Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Fantino skrev On 9.1.2021 at 18.19:

Jeg var sikkert litt rask: Ville tatt Y fra strømforsyningen ja. 5V på JD VCC og 3.3V fra ESP regulator til VCC for selve driverkretsen (jumper JD VCC/VCC fjernes selvsagt). Skulle ikke det virke ville jeg gitt VCC 5V fra ESP regulator.


Dersom du må gi driverkretsen 5V fra ESP så bør det likevel gå greit fordi du bare gir IN pinnene jord og ellers flyter de eller dras til 3.3V som ikke bør være nok til å trigge optokopler. Lysdioden i optokopler vil ‘spise’ et par volt så det burde ikke bli for høy spenning inn på pinnene uansett.

 

Test ved å jorde INngangene med en liten ledning og se om releene går.

 

Sjekk også om releene går idet du slår på strøm når du er klar. Har ikke hatt det problemet men har ikke prøvd med ESP (noen GPIO kan være lave under oppstart og dermed trigge relekretsen).

 

Ble langt dette men du er sannsynligvis i mål etter de 3 første setningene!

 

Jeg var tydeligvis litt for kjapp da jeg limte de greiene der... Jeg får ikke liv i releene med kablene jeg har limt på. Det blir rødt lys i dioden, men selve releet gjør ikke noe som helst. Heldigvis har jeg flere releer, så jeg kan legge dette til siden og prøve å demontere den pålimte kabelen fra det en annen gang, og heller få liv i et annet. Men kan det være at Dupont-kabelen på 10 cm som går fra kabelen ut fra strømforsyningen og til releet er for tynn, så den har for mye spenningstap til å drive et sånt relé?

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 32 minutter siden:

 

Om du ikke vil lodde sammen motstander selv så kan du bruke en INA219 direkte på RPI.

Om forbruket er over 3A så bruker du den bare som ett voltmeter, og ikke som en shunt.

 

Har du en link til denne INA219? Prøvde både ebay og banggood med å søke på dette men finner ikke noe...

 

Edit: Fant denne: Gy-ina219 high precision i2c digital current sensor module Sale - Banggood.com

Er den korrekt?

 

Hvordan gjør du det så i HA for å lese data fra denne? 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er riktig.

 

Denne er billigere:

https://www.ebay.com/itm/INA219-I2C-Bi-directional-DC-Current-Power-Supply-Sensor-Breakout-Pro-Module-NEW/143867266614?hash=item217f284636:g:L7wAAOSwrEJfxLZP

 

Jeg har en sånn koblet til en ESP8266 som ligger i båten når den står på land. (Har ett 12V batteri som drifter 4G router og ett kamera).

Så jeg sender da MQTT via cloudmqtt, henter det igjen i nodered og sender det inn i HA.

 

nodered.JPG.c533da3bc1bd489fc434cf915774859d.JPG

 

ha.JPG.6e418f033f9c0b7a9a0881fcd2da77fc.JPG

 

Batteriet og ina219 plukker jeg ut igjen til våren når jeg kobler på forbruksbanken igjen. Da er det en Victron BMV som holder styr på forbruk og start.

 

Om du kobler den rett på PI og bruker Nodered så kanskje denne kan brukes:

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-easybotics-ina219-sensor

 

Ellers bruker ikke en ESP så mye strøm, så om du går via en ESP sammen med ESP home så er det veldig enkelt.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 2 timer siden:

 

Jeg var tydeligvis litt for kjapp da jeg limte de greiene der... Jeg får ikke liv i releene med kablene jeg har limt på. Det blir rødt lys i dioden, men selve releet gjør ikke noe som helst. Heldigvis har jeg flere releer, så jeg kan legge dette til siden og prøve å demontere den pålimte kabelen fra det en annen gang, og heller få liv i et annet. Men kan det være at Dupont-kabelen på 10 cm som går fra kabelen ut fra strømforsyningen og til releet er for tynn, så den har for mye spenningstap til å drive et sånt relé?

 


En vanlig Dupont kabel skal i teorien kunne takle 1-2A og selve relespolen i disse Songle releene trekker mindre enn 100 mA så det _burde_ fønke. Men en dårlig kopling et sted er jo mulig årsak. Har selv sittet noen ganger og bannet over at jeg ble for ivrig med smeltelimen før jeg hadde testet ordentlig.

 

Hvis du får rødt lys så har du trigget driverkretsen så da er den ok (går ut fra at det ikke lyser konstant men kun når INgangene trekkes lave/legges til 0V). Dersom JD VCC pinnen ikke får 5V så skjer det ingenting med rele men hvis VCC har strøm så lyser dioden når IN trekkes lav. JD VCC må få 5V enten gjennom jumper fra VCC eller direkte fra power supply.

Link to post
Share on other sites

@Fantino Jeg prøvde å forstå noe av koblingsskjemaet i PDF-en, og jeg begynner å lure på om jeg har gjort dette helt feil. Jeg forsto det sånn at jeg skulle ta av jumperen, koble 5V+ fra strømforsyningen til VCC i rekka med fire pinner og jord til jord. Men skulle jeg egentlig ha koblet 5V+ til JD-VCC-siden av jumperen og så koblet jord til GND?

 

På den Instructable-siden du la inn, er jord og signal koblet fra ESP-en og 5V fra strømforsyningen koblet til VCC, men det står ikke noe om jumperen der. Jeg er totalt forvirret... Programmeringen er helt grei, det er elektronikksiden av det som jeg ikke forstår.

 

Edit: Kanskje du har et bilde av en relémodul som er koblet riktig?

 

Edit 2: Jeg er som sagt en idiot når det gjelder elektronikk... Jeg har kjøpt feil releer! Nå forsto jeg det. Jeg har kjøpt noen med drivspenning på 12 V, jeg trodde nemlig det som sto om 5 og 12 volt var hvor mange volt som de kunne styre! Så da forstår jeg hva som er feil. Jeg koblet fra 12V-siden av strømforsyningen til JD-VCC, koblet VCC til 5 volt og så jord og IN til jord, og da funket det. Men vil relédelen tåle 14-15V når motoren eller CTEK-laderen lader båten, eller må det være akkurat 12? For i så fall er jeg jo like langt og har jeg kastet bort pengene mine igjen. Det er ikke første gang jeg kjøper noe jeg tror er riktig og bommer "litt"... :headbang:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff: Nå måtte jeg bla tilbake og se på bildet du la ut og jaggu var det 12V versjonen du hadde kjøpt.

 

Har selv liggende 5V og de ‘florerer’ jo over alt på Ali etc så jeg tok for gitt at det var tilsvarende.

 

12V er spolespenningen til releet. Hvis du studerer spec her så ser du at den skal funke fra 9V og ikke må overstige 15.6V for 12V versjonen. Så det burde gå fint å fore JD VCC med 12V fra båtens system slik du har gjort nå.

 

Tallene under linja (på toppen av selve releene) der det står 12V angir max spenning og strøm for releene så det går helt fint å sjalte 12V og noen ampere med disse!

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Fantino Fantastisk, takk! :thumbsup: Da burde jo det gå veldig greit, over 15,6V kommer neppe båten. Jeg ser at de skal være en motstand på 400 i releene, jeg målte 372 med mitt Biltema-multimeter, så det var ikke så langt unna. Og jeg skal bare bruke releene til å sjalte andre og kraftigere 12V-releer, blant annet et på 500 ampere (jeg tviler litt på den...) fra Ali, som jeg fikk i forrige uke, og som skal være en del av systemet mitt for ikke å måtte bruke noe annet enn mobilen til å starte båten med. :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Fantino Dette ble småsnålt. Jeg koblet det sånn: 12V til drivstrømmen til releet --> 12V-5V RC-strømforsyning --> jord både til releet og ESP-en, 5V+ til både releet og ESP-en. Men da startet ikke ESP-en. Ikke så rart, for når jeg målte loddepunktene på ESP-en, fikk den bare rundt 4V, selv om det var 5V på kablene til den. Så prøvde jeg å holde jord mot kappen til USB-pluggen på ESP-en, og da funket det! Har du noen som helst anelse om hva det kan skyldes? Jeg lodder vel bare jord direkte på USB-pluggens kappe, siden det funker. Men det hadde vært morsomt å hørt en informert teori om hvorfor det ble sånn. Burde jeg kanskje kjørt jord fra 12V-siden til releet, og ikke fra 5V-siden?

Link to post
Share on other sites

Jeg leste beskrivelsen flere ganger men må innrømme at jeg er litt forvirret 😁 Det kan virke som om strømforsyningen din har isolert jord og at du kun brukte jord fra 5V sida? Men i så fall så burde det jo vært releene som nektet å gå men alt annet burde virket (ESP og kontrollkrets for releer) - og så er det motsatt 😝
 

Uansett: Relekortet har i alle fall bare en jordpinne. Og da må jord for 5V side og 12V side av strømforsyningen være felles (eller koples sammen - antar det var det du gjorde når du tok USB kappen borti jordpinnen). Så kjører du felles jord til ESP og GND på relekortet. Og 5V til ESP og VCC, og 12V på JD VCC.

Link to post
Share on other sites

@Fantino Nå har jeg prøvd både med og uten relékortet, og koblet jorden til 12V- og 5V-siden både hver for seg og samtidig, og fremdeles fungerer det bare hvis jeg fører jorden på USB-kappen, ikke på en av de to jordpinnene på ESP-en, så det er noe veldig rart her. Skulle tro at det var ESP-en, men det er det samme med flere ESP-er jeg har prøvd. Så jeg skjønner absolutt ingenting. Jeg får bare blåse i å forstå det og lodde meg på USB-kappen.

 

Edit: Logikken er delvis gjenopprettet... Jeg har aldri kjørt ESP-er fra denne 12V-5V-strømforsyningen før, og det er den som er årsaken. Så med denne strømforsyningen går det ikke å plugge jord til en jordpinne på ESP-en, det fungerer bare å koble jord på USB-kappen. Men hvorfor det er sånn, det aner jeg ikke... Men dette funker iallfall. Tror jeg skal smelte litt lim over den til slutt, bare for moro skyld.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres utrolig rart ut. Etter mitt vett har en usb connector 4 linjer: VCC, data+, data- og GND. Så jeg hadde egentlig forventet at kappen var tilkoplet shield i kabelen, men mulig den har jord fra 12V side. I så fall skulle jo det vært samme jord som den du får på jordpinnene når du har koplet 12V jord til 5V jord.

 

Har du et bilde av denne strømforsyningen fra he***tte? 😄

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trenger ikke bruke jord fra 12V-siden engang når jeg har loddet det på sånn, jeg kan bare bruke 5V jord ut fra strømforsyningen. Og det er denne, som jeg fikk tips om her i tråden og har brukt i et halvt år på Pi 4-en. De første kjøpte jeg her, resten har jeg kjøpt fra Ali, for denne butikken har vært utsolgt siden jeg kjøpte mine og han får dem visst ikke inn igjen.

 

https://www.kultogbillig.no/Hobbywing-3A-UBEC-5V-6V-Switch-Mode-BEC-For-RC-Models

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat. Ser det er en switch mode sak og de er vel ofte isolerte, dvs at jord ikke ‘går gjennom’. Men hva som er standard for tilkopling på kappen til usb er jeg på ingen måte sikker på. Men jord på GND stift i usb connector må da bli samme som jord på ESP - med mindre det er noe smart her også (dvs i selve usb kretsen på ESP).

 

Generelt så pleier jeg å bruke pinnene for å kople til strøm når kortene er ferdigprogrammerte så jeg har ikke snublet borti dette problemet. Det skal visstnok også for noen kort (ikke sikker på ESP) være strømbesparende å gå direkte da en ikke aktiverer usb port eller intern regulator. På Arduino Uno/nano er usb porten den samme som hardware seriell port så der nytter det ikke å fore med strøm via usb hvis en skal bruke seriellporten.

Link to post
Share on other sites

Vel, av en eller annen grunn blir det bare ikke det samme. Uansett hvilken jordpinne jeg kobler meg til av de to (ved 3.3V- eller 5V-plusspinnen), og om jeg bruker 12V eller 5V jord, så funker den ikke til å drive ESP-en. Den bare blinker hvert andre sekund. Men samme kabel holdt borti USB-kappen, så funker det.

 

Det er visst flere som har hatt tilsvarende problemer. Jeg antar at den pinnen jeg brukte, egentlig ikke var jord.

 

https://www.esp32.com/viewtopic.php?t=5440

 

Sitat

To anyone having problems like this with the DevkitC board make sure to use another GND pin besides the one next to 5V and the reset button. I wasted hours debugging this issue using the wrong GND.. simply switching to the one 5 pins down fixed everything!

 

Link to post
Share on other sites

Og dermed var det i full drift. Irriterende at det er omvendt logikk, for MQTT-feedbacken til Node-RED gir meg "ON" når releet slås av og "OFF" når det slås på. Jeg får legge inn en funksjonsnode i Node-RED som gjør det om. Men Hass blir vel verre.

 

Edit: Det ble uventet mye verre... Jeg la inn "api:" i YAML-en og kjørte den OTA til ESP-en, men Hass klarer bare ikke å finne den, verken som madmaxhekk.local eller 192.168.3.100. Snåle greier.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser i ESP Homes dokumentasjon at det går an å bruke "inverted: yes" i switchen, men det ser ikke ut til å gjøre noe som helst. Hvis ikke det er feil plassering, da? Noen som har vært borti det? Et annet sted i dokumentasjonen står det at man kan bruke "inverted: true", men heller ikke det funker. Sånn er koden for switchene mine:

 

 

  - platform: gpio
    name: "rele3"
    id: rele3
    pin:
      number: 25
      inverted: true

 

Det går jo på riktige pinner, iallfall. En annen merkelig ting er at når jeg kobler strøm på greia, så er relé 1 (pinne 12) alltid av, mens 2-4 (pinne 27, 25 og 32) er alltid på. Fatter ikke hvorfor, er det noe spesielt med de forskjellige pinnene? Alle pinnene har den samme konfigurasjonen:

 

- platform: gpio
  name: rele4
  id: rele4
  pin:
    number: 32
    inverted: true
    mode: OUTPUT
  restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF
  interlock_wait_time: 0ms

 

Jeg har også prøvd med RESTORE_DEFAULT_ON, med akkurat samme resultat. Akkurat når jeg kobler til strømmen, blinker 1 et øyeblikk, og så slår 2-4 seg på og blir på. Det er jo ikke bra når en av dem skal svitsje releet som gir strøm til alt i båten unntatt lensepumpa...

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 3 timer siden:

Vel, av en eller annen grunn blir det bare ikke det samme. Uansett hvilken jordpinne jeg kobler meg til av de to (ved 3.3V- eller 5V-plusspinnen), og om jeg bruker 12V eller 5V jord, så funker den ikke til å drive ESP-en. Den bare blinker hvert andre sekund. Men samme kabel holdt borti USB-kappen, så funker det.

 

Det er visst flere som har hatt tilsvarende problemer. Jeg antar at den pinnen jeg brukte, egentlig ikke var jord.

 

https://www.esp32.com/viewtopic.php?t=5440

 

 


Aah. Så det er feil print GND på selve ESP. Da er det jaggu ikke lett.. Bra det løste seg!l

Link to post
Share on other sites

Jeg begynte å skrive noe om dette tidligere men gav meg fordi jeg ikkje kjenner ESP i detalj. Ulike pinner kan ha ulik status under reset/oppstart. Sjekk tabellen på s 53 her. Helt til høyre. Så pinne 12 er et godt valg men de andre er ikke like ‘trygge’ (wpu er weak pull up, wpd er weak pull down), mulig du kan bytte på de andre? Står diverse om dette rundt omkring om du googler ESP32 pins during reset

 

https://github.com/espressif/esp-idf/issues/3657

 

Går det an å flashe ESP for ESPhome via ArduinoIDE? I så fall kunne du gjerne ordnet inverteringen i ArduinoIDE før flashing? Ellers er jeg helt blank 😁

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...