Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

150A er jo en pekepinn. Med 2 x 16 mm2 gjetter jeg på at det flyr greit ift varme (du er ca på grensa for forlegning av kabel for kontinuerlig drift så ingen fare), men at spenningsfall kanskje gir litt treig start. Spørs hvor mange meter det blir. Jeg gjettet på 2 x 5 meter tur retur og fikk rundt 2V fra kabelkalkulator.

 

Red: Du kan jo bestille tiltsensor på Ali 😁

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å, så pass? Det blir nok mer 2x6,5, og 2,5V tap blir vel for mye til å dra rundt noe. Da tror jeg at jeg gir f... i det prosjektet og bare legger opp 2x16 mm2. Så kan jeg åpne for strømmen med et relé og la det stå åpent i noen minutter for å lade opp det utladede batteriet med det som er toppladet, det blir omtrent som en sånn mini-starthjelp.

 

Edit: Jeg søkte meg fram til en kalkulator selv, og enten er din altfor pessimistisk, eller så er denne altfor optimistisk. 4 awg, altså 25 mm2, som er et godt hakk mindre enn 2x16 (32) ga et tap på 1,71 volt over sju meter:

 

bilde.png.c7af12ad2c2c52f620f21c8b1abde69e.png

 

Hvis jeg går ut fra 2 awg, som er 35 mm2, altså bare litt mer enn 2x16, får jeg:

 

bilde.png.f6a7914c736c787ebaa21778a2b68da1.png

 

Dette er standard kobberkabel. Jeg er usikker på hvordan en som ser sånn ut vil være i forhold, med mer elelr mindre motstand:

 

030316-300x300.jpg

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff: Du får evt sende bilder av fyrverkeriet 😂😇 Men det går nok fint.

 

Har fått en annen nøtt: Jeg bestilte en PZEM017 som så ut som et supert utgangspunkt for batterimonitor avlest på mobil/nett via en ESP og Blynk eller andre alternativ. Men nå viser det seg etter det jeg klarer å finne ut at denne er ‘enveis’... dvs viser kun forbruk og ‘fører ikke regnskap’ med ut/inn. Altså er den ubrukelig for formålet.. Uheldigvis lurte jeg visst @Dreuf til å bestille en også 😊 Anyway: Ny nødplan er å prøve å lage Ah teller selv med shunten som fulgte med + ESP + ads1115 som er noen ørsmå 16-bits ADC kort jeg har kontrahert fra Ali. I første omgang skal dette inn på et stort Lithiumsystem der strømtrekk vil være lavt ift kapasitet så jeg håper jeg kan få til noe som fønker noenlunde uten å blande inn Peukert men bare legge inn en liten effektivitetsfaktor på lading som rekalkuleres når batteriet toppes. Ladeeffektivitet på Lithium skal jo være svært bra har jeg lest meg til.. Slik går nu dagan..

Link to post
Share on other sites

@Fantino 

Ingen fare. Den jeg har brukt til å kjøre kapasitetstest på cellene er ifra samme sted og virker på samme måte. Så jeg hadde en anelse om at denne heller ikke fører regnskap. Som sagt før, vil anbefale victron smartshunt eller BMV.

Siden det er en ny pall på ett skip ett sted ute i verden med destinasjon Norge så tenkte jeg det var kjekt å ha en som kunne overvåkes remote, fruen lurte på hvem som hadde flyttet inn i kjelleren siden jeg var der nede hele tiden..

Link to post
Share on other sites

@Mastiff 😂 Jeg bare pekte på de der releene jo 😇😇

 

@Dreuf: Ja har tenkt på Victron men når det først skal gjøres så vil vi ha det på mobilen ‘anywhere’ og det blir ganske kostbart om en skal gå all in på Victron. Dog har jeg tenkt å lage en VE.Direct leser til MPPT en i min egen båt og fønker den så kan den vel lese fra feks smartshunt også, og dermed sende på verdensveven?...

Link to post
Share on other sites

@Mastiff 

Har bare overvåkning i kjeller og ute.. Kanskje det bør monteres inne i huset også? :o)

 

@Fantino

Det ligger en gammel tråd på hvordan man lager en Victron CCGX ett sted her på forumet som jeg har laget.

Dette er vel egentlig nå tilsvarende en Cerbo i dag, men med flere muligheter som f.eks node-red og signalk.

Da får du Victroninfo ut på world wide web.

 

Smart shunt har ve.direct ser jeg, så den kan også kobles direkte på. (Det skulle jeg visst når jeg monterte BMV712 ifjor).

Det jeg er litt spent på er om man kan hente ut all info fra f.eks MPPT om resten av Victron enhetene er koblet sammen via bluetooth nettverk. Eller om man fortsatt må ha en ve.direct til hver enhet.. 

 

Og ikke minst om man bygger seg en Cerbo og det plugin jeg viste til tidligere i tråden kommer i orden så vil man også ha tilgang til BMSen via samme app... I love it!

Da mangler jeg bare å få MPP Solar Inverteren min inn der også, så er vi i mål... for en stund..

 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf: Har også sett på å lage Venus/Cerbo men er litt for mye greier for meg føler jeg 😝 Jeg er dust på alt annet en Windows. Skal teste med å lage en ‘lytteport’ til min MPPT (den er koplet til VE.Direct fra en enkelt MPPT Control så porten er opptatt i utg pkt). Tenkte å la signalet gå gjennom optokopler og se om jeg kan ‘tappe’ utgangen. Da har jeg i så fall dataene serielt og kan enkelt legge de på nett via ESP. Det ligger ute dokumentasjon på protokollen og div bibliotek som leser så det burde være overkommelig!

Link to post
Share on other sites

@Mastiff: 🤣🤣 Evt ‘Dagens kjøpstips’ av Fantino 😊

 

@Dreuf: Du har sikkert rett i vanskelighetsgraden men nå har jeg laget min første esp8266 webserver samt egenkodet 4-bits lynrask parallellport fra Arduino Nano til ESP (Nano tar jeg av strømmålere, ESP ble for busy om den skulle gjøre alt) så føler jeg har mer å gå på der 😇

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 21.2.2021 at 23.06:

@Mastiff: Gikk i samme fella, men jeg hadde bare gjort valgene i feil rekkefølge. Du må bare gjøre 4 valg så går det helt fint, dvs den setter opp webserver på wemos eller ESP feks. Sleit med logikken fordi enkelte kort figurerte både som Module og Device.. Se bildene

 

@Fantino26, jeg er litt forvirret angående den RemoteXY-greia: Kan jeg sette opp en webserver bare med en ESP32 på den greia? Jeg skjønte ikke hvordan jeg skal gjøre det, det virket som om den skulle ha en Arduino også for å fungere på noe... Jeg vil gjerne ha en ESP32 som fungerer som en webserver (eller minst like gjerne med Bluetooth, ESP-ene mine skal ha det også, og da har jeg bare ett trådløst nett i båten), der jeg kan slå på og av en enkelt bryter. Den skal styre releene som åpner for strøm fra batteriet framme til bruk som starthjelp.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff: Slik jeg oppfatter det så kan du det ja, du lager grensesnittet i RemoteXY som da genererer nødvendig kildekode for webserver som lastes opp på ESP på vanlig måte. ‘Nedesiden’ er at denne må kjøres via RemoteXY-appen på tlf, ikke i vanlig nettleser (om jeg har forstått det riktig ). Jeg har ikke kommet lenger enn til å teste ut at jeg kan lage grensesnittet jeg er ute etter - måtte prøve å holde fokusen på galskapen jeg har lovt å få ferdig nå 😝 Ser enkelt og greit ut, men jeg er litt skeptisk til å være låst til den appen. Har det på lista for test med mindre jeg finner en enklere måte å lage et bra grensesnitt for en fjernkontroll for baug/hekkthruster og vinsj inkl telleverk (det siste har jeg laget forlengst med en Arduino men det skal konverteres til ESP for å få avlesning på tlf/slippe å trekke kabler der det £!#$%++%’eke ikke går an å trekke kabler 😁).

 

Nattens produkt. Adskillig mindre stilpoeng enn @Sjøbliss, men det virker i alle fall 😄. Legg merke til miljøvennlig gjenbruk av CO boks fra pensjonert dassmålerprosjekt.

 

 

 

 

CD4D1227-7758-47A3-B505-C9D69FDF2313.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det var da uvanlig ryddig boks med lite innhold... :lol: I mine må jeg bruke skohorn og glidekrem for å få plass til alt!

 

Men hva ville være den enkleste måten for å gjøre det jeg vil oppnå? Jeg trenger bare en ESP32 som er separat tilgjengelig uten at Pi-en som er nettverksruter er oppe (siden den vil gå ned med hovedbatteriet), der jeg kan logge meg på med BT eller wifi og slå av og på et enkelt relékort med to utganger.

 

Link to post
Share on other sites

@Mastiff: Kunnskap er lett å bære vet du 😂

 

Jeg trodde vi var på det andre prosjektet du nevnte. Jeg tror RemoteXY også kan sette opp ESP som eget aksesspunkt ved å velge ‘Wifi Access Point’ på connection. Prosjektet jeg laget i CO boksen kan forsåvidt enkelt barberes ned til kode som kun kjører to releer via 2 knapper på webserver også (det kjører kun som stand alone/soft AP). Men fortsatt i Arduino-verdenen da. Jeg ‘stjal’ kraftig fra disse tutorialene. Den siste tror jeg nesten du kan bruke direkte og bare endre output fra LED til digitale pinner som styrer releene.

 

https://lastminuteengineers.com/creating-esp32-web-server-arduino-ide/

 

https://lastminuteengineers.com/creating-esp8266-web-server-arduino-ide/amp/

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk, det ser ut som det kan funke! Hvis jeg bare forstår hvordan jeg skal programmere det... :lol: Det er vel ikke ESPHome jeg bruker der, vil jeg tro. Jeg må vel også endre ESP8266 til ESP32 de stedene der det står, hvis jeg forstår biblioteket riktig. Men kobler jeg dette til en pc eller til en Pi for å programmere, og hvilket program bruker jeg til programmeringen?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sikkert forvirret deg med et begrep her: Arduino IDE er programmeringsverktøyet til Arduino. Men det fønker nå med esp8266/32 også, for noen smartinger har ordnet det. Storyen er vel at ESP begynte som tilleggskort for Arduino for å gi wifi access og så viste det seg at ESP var mye kraftigere og raskere og folk gled over på disse.

 

Du laster ned Arduino IDE og innstallerer. Du vil trenge noen ekstra libraries (de som er nevnt øverst i kildekode-fila etter ‘include’). ESP koples til usb og velge rett port. Trykk ‘upload’ så blir den programmert. Går jo an å teste det eksempelet så skal jeg gjerne hjelpe til med å flikke til koden slik at knappene styrer rele og ikke led.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...