Sjøbliss Svart 9.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 Ja jeg tror bare du kan få noen hint i boot meldinger før den kommer på nett. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Fantino Svart 9.Februar.2021 Del på Facebook Svart 9.Februar.2021 (redigert) Noen her som er hvasse på html/CSS eller hva det nå heter? :-D Jeg holder på med en liten sak for å overvåke temp og ladestrøm på 2 dynamoer samt sjalte senseledning fra batteri til dynamo B+ for å "regulere" ned litt (som en sikkerhetsforanstaltning ved innstallasjon av LiFePO4 - ref. Lithium-tråden til @Dreuf). Jeg har tusket til meg litt kode her og der og lagd en soft AP webserver basert på en Wemos D1 mini. Så langt alt vel, men som screenshot under viser kunne jeg med fordel fått plassert noen av knappene ved siden av hverandre for å få plass til alt på mobilskjermen. Noen som har noen enkle tips for å få til dette? Limer inn Arduino-kode nederst. Er det bare et lite triks mhp. definisjon av knappene eller når jeg kaller de som avgjør om det blir ny linje hver gang?.... Kode (work in progress...): #include <ESP8266WebServer.h> #include <OneWire.h> #include <DallasTemperature.h> // Data wire is plugged into port D2 on the ESP8266 #define ONE_WIRE_BUS D2 // Setup a oneWire instance to communicate with any OneWire devices OneWire oneWire(ONE_WIRE_BUS); // Pass our oneWire reference to Dallas Temperature. DallasTemperature sensors(&oneWire); float tempSensor_p, tempSensor_s; float current_p, current_s; char relay_state[4]; //sjekk om dette er rett definisjon uint8_t EEPROM_count; uint8_t EEPROM_start; uint8_t sense_pin =D7; uint8_t current_pin_port =D5; uint8_t current_pin_starboard = D6; bool sense_auto_on_off = LOW; //Remove = LOW when stored values are implemented and read back during setup uint8_t sensor_p[8] = { 0x28, 0xFE, 0x8D, 0x2A, 0x07, 0x00, 0x00, 0x49 }; uint8_t sensor_s[8] = { 0x28, 0x4A, 0x3A, 0x1E, 0x07, 0x00, 0x00, 0xCA }; uint8_t current_limit; uint8_t temp_limit; /*Put your SSID & Password*/ const char* ssid = "V39 Alternator"; // Enter SSID here const char* password = "montebello"; //Enter Password here /* Put IP Address details */ IPAddress local_ip(192,168,1,1); IPAddress gateway(192,168,1,1); IPAddress subnet(255,255,255,0); ESP8266WebServer server(80); void setup() { current_p=78; //REMOVE after making EEPROM write and readback routine current_s=87; //REMOVE pinMode(sense_pin, OUTPUT); //Pinner for styring av senserele og MUX av strømsensorer pinMode(current_pin_port, OUTPUT); pinMode(current_pin_starboard, OUTPUT); digitalWrite(sense_pin, LOW); digitalWrite(current_pin_port, LOW); digitalWrite(current_pin_starboard, LOW); Serial.begin(115200); delay(100); sensors.begin(); Serial.print("Setting up network: "); Serial.println(ssid); WiFi.softAP(ssid, password); WiFi.softAPConfig(local_ip, gateway, subnet); delay(100); //check wi-fi is connected to wi-fi network while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) { delay(1000); Serial.print("."); } Serial.println(""); Serial.println("WiFi Ready..!"); Serial.print("Go to IP: "); Serial.println("192.168.1.1"); server.on("/", handle_OnConnect); //knytter webserver og aksjoner til funksjoner server.on("/sense_auto_on_off", handle_sense_auto_on_off); server.on("/temp_increase", handle_temp_increase); server.on("/temp_decrease", handle_temp_decrease); server.on("/current_increase", handle_current_increase); server.on("/current_decrease", handle_current_decrease); server.onNotFound(handle_NotFound); server.begin(); Serial.println("HTTP server started"); } void loop() { server.handleClient(); if(sense_auto_on_off && (int(tempSensor_p) < temp_limit) && (int(tempSensor_s) < temp_limit) && (int(current_p + current_s) < current_limit)) {digitalWrite(sense_pin, HIGH);} else {digitalWrite(sense_pin, LOW);} //sense_pin settes høy for å aktivere rele hvis funksjon er aktivert og temp/spenning er under satte grenser // Debugging // Serial.print(int(tempSensor_p) < temp_limit); // Serial.print(int(tempSensor_s) < temp_limit); // Serial.print(int(current_p + current_s) < current_limit); // Serial.println(sense_auto_on_off); // delay(1000); } //Funksjoner for webserver ved første connection og ved knappetrykk void handle_OnConnect() { sensors.requestTemperatures(); tempSensor_p = sensors.getTempC(sensor_p); // Gets the values of the temperature tempSensor_s = sensors.getTempC(sensor_s); // Gets the values of the temperature // trenger kode her for å hente current_p og current_s + kalkuler total_current server.send(200, "text/html", SendHTML(tempSensor_p, tempSensor_s, current_p, current_s, temp_limit, current_limit, sense_auto_on_off)); } void handle_sense_auto_on_off() { sense_auto_on_off = !sense_auto_on_off; Serial.print("Endret Sense status: "); Serial.println(sense_auto_on_off); server.send(200, "text/html", SendHTML(tempSensor_p, tempSensor_s, current_p, current_s, temp_limit, current_limit, sense_auto_on_off)); } void handle_temp_increase() { temp_limit=temp_limit+5; Serial.println(temp_limit); server.send(200, "text/html", SendHTML(tempSensor_p, tempSensor_s, current_p, current_s, temp_limit, current_limit, sense_auto_on_off)); } void handle_temp_decrease() { temp_limit=temp_limit-5; Serial.println(temp_limit); server.send(200, "text/html", SendHTML(tempSensor_p, tempSensor_s, current_p, current_s, temp_limit, current_limit, sense_auto_on_off)); } void handle_current_increase() { current_limit=current_limit+5; Serial.println(current_limit); server.send(200, "text/html", SendHTML(tempSensor_p, tempSensor_s, current_p, current_s, temp_limit, current_limit, sense_auto_on_off)); } void handle_current_decrease() { current_limit=current_limit-5; Serial.println(current_limit); server.send(200, "text/html", SendHTML(tempSensor_p, tempSensor_s, current_p, current_s, temp_limit, current_limit, sense_auto_on_off)); } void handle_NotFound(){ server.send(404, "text/plain", "Not found"); } //Sender verdier på html, formattering String SendHTML(float tempSensor_p,float tempSensor_s, float current_p, float current_s, uint8_t temp_limit, uint8_t current_limit, bool sense_auto_on_off){ String ptr = "<!DOCTYPE html>"; ptr +="<html>"; ptr +="<head>"; ptr +="<title>V39 Alternator Monitor</title>"; ptr +="<meta name='viewport' content='width=device-width, initial-scale=1.0'>"; ptr +="<link href='https://fonts.googleapis.com/css?family=Open+Sans:300,400,600' rel='stylesheet'>"; ptr +="<style>"; ptr +="html { font-family: 'Open Sans', sans-serif; display: block; margin: 0px auto; text-align: center;color: #444444;}"; ptr +="body{margin-top: 5px;} "; ptr +="h1 {margin: 5px auto 3px;} "; ptr +=".side-by-side{display: table-cell;vertical-align: middle;position: relative;}"; ptr +=".text{font-weight: 600;font-size: 20px;width: 200px;}"; ptr +=".temperature{font-weight: 400;font-size: 28px;padding-right: 10px;}"; ptr +=".port .temperature{color: #FF0000;}"; ptr +=".starboard .temperature{color: #26B99A;}"; ptr +=".limits .temperature{color: #708090;}"; ptr +=".superscript{font-size: 28px;font-weight: 400;position: absolute;right: -20px;top: 0px;}"; ptr +=".data{padding: 10px;}"; ptr +=".container{display: table;margin: 0 auto;}"; ptr +=".icon{width:1px}"; //evt fjerne? //Definer trykk-knapper ptr +=".button {display: block;width: 80px;background-color: #1abc9c;border: none;color: white;padding: 10px 25px;text-decoration: none;font-size: 18px;margin: 0px auto 30px;cursor: pointer;border-radius: 3px;}\n"; ptr +=".button-on {background-color: #708090;}\n"; ptr +=".button-on:active {background-color: #708090;}\n"; ptr +=".button-off {background-color: #26B99A;}\n"; ptr +=".button-off:active {background-color: #26B99A;}\n"; ptr +=".button2 {display: block;width: 35px;background-color: #1abc9c;border: none;color: white;padding: 5px 15px;text-decoration: none;font-size: 20px;margin: 0px auto 18px;cursor: pointer;border-radius: 3px;}\n"; ptr +=".button2-up {background-color: #FF0000;}\n"; ptr +=".button2-down {background-color: #26B99A;}\n"; ptr +="</style>"; //Refresh-funksjon for webserver ptr +="<script>\n"; ptr +="setInterval(loadDoc,1000);\n"; ptr +="function loadDoc() {\n"; ptr +="var xhttp = new XMLHttpRequest();\n"; ptr +="xhttp.onreadystatechange = function() {\n"; ptr +="if (this.readyState == 4 && this.status == 200) {\n"; ptr +="document.body.innerHTML =this.responseText}\n"; ptr +="};\n"; ptr +="xhttp.open(\"GET\", \"/\", true);\n"; ptr +="xhttp.send();\n"; ptr +="}\n"; ptr +="</script>\n"; //Webpage innhold ptr +="</head>"; ptr +="<body>"; ptr +="<h1>V39 Alternator Monitor</h1>"; ptr +="<div class='container'>"; ptr +="<div class='data port'>"; ptr +="<div class='side-by-side icon'>"; ptr +="</div>"; ptr +="<div class='side-by-side text'>Port Temp</div>"; ptr +="<div class='side-by-side temperature'>"; ptr +=(int)tempSensor_p; ptr +="<span class='superscript'>°C</span></div>"; ptr +="<div class='data starboard'>"; ptr +="<div class='side-by-side icon'>"; ptr +="</div>"; ptr +="<div class='side-by-side text'>Starboard Temp</div>"; ptr +="<div class='side-by-side temperature'>"; ptr +=(int)tempSensor_s; ptr +="<span class='superscript'>°C</span></div>"; ptr +="</div>"; ptr +="<div class='data port'>"; ptr +="<div class='side-by-side icon'>"; ptr +="</div>"; ptr +="<div class='side-by-side text'>Port Current</div>"; ptr +="<div class='side-by-side temperature'>"; ptr +=(int)current_p; ptr +=" A</span></div>"; ptr +="<div class='data starboard'>"; ptr +="<div class='side-by-side icon'>"; ptr +="</div>"; ptr +="<div class='side-by-side text'>Starboard Current</div>"; ptr +="<div class='side-by-side temperature'>"; ptr +=(int)current_s; ptr +=" A</span></div>"; ptr +="<div class='data limits'>"; ptr +="<div class='side-by-side icon'>"; ptr +="</div>"; ptr +="<div class='side-by-side text'>Max Temp</div>"; ptr +="<div class='side-by-side temperature'>"; ptr +=(int)temp_limit; ptr +="<span class='superscript'>°C</span></div>"; ptr +="</div>"; ptr +="<a class=\"button2 button2-up\" href=\"/temp_increase\"> + </a>\n"; ptr +="<a class=\"button2 button2-down\" href=\"/temp_decrease\"> - </a>\n"; ptr +="<div class='data limits'>"; ptr +="<div class='side-by-side icon'>"; ptr +="</div>"; ptr +="<div class='side-by-side text'>Max Total Current</div>"; ptr +="<div class='side-by-side temperature'>"; ptr +=(int)current_limit; ptr +=" A</span></div>"; ptr +="</div>"; ptr +="<a class=\"button2 button2-up\" href=\"/current_increase\"> + </a>\n"; ptr +="<a class=\"button2 button2-down\" href=\"/current_decrease\"> - </a>\n"; if(sense_auto_on_off) {ptr +="<p>Auto Sense: ON. </p><a class=\"button button-off\" href=\"/sense_auto_on_off\">Disable</a>\n";} else {ptr +="<p>Auto Sense: OFF. </p><a class=\"button button-on\" href=\"/sense_auto_on_off\">Enable</a>\n";} ptr +="</body>"; ptr +="</html> Redigert 9.Februar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Sjøbliss skrev for 10 timer siden: Ja jeg tror bare du kan få noen hint i boot meldinger før den kommer på nett. Jeg skal grave fram mini-HDMI til HDMI-pluggen og se senere i dag. Jeg må nok filme skjermen, for jeg mener å huske at meldingene suser j... fort forbi på en Pi 4. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Jeg blir nødt til å kjølhale meg selv her! Det er ikke det snåleste jeg har vært borti, for i mine godt over 30 år med datamaskiner av forskjellige formater (jeg kjøpte min første bærbare pc i 1988, en Amstrad PPC512, og jeg har stående en helt lik som jeg fant på eBay for ti år siden) har jeg vært borti veldig mye snålt. Men denne var nok på topp ti. Årsaken var utrolig nok en USB-kabel! Jeg hadde plugget inn en skjøtekabel ut fra normkapslingen Pi-en sitter i som jeg skulle bruke til å programmere ESP-er i båten. Og den har tydeligvis en feil, for da jeg skulle bruke den på en minnekortleser og kopiere over noen filer som en del av feilsøkingen, virket ikke kortleseren. Så jeg plugget ut USB-kabelen og tok en omstart...og dermed er MadMax-nettverket tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 (redigert) @Mastiff: Da slår jeg deg med noen år. Står en Sinclair ZX Spectrum 48K hjemme hos faderen. Kjøpt i 1983 om jeg husker riktig. Fyrte den opp for noen år siden og spilte Mr Wimpy 😂 Ledninger som ikke fønker er noe herk. Tidstyv så det holder.. Redigert 10.Februar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Husker jeg for ca. 30 år siden nå og da leste Jerry Pournelles spalte i Byte Magazine, og hans lov om PC-problemer: "You’ll find by and large, the trouble is a cable." Gyldig da som nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 Nå begynner dette å bli som denne: Men altså, jeg sa min første bærbare pc, ikke første datamaskin! Jeg var ikke helt på ZX-nivået, jeg hoppet på med en Atari 502ST (som jeg også har en stående av, med masse spill, til når jeg blir pensjonist og går i ungdommen). Så da er jeg vel tilbake til 1985, to år etter Sinclairen din! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.Februar.2021 Del på Facebook Svart 10.Februar.2021 (redigert) Da har jeg satt det ferdig opp. Det er bare en prøvemontering med dupontkabler uten liming eller lodding av ledninger. Men jeg forstår den ikke helt. Hvis jeg bare kobler 12V+ til Vin+ i den grønne skrupluggen, kommer det riktige verdier i Home Assistant. Men hvis jeg så kobler 12V- til Vin-, så kortslutter alt, og 12V-5V-strømforsyningen til greiene slår seg av (denne typen strømforsyning er veldig grei sånn, den kobler seg rett ut istedenfor å begynne å lage morsom røyk). Det er jo egntlig ikke så viktig, når jeg faktisk får det resultatet jeg ønsker, men jeg skulle gjerne visst hvorfor det blir galt. Er ikke Vin- ment for 12V-? I tillegg er det dobbelt opp av alle sensorene, som bildet viser. Det ser ellers ut til at den billige 12V-strømforsyningen fra en eller annen dings som forlengst er kastet, er fullstendig stabil på 21,21V, og det er jo ikke så verst. Det sitter et relékort med to releer der. Dette oppsettet skal sitte bakerst i båten, og relékortet skal vekse ett 500 amperes relé som skal gi hovedstrøm til alt unntatt motor og teinehaler (som har eget batteri framme), og i så ett 80 amperes relé som skal gi hovedstrøm til alt av lys på taket (lanterner, to LED dekkslys og tre av fire xenon-kastere - den fjerde skal helt foran på baugen med sin egen ESP og sitt eget relékort). Lysene skal så slås av og på ved å veksle jord på noen releer. Dermed går det ikke mer enn én plusskabel opp til taket, og det minsker sterkt faren for krypstrøm eller kortslutning, som ryktene sier at aluminiumsbåter ikke er så glade i. Edit: Lurer på om det gikk et lys opp for meg nå... Jeg ser med multimeteret at det er 12V+ på den, så det vil si at Vin+ og Vin- egentlig er strøm inn og strøm ut igjen, bare merket på en underlig måte? Så det er over den at man måler amperene som er i bruk? Redigert 10.Februar.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 GND skal være minus ja, så det stemmer nok med teorien din. Så da fungerte alt eller @Mastiff? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Mastiff Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Ja, takk, det fungerer sånn som det står nå. Så nå skal jeg lodde sammen de ledningene som er løse (strømforsyning og sånt), og så skal jeg låse dupontkablene ved å sause pluggene inne i smeltelim (superlim funket dårlig i det første forsøket jeg gjorde med dette for et par måneder siden, det rant inn i dupontpluggene og ødela kontakten for flere av dem), koble det som skal kobles mellom releene med kabelsko, bore gjennom siden på boksen til kabelgjennomføringer én av gangen og tette dem med Tech7 og til slutt lime fast releene inni boksen. Det burde bli både tett og solid. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Høres ut som en veldig god plan! :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Mastiff Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Jo takk, for meg er det iallfall mye bedre enn å fikle med prototypekretskort og lodde, det fant jeg ganske fort ut. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 (redigert) Vin+ er + fra batteriet og Vin- er + fra sensoren til forbruker. Litt dumt at de bruker + og - der. De burde heller brukt Vin og Vout det sitter en bitteliten shunt mellom der. Virket koden jeg sendte eller måtte du forandre? Du kobler gjennom shunten for å måle strømforbruk, men den tåler max 3.2a om jeg husker riktig. Redigert 11.Februar.2021 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Ja, jeg ble ganske forvirret av den merkingen. Og ja, takk, det funket uten noen endringer. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 (redigert) Da ser alt ut til å funke, så jeg tar limingen i morgen. Men bare så jeg er sikker: Det holder vel med 10 mm2 fortinnet kabel med silikonisolasjon til og fra releene? Det er snakk om rundt 30 cm kabel med 12V+ som går inn til releene i boksen, og så går det to like lange kabler ut igjen, den ene fra ett relé til lysene på taket, og den andre til et relé i førerhuset, der det mater alt unntatt motoren og teinehaleren (som har eget batteri framme). Altså stereoanlegg (med to forsterkere og en aktiv 10" sub), kartplotter, pumper og det vanlige småtteriet. Hvor mye kan man kjøre gjennom en sånn kabel før det blir for mye for stakkaren? Jeg har sett masse steder der det står hva kabelen må være for å unngå spenningsfall, men ikke hvordan den må være for ikke å gå varm. Redigert 11.Februar.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Hvis kabelen er dimensjonert ift spenningsfall på 12V kan du glemme varmgang. Da er den innafor x 10 eller så. DuPont ledninger skal visstnok kunne lede 1A eller så feks. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Februar.2021 Del på Facebook Svart 11.Februar.2021 Å, så pass! Greit, da er det ikke noe problem i det hele tatt. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 (redigert) Da er jeg litt småforvirret. Jeg har kjøpt noen sånne releer: Og de fungerer som de skal, det klikker i dem og alt. Men så kommer det rare: Det er 0 motstand mellom de to styrestrømpinnene. Og hvis man kobler pluss til den ene av dem og samtidig til hovedpinnnen (som man nødvendigvis må for å få gjennom strøm), så må det vel bli 0 motstand mellom jord på styrestrømmen og pluss på hovepinnen? Jeg koblet den til, og det ble veldig merkbart varmt i kablene. Er det jeg som tenker eller gjør noe helt på trynet (det ville ikke være første gang...), eller er det sånn det skal være? Edit: Jeg fant en liten feil, jeg hadde dårlig kontakt i jordingskabelen i den andre enden. Da jeg fikk fikset det, sluttet varmgangen, og det gikk fra 0 til -1 på det hypernøyaktige ohmmeteret fra Biltema. Fremdeles rart, men det virker som om det skal være sånn. Ikke skjønner jeg hvordan det er mulig, men jeg er nokså elektronikkanalfabet. Men selve releet blir ordentlig varmt etter en stund. Sånn skikkelig ubehagelig å ta på-varmt, akkurat der klistremerket sitter på bildet, og på metallbasen. Er dette et problem? Jeg har limt det fast i en av de vanntette plastboksene fra Clas, men burde jeg ha hatt det utenfor og skrudd det fast i aluminiumsbåten for å bruke den som "kjøleribber"? Den holder også veldig lenge på varmen, merker jeg. Redigert 14.Februar.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 Jeg vurderte også den typen der, men etter litt intens googling var det flere som påpekte at denne typen billige komponenter fra Kina fort kunne smelte ned da det ikke var av bakelitt. Dermed slo jeg det fra meg, selv om jeg var tenkt å bare bruke det i korte perioder for baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Februar.2021 Del på Facebook Svart 14.Februar.2021 @Mastiff: Jeg kikket også på disse men så at de brukte såpass mye strøm i på-posisjon at de ikke passet til det jeg var ute etter/ting som skal stå på over tid. Og strømforbruket blir jo omsatt i varme selvsagt. Tenker at disse kan være greie som fjernoperert bryter for vinsj ol. som ikke står på i vinter og vår. Høres veldig merkelig ut om det er noen som helst kontakt mellom pinnene til styrestrøm og hovedpinnene. I så fall må det nesten være noe feil. Hva er anvendelsen/hvor mye strøm skal de levere? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 (redigert) @Bergen780 & @Fantino Det var da som f... Jeg kjøpte tre stykker for til sammen noe over 400 kroner etter tips fra noen på forumet her, jeg husker ikke hvem. Kanskje jeg kan bli kvitt dem på Finn? Jeg forstår jo ikke bæret av sånne spesifikasjoner, så jeg fulgte bare tipset. Jeg så på de første par sidene med omtale på Aliexpress, og der var det bare bra saker. På tredje side var det en fra i år der det sto "They heat up and stop working". Da ville jeg nok ikke bestilt... Jeg skulle bruke dette til hovedstrømmen til førerhuset, så det skal stå på hele tiden mens båten er i bruk, men da er nok det uaktuelt. Jeg får skjære dem løs igjen (jeg har limt fast to sånne i to kasser...) og så bytte ut med den andre typen releer jeg kjøpte. Jeg valgte som vanlig total overkill, bare for sikkerhets skyld, men denne gangen slo det tydeligvis helt feil. Jeg kan sikkert klare meg veldig greit med den andre typen, vist på bildet under. 200 ampere er jo ganske mye, og det skal bare drive kartplotter, diverse ladere og strømuttak, selve spilleren i anlegget (forsterkerne og den aktive suben får strøm fra en annen kabel, det samme får alt lyset på taket, med tre 55-watts Xenon kastere, to LED dekkslys og lanternene), et par pumper og litt smårusk. Det er nok et godt stykke igjen til 200 ampere da, og releet koster jo nesten ingenting, så jeg får bare bestille noen ekstra i tilfelle det ryker. Men dette releet har bare 5- og 4-stjernes omtaler, og jeg ser at en skriver: "Seems OK 100A brass 200A copper, 0.43A to switch on." Høres det brukbart ut, dere som kan dette? https://www.aliexpress.com/item/33001896689.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.28974c4d6p1LtY Edit: Det er iallfall ikke noe i nærheten av like varmt. Det er sånn at jeg merker det, kanskje 35-40 grader, eller noe (vanskelig å si uten infrarødt termometer) etter at det har stått på i snart en time. Det burde ikke være noe problem. Redigert 15.Februar.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 @Mastiff: Uff - har en mistanke om at det kanskje var jeg som slengte om meg med en Ali-link? Jeg så en hel del på løsninger av type fjernoperert hovedbryter ift et litt omfattende prosjekt med LiFePO4 montering i kameratbåt. Dette releet var et av de få tilsynelatende heavy duty releet med så stor oppgitt strømkapasitet som var å finne på Ali. Jeg sjekket mange andre alternativer også - enden på visa ble bestilling av BEP fjernoperert bryter som har et beskjedent strømtrekk i ‘på’ posisjon samt har manuell override. Kjøpte via eBay til ganske hyggelig pris ift hjemme. Den beste løsningen for store strømstyrker tenker jeg er bistabile releer som er pulsstyrte. De har nada forbruk i på posisjon og dermed ikke varmgang eller unødvendig tapping av batteri. Det er originalt i Princess/kameratbåt, men de koster jo en arm og en fot. Ut fra det du skriver over høres det ut som om behovet for strømkapasitet for akkurat dette releet er i størrelsesorden 10-20A. Jeg kjøpte nettopp et par av disse 40A på Clas. Enkelt og greit fordi det faktisk gikk an å Google strømtrekk i på posisjon og det var på akseptable 133 mA v/12V. Kjøper du ‘1.8W’ versjonen av 200A releet du la ut bilde av over burde strømtrekket være i samme størrelsesorden, rundt 150 mA som vel er mindre enn en RasPi? 😁 Bestilte forresten en neve av disse på Ali i går sammen med div andre bistabile releer med mindre kapasitet 😝. ‘Kjekt’ å ha da de enkelt kan styres fra ESP ol. Men de er spekket til Max 10A da. NOK 120.48 5% Off | 5pcs DC 12V 10A Magnetic Latching Relay Bistable Self-locking Board Low pulse trigger Switch Module https://a.aliexpress.com/_mrH2LVZ Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Det er godt mulig at det var deg, ja. Jeg har klaget til Ali-selgern, så får vi se hva han sier. Men uansett, jeg har nå hatt det 200 ampere releet i gang i flere timer, og det blir ikke noe varmere. Så jeg tror jeg skal bruke dem, for da har jeg veldig god overhead. Den typen du snakker om på Clas (og Biltema) er sånne jeg bruker for enkeltting, ikke for en hovedkabel. Jeg har brent opp noen 30A releer i min tid på ekstralysrekker på den 1995-modell Chevy Suburbanen jeg hadde på begynnelsen og et stykke utover 2000-tallet, så jeg liker å ha veldig mye å gå på. Jeg lar relékortene til ESP-en switche større releer, det virker som den tryggeste måten for meg. Da kan jeg også sette en manuell bryter parallelt med ESP-releet i tilfelle noe elektronikk skulle svikte. Jeg må ha manuell overstyring på absolutt alt, ellers vil fruen kaldkvæle meg... Jeg tror jeg skal sette inn brytere i lokket på de boksene, så slipper jeg å ha noen lange ekstrakabler. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 Ja liker også å ha overhead og spesielt når dingsene kommer fra Kina 😁 Men får vondt i magen når det går 0.5A til ‘ingenting’ 😂 En neve sånne hestereleer vil jo trekke like mye som et båtkjøleskap om de skal være på hele tida. Men så lenge det er kun når motor går så er det vel ikke noe problem. Jeg skulle ha hovedbryter til forbruk som står på i ukesvis. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 15.Februar.2021 Del på Facebook Svart 15.Februar.2021 (redigert) Da blir det nok en helt annen sak, ja. For meg har det absolutt null å si hvor mye releene forbruker. Ikke bare er det bare når båten er i bruk at de skal være aktivert, i tillegg har jeg lagt strøm ned til brygga (en kraftig gummikabel beregnet på utebruk, inni en halvtoms hageslange for godt mål) og et sånt lite leketøy som alltid er tilkoblet når båten ligger ved brygga Det hendte iblant at den forrige båten var tom for strøm når jeg skulle ut etter at den hadde ligget en uke eller to om vinteren eller hvis det regnet veldig mye og pumpa måtte gå tilsvarende mye, og det gidder jeg ikke forholde meg til. Så en tiamperes "intelligent" lader sørger for at begge batteriene alltid er på topp. Redigert 15.Februar.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.