Jump to content

Prosjekt: Furuholmen plattgatter


Muhammed

Recommended Posts

Nå har jeg fått meg et nytt prosjekt, Furuholmen plattgatter 27 fot, motor Volvo Penta MD 19.

Jeg har ikke fått båten hjem enda, kranbilsjaføren som jeg bruker er på delvis ferie :headbang: , så jeg håper det blir en av de nærmeste dagene. :flag:

Her er noen bilder som er av dårlig kvalitet, (tatt med mobilen).

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Her er det en del å gjøre, men jeg kan nesten ikke vente med å komme igang. :smash:

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Dette så jo ut til å være et godt grunnlag! :)

 

Kan jeg spørre hva du ga for denne?

 

Min 32 Dorry er nå ferdig pusset og OM636 er isatt og maler som en stor katt. Båten ligger på vannet og er tett som om den var laget av plast!

 

300 timer og noen tusenlapper gjorde et st. hansbål til en flott hyttebåt for hele familien.

 

Lykke til!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått meg et nytt prosjekt, Furuholmen plattgatter 27 fot, motor Volvo Penta MD 19.

Jeg har ikke fått båten hjem enda, kranbilsjaføren som jeg bruker er på delvis ferie

Her er det en del å gjøre, men jeg kan nesten ikke vente med å komme igang. :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da en virkelig lekker båt, dospen. Skal bli spennende å følge oppussingen av denne, og ikke minst se det ferdige resultatet. Dette er en båt som fortjener å bli tatt vare på! :yesnod::yesnod:

 

Min 32 Dorry er nå ferdig pusset og OM636 er isatt og maler som en stor katt. Båten ligger på vannet og er tett som om den var laget av plast!

 

300 timer og noen tusenlapper gjorde et st. hansbål til en flott hyttebåt for hele familien.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jøss, her går det unna! Flott at du har fått båten på sjøen, håper dere får mange fine turer med den i sommer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Dette så jo ut til å være et godt grunnlag! :)

 

Kan jeg spørre hva du ga for denne?

 

 

300 timer og noen tusenlapper gjorde et st. hansbål til en flott hyttebåt for hele familien.

 

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Mindre enn en 6 hk utenbordsmotor koster som ny. Jeg kan jo nevne at hele båten er av mahogny.
Link to post
Share on other sites

Ai, ai, ai!!!! :cheers::flag:

 

Her har du fått deg en vakker skute. Er den i dårlig forfatning, eller er det bare en generell oppussing som må til for å få et møbel ut av denne?

Håper du legger ut bilder og beskrivelser på forumet, slik at vi kan følge prosjektets fremgang.

 

Lykke til og gratulerer!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Ai, ai, ai!!!! :cheers:  :flag:

 

Her har du fått deg en vakker skute. Er den i dårlig forfatning, eller er det bare en generell oppussing som må til for å få et møbel ut av denne?

Håper du legger ut bilder og beskrivelser på forumet, slik at vi kan følge prosjektets fremgang.

 

Lykke til og gratulerer!

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er stort sett generell oppussing, har ikke helt oversikten enda. Legger ut bilder og beskrivelse bare jeg får båten hjem og kommer igang. :smash:
Link to post
Share on other sites

Hvordan stiller det seg med de partiene der mahognyen er blit helt grå. Går dette å pusse slik at det blir pent igjen eller må det males

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å pusse på mahognyen der det er helt grått, og det gikk helt fint.

 

Hvilken motor har du i din båt nå Jonkare?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har frem til i år hatt en aq 170 bensinmotor denne bytter jeg nå ut med en marinisert toyota dyna motor på 85 hk som jeg vurderer å ettermontere turbo på. Ifølge brosyrer fra båten var ny skulle den toppe med 24 knop med 85 hk bensin. Da var det med strak aksel mens jeg har drev uten at jeg vet hva forskejellen her blir. Fint at trevirket blir fint igjen har sett på båter som har sett slik ut uten at jeg har vurdert de som inntresang da jeg regnet med at dette ikke kunne bli helt bra så nå følger jeg spent med utviklingen din. Har og i det siste begynt å få sansen for de som er hvitmalt i skroget og.

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å legge epoksy under vannlinja på hele båten. Jeg har ringt litt rundt til forhandlere av epoksy for å spørre om dette er noe lurt, og at dette holder på sikt. Svarene jeg fikk, var at dette ikke var noen problem hvis treverket var tørt og pusset med grovt papir, slik at epoksyen fikk god heft. Jeg er bare på tenkestadiet og ønsker innspill om dette. Etter det jeg har forstått på forhandlerne er det en del som har gjort dette. Jeg vet eller ikke om det er mulig å gjøre dette, da jeg ikke har mulighet til å snu båten.(glemte å spørre forhandlerne)

Kom med innspill og erfaringer :nono: :flag:

Redigert av dospen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde for noen år siden en snekke som var plastbelagt. Denne hadde begynt å råtne fra innsiden fordi treverket aldri fikk tørket ut, så jeg ville være skeptisk til dette. Noe annet er det hvis båten bakes inn fra både innside og utside i Epoxy (Vel å merke hvis treverket er veldig tørt) slik at ikke fuktighet kan komme til. Det blir jo nærmere slik nye "såkalte" trebåter lages, men da er det jo ikke lenger en ekte trebåt..

Men mer info finnes på West system sin hjemmesider. Se under "Projects" -> "Boat Constructions" -> "Wooden boat"

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Hadde for noen år siden en snekke som var plastbelagt. Denne hadde begynt å råtne fra innsiden fordi treverket aldri fikk tørket ut, så jeg ville være skeptisk til dette. Noe annet er det hvis båten bakes inn fra både innside og utside i Epoxy (Vel å merke hvis treverket er veldig tørt) slik at ikke fuktighet kan komme til. Det blir jo nærmere slik nye "såkalte" trebåter lages, men da er det jo ikke lenger en ekte trebåt..

Men mer info finnes på West system sin hjemmesider. Se under "Projects" -> "Boat Constructions" -> "Wooden boat"

 

Fred Ivar

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde tenk å legge epoksy både på inn og utside, noen som vet hvor mye epoksy og armering som går med pr kvadratmeter?
Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å legge epoksy under vannlinja på hele båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er redd for at dette vil forringe verdien på båten, i tillegg til å øke faren for råte senere. Med mindre bunnen er såpass dårlig at den ikke lar seg redde på tradisjonell måte, så hadde i alle fall jeg avstått fra dette. Men jeg ser jo fordelen med en helt tett bunn da, det er jo ikke noen selvfølge i en trebåt... Men med tanke på hvor mye arbeid og penger du kommer til å legge i denne båten før den blir ferdig, så synes jeg det er viktig å ta vare på originaliteten så godt det lar seg gjøre. En gang skal du også selge den, og plastrede trebåter virker ikke noe videre lettsolgte... En original og velholdt Furuholmen konstruksjon derimot ser bare ut til å øke i popularitet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mulig at allle svar er riktige men det er endel jeg lurer på:

 

- Når båten ligger på vannet med vann rundt det hele kommer det vel ikke luft til for tørking???

 

- Hvor mye luft kommer egentlig til mellom 2 lag primer og X antall lag bunnstoff?

 

- Malte trebåter i sydligere strøk ser ut til å klare seg bra til tross for maling under byggeprosessen og videre i hele båtens levetid hvorfor ikke da her hjemme?

 

Der er suikkert mange spørsmål til man kunne stilt men det hadde hvert inntresangt å fått disse påstandene dementert med faglig begrunnelse.

 

Jeg tror at mye av motviljen mot dette kommer fra plastens inntog da man plastet gamle trebåter uten utørking og rengjøring noe som vel gjorde at plasten ble liggende som et løst lag utenpå huden til båten.

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

.....- Malte trebåter i sydligere strøk ser ut til å klare seg bra til tross for maling under byggeprosessen og videre i hele båtens levetid hvorfor ikke da her hjemme?

Tja, det finnes "maling" og det finnes "maling", jonkare. :wink:

 

Det er noe som heter diffusjonstett og diffusjonsåpen maling. En helt diffusjonstett maling, f. eks. Bengalack er ikke noe særlig for en trebåt. Den stenger vann / fuktighet inne, uten mulighet til å kunne "puste" - treet råtner etterhvert. Shipolin, f. eks. utblandet med Owatrol-olje / Owatrol D1 derimot er diffusjonsåpen, lar treet "puste", samtidig som den holder vannet ute, brukes på trebåter.

 

......tror jeg........ :confused: ....det er slik jeg har forstått malingsproblemet.

 

Har et typisk malingspbroblem i min Kommedalsbåt. Kommedalsbåtene var allesammen "malt" i innerskroget helt fra starten av med en mørkegrønn maling - ukkjent hvilken type (antageligvis linoljemaling i 50- og 60-årene) - og den har bevart treet på en utmerket måte. Det må ha vært noe i nærheten av blymønje, som alle trebåter ble satt inn før i tiden, spesiellt nede i kjølsvinet.

 

MEN, så tar forrige eier og kliner på et lag med syntetisk gråmaling av merke Hempel Marinepaint - som er beregnet på stålbåter!!!!! - og ødelegger alt samme! Dette ene strøket er med på å tette hermetisk, og stenger fuktighet inne. Fuktigheten må komme ut et sted, og slår dermed UT - noe som blærer av lakken på utsiden av skroget.

 

Har i 2 uker nå skrapt og slipt for å fjerne all maling i innerskroget og satt inn alt sammen med olje.

 

:rolleyes: Mye jobb å ta igjen, p.g.a. en manns uvitenhet.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her hadde du det altså tett både på inn og utside Walter hvis jeg har forstått riktig. Da blir neste påstand at epoksy på utsiden under vannlinjen ikke gjør skade så lenge du har en diff. åpen innside???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...