Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Husk at ‘på’ er lik lav på IN pinnene (0V). Du kan plukke av jumperen til høyre på bildet og fore selve relespolene utenom ESP (men fra samme strømforsyning) og kun kjøre signal fra ESP på inngangene som er optoisolerte.

 

Det står ganske greit beskrevet her:

 

https://www.handsontec.com/dataspecs/4Ch-relay.pdf

 

https://www.google.no/amp/s/www.instructables.com/Driving-a-4-Channel-Relay-Board-With-ESP8266-01-an/%3famp_page=true

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg var sikkert litt rask: Ville tatt Y fra strømforsyningen ja. 5V på JD VCC og 3.3V fra ESP regulator til VCC for selve driverkretsen (jumper JD VCC/VCC fjernes selvsagt). Skulle ikke det virke ville jeg gitt VCC 5V fra ESP regulator.


Dersom du må gi driverkretsen 5V fra ESP så bør det likevel gå greit fordi du bare gir IN pinnene jord og ellers flyter de eller dras til 3.3V som ikke bør være nok til å trigge optokopler. Lysdioden i optokopler vil ‘spise’ et par volt så det burde ikke bli for høy spenning inn på pinnene uansett.

 

Test ved å jorde INngangene med en liten ledning og se om releene går.

 

Sjekk også om releene går idet du slår på strøm når du er klar. Har ikke hatt det problemet men har ikke prøvd med ESP (noen GPIO kan være lave under oppstart og dermed trigge relekretsen).

 

Ble langt dette men du er sannsynligvis i mål etter de 3 første setningene!

Link to post
Share on other sites

Ser dette har blitt diskutert litt tidligere her men forstår ikke helt alt. Så prøver med ett innlegg til her. 

 

Jeg har lyst å styre blant annet diesel varmeren fra HA. Ser at mange bruke ESPhome til dette. Samt noen releer. Jeg har liggende noen relekort med 4 releer på som jeg tror jeg kan bruke. Se bilde under her. 

 

Hvis jeg da bestiller en esphome er det alt jeg trenger for å styre disse releene? Denne kan settes opp med wifi sånn at jeg ikke trenger fysisk kontakt mellom den og rpi? 

 

Hvordan settes esphome opp? Som en arduino? 

 

Vil denne funke for meg: https://www.ebay.com/itm/Wireless-module-NodeMcu-v3-v2-ESP32-D1MINI-Lua-WIFI-development-board-ns-LQ-CR-/133521603895?_trksid=p2349624.m46890.l49292

 

3E8815C7-D699-4F20-83D5-E7CFF782F400.jpeg

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har så langt stort sett stelt med Arduino så wifi biten og det er det andre som har bedre greie på her, men jeg ville skaffet meg en passe powersupply til ESP samt lagt en liten plan for hvordan dette skal bygges inn i en boks osv. Min erfaring er at det ofte er det mine prosjekter stopper på. Når jeg har ‘proof of concept’ på labben/kontoret/roterommet så er siste mila ofte utrolig treig 😁

Link to post
Share on other sites

@Mr_Stian det stemmer. Du kan bruke den og så følge den oppskriften jeg lagde tidligere i tråden. ESP Home er kun for Home Assistant, det er viktig å nevne. Når du har laget en firmware laster du den ned fra HA grensenittet, bruker en flasher for å skrive bin filen til ESP. Da setter du opp WiFi mm og neste gang flasher du over WiFi-nett. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 9.1.2021 at 18.19:

Jeg var sikkert litt rask: Ville tatt Y fra strømforsyningen ja. 5V på JD VCC og 3.3V fra ESP regulator til VCC for selve driverkretsen (jumper JD VCC/VCC fjernes selvsagt). Skulle ikke det virke ville jeg gitt VCC 5V fra ESP regulator.

  

Satser på at det går bra, for jeg har allerede superlimt og smeltelimt Dupont-pluggene fast på både ESP-en og releet med en Y fra strømforsyningen. :giggle: Jeg må bare få opp igjen Pi-en, jeg måtte demontere den for å bytte strømforsyningskablene i den, så finner jeg ut om det faktisk funker.

 

Fantino skrev for 6 timer siden:

Jeg har så langt stort sett stelt med Arduino så wifi biten og det er det andre som har bedre greie på her, men jeg ville skaffet meg en passe powersupply til ESP samt lagt en liten plan for hvordan dette skal bygges inn i en boks osv. Min erfaring er at det ofte er det mine prosjekter stopper på. Når jeg har ‘proof of concept’ på labben/kontoret/roterommet så er siste mila ofte utrolig treig 😁

 

Jeg syns de Clas-boksene var helt ypperlige til det. Dobbeltsidig monteringsteip eller smeltelim for å holde fast kretskortene, og alt er i boks. Boks-stavelig talt...

 

Sjøbliss skrev 6 minutter siden:

@Mr_Stian det stemmer. Du kan bruke den og så følge den oppskriften jeg lagde tidligere i tråden. ESP Home er kun for Home Assistant, det er viktig å nevne. Når du har laget en firmware laster du den ned fra HA grensenittet, bruker en flasher for å skrive bin filen til ESP. Da setter du opp WiFi mm og neste gang flasher du over WiFi-nett. 

 

Nå tuller du litt. :wink: ESP Home legger jo inne MQTT-klient i ESP-en, så det kan utløses fra nesten hva som helst. Et Python-skript, Node-RED, Hass, og så videre. Mulighetene er vel stort sett tilnærmet endeløse, siden nesten alt av automasjonsprogramvare støter MQTT. Jeg har flashet mine fra Pi-en med Python-programmet fra ESP Home ( sudo pip3 install esphome)

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff du har rett i det, men det var ikke slik jeg tenkte.  Mente at du måtte ha home assistant for å bruke ESP Home, altså for å konfigurere ESPen. Deretter er mulighetene uendelige som du er inne på.

 

Obs, det finnes en cmd versjon av esphome også, den har jeg ikke prøvd. Tror det ikke er tingen....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg syns faktisk det er enklere å skrive det selv i YAML ut fra det som ligger av instrukser på ESP Homes side. Men så begynte jo jeg med  pc-er den gang da BASIC og Dos 3.30 var siste mote. :lol: Det er bare å begynne med wizarden, så får man lagt inn wifi og sånt, og så bruker man eksemplene. Jeg kan sende MQTT fra alt i systemet mitt, og så får jeg svar tilbake. Enten at releet allerede er på/av, eller at det ble slått på/av nå. Man kan gjøre feedbacken så mye bedre ved litt enkel programmering. YAML er ikke mitt språk engang, jeg kan litt Python og en god del LUA. Men alle disse skriptbaserte språkene er greie nok, bare man passer på innrykkene. Da er Notepad++ veldig grei å skrive i.

Link to post
Share on other sites

Bestilte ett par av denne så får vi se hva jeg får til! 

 

[US$4.99 58% OFF]ESP32 WiFi + bluetooth Development Board Ultra Low Power Consumption Dual Core ESP-32 ESP-32S Similar ESP8266 Geekcreit for Arduino - products that work with official Arduino boards Module Board from Electronic Components & Supplies on banggood https://banggood.app.link/PJOHsf4nWcb

 

Kan den være tilkoblet rpi med usb hele tiden for å få strøm fra denne? 

Link to post
Share on other sites

Bestilte meg ett par av denne så får vi se hvordan det blir:

https://banggood.app.link/PJOHsf4nWcb

 

Kan jeg kjøpe inn ett par slike for å få opp spenning på batteriene som ikke er koblet til victron?:

 

https://www.ebay.com/itm/2x-Standard-Voltage-Sensor-Module-Components-DIY-Kit-For-Robot-Arduino-/324340179206?_trksid=p2349624.m46890.l49292

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev On 5.1.2021 at 23.51:

Håper tråden kan inspirere i alle retninger. Både enklere og mer avanserte. Jeg har lært en masse siden starten og jeg blir bare mer og mer engasjert. Stakkars kona... Men tilogmed hun digger å kunne starte dieselvarmeren fra under dyna. Bare den pokkers septikmåleren som irriterer vettet av meg.... 

 

Dreuf skrev On 5.1.2021 at 12.39:

Denne tråden begynner å bli ganske avansert, som fort kan skremme folk litt. Så bra at folk skriver om enklere oppsett også. 

Så kan man heller bli bitt av basillen og emigrere videre etterhvert ;)

 

Nå har jeg lest denne tråden 2 ganger, så hodet er fullt av et sammensurium av begreper i hytt og pine :lol:

Så for å klare å få en viss oversikt over "hva gjør hva" så har jeg sammenfattet denne lista her , og tenkte den sikkert er til hjelp for andre som har lyst til å ta steget ut i dette men føler seg litt overveldet av mengden informasjon.
Med alle forbehold om mulige feil og utelatelser - rettelser er høyst velkomne :smiley: 

Digital lego - ordliste for dummies, v0.1

 

    Hardwareplatformer + OS/verktøy
Raspberry Pi / Rpi / Pi        - billige, kompakte, strømgjerrige og anvendelige "single board computers" Nå i 4.generasjon.
Raspbian    - offisielt OS for Rpi. Heter nå Raspberry Pi OS. 
hassos         - OS for Rpi tilpasset Home Assistant
Venus        - OS opprinnelig for Victron systemer men etterhvert også Rpi 
SOC        - "System on a chip"   (Kan også bety "State of charge" i batterisammenheng) 
Arduino     - mikrokontroller (mcu) opprinnelig utviklet til undervisningsformål
ESP8266        - mye brukt chip/modul 
ESP32        - videreutvikling av 8266
NodeMCU        - Firmware for 8266
GPIO        - "General Purpose IO" - programmerbare inn/utganger på feks Rpi
hatt / tophatt    - kort for montering på Rpi

 

    økosystem for hjemmeautomasjon: 
Home assistant - HA - hass.io
domotics    -
Hubitat        - 
Homey        -
Smartthings    - Samsungs smart home system
Tellstick    - kommersielt web basert system
Phosconn    - programvare for lysdesign / lysstyring
Blynk    - skybasert, kommersiell iot platform
Cayenne    - skybasert iot plattform 
OpenPlotter    - "home server for båtbruk" 


    programmeringsverktøy / språk 
ESPeasy / ESPhome / Tasmota    - verktøy for programmering/firmware på ESP moduler
node.js        - Javascript 
node-red    - grafisk programmeringsverktøy 
Python        - Python is an interpreted, high-level and general-purpose programming language. Emphasizes code readability 
PHP        - skriptspråk
LUA        - språk brukt i NodeMCU ++


    darautveksling / visualisering
Signalk        - What is Signal K?  A Free and Open Source universal marine data exchange format
Modbus        - Modbus is a communication protocol used for transmitting information over serial lines between electronic devices. 
MQTT        - samler inn og videreformidler data fra sensorer i form av meldinger
Mosquitto    - mye brukt MQTT broker 
Telegraf    - agent for innhenting av data fra flere kilder og til feks Influx
Influxdb    - database egnet for målinger / tidsserier 
Grafana        - dashbord for å visualisere data fra feks Influx
Lovelace    - dashbord i Home Assistant 
Json        - strukturert dataformat 
yaml         - format brukt bla for konfigurasjonsfiler
websocket    - WebSocket is a computer communications protocol, providing full-duplex communication channels over a single TCP connection. 
REST api    - programmeringgrensesnitt
NMEA 0183/2000    - kommunikasjonsstandard 
iKomminicate    - NMEA-> SignalK Gateway


    trådløs kommunikasjon
433        - 433 mhz standard for sensorer / brytere.  Enveis og svak sikkerhet
Z-wave        - toveis kommunikasjon.  Ikke den mest strømgjerrige         - 
LoRa            - LoraWan , trådløs teknologi for lengre rekkevidde
Zigbee        - teknologi med vekt på lavt strømforbruk
RaspBee      - zigbee gateway i form av utvidelseskort til Rpi
ConBee        - zigbee gateway for usb tilkobling
DeConz        - verktøy for raspbee / conbee
zha        - zigbee home automation
Rflink         - 433 MHz gateway

 

    Zigbee brytere / sensorer
Xiaomi / Figaro / Sonoff/ Gledopto / dafan / Namron Innr


    Verktøy
Docker        - løsning for å kjøre programmer i Containere 
DuckDNS        - dynamisk DNS tjeneste
SSH        - Secure Shell / kryptert fjerntilgang
WebHookRelay    - fjerntilgangsløsning 
nginx proxy    - fjerntilgangsløsning
Nabu Casa    - fjerntilgangsløsning for Home assistant
GitHub        - nettsamfunn for utviklere 
Pastebin    - deling av tekst / data osv
BalenaEtcher    - verktøy for å flashe minnekort feks for operativsystem til Rpi  
Circuit Lab    - verktøy for elektroniske skjema
Geany        - GUI teksteditor / IDE
Visual Studio Code - Visual Studio Code is a free source-code editor made by Microsoft for Windows, Linux and macOS.


    div hardware:
Buckboard     - step-down strømforsyning
Breadboard    - koblingsbrett for prototyping 
Veroboard    - universal printplate
UBEC        - se buckboard
Nextion        . LED display for bruk feks med Rpi
Shelly - 8266 styrt rele
Mausberry    -  kontrollert nedkjøring av Rpi 
rfxcomm        - transceiver firmware for 433 MHz

 

    annet:
HACS    - Home Assistant Community Store
I2C    - seriell buss overføringsstandard
BMS    - battery management system
Victron    - systemer for lading / solceller etc 
CCGX    - stytingsenhet/panel for Victron
IFTTT    - "If this then that" - web basert verktøy 
empirbus - Kommersiell løsning,NMEA2000 - digital switching
MotionEye / Tensorflow    - Videoverktøy, bevegelsesdeteksjon/bildetolking
CGNAT    - Carrier grade NAT , teknologi brukt av noen 4G operatører , gir ikke offisiell IP adresse til ruter
Girder  - Girder is a free and open source web-based data management platform
Eventghost - EventGhost is an advanced, yet easy-to-use extensible automation tool for Windows.
Yeld    - ??? 

 

 

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

takk!   noe må man jo finne på når jeg ikke får lov til å dra på jobb for å hente det lille HDMI adapteret som mangler for å komme i gang med eget opplegg. :giggle:

 

Planen var å sette opp en intel NUC med MQTT / influx / grafana + en ferdigprogrammert ESP8266 jeg fikk hos brodern , for å avlytte værstasjonen som står på en stolpe utfor vinduet her.  Og så ta resten etterhvert ..  

 

gjenbruk er bra :smiley:
qCQx-2YG0_89kpqA4xGnqfzvRrSTsOoZJjZzQ6S8xDVRbL64vcj4x1zIrh91uLH82-saU2R8Twho6W2dh1VhXTkrct6-SZO88Lo24Lf6dCaGM6E15ylqxqjfGp45-NSOxsg0sL_D5qGmcZcDf6odpViX6niBBFPpkLe7WGtjzVMIuPDLaxO4ER9vcbX38CcmL6AVeUfEWvbKisApPGyfvoYFctiueDMfP8NEvipr-ruC5H4aoS52zJsSVW_74Tte0qXvj7cnuml-OnZa-nRsFBaF2WbkftAXLfjhPCqHgsqJYh0W7w4Uk_8nVnRpCj_aJvlUw1a6XxFoU1V5qNjB3IV3NXK773ZJJr0Jr7ktqwdqN5icjFe6Ox6SWkSSFFQfFnEtwanLBJuzHC5x3qROBZsumRCpVtfeninZV-RxkWk2ZFyxXkgRtWY6M2uE7NR4zlCqy1qqttt39wbdeKUoHZL5tIMI3CXZxKo_SH6ht7vukfFsDLHRKt8MVf21pgYe_EooWEI7CsYm9T-wzvoNI9ZkHoHPJ0ItKhDdlyHXC_7QGsguTpdMFA9GxfAKrATQrrLFvEoQYvp5lzCrQjYBWm1P5lV2w-iC_8QQVClyO8AG_PhqsufkGvSmY_eG_6NHFvzcExYMxZMCes9STZn9thk6hZookt75dNvHQJP0mgwCxrVXLfyfw5IexvpYcQ=w1024-h768-no?authuser=0

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 10 timer siden:

Om du allerede har en RPI så kan du vel kontrollere rele direkte fra gpio på pi? 

Trenger ikke gå via en esp. 

 

Ser ut så dette var nokså enkelt! Får teste dette.

 

Men har ett par spørsmål.

 

Kan jeg gi strøm til releene direkte fra 5V fra RPI GPIO? 

 

Men hvis jeg kjøper noen av disse spennings sensorene som jeg linket til over her, kan jeg få disse også inn via GPIO pinnene direkte på Rpi?

https://www.ebay.com/itm/2x-Standard-Voltage-Sensor-Module-Components-DIY-Kit-For-Robot-Arduino-/324340179206?_trksid=p2349624.m46890.l49292

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde RPi var 3.3V? Uansett må relekortene ha driftsspenning som ikke kan komme fra GPIO men gjerne fra 5V pinne på RPi eller fra RPi strømforsyning. GPIO skal settes lav/0 V for å aktivere rele. 
 

De spenningssensorene er etter det jeg kan se bare en spenningsdeler med to resistorer. Husker jeg riktig så har vel ikke RPi ADC/analoge innganger på GPIO så for å måle spenning trenger du noe med analog inngang. ESP har vel det (1 stk).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...