

Bilde

(Simultankick høyre/venstre fot)

 

Dospen, takk for en flott visning og masse informasjoner om prosjektet ditt.

Det var svære greier som åpenbarte seg under burka'n.

 

Bilde

 

27 fot er svææært langt. Vi lot oss imponere både av håndverket og de tekniske løsningene du har valgt.

 

Bilde

 

Bilde

 

Vi kommer til å følge fremdriften i prosjektet med stor glede og spenning.

Takk for alle tipsene vi fikk med oss.

 

Mvh

CF, Wicma, Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Hei Jonkare.

Det innlegget du siterer er fra før jeg fikk "egen tråd" og ikke visste helt hva jeg skulle gjøre med hekken min. Nå er alt i skjønneste orden der. Bilder kan du gjerne ta likevel altså :yesnod: . Det er alltid gøy.

Her er et bilde av hekken "min" som er av dobbel eik satt inn med mahognybeis før lakking. Synnes ikke forskjellen mellom eika og mahognyen er noe å snakke om jeg

Bilde

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var og hentet en motor som jeg har kjøpt til båten, fikk da prøvd løftekonstruksjonen som jeg laget etter at det ble tatt opp i Bastard sin tråd.

Den fugerte helt utmerket :cheers:

 

Motoren på hengeren

Bilde

 

Her henger motoren på stativet.

Bilde

 

Her står den på bakken

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...