Jump to content

Prosjekt: Furuholmen plattgatter


Muhammed

Recommended Posts

Du verden, du er jo kommet langt nå !

 

Hva er planene fremover nå ?

<{POST_SNAPBACK}>

Etter at jeg pusset ned BB sidedukket det faktisk fram noen furu bord, de hadde jeg ikke lagt merke til, og forskjellen kom fram når de blei pussa. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle finne noe mere furu, men forskjellen var utrolig liten, ikke merkbar med beis på. Det trodde jeg ikke var mulig.

Derfor har jeg bestemte jeg meg i dag for å bruke furu på de bordene som jeg skulle bytte. Mye mye billigere, hvis det ikke blir bra bytter jeg de ut til neste år.

Begynner med dette i morra, to bord på hver side.

Link to post
Share on other sites

Hm, overraskende. Når du sammenligner mahogny, oregon pine, furu, teak etc., så er der vidt forskjellige trekkevne i veden, hardheten er ulik, etc., så det hadde jeg ikke trodd.

 

Jaja, det går så fort unna dette prosjektet ditt, at jeg får hyre deg inn litt utpå vinteren til mine prosjekter  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er veldig gøy når man begynner å få dreis på enkelte ting, slik at det går fort og ser bra ut.

Har gått å gruet meg til lusinga under vannlinje, nå ser jeg ikke så mørkt på det siden det går ganske fort.

Det går i allefall fortere enn å dreve om båten med tjærradrev.

Link to post
Share on other sites

Når jeg begynte å reparere spant på BB side, fant jeg ut at jeg skulle løsne og ta av et bord som var løst. Jeg hadde en mistanke om at det ville bli vanskelig å bare feste det med nye skruer. Der hadde jeg veldig rett, det var førsøkt å gjøre det førmed vanvittige store skruer. Når jeg tok av det bordet som var løst på BB side så jeg at det bakerste spantet var ødelagt etter bruk av for store skruer. Jeg ble nødt til å ta av to bord til bak slik at jeg kom til for å reparere spantet.

 

 

Her har jeg saget vekk den ødelagte biten.

Bilde

Bilde

Spantet var delt i to akkurat i hjørne, det så ut som om det skulle være sånn orginalt. Når jeg nå lager den nye biten vurderer jeg å feste den i begge ender.

Noen innspill på hvorfor jeg ikke skal gjøre det? Eller hvorfor det ikke var laget slikt orginalt?

Link to post
Share on other sites

Her går det fremover ser jeg!

Lag det slik det har vært, det er sikkert en grunn til at det er slik!

Og skal du skru ville jeg ¨gått for gjennomgående med mutter! Slik at ikke spantet sprekker igjen.

Evt klinke da, som vel er orginalt eller den spikret din også?

 

Hadde tenkt og skru jeg også, når jeg setter inn nye spant.

Men det fikk jeg ikke lov til av Nautica kompisen, DU SKAL SPIKRE sa´n :lol:

Vel, det er det jeg skal gjøre siden jeg får spiker av han :smiley:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kastet krykkene etter et par dager som krøpling, det var deilig. Fikk ikke gjort så mye da.

Etter å ha reparet det bakerste spantet og 6 andre tynne spant, tok jeg av noen bord til på skroget og fant ut at jeg måtte reparere et tykt spant også.

Jeg er jævlig glad for at jeg er så nysgjerrig og tok av de bordene.

Skal komme med noen bilder i morra.

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av spant reperasjoner.

 

Her har jeg tatt av 3 bord og og saget av dårlige spant.

Bilde

 

Her har jeg laget nye spant og begynt og lime de på plass.

Bilde

Regner med at jeg blir ferdig med denne operasjonen i løpet av et par dager, tar litt tid før epoksyen herder.

Fikk en forsyning med epoksy fra Svas kjemi i dag, så når alle bordene sitte fast begynner jeg og luse.

 

Målet er jo å få skuta på sjøen til våren :smash:

Link to post
Share on other sites

Har du ei nettadresse til Svas kjemi?

 

Hvorfor dem fremfor West?

Furet  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Antar det er tre gode grunner til det. Pris, pris og pris

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er så lenge til jeg skal begynne å luse skroget under vannlinja. Jeg har et problem som går og surrer rundt oppe i lampa.

Hvordan skal jeg klare å lage spor mellom det første bordet og kjøl (bunnstokk)?. Hvilket verktøy kommer jeg til med der?

Bilde

Link to post
Share on other sites

HVIS jeg forstår riktig, så er det 2 muligheter å velge mellom, men der er sikkert mange andre som har kreative forslag.

 

Det ene er Multikutter, du kjenner (tror jeg) verktøyet.

 

Det andre er å lage anlegg mot bunnstokk og bord (dvs 2 stk), skråkappet slik at det dekker rett flate, og bruke overfres med korrekt kniv ?

Link to post
Share on other sites

HVIS jeg forstår riktig, så er det 2 muligheter å velge mellom, men der er sikkert mange andre som har kreative forslag.

 

Det ene er Multikutter, du kjenner (tror jeg) verktøyet.

 

Det andre er å lage anlegg mot bunnstokk og bord (dvs 2 stk), skråkappet slik at det dekker rett flate, og bruke overfres med korrekt kniv ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjenner ikke til alle sagbladene til multikutteren, finnes det blad som er over 2mm tykt?

Den andre metoden har jeg tenkt på, men da må jeg ha en jævlig lang fres, ca dobbel så lang som de som er vanlig, vet ikke om det er å få kjøpt? Det blir i allefall mye mikk makk å lage det selv.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder blader til multikutter, mener jeg bestemt at det finnes tykkere blader enn det som er normalt ja. Det finnes også kutteblader som er større på tykkelsen på tenner, selv om resten av bladet er like tynn som andre.

 

Når det gjelder overfres, har jeg sett kniver med ekstra langt skaft fra tidligere, hvor? Det husker jeg ikke i farta..... Skal tenke på dette.

Link to post
Share on other sites

Er det glippe mellom kjøl og kjølbordet?

Det første bordet er jo tilpasset slik at det skal ligge der, og luse der du mener ville jeg rådført meg med ett trebåtbyggeri tror jeg

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er glippe enkelte steder, der det er glippe har det vært en blanding av bomulsdrev, farm og et eller annet sika lignende stoff. Ei salig blanding som jeg må ha vekk. Jeg spurte en trebåtbygger i Risør om akkuret dette, han mente at det bare var å luse. Det som er mitt problem, er at jeg ikke kan snu båten, hadde jeg kunnet det hadde alt vært mye lettere.

Får komme tilbake til dette når jeg kommer så langt.

 

Tror jeg blir ferdig med BB side som jeg har reparet spant på i morgen. Kommer litt ann på hvor mye :drink: det blir i kveld. :diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...