Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Er vel egentlig ett brett som kan brukes når du tester.

Enklere å koble flere ledninger på pinnene på ESP, har f.eks 3 rader på hver utgang om man skal koble til flere ting på en port, eller GND/3.3V ut.

Man kan jo bare bruke en strømforsyning av ett-eller-annet slag, men enkelt å bare dytte ESPen nedi ett sånt brett og koble til 12v, spesielt når man skal bruke det i båt.

Iom at den også har sånn rund tilkobling som er på de fleste strømadapter så slipper man å klippe av den for å koble rett på ESP.

(Har alt for mange sånne strømadapter med avklipt ledning liggende rundt forbi :) ).

Link to post
Share on other sites

Skjønner. På min Pi og den aktive USB-huben den er koblet til, bruker jeg de 12-5V strømforsyningene som en av dere anbefalte i denne tråden, husker ikke hvem det var nå. Jeg har også bestilt meg noen ekstra av disse fra Banggood, så jeg har. Og så må jeg komme meg i gang med ESP, så jeg kan få brukt det til å måle strømmen med.

Hobbywing-3A-UBEC-5V-6V-Switch-Mode-BEC-For-RC-Models-1-328x328.jpg.c1c1e6319c84afddee3b0a31af872b85.jpg

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har funnet et rimelig relé på rundt 100 ampere som man ikke trenger være livredd for å bruke? :giggle: Det nærmeste jeg kommer er ankervinsjreleer til rundt 700 kroner. Det skal bryte all strømmen unntatt den til motoren, som ikke er over den 100 amp hovedstrømbryteren jeg bruker nå, jeg vil kjøre det parallelt med hovedstrømbryteren, så jeg har den som analog reserve i tilfelle noe ikke funker. Jeg har tenkt å bruke en ESP32 til å switche det, sånn at jeg kan bruke Home Assistants GUI til å slå på alt i båten, tilte ned motoren, slå på anlegget og hva som helst annet jeg har lyst til istedenfor  trykke på brytere. Både fordi det er kult, og... Nei, egentlig bare fordi det er kult! :lol:

Link to post
Share on other sites

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Noe sånt?

 

NOK 21.03  25% Off | High Current Relay Starting relay 200A 100A 12V/24V Power Automotive Heavy Current Start relay Car relay
https://a.aliexpress.com/_mK9wsGd

 

eller et skikkelig heavy duty:

 

NOK 86.39  25% Off | Dual Battery Isolator Relay Start On/Off 4 Pin 500A 12V For Car Power Switch
https://a.aliexpress.com/_mtbLvup
 

Må nok ha en liten driverkrets for å kjøre de fra ESP men en Logic level Mosfet og en diode eller to skulle gjøre jobben så ingenting blir stekt.

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss Godt forsøk, men det stemmer nok, ja.

 

@Fantino Den andre typen der så virkelig fantastisk ut, takk! Det er akkurrat noe sånt jeg er ute etter. Du regner med at den funker også, selv om den er så billig? :giggle: Jeg ser jo at den har veldig god kritikk med mange femmere, så det bør være i orden. :thumbsup: Jeg vil tro at en sånn relémodul skal klare det ganske bra, jeg har en på vei fra Aliexpress allerede, sammen med noen ESP32 og noen printplater:  

 

bilde.png

 

 

Edit: Jeg tok sjansen på å bestille, pluss et ekstra i reserve. Og noen stykker av den mindre typen, jeg kan bruke det til lysrekka og teinahaleren. Jeg har ingen tro på at det faktisk tåler 200 ampere i 12V, men så trekker heller ikke teinehaleren mer enn en brøkdel av det.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring med elektrisk fra Kina er i grunnen god, men jeg tenker som deg og bestiller ofte backup 😁 Og tar i litt på spec.

 

Relekortet skal kunne kjøre disse tyngre releene uten problemer. Eneste er at aktiv stort sett er lav på disse kortene så lurt å sjekke hva som skjer når du setter på strømmen på ESP/relekort (dvs at det ikke sjalter utilsiktet).

Link to post
Share on other sites

Hvor genialt thruster og vinjsstyring er med billig Kina elektronikk er jeg litt skeptisk til. Ikke pga av releene men heller designet. 

Om man ser på Sleipner og tidligere Engbos fjernkontrollere så har de toveis kommunikasjon og i tilleg varslaing om batterier er dårlige osv. I tillegg er de testet av ett akkreditert testhus slik at man vet at de responderer på det di skal og ikke allt annet. Man vet også at de ikke støyer i VHF  band, de er videre tester for fukt osv

Hva vet vi om disse Kine fjernkontrollene?. kanskje de responerer på en sender for leketøysfly i nærheten. Når fukten har virket noen år, begynner thrustere og vinsj leve sine egne liv? Hva med ansvar ved feil på slikt utstyr? Så lenge det ikke finnes dokumentasjon er jeg skaptisk. På den annen side er veldig mye av Kinesisk elektronik fult på høyde med resten av verden.

 

Så en liten egen historie til ettertanke. Jeg hadde Kragerø 32 som jeg laget en fjernstyrt rorstyring til. Kjekt å sitte på akterdekket å styre båt. Dette gjorde jeg enklet ved en liten bryter som kblet styringselektronikken fra vinsj til autopilotpumpa. Brutke denne flittig en periode, men så sat jeg der oppe og tittet ned på en passerende båt som hadde Engbo anker. Da gikk det plutselig opp for meg at dette var jo ikke så lurt allikevel. Hva om begge båtene tilfeldigvis brukte samme kanal på fjernkontrollen. Å slippe ut andre anker i fart høres ikke bra ut. 

Link to post
Share on other sites

Cirion skrev for 4 timer siden:

Bruker Cerbo GX.

 

Stemmer, mener denne kjører Venus. Har tenkt å sette opp en egen Pi med Venus på for å se hva mer jeg kan få ut. Bruker du Node-Red for å integrere mot HA? Vil du fortelle mer 🤪

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 39 minutter siden:

 

Stemmer, mener denne kjører Venus. Har tenkt å sette opp en egen Pi med Venus på for å se hva mer jeg kan få ut. Bruker du Node-Red for å integrere mot HA? Vil du fortelle mer 🤪

Cerbo GX kjører Venus OS: Venus OS v2.57 - Cerbo GX | Victron Energy

Så forskjellen er vel at du må han noen USB adaptere for å snakke med Victron utstyr i stedet for rimeligere kabler til dedikerte porter på Cerbo GX. Tror jeg kom fram til at det var like greit å shoppe en Cerbo GX, men så måtte jeg likevel ha et USB adapter for å flashe og programmere Multiplus'en.

 

Har ikke noe problem med å dele kunnskap, har bare ikke sett ut som det har vært så mye interesse for det jeg har gjort.

Cerbo GX, med en BMV-712 og Multiplus logger seg på vrm portalen hos Victron og gir webside med litt info:

image.png.c6882f5423916df8365613c914124f2f.png

Venus OS er integrert på nyere plottere. På en B&G plotter så ser det slik ut:

Skjermbilde.PNG.5a35006b428f54b5aa616cbd033932a9.PNG

 

For å snakke med Cerbo GX, så bruker jeg Modbus. Samme som jeg bruker mot EP Solar Tracer MPPT 4210AN.

 

For å bruke Modbus, så har jeg følgende i configuration.yaml:


modbus: !include modbus.yaml
sensor: !include sensor.yaml
switch: !include switch.yaml

 

Så har jeg samlet Modbus enheter i modbus.yaml:

 

# cat modbus.yaml
  -  name: victron
     type: tcp
     host: 192.168.81.11
     port: 502

# EP Tracer
  -  name: hub1
     type: tcp
     host: 192.168.81.12
     port: 502

 

Siden Modbus også er toveis, har jeg laget en sensors.yaml for å hente info:

# Victron Cerbo GX
  - platform: modbus
    registers:
      - name: Grid power
        hub: victron
        unit_of_measurement: "W"
        slave: 100
        register: 820
      - name: Solar power
        hub: victron
        unit_of_measurement: "W"
        slave: 100
        register: 850
      - name: Load
        hub: victron
        unit_of_measurement: "W"
        slave: 100
        register: 817
      - name: Battery Volt
        hub: victron
        unit_of_measurement: "V"
        slave: 100
        register: 840
        scale: 0.1
        precision: 2
      - name: Battery Current
        hub: victron
        unit_of_measurement: "A"
        slave: 100
        register: 841
        scale: 0.1
        precision: 2
      - name: Battery Power
        hub: victron
        unit_of_measurement: "W"
        slave: 100
        register: 842
      - name: Battery SOC
        hub: victron
        unit_of_measurement: "%"
        slave: 100
        register: 843
      - name: Battery State
        hub: victron
        unit_of_measurement: "A"
        slave: 100
        register: 844
      - name: Battery Consumed
        hub: victron
        unit_of_measurement: "Ah"
        slave: 100
        register: 845
        scale: 0.1
        precision: 1
      - name: Battery TTG
        hub: victron
        unit_of_measurement: "h"
        slave: 100
        register: 846
        scale: 0.01
        precision: 2
      - name: "Inverter State"
        hub: victron
        slave: 227
        register: 31 
      - name: "Multiplus"
        hub: victron
        slave: 227
        register: 33

# EP Solar Tracer
  - platform: modbus
    registers:
      - name: PV Array Input Voltage #3100
        hub: hub1
        unit_of_measurement: V
        slave: 1
        register: 12544
        register_type: input
        scale: 0.01
      - name: PV Array Input Current #3101
        hub: hub1
        unit_of_measurement: A
        slave: 01
        register: 12545
        register_type: input
        scale: 0.01
        precision: 2
      - name: PV Array Input Power #3102
        hub: hub1
        unit_of_measurement: W
        slave: 01
        register: 12546
        register_type: input
        scale: 0.01
      - name: Battery Charging Power #3106
        hub: hub1
        unit_of_measurement: W
        slave: 01
        register: 12550
        register_type: input
        scale: 0.01
      - name: Battery Temperature # 3110
        hub: hub1
        unit_of_measurement: C
        slave: 01
        register: 12560
        register_type: input
        scale: 0.01
        precision: 1
      - name: Battery voltage #331A
        hub: hub1
        unit_of_measurement: V
        slave: 01
        register: 13082
        register_type: input
        scale: 0.01
        precision: 2
      - name: Battery Current #331B
        hub: hub1
        unit_of_measurement: A
        slave: 01
        register: 13083
        register_type: input
        scale: 0.01
        precision: 2

 

For å sette verdier har jeg switch.yaml:

# Victron Cerbo GX
  - platform: modbus
    registers:
      - name: Inverter/Charger ON
        hub: victron
        slave: 227
        register: 33
        command_on: 3
        command_off: 0
        verify_state: false

  - platform: modbus
    registers:
      - name: Inverter/Charger Off
        hub: victron
        slave: 227
        register: 33
        command_on: 4
        command_off: 0
        verify_state: false

  - platform: modbus
    registers:
      - name: Inverter Only
        hub: victron
        slave: 227
        register: 33
        command_on: 2
        command_off: 0
        verify_state: false

  - platform: modbus
    registers:
      - name: Charger Only
        hub: victron
        slave: 227
        register: 33
        command_on: 1
        command_off: 0
        verify_state: false

 

Resultatet ser slik ut (EP Tracer er solcelle regulatoren, som nå er utkoblet, ikke noe sol å snakke om):

Modbus.png.0e7dffc261581e0f81aad37f0514f9ea.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...