Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Ja, da var windy'n solgt og levert og ny båt er innkjøpt. Denne gangen ble det båt med takterrasse. Veldig glade i windyén og det var sårt å se hun dra avgårde, men det var en del ting vi kjente at vi savnet med vår bruk. Første er jo det åpenbare, med lukket båt som strekker sesongen i begge ender. Ellers så har jeg to unger og beinhard rederinne som gjør at et akterdekk som man kan sette fra seg sko, badetøy, våte klær, tau etc er gull verdt. Å dra dette inn i salongen som vi måtte i windy'n  kan ruinere ferien når det regner  i dagevis.+++ ? 

Etter å ha saumfart markedet i månedsvis samtidig som jeg forsøkte å selge Windy'n midt på vinteren ramlet jeg over en P42 i Bergen som ikke var lagt ut på markedet enda. Etter litt frem og tilbake ble det handel og vi var brått blitt eiere av en 2005 mod p42 med tamd75 maskiner med 800 timer.  Fantastisk båt. 

for de som har fulgt hentetråden til Bjørn Løvjomås har vel fått med seg litt av hvordan det har foregått, men enkelt sagt så hentet  Bjørn denne for meg i Bergen og kjørte den til Arendal. Saken var at jeg hadde bestilt hekkthruster og ankervinsj, men lite ledig kapasitet på verkstedene i Bergen gjorde at vi havnet på Marex i Arendal som hadde mulighet til å ta den. Hentet den hjem til Asker i pinsen og følger opp med hva som skal Gjøres videre. DSC_1933.JPG.f6300d4053526d3d0bff96e7f751a9d9.JPG

DSC_2192.JPG.7a1838b150734ac66f3829de77f167eb.JPG

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 14 minutter siden:

Dette ser jo veldig så bra ut. Du kommer ikke til å angre på at du kjøpte P42. De holder seg uforskammet godt i pris, og er lett å selge når den tid kommer. 

 

Jeg er veldig imponert over p42 ja. Tror vi skal få et godt forhold til hun. ? det er litt småtteri å ta tak i på en gammel båt, men det er vel ikke annet å forvente. Det beste er at hun har kun en norsk eier siden ny og har ligget i båt garasje hele livet. ? 

Link to post
Share on other sites

hmm.  

Jeg bestillte en Suzuki 9,9hk med kombinert girskift og gasshåndtak. dette fordi en kompis har tilsvarende, og den er mye smidigere å bruke, fremfor girskift-hendel. fikk bekreftet av forhandler at dette ikke var noe problem. når jeg pakket opp motoren ser jeg at jeg har fått en med den vanlige girskift-hendelen. 

kontaktet forhandleren og sa at jeg hadde fått feil, og fikk til svar at 2018 modellene ikke lenger hadde dette... 

er dette reellt eller er det noe forhandler sier for å slippe å ta tilbake motoren? noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 46 minutter siden:

hmm.  

Jeg bestillte en Suzuki 9,9hk med kombinert girskift og gasshåndtak. dette fordi en kompis har tilsvarende, og den er mye smidigere å bruke, fremfor girskift-hendel. fikk bekreftet av forhandler at dette ikke var noe problem. når jeg pakket opp motoren ser jeg at jeg har fått en med den vanlige girskift-hendelen. 

kontaktet forhandleren og sa at jeg hadde fått feil, og fikk til svar at 2018 modellene ikke lenger hadde dette... 

er dette reellt eller er det noe forhandler sier for å slippe å ta tilbake motoren? noen som vet?

Kjenner ikke til hva som er reelt men forhandler må bare ta den i retur, så lenge det ikke var avtalt modell som ble levert.

Hvis det ikke leveres på 2018 mod så er det kanskje noen overliggere som kan være tilgjengelig hos andre forhandlere.

Link to post
Share on other sites

brs skrev 28 minutter siden:

Kjenner ikke til hva som er reelt men forhandler må bare ta den i retur, så lenge det ikke var avtalt modell som ble levert.

Hvis det ikke leveres på 2018 mod så er det kanskje noen overliggere som kan være tilgjengelig hos andre forhandlere.

 

sjekket med Erling-Sande nå. de bekrefter at suzuki har sluttet å levere dette. men dette sluttet de med for 2 år siden, så de syntes det var rart at forhandleren ikke var oppdatert på dette da det var sendt ut rundskriv om det i 2015/16. 

usikker på hva jeg skal gjøre, levere tilbake motoren, eller be om kompensasjon... 

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 1 time siden:

 

sjekket med Erling-Sande nå. de bekrefter at suzuki har sluttet å levere dette. men dette sluttet de med for 2 år siden, så de syntes det var rart at forhandleren ikke var oppdatert på dette da det var sendt ut rundskriv om det i 2015/16. 

usikker på hva jeg skal gjøre, levere tilbake motoren, eller be om kompensasjon... 

 

Dersom andre produsenter kan levere dette, og det er innenfor samme prisklasse, så kan jo kanskje det å levere den tilbake være en greie?

Hvis ikke så er det vel bare å gå for en kompensasjon først som sist.

Det kommer vel sikkert litt an på hvor mye tid en nyleveranse vil ta, og hva slags utslag dette har for sesongen/ferie også? :)

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev for 3 timer siden:

Er du heilt sikker på at du heller vil ha gearskift på rorkulten?

Personleg ville eg heller hatt det systemet som du no har fått. Trur ikkje den løysinga du er ute etter, blir den beste driftsmessig etter ei stund.

 

Men det er no mi meining då..:wink:

 

veeel, har en kompis som har hatt (og brukt den godt) sin suzuki 9,9 i 10 år nå, med denne løsningen, og den fungerer fortsatt helt perfekt. ;) 

Jeg har kjørt denne en del, og har selv hatt tilsvarende motor med vanlig skifter-hendel på blokka. i normal bruk er det hipp som happ, men i litt sånn "på utflukt på grunt vann der man ikke er kjent" og vel til- og fralegging hvor det skiftes noen ganger mellom bakk og forover, så føler jeg den er mye smidigere, ettersom jeg må slippe håndtaket for å skifte gir etc. 

dette er selvfølgelig litt sånn "i-landsproblem" og i utgangspunktet går det helt fint å kjøre den med hendel. det er bare så irriterende, når jeg bestemte meg for å bytte ut jolla og motoren jeg hadde, med en nyere utgave av samme motor og jolle, for å få andre farger, og girskift i rorkult. og enda mer irriterende er det at det visstnok bare var den utgaven som ikke kunne trimmes til 15hk som hadde dette. derimot alternativet har både innsprøytning og mulighet for å øke til 15hk.

 

Ghiblien skrev for 2 timer siden:

 

Dersom andre produsenter kan levere dette, og det er innenfor samme prisklasse, så kan jo kanskje det å levere den tilbake være en greie?

Hvis ikke så er det vel bare å gå for en kompensasjon først som sist.

Det kommer vel sikkert litt an på hvor mye tid en nyleveranse vil ta, og hva slags utslag dette har for sesongen/ferie også? :)

 

Det er spørsmålet da. Men jeg kjøpte Suzumar jolle, og når det står "designed for suzuki" på siden på jolla ser det teit ut å sette en mercury på den. :lol:

Link to post
Share on other sites

OddArild skrev On 30.5.2018 at 16.27:

Jeg har girskift i rorkult på min 15 år gammle motor på lettbåten.

Ikke noe som helst tull der.

Mariner 10hk. :) 

 

Se det ja. :) tror ikke det er nevneverdig mye problem med det. 

fikk argumentet ifra Erling Sande at grunnen var at de hadde fått en del klager på at folk klarte å skifte gir når de egentlig skulle gi gass og 

at dette var problematisk... :rolleyes: Nå leverte jo suzuki dette kun på 9,9AS, og de hadde jo også 9,9BS etc som ikke hadde girskift i rorkult. så de kunne fint ha solgt begge typer, og kunden kunne valgt den som fungerte best. meeeeeen, hvorfor gjøre det enkelt? alternativt tilbydd en ombyggingssats til ettermarkedet? 

Fikk diskutert med forhandler, som ga meg en liten kompensasjon mot at jeg beholdt motoren. 

Jeg bestillte bl.a. et overtrekk til jolla forrige uke som jeg skulle få gratis. fikk vel rundt 10% rabatt om man regner det sånn. 

greit nok, da slipper jeg å styre med å bestille en annen, levere den gamle og hente en ny. ungene er ikke såå tålmodige. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev On 30.5.2018 at 16.17:

Det er spørsmålet da. Men jeg kjøpte Suzumar jolle, og når det står "designed for suzuki" på siden på jolla ser det teit ut å sette en mercury på den. :lol:

 

Jeg handlet selv en Suzuki DF for et drøyt år siden(20 hk, men egentlig samme motor).

Oppfordring fra meg: Behold denne motoren du har fått nå ! Det er en knall-motor som kan justeres helt opp til 20hk med litt utskiftninger og den har direkte innsprøytning. Det betyr lavere forbruk, veldig lett-startet og jevn gange(uten choke) og generelt en veldig "lun" fin motor.

Du vil ikke savne gear i ror-kulten. Gearspaken er lett tilgjengelig der den står og er veldig lett å betjene. Det er så mye "pre" på denne motoren at gearskiftet blir peanøtter. Du har f. eks. egen ferskvannspyling som kan kobles med gardena-kobling. Det som jeg også sette veldig pris på er spaken som er montert i fremkant av motoren som benyttes til å stramme/slakke styringen. Den alene er gull :thumbsup:

Den har også en låse-mekanisme når du vipper opp motoren som gjør at om du drar jolla etter deg i litt sjø vil du aldri oppleve at motoren detter ned(slik f.eks. Tohatsu gjør hele tiden).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 56 minutter siden:

 

Se det ja. :) tror ikke det er nevneverdig mye problem med det. 

fikk argumentet ifra Erling Sande at grunnen var at de hadde fått en del klager på at folk klarte å skifte gir når de egentlig skulle gi gass og 

at dette var problematisk... :rolleyes: Nå leverte jo suzuki dette kun på 9,9AS, og de hadde jo også 9,9BS etc som ikke hadde girskift i rorkult. så de kunne fint ha solgt begge typer, og kunden kunne valgt den som fungerte best. meeeeeen, hvorfor gjøre det enkelt? alternativt tilbydd en ombyggingssats til ettermarkedet? 

Fikk diskutert med forhandler, som ga meg en liten kompensasjon mot at jeg beholdt motoren. 

Jeg bestillte bl.a. et overtrekk til jolla forrige uke som jeg skulle få gratis. fikk vel rundt 10% rabatt om man regner det sånn. 

greit nok, da slipper jeg å styre med å bestille en annen, levere den gamle og hente en ny. ungene er ikke såå tålmodige. :giggle:

 

Hørtes ut som en fornuftig ordning, må ikke la barna vente, ender du opp alene på sjøen :giggle:

Enig med deg i at de kunne solgt begge deler.

Jeg synes det er helt genialt med giring på rorkult, og har aldri tenkt på den problemstillingen med at folk girer når de skulle gi gass :lol:

Men for all del, ikke noe problem med "normal" giring heller, hvertfall om barna har brukt det før :) 

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 9 minutter siden:

 

Jeg handlet selv en Suzuki DF for et drøyt år siden(20 hk, men egentlig samme motor).

Oppfordring fra meg: Behold denne motoren du har fått nå ! Det er en knall-motor som kan justeres helt opp til 20hk med litt utskiftninger og den har direkte innsprøytning. Det betyr lavere forbruk, veldig lett-startet og jevn gange(uten choke) og generelt en veldig "lun" fin motor.

Du vil ikke savne gear i ror-kulten. Gearspaken er lett tilgjengelig der den står og er veldig lett å betjene. Det er så mye "pre" på denne motoren at gearskiftet blir peanøtter. Du har f. eks. egen ferskvannspyling som kan kobles med gardena-kobling. Det som jeg også sette veldig pris på er spaken som er montert i fremkant av motoren som benyttes til å stramme/slakke styringen. Den alene er gull :thumbsup:

Den har også en låse-mekanisme når du vipper opp motoren som gjør at om du drar jolla etter deg i litt sjø vil du aldri oppleve at motoren detter ned(slik f.eks. Tohatsu gjør hele tiden).

 

Jeg ble enige med de om å beholde den. 

Nå selges ikke Suzuki 9,9 med girskift i rorkulten i det hele tatt lenger, men de har flere typer 9,9. 

DF9,9AS som jeg har fått her, kan ikke justeres opp til 15hk. og har forgasser (men det var kun denne som skulle ha girskift i rorkulten)

derimot f.eks DF9,9BS har EFI innsprøytning, og kan oppjusteres til 15hk. men denne veier 9kg mer. (den ekstra vekten har litt å si når vi skal dra den opp i davitern og) ellers har begge typene de samme "finessene" som du nevner. 

Jeg hadde en 2008 DF9,9A på forrige jolla (som kunne gjøres om til 15hk), og den fungerte som bare det. men jeg og en kompis som har tilsvarende med girskift i rorkulten byttet litt på av og til, og jeg syntes hans var smidigere sånn under til- og fralegging ettersom man sømløst kunne skifte mellom bakk og forover uten å slippe styringen. men, det går jo helt fint med vanlig spak og. er bare når man først har fått sansen for noe... :giggle: 

 

Link to post
Share on other sites

Trodde sikkert det var en BS du hadde fått, men forstår dette med vekta når den skal opp av vannet.

De andre fordelene er i hvert fall helt gull, gratulerer med knall-motor :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forrige helg tok jeg meg en liten runde nedi "det tekniske rommet" og studerte litt og la noen planer. Tittet nedi batterikassene og ser her at begge startbatteriene ser ut til å være rimelig modne for utskifting, og det ene forbruskbatteriet var varmt, og de tre andre var kalde. Så da ble det visst innkjøp denne uka også. Fikk litt å drive med i helga og. ? 

 

DSC_2461.JPG.a5f2e846f4e26b4a1e387f7ca71f5fc1.JPGDSC_2460.JPG.e052fbbd862c2bd79afce811a052ebc1.JPGDSC_2514.JPG.20d3e9dbdd485d54887d1dcf6d883ed2.JPG

Link to post
Share on other sites

Da har jeg (med goood hjelp ifra gode båtkompiser) fått bytta både start- og forbruksbanken. Det var på høy tid ihvertfall. To batterier i forbruksbanken dogget i lufteslangen, buler på sidene og det ene batteriet var veeeldig varmt. (det var fremdeles lunkent etter å ha stått på brygga i 4 timer.) startbatteriene sang på siste verset også, det var en dam av syre i bunn i kassa, så enten har de kokt så det har lekket eller så var det sprekk i et av de. Var ihvertfall godt å få orden på dette før det endte i katastrofe. ? 

DSC_2520.JPG.cdda190361fb21f3204e20cddbc788ae.JPGDSC_2522.JPG.8cc60830d9950e27e5d5ed5bf1170684.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...