Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Da kom propellene tilbake fra skjerdens. Ser flotte ut. Og imponert over hva de får til, på ekspresstid midt i fellesferien. ??

IMG_20190726_160801.jpg.4518944e53a926307693ab228a4e2cc1.jpg

 

Akslingene skulle komme fra Sleipner på mandag, og gutta på verkstedet har bytta alle 4 cutlasslagerne idag. ? 

 

Har nyttet sjansen imens vi har ligget på land til å stoff, skifte zinker og skiftet farge på de to blasse, oppskrapede blåstripene ved vannlinja til anstrazitt metallic. ?

 

IMG_20190725_191143.jpg

IMG_20190725_190452.jpg

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev On 26.7.2019 at 20.41:

Da kom propellene tilbake fra skjerdens. Ser flotte ut. Og imponert over hva de får til, på ekspresstid midt i fellesferien. ??

 

 

Ja, det må være lov å reklamere litt for de gutta der. Viktig at det holdes liv i slike tusenkunstnere ! De ordner alt av sveising også. Stort og smått.

http://www.skjerdens.no/

 

Godt det går fremover med skadene dine, Navic, mange som har fulgt deg i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 2 timer siden:

 

Ja, det må være lov å reklamere litt for de gutta der. Viktig at det holdes liv i slike tusenkunstnere ! De ordner alt av sveising også. Stort og smått.

http://www.skjerdens.no/

 

Godt det går fremover med skadene dine, Navic, mange som har fulgt deg i denne tråden.

 

Absolutt. ? Fantastisk rask service, selv midt i høysesongen, og de ser helt kanonbra ut. Går stadig fremover ja. Akslingene kom ifra sleiepner nå, så da gjenstår bare resten. ?

 

IMG_20190729_141605.jpg.8bb0992f0fc9c73048ae5705b6bd5862.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er alt montert og båten tilsynelatende klar for nye eventyr. ? Blåser som et lite helvete idag, så vi blir bare liggende å vente litt før vi går på vannet igjen. Veldig godt fornøyd med Jarlsø marina! Kan varmt anbefales. Vi ringte fredag og fikk beskjed om å komme i helgen for løft på mandag. Båten opp før lunsj mandag og demontering igangsatt umiddelbart. De trakk i alle tråder og fikk Skjerdens til å reparere propellene på rekordtid, og Sleipner leverte nye aksler på noen få dager. I mellomtiden ble det montert nye cutlasslagere, og jeg fikk i ventetiden mulighet til litt stoffing og ooofresing av lsnnlinjestrioer. Totalt fra løft til ferdig reparert båt midt i fellesferien : en drøy uke. Jeg er imponert! ???

 

IMG_20190730_113847.jpg.3996f277432fb4b18247726647499c94.jpg

Link to post
Share on other sites

Navic II skrev On 26.7.2019 at 20.41:

Har nyttet sjansen imens vi har ligget på land til å stoff, skifte zinker og skiftet farge på de to blasse, oppskrapede blåstripene ved vannlinja til anstrazitt metallic. ?

 

 

 
Godt at alt har løst seg relativt raskt når uhellet først var ute. Imponerende jobb med de propellene.  :smiley: :thumbsup:
 

Oppbrushing av de to stripene skal jeg også ta når jeg har båte oppe neste gang. Har du foliert, eller lakkert? Del gjerne fremgangsmåte og tips!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 13 timer siden:

Bra å se at Jarlsø fortsatt leverer. De er ikke billigst, men det de gjør er bra er min erfaring 

 

Den servicen de yter er verdt hver krone spør du meg. ? Hadde ikke forventet å føle meg prioritert midt i høysesongen på denne måten. ?

 

Kaptein Bang skrev for 3 timer siden:

 

 

 
Godt at alt har løst seg relativt raskt når uhellet først var ute. Imponerende jobb med de propellene.  :smiley: :thumbsup:
 

Oppbrushing av de to stripene skal jeg også ta når jeg har båte oppe neste gang. Har du foliert, eller lakkert? Del gjerne fremgangsmåte og tips!

 

Ser ut til at det er flere en winrace som har peiling på hva de driver med. ? Jeg folierte stripene. Bestillte fra et lokalt firma som driver med reklame og profilering. Oppga mål og fikk det levert i havna kostnadsfritt samme dag. ?? Kosta litt men det ble supert med en liten facelift. Og de originale stripene er lakkert/malt på og blir fort litt hakkete i kanten og tåler lite, ser det veldig godt når man får de omtrent i hode-høyde ?‍♂️

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 10 timer siden:

Fantastisk raskt levert i ferien :) 

En kompis gjorde tilsvarende  i Påska i år og det tok 10uker..

 

Hva kostet stripa? Må gjøre det samme, evt male.

 

Ja, jeg er superimponert. ? 

Stripene kosta meg 3500,-  

Verdt hver krone. ?

 

ebonita skrev for 5 timer siden:

Tejpa vattenlinje på Princess är väl knappast möjligt om man skall följa originallinjen?

 

Jag tror att det är Internationals TopLac som det är gjort med.

Maskera och matta och måla med liten rulle har jag gjort och det går på en lång förmiddag...

 

:fishing:

 

Du har helt rett, originalt er de malt på, og stripene er bredere jo skråere skroget blir da de skal se like ut sett vinkelrett fra siden. Altså var den tykkeste stripen på det smaleste 62mm (midt på skutesiden) og på det bredeste 90mm (i baugen) 

Klødde meg litt i hodet, men bestillte derfor litt smalere striper og la en stripe langs ene kanten, og deretter en stripe langs øvre kanten. Fikk da en overlapp langsmed hele veien. Som tillater at bredden forandrer bredde bortover skroget. Denne overlappen synes ikke med mindre man går helt innpå , så det ser helt konge ut. ?

IMG_20190725_181224.jpg.f2edeb9dd58ccb993ace5702da813eee.jpg

 

Er endelig på vannet igjen, testkjørt og avgårde på nye eventyr. ? Var surt og kaldt så kom ikke lenger enn Gåsøykalven idag (men tok omveien via Vrengensundet) så ligger vi her og koser så lenge. ? 

IMG_20190731_135723.jpg.cf922b81a08077772fa31d4647f5ec9b.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er meldt noen fine sommerdager nå til over helga så vi snakket med barna om hvor de ville, og det ble enstemmig avgjort en tur til rekevika utenfor Kragerø, så vi peiset nedover på flatt vann idag. Fint på slutten av fellesferien. god plass de fleste steder.? 

 

IMG_20190801_180940.jpg.e97b4097f6f36f5d7821e3ed485f69b4.jpg

 

 

Redigert av Navic II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Navic II skrev for 14 timer siden:

 

8 uker var beskjeden fra Jarlsø. ?

 

Du har vært utrolig heldig, fantastisk flott å se hvordan noe som i utgangspunktet kunne veltet sommerplanene ordnet seg i ekspressfart.

 

Har sett enkelte større Princess'er med ekstra propeller liggende ombord, fastskrudde i motorrommet og antakelig levert/bestilt som ekstra utstyr fra båtene var levert som nye, og det kan jo muligens ha noe med skaffetid å gjøre. Akslinger dreies jo relativt enkelt der man finner ledig kapasitet.

 

Nå er det jo lite som skiller et lite og et større havari, fasiten kunne jo like gjerne vært skade på ror og propell-suportbraketter/innfestinger så da ville det jo sett litt annerledes ut. Men litt hell i uhellet må man ha. Nå har du nye cutless lagere og kan kjøre videre med drivlinja i minst 1000 problemfrie timer til før du trenger å tenke på disse.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 11 timer siden:

 

Du har vært utrolig heldig, fantastisk flott å se hvordan noe som i utgangspunktet kunne veltet sommerplanene ordnet seg i ekspressfart.

 

Har sett enkelte større Princess'er med ekstra propeller liggende ombord, fastskrudde i motorrommet og antakelig levert/bestilt som ekstra utstyr fra båtene var levert som nye, og det kan jo muligens ha noe med skaffetid å gjøre. Akslinger dreies jo relativt enkelt der man finner ledig kapasitet.

 

Nå er det jo lite som skiller et lite og et større havari, fasiten kunne jo like gjerne vært skade på ror og propell-suportbraketter/innfestinger så da ville det jo sett litt annerledes ut. Men litt hell i uhellet må man ha. Nå har du nye cutless lagere og kan kjøre videre med drivlinja i minst 1000 problemfrie timer til før du trenger å tenke på disse.

 

Ja, det er fint lite som kunne gjort dette til en lagt større operasjon. Bare takker høyere makter at ikke skroget ikke fikk en skramme. ?  

 

Link to post
Share on other sites

FYI så fant jeg også ut tilfeldigvis når jeg lå på land at TG3 davitere har et gjenget hull under som man kan justere tilten på droppet, som jeg har irritert meg over at tippet for langt så den ble nesten loddrett og jolla ikke ville skli opp uten å løfte litt samtidig. Satt inn en skrue så kunne jeg justere den perfekt.og jolla kom mye lettere opp. ??Sikkert allmennviten men jeg synes dette var helt nydelig å oppdage. ?

 

IMG_20190729_134423.jpg.6756704f903a10c5682ec8b5ae0e6488.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Navic II skrev On 29.7.2019 at 12.16:

Monterer oppgradering-kit til baugthrusteren samtidig nå. Blir spennende å se om det blir noen merkbar forskjell. ?

IMG_20190729_113953.jpg.3bb1998a184ce1e13d6042ff753c0509.jpg

 

Godt og se at dette løste seg rimelig greit i løper av ferien, og at du fikk (overraskende) rask hjelp. 

Hva ble dommen på oppgraderingen av baugthrusteren? 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Litt off topic kanskje, men hvordan drar/løfter du jolla opp på TG davitene?

Jeg har Grand 300 med Mercury Viking 10/20Hk påhenger og synes det er fryktelig tungt å dra den opp på mine Ilas daviter. Vurderer å montere rustfrie lange stag lignende TG sine for å forenkle opptak, men kommer ikke fra tanken på at det allikevelt blir tungt løft. Har ikke vinsj eller pasarelle for løft på min.

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Ghiblien skrev On 20.8.2019 at 11.34:

 

Godt og se at dette løste seg rimelig greit i løper av ferien, og at du fikk (overraskende) rask hjelp. 

Hva ble dommen på oppgraderingen av baugthrusteren? 

 

Joda, den funker den. Jeg føler kanskje den dytter litt kraftigere enn før, men har egentlig ikke testet så grundig enda. ?

 

Gunnis skrev for 10 timer siden:

Litt off topic kanskje, men hvordan drar/løfter du jolla opp på TG davitene?

Jeg har Grand 300 med Mercury Viking 10/20Hk påhenger og synes det er fryktelig tungt å dra den opp på mine Ilas daviter. Vurderer å montere rustfrie lange stag lignende TG sine for å forenkle opptak, men kommer ikke fra tanken på at det allikevelt blir tungt løft. Har ikke vinsj eller pasarelle for løft på min.

 

Lagde meg en simpel men effektiv løsning ??

 

IMG_20190608_212940.jpg.1fdd50ca783e194c69a11071baeb0af0.jpg

 

IMG_20190608_212948.jpg.5104171e84f91e3e3c226285ee051798.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...