Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Ikke helt sikker på hva telefonnummerpoeng er da @Sjøbliss 😁? Jeg trodde også at max strøm på ESP pinner var i størrelsesorden 10-12 mA - 40 mA er det jeg er vant med fra Arduino men den er nok bittelitt mer gammeldags og robust. Uansett så må en ha driverkrets. Til og med ørsmå releer har en tendens til å dra mer enn dette, og så er det aldri kjekt med induktive laster direkte på pinnene. Relekortene vi har holdt på med bruker optokopler 817c som klarer 50 mA som ikke er særlig mye mer enn det som trengs for å dra de Songle releene.

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke noe valg der... Jeg har en b-b-billigvinsj uten fjerrnkontrollmulighet, så jeg har hacket kabelfjernkontrollen etter å ha målt hva som gikk hvor. Men det er ikke noe problem, jeg har en fjærbelastet bryter som kutter når porten er helt lukket, og releene har knapper så de kan kjøres manuelt. I tillegg har jeg montert vaieren sånn at det går an å skru av de digre øyeboltene (19 mm gjenger, tror jeg) som holder vaieren. Dermed kan jeg skru løs disse og slippe dem på innsiden og åpne porten manuelt.

Link to post
Share on other sites

Har noen et tips om et vanntett bryterpanel som jeg kan koble opp mot Pi eller ESP for å få av/på signaler inn til Pi-en og ha på fremre styreplass? Jeg  vil bruke det til blant annet å bytte låt på J.River Media Center, som jeg kjører på Pi-en med en 2 TB USB-disk og rundt 175k låter. Og også til å slå av og på lys og sånt via ESP-ene. Jeg vil helst ikke ha 2-3 av de touchpanelene fra Biltema, de tar ganske mye plass, og jeg har ikke så mye til overs der. Jeg har nettopp kjøpt en Pioneer CD-ME300 for å styre selve stereoanlegget, og jeg vil gjerne ha muligheten for styring av resten ved siden av det.

 

Kanskje det enkleste og beste er å bruke en form for vanntette, løse brytere som switcher jord til ESP-en? Kan det brukes jord på inputpinnene? Jeg har snust litt rundt, men det står bare hvilke pinner som tar input, ikke hva den inputen skal være. Uansett kan vippebryterne ha flere funksjoner, jeg kan sette den til å sende ulike signaler alt etter hvor lengde jeg holder inne knappen, og så kan en delay og switchnode i Node-RED filtrere ut hva som skal brukes (alltid siste signal). Det gir jo veldig mange muligheter. Da blir det mulig å ha av/på-funksjonene for en ting på vipping den ene retningen og funksjoner for en annen ting i vipping i motsatt retning. Så det beste ville nok vært så små, vanntette vippebrytere som mulig. Superswitch og Bep-brytere tar litt for mye plass, syns jeg.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt lyst til å bestille disse en stund da jeg syns de er så lekre, men har ikke funnet en anvendelse ennå 😂:

 

NOK 31.74  30% Off | YUESHUN 16mm 19mm 22mm 25mm Metal Piezo Switch waterproof IP68 Touch switch  Aluminum anodized Momentary push button switch
https://a.aliexpress.com/_mKmUHmp

 

Det er vanlig å bruke bryter/microswitch til å ‘jorde’ GPIO som står som input. De fleste har vel interne pull-up resistorer men mulig noen trenger en ekstern pull up. Men er ingen ting i veien for å fore de med 3.3V heller. Må bare defineres i programmet.

 

Bryterene over er pulse-brytere slik jeg oppfatter det. Da kan du bruke interrupts som trigger på fallende eller stigende puls, eller endring av tilstand. Kan også la interrupt starte timer som teller antall trykk innenfor et visst tidsrom for å lage dobbelt og trippel-trykkfunksjon for den del. Evt kombinasjoner av knapper. Men alt jeg nevner når har jeg bare erfaring med i Arduino IDE da, så lite verdi i det kanskje. Men antar det må finnes tilsvarende funksjoner i ESPHome osv.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Det går helt sikkert an å programmere forskjellige former for logikk, ja. Om ikke det går i ESP-en, så går det iallfall å programmere "antall trykk"-logikk i Node-RED! Og de bryterne så morsomme ut. Men hvis det er noen GPIO-pinner som ikke trenger noe ekstra mikkmakk, vil jeg foretrekke å bruke dem og heller slenge på en ekstra ESP eller to, jeg vil så langt som mulig unngå å legge til andre komponenter. Så da bestiller jeg noen av de bryterne der, og så sier jeg fra når jeg har fått dem og kjørt meg fast i forsøket på få dem til å funke! :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Mastiff En god strategi 😂

 

Du kan normalt sette intern pullup (evt pull-down) og unngå eksterne dingser, men det kan være enkelte unntak der det henger på LED, GPIO er koplet mot andre funksjoner eller oppfører seg teit ved oppstart - Ref tidligere føljetong der jeg postet et eller annet dokument med dokumentasjon på esp32.

 

Med utgangspkt i skjemaet som lå i description må det gå an å bare kople disse mellom pinne og jord for pull-down, og la pinne være jord og fore 3.3V på rød for pull-up.

Link to post
Share on other sites

@Fantino Lat som om du snakker med en som ikke kan noe som helst om elektronikk og anser den siste setningen som totalt gresk! Og prøv å forklare det for alle de andre (host-host) som ikke vet hva pull-up og pull-down er for noe... Kanskje til og med så enkelt som "ja, de kan kobles direkte", eller "nei, de kan ikke kobles direkte"?

Link to post
Share on other sites

@Mastiff

 

Haha - sorry 😁 Pull down = jorde pinne. Den blir da 0V. Når den ikke er jordet ‘trekkes’ den opp til 3.3V via en intern eller ekstern motstand (derav pull-up, typisk 10k på Arduino, 40-50k ish på ESP etter hva jeg har sett). Når du jorder pinne flyter det nok strøm til at spenningsfallet over motstanden gjør at 3.3V ikke kan ‘fores’ på raskt nok og pinnen går mot 0V. Motsatt med pull-up på pinne som holdes på 0V av tilsvarende motstand (som da blir pull down motstand).

 

På norsk: rød på pinne, sort på jord = pinne pulses til 0V ved tastetrykk. Rød på 3.3V, sort på pinne = pinne pulses til 3.3V ved tastetrykk.

Link to post
Share on other sites

Takk for forsøket, men nei. Niks. Nope. Næh. Kanskje bortsett fra den siste setningen... :giggle: Og jeg manglet den siste finpussen: Om det går uten noe ekstra mikkmakk med de bryterne du lenket til eller ikke, enten ved å kjøre enkel jord, eller ved å kjøre 3.3V ut til bryterne og så ned igjen til pinnene.

Link to post
Share on other sites

@Mastiff: Ut fra dette dokumentet så ser det ut for meg som at GPIO 4, 13, og 16-33 har interne pull/down og dermed fint kan brukes direkte uten å henge på noe rallemikk (se den første tabellen i linken, samt merknad om pinne 34-36 + 39 under).

 

For å jorde GPIO så kopler du bare rød ledning fra bryter til GPIO og sort til jord. For å gi en 3.3V puls kopler du rød ledning fra bryter til 3.3V og sort til GPIO.

 

Red: så ja, jeg innbiller meg at disse bryterene kan brukes direkte uten dilldall/mikkmakk/rallemikk 😁

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La plutselig merke til noe lenger nede i dokumentet. Ser ut for at esp32 har 10 innebyggede touchsensorer. Ser dog for meg at disse fort kan bli upålitelige ved noe særlig kabelstrekk og at kabling fort kan måtte skjermes/dempes med kondensatorer etc. Men kunne vært kult med egenmekket touch button panel med polerte padder i syrefast 😁

 

 

AC784537-8FB2-4360-A7DC-51162091ECEB.png

Link to post
Share on other sites

Blir sikkert nydelig @Mastiff :D :D

 

@Fantino, driver å tenker meg tilbake på septiktank. Har googlet meg frem til denne: https://www.ebay.com/itm/Marine-Boat-Truck-Black-Water-Holding-Sewage-Tank-Level-Sensor-0-190ohms-304SS/164163986331?var=463792361344&hash=item2638efa39b:g:ch0AAOSwzRlemSmA

 

Den ser ut å være laget for fomålet men er usikker på om det kan være en flottør eller en avstandssensor inni det røret. Kan være trykkbasert også men vet ikke for sikkert.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss: Sensoren du linket til over er jo 0-190 Ohm som vel er europeisk standard for vanlig resistiv sensor med flottør. Jeg har som utbrodert tidligere lyst disse i evig bann fordi det er et h å få den ut for rensing i min båt (limt fast, tanken må ut osv). Men den virker jo - en stund. Du har jo grei tilgang på tanktopp for å ta den ut for rensing om jeg husker rett. Har en kameratbåt som har vakuumtoalett og slik måler, greit nok plassert for vedlikehold. Han flusher med ferskvann (usikker på hvor viktig det er da) og fyller opp tanken med ferskvann når han legger båten fra seg. Har sensor ute og renser den som del av vårpuss, og av og til en gang ila sesongen når den setter seg fast.

 

Det var synd at den ultralydsensoren ikke var tett nok! Jeg har mest lyst på radarmåler som kan monteres på utsida av min plasttank, men er litt for gniten i denne sammenhengen (la jo ut link til en sak som koster drøyt 4000 og det er nesten innafor men ikke helt 😁). Så trykksensor, luftpumpe og div fittings og slanger for å lage en bubble-tube måler ligger klar men for tida er jeg best uten ball. Alternativt så måtte det gå an å montere rimelige vektceller på festene til tanken og veie dritten 😂

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...