Jump to content

Prosjekt: Furuholmen plattgatter


Muhammed

Recommended Posts

Har droppa tanken på og snu båten, konklusjonen er at det er for risikabelt.

Etter jeg tok av vinskjermene fikk jeg se hva som skulte seg under dollbordene, pillråtne bord som vinskjermen var festet i :headbang:

Jeg fikk et akutt behov for å gjøre noe som holdt motivasjonen i gang. :smash:

Jeg reiv av dekket akterut og begynte og lage nytt. ( jeg ble jævlig inspirert av bildene ok67 hadde tatt av sin båt) :flag:

Dette arbeidet er jo særdeles givende og artig, skal prøve og komme med noen bilder i morgen. Det som tar tid er fundering over hvordan man skal gjøre det. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei Dospen,

 

Bare for info,

 

En kollega av meg er gårdbruker "på si".

Han har en del eikeplank av 5 cm tykkelse for salg. Godt tørket, og lite kvist.

Bordene er fra 20 til ca. 30 cm i bredde, ca. 3- 3,5 m lange.

 

Hvis du trenger for å lage dekkspant, send meg en IM, så sender jeg deg nummeret hans.

 

Lykke til videre!

 

Furet :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei Dospen,

 

Bare for info,

 

En kollega av meg er gårdbruker "på si".

Han har en del eikeplank av 5 cm tykkelse for salg. Godt tørket, og lite kvist.

Bordene er fra 20 til ca. 30 cm i bredde, ca. 3- 3,5 m lange.

 

Hvis du trenger for å lage dekkspant, send meg en IM, så sender jeg deg nummeret hans.

 

Lykke til videre!

 

Furet :sailing:

Takk for tilbudet, jeg er ferdig med spantene. Jeg fikk en del Eik hos en tidligere kolega som jeg brukte, og har enda litt igjen. :smiley:
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

I sommer gikk jeg til anskaffelse av et flott rehabiliteringsprosjekt. En 26 fots Plattgatter Furuholmen bygget i 1957. Noen vil sikkert si at jeg var litt overambisiøs, for jeg har ikke akkurat mye erfaring med båtrestaurering. Jeg har derimot fått gjort en god del, og tror at med tålmodighet, gode råd og mange arbeidstimer skal dette bl ei flott skute. Jeg håper det er greit at jeg kommer med noen spørsmål, og kanskje gode erfaringer etter hvert i dette forumet. Det er jo mye det samme prosjektet som du holder på med Dospen. Det første større problemet som jeg har møtt på har med hvordan akter på båten min ser ut. Her må jeg nemlig bytte et par bord, og for å få dette til må jeg dampe dem for å få den rette bøyen.

Her er et bilde av hvordan akter ser ut nå (den gamle lakken er riktignok fjernet da...):

Bilde

 

Jeg håper noen har et tips om hvordan dette bør gjøres med tanke på damping. Kanskje en anretning med oljefat eller noe?

 

Her er også et dårlig bilde av båten forfra. Kan legge ut bedre bilde senere hvis det er interesse for å se hvordan prosjektet skrider fram.

Bilde

 

Håper noen har erfaring eller tips for dette.

Link to post
Share on other sites

Hei Trulte, velkommen til forumet.

 

Dospen samt mange andre vil nok komme med en god del tips vedrørende det du spør om. Jeg vil bare fortelle om en steamer, hjemmelaget, som jeg så for en tid siden som fungerte utmerket (var trebåtbygger som brukte den).

 

Han hadde laget lang men liten kasse i omkrets, slik at bordgangene kunne legges inni. Kassen var gjort relativt tett (mener å huske 5 toms bord, 2 stk på hver side). I endene vippelokk med kastekroker. På vinteren la han isoleringsmatter oppå, for å beholde varmen lenge.

 

Deretter hadde han enkel varmtvannsbereder, tilkolblet som tilførte varmtvann til kassa kontinuerlig.

 

Kjempesmart, kjempe-enkelt og kjempebilllig !

Link to post
Share on other sites

Jeg har en trekasse som er 1,5meter lang med en slange tilkoblet, slangen koblet jeg til kaffekjelen som ble kokt opp med gass slik at dampen ble ført over til kassen. Bøyer 10x60mm eik i 90 grader etter 10 min.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg håper noen har et tips om hvordan dette bør gjøres med tanke på damping. Kanskje en anretning med oljefat eller noe?

Iflg. gamlekara nede på marinaen der jeg ligger er det ikke nødvendig å dampe så tynne bord så lenge ikke bøyen er større en det der (furubord det var snakk om)... (jeg trengte ikke dampe på min sa de , og jeg må bytte hele øverste bordgang, mye større bøy der, men det måtte være lite kvist i matrialet... gjenstår og se om de har rett)

Bare sånn i tilfelle du har lyst til å prøve det "enkleste" først, hvis ikke din er i mahogny eller noe slikt da... (hadde ikke sett forskjell på treslag om det sto om liv... avhengig av hjelp der :blush: )

Link to post
Share on other sites

........ enkel varmtvannsbereder, tilkolblet som tilførte varmtvann til kassa kontinuerlig.

Den derre må du forklare litt nærmere, Perlen - den skjønte jeg ikke......Varmtvann inni kassa? Skal det ikke DAMP / STEAM til for å mykgjøre emner? Tenker da mere på jonkare sin steam-kasse, noe som er mere vanlig, vel?

 

Med varmtvann i direkte kontakt med tre-emne må det vel nødvendigvis komme ut et ferdig trutnet bord........?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Den derre må du forklare litt nærmere, Perlen - den skjønte jeg ikke......Varmtvann inni kassa? Skal det ikke DAMP / STEAM til for å mykgjøre emner? Tenker da mere på jonkare sin steam-kasse, noe som er mere vanlig, vel?

 

Med varmtvann i direkte kontakt med tre-emne må det vel nødvendigvis komme ut et ferdig trutnet bord........?

Som vanlig forklarer jeg ikke nok :wink:

 

Glemte selvsagt å si at der var dobbel bunn, som vannet renner gjennom, og damper det over........

Link to post
Share on other sites

Hei Trulte!

Å bøye bord er ingen heksekunst, og det kan gjøres på flere måter. Du har jo fått noe råd av Perlen og Jonkare.

Har en ide til som jeg ikke har prøvd men tror det skal gå bra. Det er å kjøpe en dampreingjører og bruke de den. den koster ca 200. kr. Er det noen som har prøvd?

 

Husker bestefaren min kastet bordet på sjøen og lot det ligge i sjøen i et døgn før han bearbeidet det og monterte det, det gikk helt fint.

 

Det er veldig gøy om vi får høre hvordan det går med prosjektet ditt fremover :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg går selv og planlegger et slikt steamsystem. Jeg har sett for meg et avløsrør på 100 eller 150 mm og isolasjon på utsiden (tror det er et poeng med isolasjon med om du ikke har en veldig kraftig dampkilde). Tett i ene enden, og lokk til å ta av og på i andre enden. Steam inn gjennom en slange og kondensert vann ut gjennom et hull i bunnen.

 

Har hørt en tommelfinger regel som sier 1 time per tomme tukkelse (for eik). Jeg ville tro at mykere treslag som furu/gran trenger kortere tid, og det er nok absolutt et råd å unngå kvist i størst mulig grad. Om du bruker ordet "Steambending" burde du få masse treff på google. Det er varmen og fuktigheten i kombinasjon som gir trevirket plastiske egenskaper så om det ligger i kokende vann eller ligger i glovarm damp, så spiller sikkert ikke det noen rolle.

 

Den enkleste formen er antageligvis å sette det i dusjen med kun varmt vann på i en 1/2 times tid - men det er mange som ikke har mer enn 60 grader i varmtvannstanken og jeg tror det er i minste laget, men det er jo enkelt og kjapt å gjøre et forsøk. La oss høre om die erfaringer når du har dampet ferdig....

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hmmm Hallaron, tolker jeg ditt utsagn ovenfor, samt tidligere signaler mht. til tegninger at du nå vil i gang med å bygge båt ?

hehe, neida, ikke nå, om noen år kanskje. Skal inrømme at tanken appelerer, men det det finnes ikke tid i min hverdag til å hive meg på et slikt prosjekt nå. Men jeg har et lite snekkerverksted i kjelleren der jeg lager en del sagflis, og litt annet. Jeg har tenkt og grublet en del på hvordan jeg skal kunne bøye trevirke, f.eks. til lokket på en kiste, eller andre ting.

Tenkte at om jeg kunne rigge meg til med et rør på et par meter og en liten dampkilde, kunne dette bare få stå oppe slik at jeg kunne leke med det og bruke det når behovet var der... Så kan jeg øve meg til jeg har tid til å sette i gang med større prosjekter...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Husk at et plast rør vil bøyes og et metalrør sette merker. Tror nok en trekasse er det rette.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Husk at et plast rør vil bøyes og et metalrør sette merker. Tror nok en trekasse er det rette.

Hmm det har jeg ikke tenkt på, men tror du virkelig at et avløpsrør ikke tåler 100-120 grader uten å bøye seg?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det er klart at en skikkelig "steam-kasse" er tingen hvis du skal bøye bord eller større emner. Har du derimot behov for å "bøye / forme" mindre ting så kan man faktisk klare seg uten.

 

Må bytte ut en del av fenderlisten på sjarken min. Nevnte stykket er til bb-siden akter, fra selve akterstevnen og ca 2 meter frem til låringen. Ca 1,5 meter fra stevnen (forover) er det en grusom knekk i selve buen som skal dekkes.

 

Et bilde av "forsøket" mitt i kjelleren. :rolleyes: Her er en - i utgangspunkt - 2"x2" firkantlist av furu som er formhøvlet. Emnet er 2,5 meter lang, og da den var tørr så var det ikke mulig å flexe den 2 millimeter en gang. Men nå, etter en del ukers behandling ser den slik ut!

Bilde

Da jeg satte igang var listens venstre ende i høyden av den loddrette pinnen, til venstre i bildet, som jeg bruker til å avtegne daglig fremskritt på.

 

Fremgangsmåten:

Satt inn furulisten med en 50/50 blanding av rå linolje og lampeparafin (skulle egentlig brukt WhiteSpirit, men det hadde jeg ikke for hånden den dagen....). Mettet listen 2-3 ganger om dagen. Etter 4 dager satt jeg listen i spenn.

 

D.v.s. stemplet listen fast i høyre enden (oppunder peishetta i kjellerstuen) - la under en stabel av 4x4-box der hvor den største knekken / bøyen i lista skulle være. I andre enden hang jeg en murerbøtte (til ventre i bildet) og fyllte den med små blybiter (litt av gangen, økte vekten daglig). Så kom behandlingen med varmepistol. Hver dag i 3 uker satt jeg på varmebehandling i ca 1/2 timen. Temperaturen var så høy at linoljeblandingen i lista "kokte" d.v.s. boblet ut!

 

Vet ikke om andre har brukt denne metoden, men tror at det er kombinasjon av varmen og det at veden er mettet med linolje, som gjør at listen blir mykt nok til å bøyes.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Interessant, et bevis på at kreative sjeler søker til BP. Det finnes tabeller over hvor høy temperaturen, for det bestemte treslag må være for at trevirket skal bli mer plastisk (la seg bøye og beholde bøyen etter oppvarming). Jeg er absolutt ingen fagmann på dette, er bare litt nysjerrig av natur og har lest littegrann om emnet. Jeg har aldri lest noen vei at det må være fuktighet tilstede sammen med med temperaturen, men erfaringen tilsier vel at det skal være slik.

Bøyeegenskapene varierer mye fra treslag til treslag, Ask, f.eks. tar lett bøying, og kan bøyes i ganske krappe kurver, men etter det jeg husker er ask lett å misfarge dersom tempen blir for høy. Dette er en hel vitenskap og om noen har noen gode bøker eller nettsider om emnet tar jeg gjerne i mot tips.

 

Ring Stavanger Rør oppe på Stoa og hør med dem om rør. De har det meste antar jeg, og der finnes helt sikkert varmebestandige rør også?

Skal jeg gjøre...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ser at damp-emnet opptar flere enn meg. Jeg har nå bygget meg en dampkasse og den ser ut til å fungere flott. Har ikke gjort nøyaktig som forklart i noen av innleggene i forumet, men har kommet fram til en egen løsning basert på prinsippene som har blitt forklart her. Setter stor pris på hjelpen. Kan legge ut bilde av konstruksjonen senere. Jeg har bygget en dampkasse over en skyllekoker som ble brukt til å koke poteter o.l. til grisene før.

Link to post
Share on other sites

En gammel skipstømmermann kunne fortelle meg at en steamet planke var en dårlig planke. De er de første som rotner. Det begrunnet han med at når planken ble steamet så forsvant mesteparten av treets naturlige råtehindrende oljer. Han synest det var mye bedre å senke plankene ned på dypt vann og på den måten bløtgjøre disse. Treverket ble like mykt og han fikk bedre tid på seg å montere og han slapp å bruke varmebeskyttende handsker.

 

Jeg ville tro at samme effekt vil oppnåes om man legger planken inn i et rør med saltvann, flenser igjen og pumper opp trykk. Saltvann impregnerer mot råte, men om man bruker en oljeblanding istedet burde det bli veldig bra.

 

Siste avsnitt er ren teori. Noen synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Han synest det var mye bedre å senke plankene ned på dypt vann og på den måten bløtgjøre disse. .

 

Saltvann impregnerer mot råte, men om man bruker en oljeblanding istedet burde det bli veldig bra.

 

Siste avsnitt er ren teori. Noen synspunkter?

Jeg har hørt at dette var vanlig å gjøre før i tiden med materialer som skulle brukes til bygging av naust, for å impregnere dem. Senke dem ned på et par hundre meter i noen timer for å presse dem fulle av salt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En gammel skipstømmermann kunne fortelle meg at en steamet planke var en dårlig planke. De er de første som rotner. Det begrunnet han med at når planken ble steamet så forsvant mesteparten av treets naturlige råtehindrende oljer. Han synest det var mye bedre å senke plankene ned på dypt vann og på den måten bløtgjøre disse. Treverket ble like mykt og han fikk bedre tid på seg å montere og han slapp å bruke varmebeskyttende handsker.

 

Jeg ville tro at samme effekt vil oppnåes om man legger planken inn i et rør med saltvann, flenser igjen og pumper opp trykk. Saltvann impregnerer mot råte, men om man bruker en oljeblanding istedet burde det bli veldig bra.

 

Siste avsnitt er ren teori. Noen synspunkter?

Det burde jo gjøre nytten, men hvor dypt er "dypt" vann?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke dette sikkert men vil ikke tryket knuse fibrene i trevirket og slik gjøre det svakere. Mener du bør ned på en 200 meter for at dette skal gjøre nytten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...