Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Fantino skrev for 3 timer siden:

Blir spennende å se fortsettelsen selv om jeg sliter med overblikket mellom de forskjellige ‘lagene’ her (ESPhome, Node Red, osv)

 

jeg slet med det samme så jeg lagde meg likegodt en liste :lol:
 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Fantino skrev for 15 timer siden:

Blir spennende å se fortsettelsen selv om jeg sliter med overblikket mellom de forskjellige ‘lagene’ her (ESPhome, Node Red, osv). Kan fort få et bra tips på GitHub ville jeg tro. Jeg synes imidlertid det er gøy å grave litt for min egen del så jeg snublet over denne tutorialen som vel viser hvordan en kan bruke små snipper med C++ for å lage ‘generisk custom components’ som muligens kan være en av mange veier i mål.. https://esphome.io/custom/custom_component.html

 

Jeg har aldri satt mine bein i noe av C, så det blir nok litt overkill for min del. Jeg er godt i gang med en Node-RED som kjører opp igjen de releene som var oppe før en omstart av ESP-en, og den kan jo brukes som reserveløsning selv om dette problemet skulle bli bedre av en eller annen løsning fra GitHub-en.

 

Fantino skrev for 11 timer siden:

Det eneste måtte være å bruke mindre tid på BP

 

Nå syns jeg du skal gå og vaske tastaturet ditt med såpe og vann, gutt! :rolleyes:

Link to post

Sånn, da var det ferdig programmert. Så hver gang jeg veksler et relé (uansett om det gjøres fra "smarthyttesystemet", Node-RED på Pi-en i båten eller Hass på Pi-en i båten, gjør responsmeldingen fra ESP-en at flow 1 oppdaterer en variabel i Node-RED, og den samme variabelen lagres også til en fil på Pi-en. Når ESP-en startes om igjen, har jeg satt en custom birth message som utløser flow 2. Denne flowen leser fila hvis ikke variabelen fins i Node-RED og setter status for pinnene som veksler releene til det samme som den var før omstart.

 

Det eneste mulige problemet kan oppstå hvis både Pi-en og ESP-en tar omstart samtidig, for da vil jo Pi-en bruke lengre tid på å komme opp, og ESP-en blir kanskje ikke satt til riktig status når det skjer fordi MQTT-serveren starter raskere opp enn Node-RED, sånn at Node-RED går glipp av birth messagen. Men det regner jeg med er et veldig marginalt problem. Jeg vil nok fortsette med denne flowen uansett om jeg faktisk får et svar på Git Hub som hjelper meg med å lagre reléstatusen, som en ekstra sikkerhet.

 

Og så lurer jeg på noe: Har noen av dere noen gang kjørt to ESP-er på samme relé, for redundans? For jeg tenker at hvis jeg kjører to stykker som har hver sin strømforsyning og får strømmen fra hvert sitt batteri (det er ett batteri i hekken og ett batteri i baugen, med et skillerelé som skiller dem når spenningen går udner 12,8V og samler dem når den kommer opp i 13,3V), sånn at de aldri mister strømmen samtidig, vil det jo være ekstremt usannsynlig at begge tar en omstart eller dør samtidig. Så lenge ikke Lex Luthor utløser en EMP rett over båten, selvsagt... :giggle:

 

Hvis jeg så setter samme custom topics for å slå av og på releer og for response, vil de jo reagere samtidig og sende respons når releer veksles så lenge begge er oppe. Den som eventuelt tar omstart, vil jo da komme tilbake til riktig stilling når birth message utløser flow 2. Men vil det blir problemer med å koble pluss og minus fra to 12V-5V-strømforsyninger til relékortet? Hvis det faktisk blir et problem, så er jo et alternativ å kjøre to relékort også og bare gjøre koblingene paralelt. ESP-enes releer skal jo bare veksle mye kraftigere releer på 30 til 500 ampere som så styrer strømmen, så det blir ikke mye belastning, og det er ingen sjanse for at hovedstrømmen skal gå gjennom ESP-enes relékort

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

@ivar Du må legge ‘Custom birth‘ til ordlista di. Emnetag: Betlehem 😁

 

Det burde gå an å kjøre med felles jord til relekortet og fore +12V gjennom 2 passende dioder (som et slags mikro-ladeskille). Men siden relekortet er en billig komponent og målet her er redundans slik jeg oppfatter det så ville det vel nesten være naturlig å doble opp der også og kjøre i parallell.

 

Er dog litt usikker på hva som er målet med denne redundansen? Ville gjerne trodd at en mer stabilisert strømforsyning med backupbatteri (et lite LiPo feks) ville økt ‘oppetid’ mer?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Strømforsyningen er ikke problemet, det er alltid strøm der. Men jeg tenker hvis noe skulle skje så ESP-en får hikke og starter om igjen eller enda verre - dør på grunn av en feil (paranoid tenkning, kanskje). Bare for å unngå irritasjonsmomenter som at strømmen forsvinner til kartplotteren, så den bruker et minutt eller to på å komme opp igjen og finne dybden, eller at DAB-radioen mister strømmen og bruker 15-20 sekunder på å komme opp igjen akkurat idet  Marte Olsbu Røiseland  går siste langside mot  Denise Herrmann for å avgjøre skiskytterstafetten. Det skal jo ikke store blaffet til før det skjer. Men da har jeg heller to relékort og to ESP-er med hver sin strømforsyning i boksen, takk!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Det har jeg uansett, ellers ville fruen klikket totalt! :giggle: Det sitter en hovedstrømbryter for alt unntatt motor (som har sin egen hovedstrømbryter på 750 ampere, eller hva det nå er, beregnet på motorer), og det er paralelt med denne det viktigste releet koblet til disse greiene skal bli. Husk på at hvis ting krøller én gang på fem år, er den vanlige reaksjonen fra en gjennomsnittsfrue "disse datagreiene dine virker aldri!" WAF, eller konefaktor, er vanligvis noe av det vanskeligste å bygge inn i et system! :headbang:

 

Jeg har nå programmert den andre ESP-en, og de funker perfekt sammen. Den første er madmaxhekk, og reserven er madmaxhekk2. Uansett hvilken av dem jeg veksler releet på i Hass, så veksler den andre ett sekund etter. Så da er det bare å kopiere dette systemet til madmaxbaug og madmaxbaug2. Der framme er det mye mindre som skal styres, det er snakk om hovedstrøm mellom batteriet foran og det bak (der jeg vil bruke releet omvendt fordi det vanligvis skal stå på og bli styrt av en skillebryter) og strømmen til teinehaleren, som går på et eget relé. Gi meg en 4-5 år, så skal jeg nok ha fått båten sånn som jeg vil ha den... :lol:

Link to post

Sånt går da an med frue også, bare man finner en dame som forstår hva en mann trenger! :giggle: Jeg har ikke Audiovector, men derimot nesten komplett samling av Wharfedales E-serie fra 70- og tidlig på 80-tallet på hytta, i 11.4.4-anlegg (2 tårnfronter bestående av E-50 oppå E-70, senter av 2xE-30, surround, bakre surround og prescence (Yamahas eget opplegg) av E-20, hvorav et par som jeg har hatt siden min første sommerjobb i 1983 (de to i øvre hjørner framme, fire av disse høyttalerne er skjult bak bjelken). Og så 2x15" og 2x 12" Wharfedale Topaz-subber og 4 B&W-takhøyttalere til Atmos/DTS-X (med plass i taket for to til når Yamaha får støtte for 6 takhøyttalere). Å ja, og så et 2,25 m bredt lerret å kjøre ned over 65-tommer-en... :lol: HDPC med Ge-Force-skjermkort gir gode bilder, også i 3D, fra JVC-prosjektøren som er inni den kassa som er midt i taket på den siden av bjelken som bildet er tatt fra. Så etter 30 års ekteskap og 32 år sammen tror jeg at jeg beholder fru Mastiff. :wink:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

I all verden 😁 Ser jo ut som scenen er klar for Foo Fighters der jo! Fru Mastiff er nok definitivt en keeper 😎 Er litt mer low key hos meg. Fikk en raptus på audiofil stereo for noen år siden som resulterte i Audiovector Avantgarde S1 høyttalere + sub med WAF faktor (den gang det var nødvendig) og en Acoustic Reality eAR One + Master One som nå er pensjonerte til fordel for BlueSound Node 2 og en XTZ A2-300 godt skjult inni møbelet og forsynt med viftelufting som styres av 12V trigger fra Node2 (Acoustic Reality forsterker tok kveld pga varmgang tror jeg, selv om den var en kjølig D-klasse).

 

 

 

 

3CA246D8-3883-4354-ADDC-1F2C450F8A31.jpeg

Link to post

Foo Fighters? Nei, når det er musikk blir det atskillig tyngre. :giggle: Det meste innenfor metal, særlig black og prog. Og så selvsagt masse film. Senest i går kveld så jeg de to sist utgitte episodene av The Stand.

 

Og det ser ut som solide greier, ja. Det er vel noe av det råeste man får av bokhyllehøyttalere? Det er neppe helt min lyd, akkurat som min lyd neppe er din. Jeg kjører nok atskillig mer bass og lydtrykk. Med Yamaha RX-A3070 og 2070 (den første til fronter, to suber, takhøyttalere og vanlig surround, den andre til de to andre subene og de fire prescence-høyttalerne) er det kult med 11 kanals stereo, som Yamaha kaller det. Og prescence-høyttalerne er veldig fine på film og tv, for de gjør at stemmene flyttes opp, så det høres ut som om de kommer fra midt på lerretet istedenfor under det, der senterhøyttalerne er.

 

Link to post

Du har dradd den et par kilometer lenger enn meg ser jeg ja 😁 Men bånddiskantene i S1 Avantgarde er fine de med passe toe-in og strategisk plassering i soffen og suben dytter brukbart men fremfor alt distinkt. Er ganske altetende på musikk men hvis vi snakker Dimmur Borgir/Satyricon med venner så nøyer jeg meg med vinen til Wongraven (og bilen 😇). Tror assosiasjonen med Foo Fighters var time-of-my life konsertopplevelse med de på the Joint i Las Vegas (Hard Rock hotel) i 2008. Konsertlokalet var formet som et kakestykke med lett skrånende gulv og bar i akterkant - og tak og vegger var tapetsert med høyttalere. Akkurat som hos deg 😁

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Min type folk 😂😂😂 genialt. Jeg har to stuer med 7.1 i begge to. Prosjektor nede, og 4k 65 tommer oppe. To monster Yamaha sterkere. XTZ subber, Dali høytalere. Og så brukte jeg akkurat 10 båtpenger på Wi-Fi 6 og Ubiquity UDM router. Endelig bra Internett på hjemmekontoret. 

 

Tror jeg skal beholde kona mi også.... 😂🍷🥳

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

@Fantino, Dimmu og Satyricon er knallbra, jeg har sett begge et par ganger (en gang hver på Karmøygeddon, som er en av mine faste festivaler, og en gang hver utenfor). Men jeg hører også på hardere og tyngre saker enn det, de er jo begge ganske kommers. Og jeg vet at S1 låter knallbra på riktig musikk. Litt for lite aggressive for min musikk, men sikkert perfekt for din. Og jeg er klart teknovrak, jeg begynte med hjemmeautomatisering for omtrent 35 år siden, da med releer og fysiske brytere. Så gikk jeg via X-10, Phidgets og så til 433mHz og Z-Wave, og nå også ESP og Tasmota. Og så er jeg veldig glad i Next Generation Remote Control, som er å sette en kombinert batteri og sender i en vanlig IR-fjernkontroll, så overføres det med RF-signaler til en mottaker i et annet rom. Sånn er det veldig lett å bruke IR-fjernkontroller (som fremdeles er enklere enn å ta fra mobilen og styre tv og sånt)  med alt plassert i et teknisk rom.

 

Og hvem sier at man skal dø? Vinneren er den som klarer å overføre bevisstheten sin til sentralstyringen av alle dingsene! :lol:

 

@Sjøbliss, høres bra ut, det også! Her er kinoen jeg hadde i det forrige huset mitt, det var stort nok til at det var plass til eget kinorom, som jeg malte beksvart og satte opp svarte fløyelsforheng foran hyllene med bøker, blader, DVD-er og laserdisker. Dermed så det ut som om bildet hang i løse lufta. Og det kom fra den beste prosjektøren jeg noen gang vil ha, tror jeg. En 90-kilos Barco 808 Graphics med diverse modifikasjoner og fargefiltrerte rør. Fargene var perfekte, og svart var kølsvart. På begynnelsen av "Ringens brorskap", der man bare hører Galadriels stemme, kunne man bokstavelig talt ikke se hånden fem centimeter foran øynene. Alt med lysdioder var i teknisk rom eller teipet over. Det var 7.1-anlegg med Mirage OM front og senter, og Mirage i-serien som surround og Alpine bilhøyttalere som bakre surround, alt matet av en HDPC og forsterket av en Onkyo Integra 989. HDMI trengtes ikke, for Barcoen støttet ikke digitale innganger, så jeg brukte analog pc-skjermutgang og et eget lydkort. Og så en 12" Zarchary sub og rumperistere festet til plattformen de to bakerste stolene sto på. :giggle:

 

Akland-kino.jpg.537d24dacb4ac3a5cf88e213762cb2e5.jpg

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post

Kan bare gi meg over. Dette er langt over min liga 😊 Som dere så av bildet har jeg brukt mest tid på å få bort ledningssalat og synlige komponenter (da tenker jeg selvsagt ikke på selve høyttalerene som jo hever stuen 😇) så det er vel egentlig litt feminint kanskje 😂 Greia med den Foo Fighters konserten var egentlig at den var på en såpass liten venue. Max 1800 gjester eller deromkring om jeg husker riktig og perfekt lyd. Og god bar.. 😜🤪 Sjelden en har sjansen til å se sånne band på en såpass intim scene. Mener jeg betalte ca 350 USD pr stk for billettene på eBay. Jeg har alltid likt duppeditter og har utdanning innen Kybernetikk men har aldri hatt det som jobb. Når jeg oppdaget Ali og fant ut at en fikk kastet etter seg avanserte microcontrollere der for et par dollar så våknet interessen igjen. Da jeg studerte på slutten av 80-tallet så kostet slike komponenter en arm og en fot og to bestemødre.. Husker det var strengt vakthold på kybernetikklabben fordi det åpenbart var noen som nasket EEPROMs... 🙄

Link to post

Eksklusive konserter er alltid kult. Jeg var på "Jol i Utgard"-turneen til Enslaved i desember, med 50 stykker. Men de er ikke helt i samme liga som Foo Fighters, det skal jeg innrømme!

 

Men nå tror jeg at jeg skal prøve å gå tilbake til tema... :giggle: Er det noen pinner på ESP som er "gjensidig utelukkende", sånn at hvis den ene blir aktivert, så blir den andre deaktivert? Jeg har en vinsj jeg skal styre, og der MÅ det ikke åpnes for strøm begge veier, da er jeg redd for at det blir masse morsom blårøyk. Jeg kan jo utelukke det ved å bruke ekstra releer, men går det an å sikre det med en ESP? Er logikken pålitelig nok til at jeg bare kan bruke "switch.is_on" som condition på om en pinne er aktiv eller ikke, sånn at det ikke er noen sjanse for at det vil svikte?

Link to post

kanskje tryggest (men ikke like kult?) å sette det opp ala et powertrim rele, som switcher til rett polaritet på strømmen ut alt etter hva det får slags signal inn?  

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@ivar Det går ikke, for jeg må bruke to releer som kan aktiveres uavhengig av hverandre. Det ene for åpning og det andre for lukking. Så jeg må i så fall sende det gjennom et ekstra vekslerelé styrt av en ekstra pinne, så bare den ene har strøm samtidig. Det går jo så klart an også, men det er en litt knotete og plasskrevende løsning, jeg har litt dårlig plass der det skal være.

Link to post

@Mastiff jeg mener du kan stole på ESPen, men det er et unntak. Noen GPIO går høy ved boot, de må ikke brukes. Sjekk din modell men her er et eksempel, viktig å vite om! 

 

https://randomnerdtutorials.com/esp32-pinout-reference-gpios/

 

Kan du ikke teste oppsett med led dioder eller noe slikt og gjøre litt stresstest? Test boot også ✌️

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Akkurat den forriglingen/interlocken ville jeg realisert med fysiske releer.

 

Det dreier seg vel bare om å fore 2 ulike ledninger med +? Da fører du pluss til common på rele 1. NO på rele 1 til common på rele 2. NC på rele 2 til opp på vinsj og NO på rele 2 til ned på vinsj. Aktiverer du rele 1 så går vinsj opp, aktiverer du begge så går vinsj ned. Men du får ikke sendt strøm begge veier samtidig.


Du må vel uansett ha releer da ESP pinner ikke klarer å dra noe strøm å snakke om. Alternativet  er Logic level Mosfets som er veldig greie.

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Viktige telefonnummer poeng @Fantino, maks 40mA står det her: https://community.blynk.cc/t/esp32-gpio-pins-info-restrictions-and-features/43166  

 

men jeg har også lest maks 10-12mA. Så ikke bruk den til noe mer enn signal. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...