Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

@FantinoJeg har noen kretskort til å sette dem i, og jeg har et breadbord, men det er vel bare til forsøk. Jeg har en bunke av de DuPont-ledningene du snakker om, det var de jeg lurte på om jeg kunne bruke. De jeg har, kan ikke klemmes. De har en plastkappe utenpå. Men da er det nok best å lodde det på et kretskort, antar jeg. Jeg har en loddebolt med en tynn spiss, så det burde gå, selv om disse kretskortene er snåle å lodde på. Det er bare ett hull for hver pinne på det som skal på dem, uten noen kontakt mellom dem. Jeg har en annen type også på vei, de tror jeg har en forbindelse på baksiden. Mulig at de er bedre å bruke?

 

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du vil lodde så kan du dra av plastkappene på DuPont ledningene, tre de nedpå pinnene og lodde. Om du bare har hull i andre enden så har jeg ofte bare laget en liten ‘header’ av avklipte komponentbein (dioder, motstander ol) og loddet på de. Går selvsagt fint an å stikke ledning gjennom og lodde på baksida men er noe dill med de tynne kordelene synes jeg. Eller du kan bare bruke Dupont male som burde gå gjennom hull og lodde på andre sida? Med eller uten plastkappe om det blir for trangt.

 

Breadboard blir for ustabilt tenker jeg, og et h å beskytte..

 

Jeg kjøpte presstang og diverse skrin med 1-8 pins Dupont mfl. Og en avisoleringstang for disse musekusehårstynne ledningene 😝

Link to post
Share on other sites

@Fantino Skulle gjerne sett de damene du har vært borti. Heter en av dem tilfeldigvis Pia Sava? :giggle: Men nå har jeg bestilt noen DuPont-ledninger på 10 og 20 cm, og så tar jeg av plasten og lodder selve pluggen på pinnene. Det virker som den greieste løsningen for meg, takk. De enhetene jeg har bestilt, har alle pinner, og ikke bare hull, så det bør gå bra. Det blir spennende å få i gang dette, denne båten blir et eneste, flytende relé! :lol:

 

Planen er at når jeg skal ut, går jeg ned til brygga, trykker på en Home Assistant-knapp i mobilen og setter i gang en sekvens som slår på strømmen til båten, kjører ned motoren og starter den. Litt sånn som jeg hadde på en Chevy Suburban for 10-15 år siden, der alarmen kunne fjernstarte bilen.

 

Og så kommer det jo også sånt som å kunne slå på lysene fra oppe i hytta, eller hvor som helst, og se at båten ligger greit hvis det blåser uventet opp en mørk kveld. Og slå på anlegget og kjøre musikk, selvsagt. Kanskje jeg burde koble det til en bevegelsessenor, sånn at hvis jeg ikke har trykket på knappen på Hass før jeg går ned til båten, sier anlegget: "Jeg ser deg, din banditt. Smil til det skjulte kamera!" :cool:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja synes det blir mer robust da - bare vær forsiktig med varmen så ikke kappen smelter. Men kan anbefale en slik presstang, et skrin med assorterte connectorer og litt flatkabel på rull fra Ali. Det største settet inkluderer også JST connectorer med sånn ‘Snap lock’ og 2.54 mm pitch på pinner. Disse er mye bedre enn Dupont.

 

NOK 111.45  25% Off | SN-28B+1550Pcs dupont crimping tool pliers terminal ferrule crimper wire hand tool set terminals clamp kit tool
https://a.aliexpress.com/_m0rpPdx

 

Og denne avisoleringstanga (som vises i videoen på linken over) er jeg veldig fornøyd med:

NOK 87.09  16% Off | Crimper Cable Cutter Automatic Wire Stripper Multifunctional Stripping Tools Crimping Pliers Terminal 0.2-6.0mm2 tool
https://a.aliexpress.com/_mKiwfHj

 

Link to post
Share on other sites

Der var den ja! Slo meg ikke å søke under ‘Friluftsliv og Camping/Ryggsekk tur’ 😂

 

Enig i at det er overkill for 3 koplinger men lukter at det ikke blir det siste prosjektet ditt. Jeg har av og til revet i stykker gamle prosjekter fordi de ble så klossete og klumpete og - rebygget de litt mer elegant..

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke det blir så mye mer av dette, takk. Det er grenser for hva man får til i en halvåpen 24-foter der man allerede har en Phidget med 16 utganger som er dekket! :giggle: Jeg vil bare bruke dette til å styre strøm fra to punkter som er litt knotete å nå fram til med kabel fra der Pi-en står.

Link to post
Share on other sites

Hei!

leser tråden med stor interesse, men for egen del har jeg valgt å gå for hyllevare fordi jeg ikke har tid til å styre med for mye oppsett, konfigurering og koding.

 

Jeg har Smartthings hjemme, og valgte det samme i båten. Man kan nå få tak i billige Smartthings HUBer laget av Samsung, fordi produksjonen av hubene nå er lisensiert ut til Aeotec. Elkjøp har Samsungs huber til 649,- nå. Koblet opp til nettet via et 4G modem i båten.

 

Smartthings støtter både Zigbee og ZWave. Mange produkter har offisiell støtte i Smartthings, men enheter fra de fleste produsenter går bra å legge inn så lenge de følger standardene.

 

Enkle automasjoner kan lages i Smartthingsappen, jeg har f.eks. skru på varme når temperatur under 5 grader o.l.

 

Ønsker man mer avanserte automasjoner "native" i Smartthings-verden, kan man bruke Samsung Automation Studio (https://sasm.developer.samsung.com/) som egentlig er Node RED. Med denne kan man få til mye gøy:)

 

Bare et tips til andre som synes Pi, HA og sånt er for vanskelig, eller at man rett og slett ikke har tid til å dille med det :)

 

Link to post
Share on other sites

gixen skrev 38 minutter siden:

Bare et tips til andre som synes Pi, HA og sånt er for vanskelig, eller at man rett og slett ikke har tid til å dille med det :)

 

Tenkte å holde meg unna dette av sistnevnte årsak, men så ser det ut som jeg også har havnet på dette kjøret med "digital lego for voksne, som liker å plages"  :giggle:

Så, gikk noen kvelder  - og en smule :headbang:   i jula for å få opp dette Grafana dashbordet til å vise data fra sensornetteverket som broren min har satt opp :
image.png.4f2c30e8ca57267e1564bf44b6d2695e.png

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvor er tilfredsstillelsen i at ting bare virker? :giggle: Det store er jo å ha slitt som f... med å få noe til å fungere, og så plutselig kommer Petter Smarts tenkehette i funksjon! :thumbsup: For min del er det nok et for avansert system (med integreringen med hytta og huset, alt på et felles VPN-system) til at det ville funket med hyllevare, fordelen med å bruke Node-RED, Hass, Telldus, Girder, spesiallagde Python-skripts og EventGhost sammen er jo at man har tilnærmet uendelige muligheter.

 

Link to post
Share on other sites

Smartthings er en god hub, med mange brukere og muligheter til å være en "kommersiell hub".

Den har ett stort ankepunkt, som også er grunnen til at jeg ikke bruker den lenger. Og det er at den trenger internett for å fungere.

Hjemme har jeg basert meg en del på trådløse brytere. Og med en ustabil internettlinje så ble WAF dessverre for lav.

Ett godt alternativ til Smartthings, men som gjør prosesseringen lokalt er Hubitat. Softwaren der gjør at man kjenner seg fort igjen om man emigrerer fra Smartthings. Grunnen til at jeg valgte bort også den var litt dårlig støtte for enkelte funksjoner på EU Z-Wave dingser i starten. Det er ett par år siden, så jeg vil anta at ting har blitt bedre.

 

Jeg hadde V1 av Smartthings, så kan være at de har flyttet mer lokalt i det senere.

Nå i julen monterte jeg den gamle Smartthings hub`en på hytten til foreldrene mine som en "ring hytta varm dings". De er veldig happy. Og skulle internett gå ned der, så vil de uansett ikke få kontakt med noen hub om det skulle HA, Smartthings eller andre.

 

Denne tråden begynner å bli ganske avansert, som fort kan skremme folk litt. Så bra at folk skriver om enklere oppsett også. 

Så kan man heller bli bitt av basillen og emigrere videre etterhvert ;)

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 22 minutter siden:

Smartthings er en god hub, med mange brukere og muligheter til å være en "kommersiell hub".

Den har ett stort ankepunkt, som også er grunnen til at jeg ikke bruker den lenger. Og det er at den trenger internett for å fungere.

Hjemme har jeg basert meg en del på trådløse brytere. Og med en ustabil internettlinje så ble WAF dessverre for lav.

Ett godt alternativ til Smartthings, men som gjør prosesseringen lokalt er Hubitat. Softwaren der gjør at man kjenner seg fort igjen om man emigrerer fra Smartthings. Grunnen til at jeg valgte bort også den var litt dårlig støtte for enkelte funksjoner på EU Z-Wave dingser i starten. Det er ett par år siden, så jeg vil anta at ting har blitt bedre.

 

Enig i ankepunktet, men det har blitt noe bedre. Den støtter lokal prosessering for mange typer devicer som vil si at automasjonene fungerer på disse selv om internett skulle falle ut. Men man er fremdeles avhengig av internett for å konfigurere eller se status, eller automasjon ved bruk av devicer som ikke kan prosesseres lokalt.

Link to post
Share on other sites

Håper tråden kan inspirere i alle retninger. Både enklere og mer avanserte. Jeg har lært en masse siden starten og jeg blir bare mer og mer engasjert. Stakkars kona... Men tilogmed hun digger å kunne starte dieselvarmeren fra under dyna. Bare den pokkers septikmåleren som irriterer vettet av meg.... 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev for 11 timer siden:

Håper tråden kan inspirere i alle retninger. Både enklere og mer avanserte. Jeg har lært en masse siden starten og jeg blir bare mer og mer engasjert. Stakkars kona... Men tilogmed hun digger å kunne starte dieselvarmeren fra under dyna. Bare den pokkers septikmåleren som irriterer vettet av meg.... 

 

Du ender vel opp med å dra på båttur fra stua :)

Link to post
Share on other sites

Dere som kan sånt... :blush: Jeg har fått en bunke 12V-releer til ESP i posten i dag. Men jeg er litt usikker på hvordan de skal kobles, for det står selvsagt ikke noe, og det er ingen bruksanvisning. Det står en hel haug med ting på siden, men jeg forstår ikke bæret, egentlig... Elektronikk er ikke min sterke side. Her var de jeg kjøpte:

 

https://www.aliexpress.com/item/32649659086.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.57976c4ewbJX4z&algo_pvid=1881ec44-1a16-48fa-9cd9-bf74529f1b35&algo_expid=1881ec44-1a16-48fa-9cd9-bf74529f1b35-1&btsid=0bb0623d16077830583151012e1d16&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Jeg tok de 12V som ser sånn ut:

 

bilde.png.39880eb8615e3031b762918a0c2e3834.png

 

Jeg forstår jo at In 1-4 skal fra de aktiverte pinnene på ESP-32-en. Der har jeg valgt gpio 32, 33, 25 og 26. Og jord skal vel tas fra en av jordpinnene på ESP-en. Men hvor skal strømmen til VCC tas fra? Og hvorfor er det tre skruer på hvert relé, og ikke bare inn/ut?

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@DreufAha, skjønner! Så det blir som et vanlig bilrelé der man kobler seg i midten hvis man skal ha strøm når releet er uten spenning og kobler seg på kanten når det skal være lukket. Takk! Så da manler jeg bare å vite hva VCC er, så kan jeg koble det opp.

 

Edit: Å, fanken. Som vanlig har jeg rotet, hva? :giggle: Jeg har 4-5 stykker, men kan jeg kjøre inn 5V fra en annen strømforsyning? Jeg har en bunke Hobbywing 3A UBEC 5V og skal bruke en til å drive ESP-en. Kan jeg sette strøm og jord fra den til releet og så bruke gpio-pinnene til å styre det?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan hende du trenger "common ground" på godt norsk.. Men det finner du fort ut av. Virker det ikke så kan du prøve å koble sammen jord med ESP. 

 

Mener jeg har brukt noen sånne rele tidligere på 3.3V, men har surret med mye oppigjennom så kan være at jeg brukte dem på RPI. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...