Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Chris284 skrev for 22 timer siden:

Kan bytte forgasser for mer hk, går vel på denne Suzuki også?

 

Ifølge Bakken Motor så kunne ikke denne (DF9,9AS) gjøres om til 15hk, dette var kun DF9,9BS som kunne. 

om det betyr at BS kan trimmes uten bytte av deler, og at man på AS må montere større forgasser (les: bygge om), eller om det er komplett umulig vet ikke jeg. det er ikke hestekreftene som er viktige her i grunn. jeg aksepterte at den kun var 9,9hk fordi jeg ville ha kombinert girskift/gasshåndtak. derimot når jeg får en motor som ikke har dette, og atpåtil ikke kan gjøres om til 15hk så ville jeg nok valgt BS istedet, dersom jeg hadde fått korrekt info fra forhandler ved bestilling.  

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har bestillt tg3 daviterne men grunnet litt usikker leveringstid og ferien starter neste helg så måtte jeg tilslutt finne et alternativ så vi fikk med jolla på ferietur eller så hadde barna aldri tilgitt meg. Jolla har liggi på vannet bak båten i båsen i noen uker i påvente av davitere så der fikk jeg virkelig jobben med å gjøre reint. Men nå sitter jolla trygt og båten begynner å bli klar for ferie. :thumbsup:

DSC_2636.JPG.2433baf794af90b7e1ff1a88f895b0c2.JPGDSC_2638.JPG.5aa1282d4c490e1ed5dd2bb4712afb61.JPGDSC_2643.JPG.da6bfbc4f5bbf8b3249a731a05063ec8.JPGDSC_2641.JPG.806c8a2695afef0fa4e4663414c90a5b.JPG

Link to post
Share on other sites

Ferien er i gang, men har ikke kommet avgårde enda. Var noen småting jeg skulle ha i orden før vi dro på tur. Aggregatet hadde veldig dårlig kjøling, da det omtrent ikke rørte seg i sjøvannsfilteret og eksosen var varm. Hadde ny impeller så tenkte å bytte den, men hadde bange anelser ettersom det sto på forrige service - faktura at det var skiftet impeller på generatoren. Åpnet opp og joda, den var helt strøken... Da var det bare å sjekke videre. Tenkte kanskje det var en stengekran på selve kjølesystemet, men nei. Nappet av slanger og inni et bend der måtte jeg på fisketur. ? Der lå en komplett impeller i deler med unntak av senterhylsa. Mn kan lure på hva han tenkte vedkommende mekaniker som tok ut en impeller uten vinger og monterte en ny uten å ofre det en tanke på hvor resten hadde tatt veien. Fikk fjernet all gummien som hadde plugget igjen kjølesystemet og nå kjøler det som bare det. ? 

DSC_2675.JPG.2339d266e9336853179df05bf91c15d5.JPG

 

Det var også litt kjedelig å kun få inn en radiokanal i båten, og gjerne bare når vi lå i hjemmehavn, så jeg pensjonerte den gamle FM'en og monterte en ny DAB. ? Gjenstår bare en gjennomgang i maskinrommet nå så er vi klare til tur. ? DSC_2677.JPG.4cb9fb48ac8459094c5505f181807715.JPGDSC_2680.JPG.4bc8f756686cd15c6b8fcc060fd57eb5.JPG

Link to post
Share on other sites

Ligger i uthavn i Kragerø og koser oss. ? Hadde en runde med forgasseroroblemer på jolla. Helt ny, men gikk ikke på vilkår på tomgang. Åpnet og rensa så godt som gikk men ikke noe liv. Så kom en båt nabo med en pumpe til luftmadrass. Fikk blåst litt trykk igjennom alle kanalene så gikk den. ? Unga var glade for jolletur, og frøkna var glad for å få handla inn litt varer. Foreløpig er livet bare godt. ? DSC_2772.JPG.d313af90076293f6732505e7d11b582b.JPGDSC_2767.JPG.59b035d60aa7c6684d22b87c253e1bd5.JPGDSC_2776.JPG.4d4bfcdd0e86d90fc0f305eaa86fe5a8.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kunne du delt med oss vondtene - store som små?

 

Er flere av oss som går fra relativt lave planende skrog med drev til dypere skrog (og mer overbygg) med strake akslinger. Hadde vært interessant å se dine betraktninger. Både på godt og vondt, men kanskje spesielt vondt mtp at du «har en plan»! ?

 

 

mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Tor Arild skrev On 3.8.2018 at 1.35:

Kunne du delt med oss vondtene - store som små?

 

Er flere av oss som går fra relativt lave planende skrog med drev til dypere skrog (og mer overbygg) med strake akslinger. Hadde vært interessant å se dine betraktninger. Både på godt og vondt, men kanskje spesielt vondt mtp at du «har en plan»! ?

 

 

mvh

 

Tor Arild

 

Kaptein Bang skrev for 18 timer siden:

Flott skute!

 

Hva med en liten oppsummering av opplevelsene dine denne sommeren, og planenefor utbedringer  videre? Har selv bestemt meg for en ‘fly’, og p42 er høyaktuelt. Noe spesielt for denne jeg bør være oppmerksom på?

 

Først og fremst kan jeg si at vi ikke angrer et sekund på kjøpet av denne båten. Den er helt fantastisk. 

Vi gikk fra windy 37 grand mistral. Så vi var jo relativt godt vandt, så vi legger lista høyt.  Den første tingen vi merket var at med windy'n så var alle imøtekommende og hjelpsomme, og de fleste hilste på sjøen. Nå er det mer "snu seg vekk" syndromet.men det er heldigvis ikke værre enn at vi bare smiler av det. ? Forskjeller i kjøring/manøvrering er mange.  Windy'n var lett, rask og hadde drev, princessa er tung, sterk og har aksler. I åpent farvann er marsj på 22-24kn og flaps brukes for å få rumpa ut av vannet. Styringen er hard i høy hastighet og svingradius er omtrent som bastøfosen. Men FOR en sjøbåt! Det føles litt som å kjøre lokomotiv med snøskjær om vinteren. ?  Manøvrering i havner er en tilvenningsak (jobber fremdeles med å få det naturlig i fingrene, men overtenker en del fortsatt) da spakene her har en voldsom respons. Stoore propeller på aksler langt fra hverandre gjør at 14 tonn reagerer umiddelbart på input i tomgang. Ingen styring i bakk er også en vanesak. ? Vi har thrustere både i baug og akter så jeg har en nødutvei om det skulle gå litt skeis. ? Bank i bordet så har jeg enda ikke truffet hverken brygger eller båter. ? 

Sikten akerover er svært begrenset når man sitter inne så det kommer ryggekameraløsning etterhvert. Inntil videre står jeg alltid på fly'en uansett vær og vind. ? Og vind er et tema. Windyén var lav men lett, så et vindkast kunne dytte baugen veldig ut av kurs under manøvrering. Men man kunne hente seg inn igjen nesten uansett. Prinsessa er litt seigere der. Mye vekt gjør at det tar litt lenger tid før vinden beveger båten ut av kurs, men når det begynner å bevege seg så er den desto tyngre å hente inn, særlig når man har litt høyere båt som vinden får godt tak i. 

Sånn generelt virker båten veldig godt bygd, og kvaliteten på det meste er meget bra. ? 

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev for 2 timer siden:

 

 Den første tingen vi merket var at med windy'n så var alle imøtekommende og hjelpsomme, og de fleste hilste på sjøen. Nå er det mer "snu seg vekk" syndromet.men det er heldigvis ikke værre enn at vi bare smiler av det.

Velkommen i klubben ???

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev On 5.8.2018 at 14.35:

Velkommen i klubben ???

 

Det plager meg ikke nevneverdig. har bare hatt et tilfelle som provoserte litt, når vi skulle legge oss med baug inn i uthavn, og slapp dreggen (hørte plasket) et stykke ut, og sklir inn mot brygga. legger merke til at det sitter to eldre herrer i en liten båt ved siden av, følger med og ler og hvisker til hverandre. frøkna har hoppet på land og fått fortøyd og jeg skal stramme opp vinsjen og der kommer dreggen opp igjen. den har blitt hengende i vannskorpa (antakelig krøll på tauverket i kassa, ettersom dette var første gangen den ble brukt) meeeeen, det kom en kar ifra båten bortenfor disse herrene med jolle og pågangsmot og kjørte den ut for oss, så vi slapp å gå ut igjen. :thumbsup: gjett hvem av de jeg spanderte en kald en på litt senere. :giggle: ellers er det bare komisk måten enkelte "ikke ser" en 40+ fot flybridgebåt på sjøen :giggle:

 

Bjørn Løvjomås skrev On 5.8.2018 at 14.39:

Dere har for blanke båter @Tom Rør og @Navic II. Dette problemet har ikke jeg. Folk smiler å vinker. 

Men nå er jo hverken skipper eller båt så blanke å fine hos meg , som hos dere. ?

 

Windy'n var jammen blank den og Bjørn. :wink: men men hånden på hjertet, så merket jeg forskjell mellom nord- og sør for ferder. :lol:

 

Tom Rør skrev On 5.8.2018 at 18.33:

Nå syns jeg du snakker ned både "skude" og mann der nede på det blide Sørland mr. Løvjomås ?

 

enig med Tom her. meget staselig mann med nydelig skute. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort meg to observasjoner i sommer (blandt flere) , som jeg må få orden på.

Det ene er at jeg hele veien har følt at styringen (hydraulisk) er noe upresis. har forsøkt å etterfylle litt olje på pumpa, men det blir ikke veldig mye bedre, og det drypper da litt olje på dørken på fly'en i dagevis. har hatt en mekaniker til å se på det før ferien, med forklaring av hvordan jeg opplever styringen, og ga beskjed om at han skulle finne ut av det, og evt lufte systemet om det kunne være luftproblematikk. 

Ettersom rorindikatoren beveget seg ihht rattutslag. (båten ble aldri prøvekjørt, kun startet og rattet i båsen)  konkluderte han med at "styringen skulle være sånn, husk at du er vant til å kjøre drevbåt på halve vekten..." men mente også at styrepumpe måtte byttes. da det var ulyd i den. (husker ikke om det var den på fly eller nede han snakket om) fikk så en regning på ca 4 båtlapper. 

i ferien merket jeg at jeg ved sving til BB så reagerer båten som den skal. ved sving til SB så må jeg ratte mer. jeg forsøkte også i 20 knop, å dreie sakte til SB, med lillefingeren, og kunne da dreie rattet 360 grader, uten at båten endret kurs. 

tilbake i hjemmehavn ringer jeg verkstedet igjen, og forklarer saken. får da beskjed om at det kanskje er styresylinderen som har innvendig lekkasje, og at de kan se nærmere på det men da må de prøvekjøre den to mann, for at en skulle sitte nedi og følge med på sylinderen, imens den andre kjørte. eller evt om jeg ble med selv. greit nok, men om jeg får en regning på 4 lapper for å prøve styringen i båsen (og friskmelde den, på tross av at det ikke ble gjort noe rep, eller lufting, og ikke er bra fremdeles) , så tør jeg ikke tenke på hva regningen kommer på for å "sjekke nærmere". 

Da ser jeg for meg at det er billigere å bare bestille ny styresylinder og bytte den selv først som sist. er det noen her som er drevne nok på hydraulisk styring til å anta hva som er problemet? 

 

Issue nr 2: 

Båten har original Sidepower thruster i baugen. jeg fikk montert SE100 thruster i hekken nå i våres, og begge to hver for seg virker helt optimalt. 

Men om jeg bruker begge samtidig så går nesten ikke baugen, og kan finne på å stoppe helt. (og det kan ta litt tid før den "er i live" igjen.)

Jeg gjetter på at dette er fordi den ikke får nok strøm, ved at hekkthrusteren stjeler det som er tilgjengelig. 

Da går jeg ut i fra at begge thrusterene er koblet på samme batteribank (startbanken?) Det er nye batterier i båten, og startbanken er på 2x142ah. det blir vel litt snaut? burde det her vært lagt en thruster i hver bank? til forbruk har jeg 4x142ah. evt skulle det optimalt vært dedikerte batterier til thrusterene? Jeg har ikke noe problem med effekten på thrusterene om de kjøres separat, selv ved litt "hard" kjøring. men ved bruk av begge samtidig er det dårlig med fres i baugen fra start. problemet med å bruke en-og-en er jo at hekk-BB betyr baug noe SB og vice-versa, så det blir jo dess mer thrusterkjøring enn om jeg kunne gitt begge to sek samtidig og vært ferdig med det. ;) samtidig så er det vel ikke helt bra for baugthrusteren om den ikke får nok strøm? 

Link to post
Share on other sites

Jeg husker jeg reagerte på styringen oppe. Der var det noe rart ja. Tror vel ikke helt på styresylinder. Slik jeg opplevde det hvertfall. Da var det kun fly jeg opplevde problemene. 

Når det gjelder trøster, så tror jeg at jeg ville satt på et ekstra batteri fremme. Ved baugtrøster. Da eliminerer du problemet der. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 46 minutter siden:

Jeg har gjort meg to observasjoner i sommer (blandt flere) , som jeg må få orden på.

Det ene er at jeg hele veien har følt at styringen (hydraulisk) er noe upresis. har forsøkt å etterfylle litt olje på pumpa, men det blir ikke veldig mye bedre, og det drypper da litt olje på dørken på fly'en i dagevis. har hatt en mekaniker til å se på det før ferien, med forklaring av hvordan jeg opplever styringen, og ga beskjed om at han skulle finne ut av det, og evt lufte systemet om det kunne være luftproblematikk. 

Ettersom rorindikatoren beveget seg ihht rattutslag. (båten ble aldri prøvekjørt, kun startet og rattet i båsen)  konkluderte han med at "styringen skulle være sånn, husk at du er vant til å kjøre drevbåt på halve vekten..." men mente også at styrepumpe måtte byttes. da det var ulyd i den. (husker ikke om det var den på fly eller nede han snakket om) fikk så en regning på ca 4 båtlapper. 

i ferien merket jeg at jeg ved sving til BB så reagerer båten som den skal. ved sving til SB så må jeg ratte mer. jeg forsøkte også i 20 knop, å dreie sakte til SB, med lillefingeren, og kunne da dreie rattet 360 grader, uten at båten endret kurs. 

tilbake i hjemmehavn ringer jeg verkstedet igjen, og forklarer saken. får da beskjed om at det kanskje er styresylinderen som har innvendig lekkasje, og at de kan se nærmere på det men da må de prøvekjøre den to mann, for at en skulle sitte nedi og følge med på sylinderen, imens den andre kjørte. eller evt om jeg ble med selv. greit nok, men om jeg får en regning på 4 lapper for å prøve styringen i båsen (og friskmelde den, på tross av at det ikke ble gjort noe rep, eller lufting, og ikke er bra fremdeles) , så tør jeg ikke tenke på hva regningen kommer på for å "sjekke nærmere". 

Da ser jeg for meg at det er billigere å bare bestille ny styresylinder og bytte den selv først som sist. er det noen her som er drevne nok på hydraulisk styring til å anta hva som er problemet? 

Kjøp deg ny rattpumpe. Billigere i lengden enn å leie inn folk for å feilsøke. 

 

Navic II skrev 46 minutter siden:

Issue nr 2: 

Båten har original Sidepower thruster i baugen. jeg fikk montert SE100 thruster i hekken nå i våres, og begge to hver for seg virker helt optimalt. 

Men om jeg bruker begge samtidig så går nesten ikke baugen, og kan finne på å stoppe helt. (og det kan ta litt tid før den "er i live" igjen.)

Jeg gjetter på at dette er fordi den ikke får nok strøm, ved at hekkthrusteren stjeler det som er tilgjengelig. 

Da går jeg ut i fra at begge thrusterene er koblet på samme batteribank (startbanken?) Det er nye batterier i båten, og startbanken er på 2x142ah. det blir vel litt snaut? burde det her vært lagt en thruster i hver bank? til forbruk har jeg 4x142ah. evt skulle det optimalt vært dedikerte batterier til thrusterene? Jeg har ikke noe problem med effekten på thrusterene om de kjøres separat, selv ved litt "hard" kjøring. men ved bruk av begge samtidig er det dårlig med fres i baugen fra start. problemet med å bruke en-og-en er jo at hekk-BB betyr baug noe SB og vice-versa, så det blir jo dess mer thrusterkjøring enn om jeg kunne gitt begge to sek samtidig og vært ferdig med det. ;) samtidig så er det vel ikke helt bra for baugthrusteren om den ikke får nok strøm? 

Du har for lite krutt. Det kan skyldes flere årsaker, men jeg ville begynt med å gjøre som @Worry II

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å dra styresylinderen til babord og styrbord når båten ligger i ro i hjemmehavn?

Sjekke hvor mye slark det er? Du må dra hardt. 

 

Jeg har hatt to Princess båter(2003/2009) og har måttet bytte koblingen som styresylindere  er koblet til på begge båter(husker ikke hva det heter)

Den ene kjøpte jeg via Sleipner og den andre fikk jeg noen til å dreie(lage) til meg. 

Over flere år så hadde det oppstart slitasje og dette gjorde at det var slark på 2-4 cm. Nå har jeg smurt koblingen og skal ettersmøre hvert år. (Noen av dem nye styringene på markedet har smørenippel nå har jeg sett)

 

Bare er tips :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...