Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Når det gjelder strøm: Hadde ikke du satt inn slike "dual" batterier fra Sønnak? To av dem er vel ikke i stand til å gi fra seg nok til å forsyne to thrustere - dette er vel kombibatterier som verken er start- eller forbruksbatterier, men som faller litt i mellom. Da må du vel sette inn batterier som har slikt til formål - eller som nevnt: sette inn ytterligere batterier til formålet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hos meg er hekkthrusteren koblet på startbatteriet, mens baugthrusteren går på forbruk. Det fungerer fint. Som andre allerede har foreslått; jeg ville flyttet den ene thrusteren over på forbruksbanken for å teste. Og eventuelt montert eget batteri i baugen på sikt.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Ang styringen så kanskje @Tom Rør med maken båt har noen innspill?

 

var med en kompis og besiktiget en 2005 P42 for noen år siden.  Den var også rar på styringen. Opplevdes som vag/ dødgang, og spesielt fra førerpos oppe.  

Husker jeg tenkte på luft den gangen. Men om jeg erindrer rett mener jeg eier pratet noe om en slags akkumulatortank ifm styringen som skulle ha et visst  trykk (luft). 

 

Spørsmålet er om det er noe ekstra komponenter på styresystemet på disse båtene enn rattpumpa, slanger, AP pumpe og styresylinder?

 

Jeg har kjørt Sealine T50 endel, og den hadde et slags servosytem som også hadde en slags trykktank. Dette satt bak i lasterommet, men stykke unna selve styresylinderen. Jeg så aldri nøye på dette systemet men husker eier også den gangen nevnte noe om trykk på denne tanken.  

 

Kan det være noe tilsvarende på P42?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for mye gode tilbakemeldinger på både styring og thrusterproblematikk. ? Kommer nok til å teste det flere har foreslått, og koble hekkthruster over på forbruksbanken og se hvordan det går. Etter kontakt med Sleipner så anbefalte de å montere oppgraderingskit på baugthruster. Ville få litt mer effekt, og som bonus noe mindre støy. ? Blir montert neste gang vi skal opp på land neste år. Styringen har jeg ikke funnet helt ut av enda. Skal sjekke litt i morgen igjen. Er ikke så enkelt når man er i båten kun i helgene og man ikke kan forholde seg til verkstedene.  

Drevet å gnikka litt inne idag. Båten var i stor grad strøken innvendig, men tenkte å rense og smøre skinninteriøret. Det var visst mer møkkete enn det jeg trodde. Her er halve setet rensa. ? 

DSC_3046.JPG.a3f24e3d405d91c76ffc317a3b8a3261.JPG

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har akkurat samme problem som du beskriver med styring. Stor dødgang og i plan kan jeg ene veien dreie rattet over 3/4 omdreining før noe skjer og bare litt bedre andre veien. Ikke helt hva jeg trodde skulle være Princess feeling.

Fylte også mer hydraulikkolje uten at det hjalp noe. Har ikke fordypet meg mer i dette så finner du ut av det så del gjerne :smiley:

 

Jeg har samme batteri oppsett med 2 Sønnak dual batterier. SR650 på både start og forbruk.

Går helt fint å kjøre både thruster foran og bak og merker ikke noe "effekt" tap.

 

Bare litt informasjon :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Har sjekka litt i helga nå. Ser at de som har montert hekkthruster har koblet seg på nødstoppbryteren til baugthruster for å hente strøm. Ikke helt etter boka vel? Har bestillt ny strømkabel, og kobler meg på forbruk, så ser vi. ? Vedr styringen prøvde jeg å finne en akkumulator tank som noen foreslo, men så ingen i teknisk rom ihvertfall. Har også hørt noe om at noen styresystem skal trykksettes, men vet ikke om dette gjelder denne?  DSC_3051.JPG.c5375da674fce1c7555c8a3b48d9a3f8.JPGDSC_3050.JPG.615864039e1a61c2dc8bd6a3c81eceef.JPGDSC_3055.JPG.a2e71c87de7e0c8fc47ec85159cc5dac.JPG

Link to post
Share on other sites

Sjekk om du ser hvordan de to rattpumpene dine er koblet sammen. De aller fleste bruker jo bare t-stykker og da må det jo nesten være selve pumpa på FB som er ødelagt. Men ser at enkelte produsenter også bruker en ventilblokk for å koble disse sammen, da kan vel feilen ligge i ventilblokka også? Så har du sikkert autopilot, se også hvor den er tilkoblet, om den henger på samme krets som begge rattpumpene eller om den f.eks bare er koblet mot fb (forutsetter vel at du har ventilblokk som skiller rattpumpene). 

Senest i helgen så var det bilder på facebook av en som måtte bytte Ultraflex rattpumpe så de er vel ikke uslitelige (om du nå har samme produsent på pumpa som sylinderen).

Link to post
Share on other sites

Autofil skrev for 2 timer siden:

Sjekk om du ser hvordan de to rattpumpene dine er koblet sammen. De aller fleste bruker jo bare t-stykker og da må det jo nesten være selve pumpa på FB som er ødelagt. Men ser at enkelte produsenter også bruker en ventilblokk for å koble disse sammen, da kan vel feilen ligge i ventilblokka også? Så har du sikkert autopilot, se også hvor den er tilkoblet, om den henger på samme krets som begge rattpumpene eller om den f.eks bare er koblet mot fb (forutsetter vel at du har ventilblokk som skiller rattpumpene). 

Senest i helgen så var det bilder på facebook av en som måtte bytte Ultraflex rattpumpe så de er vel ikke uslitelige (om du nå har samme produsent på pumpa som sylinderen).

 

Jeg skal sjekke dette nermere. 

 

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Har du slik en bak hos deg?

 

Det er akkumulator til styring

 

Jeg har ikke funnet denne Bjørn. men mulig den finnes gjemt et sted, men da må jeg nesten få et tips ifra noen med tilsvarende båt, for jeg fant den ikke i teknisk "avdeling" ;) 

Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Du vil nok bli overrasket over hvor mye startstrøm en thruster bruker i det du trykker på knappen. 

 

Hvis du har mulighet økonomisk ville jeg montert 1 bank til hver thruster.

Langt kabelstrekk til baug stjeler MYE effekt på den thrusteren. Personlig ville jeg heller montert 1 batteri enn å kjøpe oppgraderings-settet.

Bak ville jeg hatt eget batteri kun for å sove godt om natta - jeg er tilhenger av at startbatteriet kun er nettopp det: til start. 

 

Sleipner anbefaler å ha 1 bryter til hver thruster. Ved problemer kan man da kutte strømmen til den aktuelle uten å drepe den andre også. Dette ville jeg nok fått orden på uansett hva du velger å gjøre mtp batterier.

Link to post
Share on other sites

Smurfen skrev On 27.8.2018 at 9.44:

Jeg har samme batteri oppsett med 2 Sønnak dual batterier. SR650 på både start og forbruk.

Går helt fint å kjøre både thruster foran og bak og merker ikke noe "effekt" tap.

 

Kan du kjøre begge trustere samtidig på to Sønnak 115Ah batterier uten at du merker noe tap av effekt? Hva slags trustere er det?

Link to post
Share on other sites

PostIT skrev for 9 timer siden:

Hallo.

 

Du vil nok bli overrasket over hvor mye startstrøm en thruster bruker i det du trykker på knappen. 

 

Hvis du har mulighet økonomisk ville jeg montert 1 bank til hver thruster.

Langt kabelstrekk til baug stjeler MYE effekt på den thrusteren. Personlig ville jeg heller montert 1 batteri enn å kjøpe oppgraderings-settet.

Bak ville jeg hatt eget batteri kun for å sove godt om natta - jeg er tilhenger av at startbatteriet kun er nettopp det: til start. 

 

Sleipner anbefaler å ha 1 bryter til hver thruster. Ved problemer kan man da kutte strømmen til den aktuelle uten å drepe den andre også. Dette ville jeg nok fått orden på uansett hva du velger å gjøre mtp batterier.

 

Klar over at thrusterene trekker mye ja, derfor synes jeg det er spesielt at de som monterte hekkthrusteren hentet strømmen fra stoppbryteren til baugthrusteren. dvs at begge thrusterene fores med strøm via EN kabel fra koblingskinna, som videre forsynes av startbatteribanken. oppgraderingskit blir montert uansett, som anbefalt av Sleipner. :) 

Har vurdert å montere egne thrusterbatterier, men det blir isåfall senere. det vil kreve litt plass da, ettersom jeg er avhengig av doble batterier. (24v)  en god begynnelse er å skille thrusterene så de går uavhengig fra hver sin batteribank. baugthruster er originalt koblet til start via en veldig grov kabel, og dette fungerer forsåvidt bra. 

Det er forøvrig egen stoppbryter til begge thrusterene, og hekktrusteren har hentet strøm fra batteri-siden på stoppbryteren på baugthrusteren så de fungerer på hver sin, men henter strøm ifra samme kabel. :wink: 

når det er sagt, så synes jeg Princessa imponerer stort mtp installasjoner ifra fabrikk.(har hørt litt forskjellig)  i alle hulrom og bak deksler etc så ligger det trekkerør til kabler, og i hver trekkerør ligger det tråder klare til trekking. hver enste ledning, rør og slange i hele båten er tydelig merket med hva det er, og sikringskap og andre samlebokser er så ryddig at vi litt spesielt interesserte blir litt salige. :lol::thumbsup:

 

40198870_2132040503712188_7720794349872611328_n.jpg.bc2c675362a547990dfb75ffafa5d047.jpg40294505_328888017854710_8706460572318695424_n.jpg.6d3ffd7c9c345eca464579ef9fe43247.jpg

 

Smurfen skrev for 1 time siden:

Hei

 

Tror ikke P42 har avbildet reservoar til styring.

Har ikke sett noe slikt.

 

nei, jeg har heller ikke funnet noen. :smiley:

 

Komodo skrev 3 minutter siden:

 

Kan du kjøre begge trustere samtidig på to Sønnak 115Ah batterier uten at du merker noe tap av effekt? Hva slags trustere er det?

 

Nei, det er akkurat det jeg ikke kan, derfor må det gjøres tiltak. :thumbsup: (dog er startbank på 2x 142Ah og forbruk på 4x 142Ah)

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Navic II said:

 

Nei, det er akkurat det jeg ikke kan, derfor må det gjøres tiltak. :thumbsup: (dog er startbank på 2x 142Ah og forbruk på 4x 142Ah)

 

Hvis jeg skal gjøre en amatørmessig gjetting tipper jeg det er fordi hekkthrusteren har kortere kabelstrekk, som fører til at baugthrusteren taper når de "sloss" om all strømmen batteriene klarer å levere.

Link to post
Share on other sites

PostIT skrev 31 minutter siden:

 

Hvis jeg skal gjøre en amatørmessig gjetting tipper jeg det er fordi hekkthrusteren har kortere kabelstrekk, som fører til at baugthrusteren taper når de "sloss" om all strømmen batteriene klarer å levere.

 

Er ikke sikkert det er så dumt gjetta. ;) 

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte sette opp egne batterier i baug og hekk og det ble som natt og dag  monterte egne kabler fra  Startbatteriene til batteriene i baug og hekken. Merker nesten ingen strømmtap på startbatteriene selv med aktiv bruk av thrustere.

Har du sjekket børstene på baug thrusteren hvis det ligger mye støv fra børstene kan du få redusert effekt.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Bergstad skrev 9 minutter siden:

Jeg måtte sette opp egne batterier i baug og hekk og det ble som natt og dag  monterte egne kabler fra  Startbatteriene til batteriene i baug og hekken. Merker nesten ingen strømmtap på startbatteriene selv med aktiv bruk av thrustere.

Har du sjekket børstene på baug thrusteren hvis det ligger mye støv fra børstene kan du få redusert effekt.

 

Baugthrusteren går som ei kule den om jeg ikke bruker hekkthrusteren samtidig. ;) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...