Jump to content

Navic's Princess P42


Navic II

Recommended Posts

Fikk i dag tilbakemelding ifra La-Sa om at den Recall'en som jeg fant på maskinene mine gjelder montering av en modul som skal forhindre utilsiktet aktivering av gir, som har vært tilfeller på denne motorserien. de mente at dette også kunne eliminere "bug'en" som koblet ut giret på BB litt tidligere i sommer. :) da krysser vi fingra for at girene aldri vil leve sitt eget liv etter dette. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått montert en egen kabel til hekkthruster, så er det ihvertfall dedikerte kabler til hver sin thruster. ? Forsøkte å koble meg til forbruksbank, og da ble det skikkelig fres i begge samtidig. Konsekvensen nå er at det merkes på resten av forbrukerne at thrusteren kjører. Ser at lys i taket dimmer ned litt, og det er vel heller ikke helt bra? :confused:

Link to post
Share on other sites

Att köra thrusters på förbrukningsbatterier är mindre lämpligt eftersom det förutom dippar i spänningen - som syns på belysningen - även kommer att skicka spännings-spikar ut i systemet som kan vara skadliga för inkopplad elektronik. Och sådan har man ju gott om på en modern båt.

 

Om Det blir betydligt bättre fart på thrusters när Du matar från förbruksbank än från startbank så kanske man kan misstänka att startbatterierna är dåliga?

 

Jag har ett system som Bergstad beskriver med startbanken uppdelad med 3x75Ah batterier under durken i motorrummet och 2x75Ah framme i kölen bredvid bow-thruster. Har byggt en batterihylla fram ovanpå tunneln och satt en löstagbar plexiskiva emellan thrustern och batterierna som gnistskydd. Har aldrig upplevt att jag får dålig effekt även om jag kör båda thrusters samtidigt.

 

image.jpeg.dd382fa91c6d33ce1c1a3cfbe0e2017b.jpeg

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@ Ebonita ;

Har du laget utlufting fra disse batterikassene dine til baugthruster?

Hvor har du i tilfelle lagt luftslange?

Jeg har tilsvarende problemer med kjøring av baug -og hekkthruster samtidig som trådstarter NAVIC II, og spenningsfall er problemet hos meg.

Baugthruster er koblet på 2x142Ah startbatterier, og hekkthruster er nå midlertidig koblet på 2x100Ah forbruksbatterier. Kan kjøre begge thrustere samtidig på denne måten, men det er lite kraft på baugthruster.

 12V system på min P40, så det er for stort spenningsfall frem til baugthruster. Ønsker å montere 1stk. Optima batteri i kasse på lignende måte over tunnel som hos deg.

Hekkthruster har så kort kabellengde til startbatterier at det burde gå bra.

Hvordan har du koblet batterier til baugthruster?

 

Link to post
Share on other sites

Ingen speciell utluftning för batterierna vid bog-thrustern, men utrymmet står i förbindelse med ganska stora utrymmen i förskeppet som ju knappast är täta mot båten i övrigt, så jag räknar med att eventuell gasbildning späs ut och ventilerar sig själv. Plus då att jag som sagt har satt en avdelande plexiskiva mot thrustern.

 

Inkopplingan av thrustern fram är gjord lokalt vid batterierna via en 500A säkring och en Biltema frånskiljare.

 

Startbatterierna fram och i motorrummet är sammankopplade med 70 kvmm kabel som är kortslutnings-säkert förlagd i isolerslangar.

 

Akter thrustern är kopplad i ett skåp i lasarettet där jag samlat övriga tunga ("elaka") strömförbrukare dvs thruster, pasarelle, 2 x ankarspel och genset.

 

image.jpeg.7da7b68b2721577a2f0c15940c8ee09f.jpeg

 

Även här har jag en Biltema batterifrånskiljare.

 

Detta system som således ligger på START-batterierna har så här långt fungerat utan problem och utan oönskad påverkan på övriga ("snällare") förbrukare som ju ligger på den större AUX-batteri-banken.

 

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette er en trist tid. :thumbsdown: mange båt lapper fattigere etter innkjøp av stativ, presenninger, varmerør og en haug med andre ting for at båten skal ha det så godt som mulig i vinter. Konservering av maskiner og generator og vinterfortøyning tok jeg forrige helg. Planen var å telte den ferdig i helgen, men det ble ikke noe av, da jeg fant ut klokken 17:16 at det var noen ring som mangler til stativet (og maritim stengte 17:00. :rolleyes:) men båt sesongen er offisielt over nå... :worry:

 

DSC_3299.JPG.ca7d64d19e1f72eed72d3b11ae0dc69e.JPGDSC_3297.JPG.e8f8f1e26b45252dda208f1b652f765b.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Snartur nedom havna for å sjekke båt og tildekking. Tørt og lunkent inne, og presenning sitter fremdeles. Stramma opp litt tauverk etc men ellers null oppgaver. :thumbsup: kjenner jeg begynner å bli klar for varmere vær og båtliv igjen. Men det er heldigvis på rette siden av vinteren nå. :clap:

IMG_20190113_181850.jpg.8426c9c203dcb6554bfe48cece831155.jpgIMG_20190113_182934.jpg.68d14e8c6645174b2fd8350e9dd2d139.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nei, smurfen. Skifta olje og lufta systemet i høst, men har ikke testa noe mer etter det. Får se utover sommeren hvilke tiltak som evt må gjøres om det ikke ble bla. ? 

 

Endelig har Sela fått av frakken. Nå er det litt vasking og klargjøring før en god uke med påskeferie i båten står for tur. ?IMG_20190406_122611.jpg.dc2763ed6249e5fefa7f9d73ae9a0b02.jpgIMG_20190406_161236.jpg.d4b1d34879d2a216ae74c9483008d154.jpgIMG_20190406_201920.jpg.905ababa3a7a5d40cd11c7effa22b9d8.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Jaja, kjøpte helt ny jolle og motor ifjor. Suzumar mx310 med Suzuki 9,9. Denne er helt super mtp størrelse, vekt, plass og sjøegenskaper. Nå har jeg (som den svake pappa'n jeg er) tilslutt gått med på guttungens enorme ønske om ratt på jolla. (mest fordi jeg ønsker å gjøre mest mulig for at barna skal glede seg maks over båtlivet.) Samtidig så er ikke fruen helt komfortabel med den klassiske styrekulten, så jeg tenker det kan være greit uansett. Jeg tenkte først at jeg bare kan kjøpe jockeykonsoll til den vi har, men dette krever også å måtte kjøpe kontrollboks etc så tilslutt blir det såpass kostbart at det heller er mer interessant å bytte ut hele jolla. Vi er jo fire stykker så jeg mistenker at om vi skal ha styrekonsoll så kanskje vi skulle gått opp et hakk i størrelse også, da dette stjeler litt plass? Har tittet litt på litt forskjellige. 300-330 av anerkjente fabrikat. Er det noen som har erfaring med å ha 330-340 jolle på plattform på p42 eller tilsvarende? Blir det trangt? 300 er jo 10 cm kortere enn suzumar'en jeg har i dag som passer perfekt i bredden , så da vil en 330 bli kun 20 cm lenger. ? Usikker her jeg nå. Noen som har tips? IMG_20190511_214811.jpg.916c30b5f2a3c568c8abddb6962ef69e.jpgIMG_20190511_214759.jpg.ed84d2e0eec5051f470e6b03991a583b.jpg

Redigert av Navic II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Navic II skrev 24 minutter siden:

Jeg tenkte først at jeg bare kan kjøpe jockeykonsoll til den vi har, men dette krever også å måtte kjøpe kontrollboks etc så tilslutt blir det såpass kostbart at det heller er mer interessant å bytte ut hele jolla. 

Regnet du ut hva det kom på? Litt nysgjerrig fordi jeg har en styrekonsoll med ratt, snekke og kontrollboks til salgs, så jeg bare lurte på hva jeg skal forlange for den. Det er til Yamaha, så den passer uansett ikke din.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble det ny jolle. ? Endte med en Grand 330. Vurderte veldig en 340 men vekten var utslagsgivende når den veide 40 kg mer. Var tomt på lager hos de fleste, men fant en i Kristiansand. Måtte vente 3 uker om jeg skulle ha den montert med alt. Henta den i deler og monterte den selv. Tok noen timer men i grunn greit. inntrykket er bra så får vi håpe det holder seg sånn. ? Guttungen smiler ihvertfall vetfall fra øre til øre. ?

IMG_20190523_091306.jpg.5a20079ea40653ec1f5007db85a45023.jpg

IMG_20190525_014609.jpg.1624ea4df193979d57920570681ec4cc.jpgIMG_20190525_154641.jpg.9bcc8e841ac6c23bccf9362298e37cf8.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...