Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Ser du har hatt problemer med styringen og jeg opplevde noe lignende på min Fairline ph 40.

Min styring virket tung, måtte turne rattet mer en nødvendig for å få ror utslag følte roret hang igjen ved turn. Sjekket flere ganger for luft i systemet og ja der var noe men ingen bedring. Etter flere forsøk demontere jeg paralell armen mellom rorkultene på ror stammene for å se om rorene hang. Det viste seg at det ene leddet på armen satt nærmest fast. Måtte ta av den ene rorkultene og presse ut bolten i verkstedpresse. Smurte deretter opp leddet, luftet systemet. Styringen fungerer nå helt smertefritt. 

Tenker i ettertid er det bare flaks en slange ikke har sprukket eller autopilot pumpen ikke har brent seg. Slik det var måtte det rett å slett bygges opp trykk for i heletatt bevege roret. Så en sjekk på de mekaniske delene på styringen kan være fornuftig. 

Link to post
Share on other sites

@Sjøkaptein takk for tips, men det er ikke samme symptomer som jeg hadde. Dog har jeg også sjekket mekaniske deler og de er fine og smurt. :)  Jeg hadde mer problem med at styringen var upresis, altså jeg fikk ikke utslag på roret som tilsvarte rattets bevegelser. i plan kunne jeg, om jeg dreide forsiktig turne rattet 360 grader uten at båten endret retning. om jeg turnet rattet raskt så reagerte det. har forsøkt med et oljeskift og skikkelig lufting av systemet, så får vi se om det ble bedre og holder seg igjennom sesongen. :) 

Link to post
Share on other sites

Sitter med inntrykk av det må være rattpumpen som har vært/er problemet. Hvordan styrer den på autopilot? Prøv å aktiver auto når du ligger fortøy havnen og du hører autopilot pumpen gå. Endre kurs kraftig å følg med på ror indikatoren om roret følger med over i borde. Da vil du i hvertfall eliminere det ikke er en feil på styresylinder. 

Vet ikke hvilken rattpumpen du har men min er vel seastar som kan tiltes. Jeg opplever en feil på min når rattet tiltes helt opp, da kan jeg få dødgang på styringen. Dette er vel å merke kun på flybrigden. I normal posisjon virker det normalt. 

Link to post
Share on other sites

Hei Navic.

 

Har akkurat samme problem som deg så fint om du gir tilbakemelding om det hjalp.

Vurderer sterkt å kjøpe en ny styrepumpe på Fly, men er vel rundt 8000,-  for pumpe om jeg husker rett i farta + arbeid så kjedelig å bytte for moro skyld :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sjøkaptein skrev for 9 timer siden:

Sitter med inntrykk av det må være rattpumpen som har vært/er problemet. Hvordan styrer den på autopilot? Prøv å aktiver auto når du ligger fortøy havnen og du hører autopilot pumpen gå. Endre kurs kraftig å følg med på ror indikatoren om roret følger med over i borde. Da vil du i hvertfall eliminere det ikke er en feil på styresylinder. 

Vet ikke hvilken rattpumpen du har men min er vel seastar som kan tiltes. Jeg opplever en feil på min når rattet tiltes helt opp, da kan jeg få dødgang på styringen. Dette er vel å merke kun på flybrigden. I normal posisjon virker det normalt. 

 

Kompasset på autopiloten er på villspor, så den er ubrukelig pr nå, men den reagerer ved manuell input av kursendring, så det er ikke styresylinder som er synderen. Jeg har seastar jeg og mener jeg. men fast stilling på begge posisjoner. 

 

Smurfen skrev for 5 timer siden:

Hei Navic.

 

Har akkurat samme problem som deg så fint om du gir tilbakemelding om det hjalp.

Vurderer sterkt å kjøpe en ny styrepumpe på Fly, men er vel rundt 8000,-  for pumpe om jeg husker rett i farta + arbeid så kjedelig å bytte for moro skyld :smiley:

 

Jammen det skal jeg vettu  :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Vedr jolla og fart, så aner ikke jeg hva som er normalt, men vi oppnår 15,8 kn GPS målt, med to voksne, + to barn + en hund (7 år, 9 år, og 10kg), og den planer omtrent umiddelbart. 

det kan da ikke være så ille? har ikke testet alene enda. :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Navic II skrev for 7 timer siden:

 

Kompasset på autopiloten er på villspor, så den er ubrukelig pr nå, men den reagerer ved manuell input av kursendring, så det er ikke styresylinder som er synderen. Jeg har seastar jeg og mener jeg. men fast stilling på begge posisjoner. 

 

 

Jammen det skal jeg vettu  :thumbsup: 

Dei dere fluxgate kompassene har jeg ikke mye positivt å si om vist er ute etter en mest mulig riktig kurs i forhold til nord. Jeg byttet mitt i vinter i håp om bedring, litt bedre ble det men må stadigvekk justeres i forhold til cog ved stabil kurs og fart. Kompasset følger greit rundt når jeg svinger men kompass kursen er ikke riktig over tid. Bruksmessig har det ikke så mye å bety utenom på kartplottere viser cog og hdg hver sin retning. Altså mer en hva avdrift skulle tilsi. 

 

Det som ble bedre var å montere en rate gyro, kjøpte en uoriginal på ebay som gjorde underverker. 

https://seymonautica.com/es/ray-gyro-autopilot/66-seymo-gyro-autopilot-v-205.html

Autopiloten styrer utrolige godt selv om kompass kursen ikke er helt riktig. Har hatt to Evo autopiloter fra Raymarine før som jeg har vært svært fornøyd med. Kan ikke si den gamle typen som står ombord nå styrer noe dårligere. 

 

Jeg vurderer å bytte til et satellitt kompass for å få en bedre kompass kurs. Fant et rimelig oppsett hos en leverandør i Sverige. https://www.flotecmarin.se/vector-compact-gps-kompass-p-215.html

Det positive med de gamle Raymarine autopilotene er mulighet å koble nmea signal inn på kurs komputeren og dermed fjerne fluxgate kompasset. Dette er ikke mulig på nye Evo autopilotene. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jaja, ferien startet bra. Gikk over fra "de som kommer til å gå på grunn" til "de som har gått på grunn" torsdag første ferieuka, var liksom perfekt. Var et umerket skjær som fant det for godt å hoppe borti propellene mine et lite steinkast utenfor Strømstad. Snakket med Strømstad Marine og fikk beskjed om at jeg skulle komme med båten i helgen også skulle de ta det derfra. Jeg lå da i uthavn. Fikk beskjed om å sende en mail til de som drev med gjesteplasser så skulle de fikse en plass jeg kunne legge meg på.  Hørte ikke noe fra de. Tok så jolla inn påfølgende dag (fredag) for å finne ut litt mer. De fant ikke noen plass så det ble vanskelig, jeg kunne evt ringe over helga og se om de kunne løfte den på land direkte. På forespørsel om når jeg kunne regne med at de kunne se på den så fikk jeg følgende svar:  "neeeej, jag tror inte du har nogon båt i sommar altså". Da konkluderte jeg med at det rett og slett ikke var kapasitet her, så da ringte jeg litt rundt og fikk beskjed hos Jarlsø marine i Tønsberg om å komme med båten så skulle de ta tak i det rett over helga. Jeg hadde fremdrift på begge maskiner, men litt vibrasjoner fra BB så vi gikk da for en motor fra Strømstad til Tønsberg lørdag.og sannelig. Før lunsj i dag mandag var båten løftet, spylt og landsatt. Takstmann kommer i morgen tidlig og deler bestilles antakeligvis iløpet av morgendagen. Det må jeg si er service midt i sesongen. ? Satser på at vi er på vannet igjen kjapt. Ingen skader på skrog eller ror så tenker dette skal gå greit. 

 

IMG_20190722_140632.jpg.490cee7baa020abbe1ea4eb23b83b766.jpgIMG_20190722_214026.jpg.915c0235e2ce71bf5da43b12fa6d0549.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 9 minutter siden:

Kjedelig å høre. Ingen skader på brakketer altså? Disse er det normalt litt leveringstid på dessverre.

Får håpe du er så heldig at du kan forsette ferien :) 

Kunne ikke vist på et kart hvor du gikk på? Hender vi ferdes i området..

 

Ingen garanti for det enda før vi har målt, men visuelt ser det ut til at de har klart seg.ikke en ripe i ror eller skrog. BB aksel har fått seg en jævel og begge propeller har fått skader, dog ikke blitt "tulipaner" se på kartutsnittet her merket med Orange ring. ? Kan ikke se skjæret fra overflaten, det er kullsvart, bortsett fra nå, som det er messingfarga striper over det. Screenshot_20190722_225645.jpg.55b7e24cf6d39b59467d7b6cb44ddb6c.jpg

Redigert av Navic II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 58 minutter siden:

Skæret er markeret på Navionics af en bruger: 

 

11ED262E-32EA-440A-B89E-1B4D8244C58E.png.42d5717413de9303269a2805133b5d6f.png

 

Jepp, jeg fant ut det når jeg gikk inn på padden i etterkant og så på det på navionics. ? I plotteren i båten var det en annen merking. Der var det merket en stake ca der. (som ikke lenger er der) og en grunne på 3m rett vest for den. Jeg gikk da litt øst for den da jeg tolket det som merking av den grunna og gikk rett på. ? Nye plottere med ferske kart skal inn asap. 

Gikk på tomgang da jeg satt på utkikk fra fly'en, normalt ser jeg grunnene også fra høyden, men denne var helt sort. 

Sånn som skjer. Jeg er ikke første, og ihvertfall ikke den siste som gjør det. 

Skikkelig vond følelse i ryggmargen når det smeller ? 

Under ser du bilde jeg tok en time etter når jeg tok jolla tilbake for å finne igjen steinen. De lyse feltene er ifra propeller. Ellers synes den svært dårlig. ?‍♂️received_620843408405010.jpeg.25054f94de14a7b5e4f066f262d86935.jpeg

 

Førstefender skrev 26 minutter siden:

Fjernet sperra på Suzukien forresten?? ;) så du skrev om fart på jolla litt lenger opp..

Takk for kartutsnitt!

 

Jolla gjør ca 16 kn med hele familien oppi. Det er akseptabelt. ? 

Link to post
Share on other sites

Har samme motor på jolla, veldig fornøyd, sperra er fjernet på vår.

Utrolig sterk til å få jolla i plan, vært 3 vokse 2 barn og tungt med matvarer/drikke, går lett i plan :-) 

Veldig enkel å gjøre om til 20hk :-) 

 

Wector på Stathelle er også et sted å henvende seg hvis det trengs deler, hender de kan ha propeller osv inne.

 

Link to post
Share on other sites

Triste greier. Bra du fikk hjelp. Jarlsø er bra. Har hatt båt der et par vintre ?

 

 

forøvrig er det mange områder utenfor leiene som ikke er nøyaktig oppmålt. God gammeldags utkikk i baugen kan. være nyttig ?

 

I Navionics er det to funksjoner man får om man abonnemerer. Ene er sonar charts (jeg er usikker på hvordan den er i områder med mye tidevannsforskjell, men det er ikke så relevant her hjemme )

Den andre er community edits (brukere som melder inn endringer). Her er et utsnitt fra et område som vi var i i fjor. Så bra ut på plotteren, men ikke i virkeligheten ?

gikk bra med oss, jeg bakka ut veien vi kom inn før vi var på.

dette er mellom Dannemark og Humparna, Øst for leden

 

 

276C0905-DDFB-4EDB-B336-0212FFDB61B1.png

FE750BD7-86E7-4663-B455-699B5BA10C4E.png

03B562BB-CB1F-4125-857A-3C51FB363873.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 8 timer siden:

Har samme motor på jolla, veldig fornøyd, sperra er fjernet på vår.

Utrolig sterk til å få jolla i plan, vært 3 vokse 2 barn og tungt med matvarer/drikke, går lett i plan :-) 

Veldig enkel å gjøre om til 20hk :-) 

 

Wector på Stathelle er også et sted å henvende seg hvis det trengs deler, hender de kan ha propeller osv inne.

 

 

Ja, den er knallsterk. Rett opp i plan uansett om vi er fullastet. Veldig imponert over den lille tassen der. ?

 

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Triste greier. Bra du fikk hjelp. Jarlsø er bra. Har hatt båt der et par vintre ?

 

 

forøvrig er det mange områder utenfor leiene som ikke er nøyaktig oppmålt. God gammeldags utkikk i baugen kan. være nyttig ?

 

I Navionics er det to funksjoner man får om man abonnemerer. Ene er sonar charts (jeg er usikker på hvordan den er i områder med mye tidevannsforskjell, men det er ikke så relevant her hjemme )

Den andre er community edits (brukere som melder inn endringer). Her er et utsnitt fra et område som vi var i i fjor. Så bra ut på plotteren, men ikke i virkeligheten ?

gikk bra med oss, jeg bakka ut veien vi kom inn før vi var på.

dette er mellom Dannemark og Humparna, Øst for leden

 

 

276C0905-DDFB-4EDB-B336-0212FFDB61B1.png

FE750BD7-86E7-4663-B455-699B5BA10C4E.png

03B562BB-CB1F-4125-857A-3C51FB363873.png

 

Ja det er risikoen med båtlivet det her. (er vel derfor forsikringspremien er høy og) men vi trøster oss med at båten flyter og ingen skader på folk, og fortsetter med godt humør. ?

 

Gabi skrev 31 minutter siden:

Synd det skjedde, merker at jeg har en redsel for å gå på umerkede eller upresist oppmerkede skjær. Veldig fort gjort. 

 

Tror det var veldig, veldig smart å få båten til Jarlsø....Tror du kan klappe deg på skuldra å tenke at du gjorde det riktige?

 

Er så fort gjort å gå på noe. Er en del av båtlivet gleder ?? virker som de er "hands-on" på jarlsø. Så langt godt fornøyd med servicen her. Propellere var av 08.30 i dag og måling av akslinger og braketter var ferdig før jeg var ferdig med morgenkaffen. Konklusjon, kast i begge akslinger, og to propeller som funker best som veggpynt. Braketter er uskadet ?

Snapchat-137722562.jpg.8e1ff501588826a53205a9dde423781c.jpgIMG_20190722_150653.jpg.a76c3bf2fd4e7133f5466a0b4200d396.jpgIMG_20190723_103411.jpg.b1032c49c30796fdaaea6e70af207157.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også kast i Aksel etter liknende uhell, men hos meg gikk også lageret i brakett. Regner med de har sjekket det hos deg. Jeg fikk beskjed om at jeg også måtte bytte klemflenser pga de mente de ble svekket. 

Lykke til med jobben

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Jeg fikk også kast i Aksel etter liknende uhell, men hos meg gikk også lageret i brakett. Regner med de har sjekket det hos deg. Jeg fikk beskjed om at jeg også måtte bytte klemflenser pga de mente de ble svekket. 

Lykke til med jobben

 

 

De bytter alle fire lagrene samtidig, så det blir nok bra ??

Link to post
Share on other sites

Det er antakelig mye lokal kompetanse som kan ordne dette. Akslingene kan sikkert Sleipner eller hvilken som helst annet maskineringsverksted med emner liggende klare få til å dreie i en handvending. Malene har de jo i de gamle akslingene. Samme gjelder reparasjon av propellene, det kan sikkert Winrace ordne minst like bra som nytt. Det springende punktet er jo at dette er midt i ferien der alle disse er overkastet med nødreparasjoner/deleleveranser og lavt bemannet.

 

Tvi tvi. håper dette ordner seg kjapt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...