Jump to content

Prosjekt: Furuholmen plattgatter


Muhammed

Recommended Posts

Driftsøkonomisk er nok diesel en del billigere. Om det er mer driftssikkert tror jeg også, men her må nok mer kvalifisertepersoner uttale seg. Når det gjelder gangen, så syns jeg faktisk de dieselmotorene jeg har oppleved (i båtsammenheng) går veldig pent, og avgir svært lite vibrasjoner etc. som setter seg i skroget.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Utfra båtens classiske linjer og alder, vil nok bensinmotor være det mest ideelle. Noen bryr seg om økonomi i drift, jeg mener at det er tilsidesatt for å bevare "resonnansen" i båten.

 

Dersom du får en fornuftig løsning på motor-roms lufting, samt god lufting der tanken blir, ville jeg satt inn bensinmotor.

 

Dospen : Dette er uhyre spennende!! Håper jeg kan få tid til å stikke innom ved anledning til å se på fremdriften i arbeidet ......

Link to post
Share on other sites

jeg er enig i at dise gamle damene fortjener en bensinmotor... (hvis ikke du har tenkt til å bruke den til langturer da..... )

 

Mitt valg som førte til nyinstalasjon av bensinmotor var som det ble nevnt: lite støy (bare golyd fra eksosen)

lite vibrasjoner, ikke sjenerende røyk/lukt og meget rimelig innkjøp av "ny" motor. i tilegg kan man bruke tidriktig instrumentering som disse båtene stort sett ble levert med..

 

en annenting er at det er hvis motoren står like langt fremme i skroget som det som er vanlig, så vil er diesel på 120hk gjøre båten fortung og meget våt... ( jeg sliter litt med det siden Majali var konstruert med en 22 hk bensin og den veide vesentlig mindre en min BB115... )

 

Så jeg tenker som så: alle disse fordelene med bensinmotor koster meg ca 5000 i året i bensin, og det skal godt gjøres å forsvare en diesel rent økonomisk ved et slikt forbruk....

 

 

Erik

 

Redigert etter Perlens innlegg anng lufting:.

 

Jeg slet litt med det sist sesong, men etter jeg løftet dørkene ved hjelp av 36X48mm lekter i lengderettningen så det kom luft fra lukene i akterspeilet og fra kabinen under disse var problemet helt fraværende, selv om jeg isolerte under dørkene slik at spalten ikke ble mer enn ca 20 mm.... 0g ende mindre lyd :smiley:

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Denne siden kan kanskje være til nytte for oss som resturerer gamle båter. Har handlet linoljekitt fra han i forbindelse med returering av eldre kirker. Han har og kritt for blanding av eget kitt, rå og kokt linolje ofg diverse tjære sorter/produkter mm. Adressen til Liers produkter er : http://www.linolje.com/

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

HVis man på denne siden går inn på komp. maling får vi svar på dette med pustende maling. At jeg ikke tenkte på dette firmaet tidligere :headbang::blush: .

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå begynt å arbeide med skroget, skifte dårlige treplugger og skruer. Det er utrolig hvor lang tid det tar. Har til nå skiftet ca 100 stk, og er ikke enda ferdig med styrbord side. Nåt jeg begynner å pusse blir det sikkert enda fler.

Bilde er utrolig dårlig.

Bilde

Begynner faktisk å glede meg til pussinga.

Noe som har erfaring med å blande beisen i olja, eller er det best å beise før olja?

Link to post
Share on other sites

Jeg beiset først, det er bgrenset hvor mye beis du kan blande inn i oljen mener jeg å huske. Jeg beiset 2 ganger og ble veldig frustrert da det rett etter beising så ut som et stort helv.... ja det var nesten til å starte å drikke av. Noe så ujevnt og flekkete skal du lete lenge etter. Skrev et innlegg her på båtplassen og gikk hjem og la meg. Dro ned neste dag med tanken om at her var det bare å prøve å smøre beis på de lyse plassene slik at det ble sånn passe jevnt men hva fikk jeg se jo en jevn og fint behandlet båt med mahogny beis, helt fantastisk. Det var ikke i mine tanker når jeg tok kvelden at dette var noe som kom til å jevne seg. Jotun sin beis brukte jeg.

 

Er det brukt messing skruer med rett spor på båten din og

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er det brukt messing skruer med rett spor på båten din og

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er messing skruer med rette spor, en del av de knekker når jeg skrur de ut. De fleste skruene bytter jeg, men noen kan brukes om igjen.

Synes jeg leste en eller annen gang her på baatplassen at noen hadde kjøpt skruer på ebay fra USA veldig rimelig, noen som kan huske det? Skruene som jeg kjøper på Proff Partner i Kristiansand er ikke akkurat rimelig.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg selv har forsøkt å blande beis i olje, vil jeg tro at det aller beste resultat blir å beise først, før olje.

 

Kanskje fordriver også er fornuftig å bruke ?

 

Ville også vurdert, om jeg var deg, å benytte klut fremfor kost???

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det absolutt enkleste er som perlen skriver: klut (eller svamp), hell beisen på kluten og gni godt utover.trikset er å ha nok olje på kluten halt fra starten av. jeg beiset 3 strøk før oljing. oljen glattet ut de siste skjollene som beisen laget. kan ikke med beste velvilje se noen form for skjoller nå.

 

Beis i oljen tror jeg ikke det blir store forskjellen av, men å tilsette beis i et lakkstrøk for å mørkne mahoganyen (isteenfor å skrape ned) kommer jeg nok til å benytte meg av når tiden kommer...

 

'det er skremmende å se hvor fort mahoganyen blekes i solen...)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at jeg brukte cirka 2.5 flaske a 0,5liter påførte med svamp ubrukt fra kjøkkenbenken 3-4 stk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

NB husk gode gummihansker, det tar laaaaag tid å få det ut av porene i huden.

<{POST_SNAPBACK}>

:blush::lol::headbang::puke: Ja helt umulig å få av må nesten slites av

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

NB husk gode gummihansker, det tar laaaaag tid å få det ut av porene i huden.

<{POST_SNAPBACK}>

:blush::lol::headbang::puke: Ja helt umulig å få av må nesten slites av

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har nå pusset en side av skroget, og det er veldig skjoldete. :headbang: Det skyldes nok at tidligere eier hadde begynt å pusse og ikke gjorde noe med det etterpå. Jeg ser at jeg ikke klare å få alt likt, jeg kan jo ikke pusse ubegrenset.

Vil beisen klare å dekke over dette, eller er det bare å begynne å planlegge hvit skrog? Noe som jeg faktisk ikke er helt fremmed for men har mest lyst på natural.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si men hvis du ikke får det bedre da er det jo bare å prøve. G¨år det ikke så er hvit skrog ikke noe dårlig alternativ. Ville vel ha prøvd en par strøk med beis på denne siden før jeg pusset ned den andre, dettte da du jo ikke trenger like mye pussing hvis det skal males.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kort og godt en type skrape, bestående av et blad som slipes jevnlig for å dra øverste av trevirke av... Når du holder på, skal der ligge igjen syltynne spon av ved.

 

Jeg skrapte sammen med en kompis hele skroget på en 25 foter tidligere i vår på denne måten, ble meget pent resultat !

 

Ved kjøp, spør etter sikleskrape ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...