Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Fantino skrev for 5 timer siden:

Bestilte forresten en neve av disse på Ali i går sammen med div andre bistabile releer med mindre kapasitet 😝. ‘Kjekt’ å ha da de enkelt kan styres fra ESP ol. Men de er spekket til Max 10A da.

 

NOK 120.48  5% Off | 5pcs DC 12V 10A Magnetic Latching Relay Bistable Self-locking Board Low pulse trigger Switch Module
https://a.aliexpress.com/_mrH2LVZ

 

Disse så fine ut de, men du vet ikke om de er på eller av så lenge du ikke vet status eller? Kan du lese av det på en fornuftig måte? Jeg har ikke noe bryter til NMEA2k bussen i båten, vurderer å legge opp et rele for å kunne skru den av når jeg låser av båten.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss: Tror ikke det er noen statusutgang men du kan jo bare sense spenning på utgangen om du vil?

 

Bestilte forresten noen av disse også:

 

Let's shop together on AliExpress with new user coupons
Your NOK 8.47 in coupons are here!
https://a.aliexpress.com/_mN1zcWn

 

(Haha, der ble det kuponglink ser jeg)

 

Og disse (det hvite, det andre er et ordinært rele):

 

NOK 8.97  30% Off | 12V DC 301-1C-C-R1 U01 Automotive Relay 35A/20A 5Feet Coil Bistable Latching Relay DPDT 30VDC 2A 1A 125VAC HFD2/005-S-L2-D Realy
https://a.aliexpress.com/_mNPtlcB

 

Datablad her: https://www.tme.eu/Document/cb545971aaf7e641179e4750a1704dc9/HFD2_en.pdf

 

De første tenker jeg mer for å trigge powersupply til ESP feks, så kan den slå seg av igjen selv når den er ferdig(feks ankervinsjteller som nå skal over på esp8266 etter at jeg har fått smaken på wifi osv 😁). De andre tåler mindre strøm men krever også mindre strøm for trigging.

Link to post
Share on other sites

Sant det, bistabil er uansett å foretrekke. 

 

Men akkurat nå er det flate 12V batterier på Nissan Leaf fra 2011 som er problemet. Helt nytt batteri ble tappet til bunn og prøver nå å booste det med parallellkobling av nytt fulladet og på med lader.  

 

Ellers er det 750kr ut av vinduet....

 

IMG_20210215_190304.jpg.48b00bd6ad2a91d88aac8750ed321f25.jpg

 

IMG_20210215_190310.jpg.0a2fcd86314567259cbc82c95b0abd8d.jpg

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Hmm. Er det et 4S LiPo det da? Vi sleit med at vanlige blyladere kuttet på spenning på LiFePO4 som vel har lavere spenning.. Bruker en gammel 5A lader for RC leketøy nå. Den tar alle kjemier og cellekonfigurasjoner. De har den til 500 på

Kjell.com så jeg. Just sayin’ 😂😂

 

Red: Så nå at det var 12V batteriet ja. Altså LiFePO4. Trodde du hadde vært og handlet celler fra slaktet Leaf.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er gamle vedlikeholdsfrie blybatterier fra Biltema. Er bare startbatteri, burde sikkert gått over på lithium men det har fungert fint helt til Corona kom og vi i praksis bare har brukt en bil. Stillstand dreper batterier, og spesielt når den ikke lader annet enn ved kjøring. Trodde jo den ladet når jeg kobla i ladekabelen, men neida, det gjør den selvsagt ikke.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Fantino said:

Helt utrolig at bilbransjen ikke å klarer å designe dette slik at det batteriet ivaretas - i alle fall ned til en minimums SOC på hovedbatteri.


Latterlig er ordet. Som det sies, likt over hele fjøla. Har selv en I-Pace hvor de har dytta inn ikke bare ett men to små dillbatterier som skal håndtere fjernstyring, appstøtte og sånt. Og veldig uklart når det lades.

Burde jo vedlikeholdes kontinuerlig, ihvertfall ned til 5-10% SOC på høyspenningsbatteriet.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det skulle uke forundre meg om dette har noe med hvordan forbruk måles etter ulike standarder å gjøre.. Blir mange rare utslag av det. Det kan neppe være særlig utfordrende å løse dette rent teknisk. Blir jo helt dust når en har elbil med 94kWh batteri og blir anbefalt å kjøpe en liten Lithiumlader for vedlikehold av 12V batteriet 😂

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skjønner jeg absolutt ingenting. Jeg har mekket sammen denne boksen med tre releer (2x200 ampere og 1x50), styrt av en ESP32 via to relékort. Jeg skulle til å gi loddingene krympestrømper og sånt, men oppdaget noe veldig merkelig. Vanvittig merkelig. Sånn ser boksen ut:

 

Hekkboks.jpg.4889671c0c676a4735747bafafa13523.jpg

 

Det som skjer, er at nesten hver gang når jeg veksler et av 200-amperes releene til av, så booter ESP-en! Jeg har ikke koblet noe feil, deter 12V-releer, så de får strøm til selve releet fra 12V, strøm til styringen fra 5V på strømforsyningen, 12V- direkte fra strømforsyningen (jeg har prøvd å gi jord fra ESP-en, men det har ikke noe som helst å si) og så signal fra tre pinner på ESP-en.

 

Jeg har testet med å koble fra kabelskoen med vekslesignalet til releene (jeg veksler med 12V-, alt av releer i båten veksles på det for å ha færrest mulig kabler med 12V+ som ligger rundt og risikerer å få kontakt med noe aluminium), og da er det ikke noe problem. Men så snart jeg kobler til releet igjen, så booter ESP-en hver gang jeg veksler til av. 50-amperesreleet gir ikke den reaksjonen. Jeg lurte på om det kunne være fordi de spenningen forandrer seg mye idet de slo seg på, så jeg koblet til et batteri istedenfor den lille 12V-strømforsyningen jeg har til test, men det hadde absolutt ingenting å si.

 

Jeg har ikke testet det i båten, for jeg oppdaget det nettopp og den er lagt på en annen plass pga. nordost kuling, men jeg kan ikke tenke meg at det skulle være noe annet resultat der. Det virket søkt på meg, men jeg lurte også på om det kunne være at det å slå av de store releene sendte ut et så kraftig elektromagnetisk signal at det påvirker ESP-en. Men det var det heller ikke, for hvis jeg tar løs kabelskoen som går til jord på releet og dytter den inn og ut, så skjer det ingenting. Har noen den ringeste anelse om hva i helsike dette kan være for noe?

 

Jeg har også prøvd å koble jord til begge jordingene på relekortene (det pleier å holde med den ene), men det hadde heller ingen betydning. Og selv ikke en micro USB-strømfornsying gjorde noe fra eller til.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan være vanskelig... har du en tegning på hele kretsen?

 

En tanke.... Kan du få strøm tilbake mot ESP på styresignal pinnen? Har du en diode + og/eller motstand mot jord? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Tegninger klarer jeg ikke. Jeg har prøvd noen ganger, men det blir bare knot. :nonod: Men det skal vel ikke være noe med strøm tilbake mot ESP, for da måtte jo den strømmen også komme når ikke releene som veksles er tilkoblet. Det er jo optokobleded releer, og iallfall ifølge tidligere i tråden er det ikke kontakt mellom styrestrøm og det som veksles når det er optokoblet. Jeg skal eksperimentere litt med å veksle med 12V+ inni denne boksen istedenfor 12V- og eventuelt kjøre et ekstra standard Biltema-relé mellom relékortet og de kraftige releene.

 

Edit: Jeg prøvde først å ta løs kabelen på GPIO27 (som styrer det nee av de store releene) og koble den til og fra mens pinnen var aktiv, og releet vekslet uten at det ble noen omstart. Så det blir altså bare omstart når pinnen slås faktisk av mens relekortet har fast tilkobling og det store releet faktisk veksler. Pinnene er satt til "Inverted: True" så de skal stemme overens med det jeg ser i Home Assistant, men det burde vel ikke ha noe å si.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra spolen i hvilket relé? Det kraftige, eller det på relékortet? Hvis du mener relékortet, burde det jo komme strøm uansett om det kraftige er koblet eller ikke. Hvis du mener det kraftige, vil det si at optokobling ikke funker? Da må det jo være farlig å kjøre 220V på disse relékortene.

 

Edit: Det er noe med de digre releene, ja. Jeg har nå prøvd med annet relékort og med annen ESP (programmert likt). Men det eneste som funket, var å sette et vanlig Biltema-relé mellom de digre releene og relékortet som er koblet til ESP-en. Så da kan jeg bare konkludere med at det store releet enten trekker så mye strøm når det veksler at det påvirker relékortet, sånn at det får hikke og gjør at ESP-en startes om igjen, eller så kommer det strøm fra det store releet som går gjennom optokobleren. Aner ikke hvilket av dem, men det å sette på ett ekstra relé er ikke noe stort problem, så jeg setter et vekslerelé mellom relékortet og det releet som skal veksles. Og nå kommer jeg nok aldri i mitt liv til å glemme at i "relé" skal det være aksent, mens i "releet" skal det ikke være det... :lol:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff, her kommer det med tesje :D (bare tulla, bra du graver!!)

 

Nå releet veksler kan du få "overskudd"-strøm på en måte. Fra spolen på releet. Ikke lasten som går gjennom. Det blir som støy, men kanskje ESP oppfatter det som høy, selv om den skal være satt lav. Kan være den får "hetta" og booter. Det er i alle fall en teori. Dersom du kobler en sperrediode mellom GPIO og kontrollpinnen på releet.

 

bilde.png.559ea68b3d188762a2b19f4448f31ba2.png

Denne skal kobles slik at den enden med grå ring (til høyre på bildet over) skal være nærmest releet. Du kan tenke deg ringen som "her skal ingen strøm komme inn"-ringen. Slike dioder kalles ofte rettediode, ensretter, eller bare diode.

 

Om du skal være ekstra flink setter du en motstand mellom dioden og jord for å lede slike strømmer til jord. En 200-300ohm diode bør være ok. Kobles i tilfelle mellom høyresiden (ringsiden) av dioden og jord.

 

Prøvde meg på en rask "sketch".

 

relay_resistor_esp.png.0b1faf6efc6240a252fb9c389d24e2f6.png

Kommer det støy fra releet her stoppes det av dioden og ledes til jord. Uten resistor kan man tenke seg at med "mye støy" så kan dioden kverkes, men det er nok ikke sannsynlig at det er mye her. Dog, det kan være smart.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss Nesten simultanposting. Takk for tegningen, det er akkurat sånn det foregår! :thumbsup: Og jeg skjønner hva du mener, jeg skjønner bare ikke hvordan det kan skje i praksis. For når jeg veksler relékoret, som igjen veksler det store releet, er det jo aldri kontakt mellom spolen på det store releet og ESP-en fordi det store releet er på den andre siden av det optokoblede releet, altså det du har helt til høyre. Og hvis spolen i relékortet skaper problemene, så burde det vel vært samme problem selv om det ikke er noe relé som veksles av relékortet.

 

Eller mener du at støyen oppstår fra spolen på relékortet når det er en viss belastning i veksleøyeblikket? Siden det ikke blir noe problem når jeg setter mellom et 30A Biltema-relé, mener jeg. Da er det jo litt rart at den bare reagerer sånn når det veksles til av, ikke til på. Men jeg tror dette er et sånt problem som jeg går rundt istedenfor å løse. SOm den gamle vitsen med hva laboranten gjorde da han kom til labyrinten. Han labba runt'n. Jeg kan nok snike inn to 30A Biltema-releer i kassa, så jeg tror bare jeg bruker den løsningen.

 

Edit: Bare for å gjøre et siste forsøk på å forklare (jeg vet ikke om jeg har forklart dette sånn at det er forståelig, det er vanskelig å forklare noe man så vidt forstår...): Hvis optokoblingen fungerer, burde det være revnende likegyldig for styringen av relékortet om noe er koblet til releet på det eller ikke. Men det er det altså ikke. For dette skjer altså bare når de store releene er koblet til relékortet, ikke når relékortet bare veksler seg selv uten belastning som veksles.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff dette er nok ganske vanlig da det anbefales å koble på den måten jeg tegnet når man styrer et rele. Spolen plukker nok opp elektromagnetisk støy når releet kobler ifra, dette går via spolen og i retur mot ESPen. Igjen, dette er nok helt vanlig i elektronikk. Støy plukkes opp fra alle kanter og når du bryter 230V så er det potensiale for støy. :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss, det er ikke noe 230V noe sted der. De store releene veksles med 12V, og de veksler 12V, så det er ikke noe mer enn 230V. Men uansett, jeg løser det med å bryte noe som er mindre "voldsomt", prinsippet er helt sikkert det du skriver. Med mindre releer i mellon forsvinner problemet, og jeg får det ferdig i dag, uten å måtte få tak i mer deler. :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Og bare for å gjøre forvirringen komplett, prøvde jeg å kjøre 12V+ gjennom releet på relékortet som er koblet til ESP-en for å veksle det store 200A-releet, og da var det ikke noe problem i det hele tatt! Det er altså bare et problem å veksle det store releet ved å kjøre 12V- gjennom relekortet og veksle med det. Dermed trenger jeg ikke noen ekstra releer, jeg må bare bytte rundt på pluss og minus i vekslingen av de store releene. Og arkiverer jeg dette under "ting jeg ikke forstår i halvmørket, men som bare er sånn" og kobler om den interne vekslingen i denne boksen til 12V+ istedenfor 12V-. :lol:

 

Link to post
Share on other sites

Uansett verdt et forsøk det @Mastiff :) Spenning er vel i praksis ikke problemet men strømmen som blir brutt. Det er vel den som skaper eventuell elektromagetismen. Litt som gnistene som kommer når man kobler til en batterispole. Krysser fingrene for at du får det til å fungere! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Absolutt! :D

 

Jeg har samtidig klaget på Bærum Kommune som kjørte i filler bommen vår ved brøyting i natt.

 

IMG_20210218_074812.jpg.390e33544e32683ac31e6b4be0ce0250.jpg

 

Og sjekket batteriet til Leafen som jeg vekte tilbake fra døden forrige dagen.

 

IMG_20210217_192009.jpg.f33bb873da17d406647404667f26ccc7.jpg

 

Og til sist har jeg satt på noe klær på vask og koket meg en kopp kaffe. Det står ikke på at vi klarer å holde på med flere ting på en gang. Er ikke bare damene som får til det :D

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...