Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Dere som har snøring, går det an å få ESPhome til å utløse avlesningen av en sensor? Det er til autostartsystemet mitt. Noe moro må man jo ha! :lol: Jeg har jo alt en ina219 til hovedbatteriet, og det var en i en annen tråd som sa at impelleren kan ryke på få sekunder hvis motoren går uten å være i vann. Så da vil jeg måle spenningen før jeg begynner å powertilte og så måle spenningen under powertiltingen. Det må være merkbart forskjell, for motoren min stoppet et par ganger ved powertilting i sommer, rett etter at jeg hadde kjøpt båten. Det viste seg å være dårlig kontakt mellom batterikabelskoen og kabelen til motoren.

 

Jeg har satt målingen til å skje hvert minutt, mer trenger jeg jo ikke til vanlig. Men for å kunne gjøre dette sånn, må jeg jo enten måle på mye kortere tid (altså en måling før og så en måling i løpet av de  sekundene det tar å kjøre ned motoren), og det er litt dumt å sette den til å måle hvert femte sekund bare for det veldig lite sannsynlige tilfellet at powertilten ikke funker. Jeg regner med at en så enkel prosessor som i en ESP-32 blir litt lei av all den trafikken på MQTT.

Link to post
Share on other sites

Jeg får vel ta med meg et voltmeter ned til helga og sjekke (jeg har ikke mange minuttene til overs fra jobben denne uka...).  Lurer på om det går an å koble seg på turtelleren også for å se når motoren faktisk går. Jeg hadde egentlig tenkt å bare kjøre den 2-3 sekunder, som pleier å være nok til å starte motoren. Jeg monterte en gang en alarm med fjernstarter på en Chevrolet Suburban, men jeg husker ikke hvordan den merket at motoren gikk. Det kan ha vært voltmeter. Her vil det neppe funke, for båten er konstant koblet til en 10 amperes CTEK-batterilader, så den er alltid oppe i nødvendig ladespenning.

 

Edit: Hva bruker man forresten for å koble seg på en tanksensor? Jeg har en i båten, og det kunne vært morsomt å se på systemet hvor mye bensin det er igjen.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff: Tankmåleren din er helt sikkert resistiv av typen 0-180/190 Ohm eller 240-33 Ohm. Om du måler spenningen over den kan du enkelt regne deg tilbake. Det høres sannsynlig ut at tiltsensor er noe lignende. Sikkert lurt å måle systemspenningen samtidig for referanse da den gjerne varierer litt. ESP har jo en haug med ADC innganger men du trenger noen motstander for å tilpasse spenningsområde. Evt så kan INA sikkert tilpasses om du kommer utenom måleområde for den.

 

Et gammeldags turtellersignal kan du enkelt dekode med pulstellerfunksjon i ESP. Men dette er kanskje et nyere ‘smart’ system som bruker annen standard?.. Det står sikkert uansett en liten giver av et eller annet slag på svinghjulet eller så kan du hente ut pulser fra dynamo før likeretter, eller et par viklinger rundt en pluggledning. Mange muligheter 😇 Men jeg lukter at noen av de krever kode-støvler.

Link to post
Share on other sites

Au da... Kryptonitt! Motstander og tilpasse! :cryin: Men alvorlig talt, INA-en kan vel måle fra 0 og opp til 32 volt, tror jeg, så da bør vel det ikke være noe problem. Hvis jeg måler systemspenningen og så spenningen over tiltinstrumentet på et par steder (topp, midt og bunn) og så måler tankmåleren som den er nå og når jeg har helt på tre 20-literskanner (den er litt under halvfull nå og tar 150 liter, fruen trodde det var hull i bunnen av den da hun fylte første gang!), kan du kanskje si litt mer om hva jeg må gjøre for å få det til å funke? Akkurat beregningene er jo lette å gjøre i Node-RED hvis jeg vet formelen.

 

Og turtelleren vet jeg egentlig ikke hva sender, det er vel en 2011-modell motor, mener jeg å huske. Men induksjon fra en pluggkabel kan kanskje fungere, vil det kanskje være mulig å lese på en av touch-pinnene på en ESP?

 

Link to post
Share on other sites

En helt annen ting: Jeg hadde et lite uhell nylig, da jeg la båten på "stormplassen", der det ikke er lader tilkoblet og glemte å slå av hovedstrømbryteren. Alzheimer light har tydeligvis slått inn for alvor i denne 54 år gamle skallen... Jeg har et nøyaktig likt batteri (110 amperetimer) i baugen til teinehaleren som ikke var påvirket fordi jeg har vært så lur å sette på et skillerelé fra Biltema, så jeg tok det bak og klarte akkurat så vidt å strekke kablene fra batterirommet bak langt nok ut til å bruke det.

 

Men det fikk meg til å tenke. For jeg har uansett tenkt å legge opp nye kabler fra baugen til hekken siden jeg syns de som ligger der er for tynne og i tillegg ikke er fortinnet, så de irrer i endene. Det blir 16 mm2 fortinnet gummikabel under dekket nå, inni et tjukt trekkerør for sikkerhets skyld (aluminiumsbåt). Hvis jeg lager en ekstra sløyfe på plusskabelen i hver ende, med de digre 500 amperes releene som ble for varme over tid til å brukes til hovedstrømmen, kan jeg da starte motoren fra dette batteriet? Dette vil altså ikke være til bruk annet enn når det bak går tomt, noe som aldri skjer når den ligger på sin vanlige plass. Men det kan altså skje når det stormer fra nord eller øst, og i juli, når skal den ligge et annet sted uten tilgang til vedlikeholdslader.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis INA tåler såpass spenning så burde det være kurant ja. Jeg vil tro at du kan lage en formel med spenning mellom sensor og jord / (delt på) systemspenning som inngangsvariabel. Den bør bli nær null for tom tank og bortimot 1 for full (motsatt om det er ‘amerikansk’ system med 240-33 Ohm i stedet for 0-180/190 Ohm). For å få det noenlunde nøyaktig må du nok teste og kalibrere. Da har du endepunktene på linja fra 0-100% og kan bruke ca denne formelen for tanknivå: 100% x (målt brøk)x (målt brøk for full tank - målt brøk for tom tank)/100. Du får da også muligheten til å få en nøyaktig tankmåler ved å legge inn målinger for kvart/halv osv, noe de aller færreste har om tanken smalner mot bunn slik den ofte gjør (sensoren måler jo bare høyden av flottøren - i en typisk bunntank kan jo gjenværende volum til tom tank være mye mindre enn opp til full når flottøren står i midtposisjon). Men da blir formelen ikke linjær så du må bruke en eller annen mapping/tabellfunksjon - mulig det finnes i NR/HA?

 

Induksjon fra pluggkabel vil jeg tro går an men det blir et lite forskningsprosjekt og krever nok noen komponenter før det kan koples til ESP. Ville startet med å ta noen få viklinger rundt, kople de til en motstand og målt AC spenning over denne når motoren går i så fall. Det finnes jo også små hallgivermoduler på Ali som sikkert kan brukes sammen med noen små magneter. Kan kanskje festes på noe annet enn svinghjulet som roterer også? Men jeg vet ikke om NR/HA har noen pulstellerfunksjon?

Link to post
Share on other sites

@Fantino Takk! Den elektronikken der er virkelig i ytterkanten av det jeg kan forstå, og jeg strøk nesten i matte på videregående! Heldigvis jobber jeg med oversettelser, og ikke som matematiker eller elektriker. :giggle: Jeg tror jeg begynner med å måle litt på begge greiene til helga, og så legger jeg inn her hva jeg fant ut. Å kjøre tanken helt tom er jeg ikke veldig glad i, men det går kanskje an å beregne forskjellen når jeg vet hvor mange liter jeg har helt på? Den siste delen er virkelig over mitt nivå, men jeg vil først se om det er en utgang jeg kan bruke på multiinstrumentet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det som er pes med den hersens kalibreringen. Det ligger inne mulighet for å gjøre det i VP tankmålere men jeg gidder ikke å begynne å flytte på 2 x 250 liter diesel for å få det gjort 😂

 

10 meter (?) 16 mm2 ledning vil nok gi et greit spenningsfall og muligens være i grenseland for belastning på kabelen. Kommer an på hvor mye starter trekker? Releene ville jeg ikke vært bekymret for. Er jo den slags de er laget for, heller enn å stå på over lang tid med lav strøm.

 

Tenkte litt mer på den der deteksjonen på motoren. Du ønsker egentlig bare å vite om motoren går eller ikke og trenger ikke rpm? Må da finnes en eller annen ledning som er strømsatt når motoren sviver og død når den ikke gjør det. Du kan feks detektere ladestrøm i kabel fra dynamo. Flyter den rett vei så sviver motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg får se hva den sier når jeg får den, måle litt og sånn. En startmotor kortslutter jo i praksis idet den starter. Men denne er ganske liten, jeg har byttet noen startmotorer på Chevrolet Suburban i mitt liv (kjent svakhet), og de er av en helt annen kaliber!

 

Og ja, det kan være det fins noe sånt. Spørsmålet er bare om den samme ledningen da vil ha strøm når startmotoren  kjerner motoren rundt. Det må jo merkes forskjell på det og at motoren faktisk går av seg selv. Hm...

 

Link to post
Share on other sites

Dersom dynamoen leverer strøm går den jo i en retning og det er kun da den går i den retningen. Lukter induktiv strømsensor dette 😂 Om du har batterimonitor så vil jo fortegnet på spenning over shunt vise hvilken vei strømmen flyter feks. Kan senses med INA219. Ørten muligheter 😁

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei da blir den nok atomisert 😊 Mente å måle spenningen for å finne retningen. Fortegnet på den vil jo vise hvilken vei strømmen flyter. Vet ikke om INA bare gir en absoluttverdi for spenning eller om den har fortegn?

 

Tenker at en induktiv føler burde stå på utgangen av dynamo, men det er gjerne felles kabel helt inn i det aller helligste på en moderne påhenger?.. Godt mulig det blir noe surr akkurat i startøyeblikket men det er jo forbigående.

Link to post
Share on other sites

Ja, det går bare én tjukk, dobbel kabel fra hovedbryteren og inn under dekselet, med 12V- og 12V+. Jeg får eksperimentere litt når det blir vær og jeg får tid og se om det går an å finne noe morsomt jeg kan koble meg på.

 

Angående den ekstra startkabelen: Hjelper det med 25mm2? Eller må jeg opp på 35mm2 for at det skal monne? Jeg vil helst ha det så smidig som mulig, og tjukkere kabel blir jo ganske mye stivere. Jeg kan jo la batteriene være sammenkoblet et par minutter før jeg prøver å starte, da vil det vel være kommet over litt strøm, akkurat som med den knøttlille boksen av en starthjelp jeg har. Den klarer faktisk å starte en Volvo D4 i bilen min (XC60) selv om den er 12x30 cm, sånn omtrent.

Link to post
Share on other sites

Enda et alternativ, kanskje det er vel så greit? Fire 16 mm2-kabler, to for hver pol. Den ene er koblet inn til vanlig, for å koble sammen batteriene til normalt bruk, mens den andre er på releet og den digre hovedbryteren (jeg kom på at den er en batterivekslerbryter bak, med kobling til to batterier) og blir bare tatt i bruk når det trengs starthjelp. Da kobler jeg med to andre releer samtidig den kabelen som alltid er koblet til, rundt 80-ampere automatsikringen jeg har fra batteriet framme til det bak, og rundt skillereleet som jeg har mellom dem. Til sammen blir jo det 32 mm2. Det er faktisk en billigere løsning enn 35 mm2-kabel, men ikke så mange kronene, så det er helst fordi det er en litt mer allsidig løsning. Og så er det mer innviklet, og det burde jo som nylig nevnt her passe bra i tråden! :lol:

 

Edit: Apropos det har jeg bestilt en fotoelektrisk bryter fra Ali, som skal kunne reagere på om motoren er foran den eller ikke. Dermed kan jeg ha dobbelt opp, hvis jeg får til det med powertiltsensoren. Jeg setter denne i siden på motorbrønnen, sånn at den viser om motoren er i "synsfeltet" eller ikke når motoren er godt nede i vannet.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket spec på starteren på motoren for å få en ide om strømtrekk. Blir stor forskjell på 150 eller 300A feks. Kikket litt etter det men fant bare noen tips om CCA på startbatteri og det var helt overkill. Jeg _tror_ vel at det blir i overkant men når det er sagt er det bare noen sekunders belastning så mulig det flyr. 

Link to post
Share on other sites

Hvilken av dem tror du blir i overkant for? Alle sammen? Det var ganske mange uorganiserte forslag fra meg der... :giggle: Jeg tror den er rundt 150 ampere, en Yamaha firetakter på tilsvarende størrelse drar iallfall det, det var det nærmeste jeg kom ved å søke.

 

Edit: Det nærmeste jeg kom da jeg spurte i en tråd en gang i høst var at det i håndboka står "Motor output 1.4 kw". Men jeg er litt usikker på om det faktisk er den strømmen den bruker eller et uttrykk for hvor tung last den klarer å dra rundt. Jeg heller mot det siste. For i 12V blir det bare 116 ampere, og jeg syns det høres ut som det er i miste laget. Lurer på om jeg skal gå til nærmeste bilverksted, der jeg pleier å ta servicer, og høre om jeg kan låne et tangamperemeter litt. Det blir litt for dumt å slenge ut 600 kroner på et for å bruke det én gang. Eller ta den "nei, jeg kunne ikke bruke det likevel"-varianten på Biltema...

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...