Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

ENDELIG ferdig med å pjåte batterimonitor i boksen. Alltid spennende å kople til strømmen etter et slikt basketak men den fyrte umiddelbart og det ramlet inn online notifikasjon fra Blynk 😇 Siste finpuss på koden og innlegging av båtens wifi i morgen så blir det gjerne montasje ila påsken. 
 

 

16881D54-86C6-4833-B626-0D4EC508114A.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ikke verst! Du bruker vel mer smeltelim enn diesel i den hybriden din? :lol: Hva slags plugger er det du kjører ledningene ut av ut på høyre side?  Og klarer du å få det tett når du skjærer ned til en ledning som den svarte, og så legger lokket over? Det liker jeg ikke å gjøre, jeg er redd det skal bli utett. Men det er vel samtidig annerledes med den boksen enn med de Clas Ohlson-boksene jeg bruker, som kan åpnes og lukkes.

 

Link to post
Share on other sites

Hybrid på sida av Greenlinen er bare et alibi. Den går nok mest på diesel 😁 (jeg har ikke Hybridversjon - dog plenty med solceller). Denne monitoren havner i en kameratbåt der jeg har vært en slags konsulent på installasjon av LiFePO4 (siden det var jeg som ‘lurte’ reder til å handle fra @Dreuf 😁). Håper og tror at med stoor Lithiumpakke og lave effektuttak (kun forbruk) så blir monitor nøyaktig nok med kun en ‘charge efficiency’ faktor som rekalkuleres hver gang det lades til 100%. For bly/AGM som jeg har bør en vel ta med Peukert og da blir det fort litt mer pes å lage den faktoren adaptiv.

 

Boksen blir ikke vanntett. Brukte et kort med 4 releer (var det som lå i skuffa) så det er 2 ledige utganger for fremtidige ideer om hva som ‘må’ kunne slås av og på hjemmefra 😁 så må gå an å komme til for å montere kabler til disse. Men den blir stående i ganske ‘snilt’ miljø i båten. Sauset bare på litt smeltelim der jeg kunne for å unngå evt korrosjon. På tross av iherdig planlegging så fikk jeg som vanlig panikk når jeg skulle kople til ekstern kabling. Disse hersens ledningene er alltid så stive og tilfører alt for mye moment på printkortet. Så jeg endte med å føre ut alle inn/utgangene via tynne ledninger i sida og avslutte i lang sukkerbit. Selvsagt sauset inn med smeltelim der også. Har div koplinger liggende men det var rett og slett ikke plass til de i den lille boksen. Printkortet er limt oppå toppen av releene osv.

Link to post
Share on other sites

Går det an å kappe og lodde en USB-kabel? Jeg har et Asus trådløs nettverkskort som må sitte et annet sted enn selve Pi-en for å få god nok kontakt med nettverket i hytta, og jeg tenkte å sette det i en liten Clas Ohlson-boks (det er fullt av huller, antakeligvis bare for designens skyld). Men det blir så krøkkete å skulle grave et digert hull til en USB-plugg og så lime den på en måte som gjør at den sitter. Så alternativet er å kappe og lodde kabelen. Hadde det vært USB 2, så kunne jeg jo brukt USB over CAT6, men så vidt jeg vet, er det ikke mulig med USB 3.

 

Link to post
Share on other sites

Det går fint. Er bare 4 ledere. 5V, GND og D +/- om jeg husker rett. Utfordringen er vel helst at pluggen er helstøpt så jeg ville bare åpnet selve kabelen rett ved pluggen.

 

Får selvsagt kjøpt de på Ali også men det gidder du sikkert ikke å vente på? 😁

 

NOK 9.39 | 10 Sets DIY USB 2.0 Connector Plug A Type Male 4 Pin Assembly Adapter Socket Solder Type Black Plastic Shell For Data Connection
https://a.aliexpress.com/_mOJoq5l

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å kappe, ja. Men du har lenket til 2.0-plugger. Jeg sa 3.0. :giggle: Og det jeg egentlig mente, var at jeg mener å ha hørt et sted at når man kapper og lodder 3.0 igjen, risikerer man at det ødelegger hastigheten helt. Men kanskje det bare er "overtro"? Egentlig tenkte jeg å bruke en kort skjøtekabel ut av boksen til Pi-en som jeg kapper, stikker gjennom og lodder, en vanlig lengde kabel fra boks til boks, og så en ny, kort skjøtekabel igjennom den lille boksen og inn til det trådløse USB-nettverkskortet. Og så bruker jeg krympeslange med lim (fra Biltema, så klart...) til å gjøre pluggene lufttette i hver ende.

 

Så da blir det to korte USB 3-kabler som er kappet og skjøtet igjen. Men det har kanskje ikke noe å si?

Link to post
Share on other sites

Ah! 😊 3.0 er mer slitsom.. Og sikkert mer følsom for ikke-standard kopling ja. Er vel 9 ledere pluss shield eller noe slikt. Kan sikkert stemme at en dårlig kopling i gitte tilfeller fører til at super-speed delen ikke fønker men det er vel lengde av kabelen som er det mest kritiske. Hvis lengden ikke er all verden så ville jeg prøvd, og hvis du skal ha en lang kabel kan det evt løses med en sånn aktiv extension kabel eller hub for å bedre signalkvaliteten fra skjøten til Pi om hastigheten blir dårlig.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev On 26.3.2021 at 10.15:

 

Bare husk å vinterkonservere PI`en :D

 

Jeg ble inspirert av denne og bestemte meg for å prøve vannkjøling av Pi-en min, siden Pi 4 blir ganske varm. Det blir et litt annerledes system med større kjøler og mer kjølevæske, så jeg slipper å bruke vifte. Jeg er omtrent halvveis med arbeidet og håper å få gjort den tilnærmet klar i dag eller i morgen, for test.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsomme prosjekter dere har. 
 

har dere erfaring med forskjellig kvalitet på dupont kablene? De jeg har nå sitter ikke loddetinnet på, sannsynligvis for lite, eller ingen, kobber i ledningen...? Pleier å bruke avklipede dupontkabler til prosjektene mine, men nå er det jo håpløst. Hva slags kabler bruker dere til korte overføringer på kretskort og lignende?

Link to post
Share on other sites

@Dreuf Varmepistolen min døde i dag (utrolig hvor kort sånt dyrt verktøy varer, jeg må ha betalt minst 150 kroner for den på Biltema for 15-20 år siden!), og en pakke jeg trenger er forsinket i posten, så det blir nok ikke noe før neste helg. Men klart jeg skal få bilder! Jeg vil si at kjølingen jeg har kommet på, hvis den fungerer, er banebrytende! :cool:

 

@snekkerbod Jeg loddet noen Dupont-kabler i dag fordi jeg måtte rive løs noe som var limt, og det gikk hardt ut over konnektorene. Siden jeg ikke har krympetang, kappet og loddet jeg på noen korte av samme typen. Billig dritt fra Aliexpress, og loddingen fungerte helt perfekt. Det var to forskjellige partier fra to forskjellige selgere, og begge to fungerte helt greit.

 

Link to post
Share on other sites

Er spent på den kjølingen! Har pønsket litt på noe slikt selv og mener den burde kunne lages slik at den sirkulerer helt uten pumpe 😇

 

Lodding av flertrådede DuPontkabler er håpløst synes jeg. Har kjøpt enkelttrådet til det bruket. Kjell.com hadde (og resupply er på vei fra Ali 😁)

 

Har dissekert dassmåler 2.0 og er i gang med 3.0 men i dag har det stoppet opp litt fordi jeg sliter med å lage en pen rund skive av plexiglass jeg skal bruke for å lime et display fast inni den gamle 52 mm ‘klokka’ til måleren. Nytter ikke med hullbor heller da jeg jo ikke skal ha hull i midten..

Link to post
Share on other sites

Litt mer Forskning og Utvikling i dag. Måler spenning ut fra sensor mens den får boble via røret i en 1.5 liters flaske. Resultatene ser ganske konsistente og repeterbare ut. Rundt 200 mV når den blåser fritt og 1300 mV når røret er i bunn av flaska. Ser at det lekker svakt av via enveisventilene i pumpa når jeg stanser den men betyr neppe mye. Kan slenge inn en vindusspyler-enveisventil men tipper den også lekker litt luft. Hadde tenkt å la pumpa gå litt og så måle rett etter at den har stanset men spenningen ser såpass stabil ut mens den går også at jeg tror jeg går for det. Da betyr en ørliten lekkasje nada, og motstand i slangen er konstant uansett så den kalibrerer jeg bare bort med settpunkt på tom og full tank. Fant ut at jeg kan lage detektering av tett lufting også da måler går opp til 2 m væskehøyde. Da er det bare resten igjen 😁 Funderer litt på powersupply. Wemos og ADC skal ha 5V, pumpa 6V men fønker på 5V også. Og trykksensor skal ha 12V. Og pumpa lager sikkert litt støy på forsyningen og den deles med Wemos/ADC.

 

C9AFBC76-2931-435D-9784-656692023C43.jpeg.aa8771d1dad57a45e143cc1a5dbafa8a.jpegD41BC240-514F-48F7-9086-EB4510158E6C.jpeg.cfb4568531fe4db6873263860171b8cb.jpegCEF5E277-3B5D-4C95-9F85-6D15D51F7180.jpeg.adc143841e21e8d97672975e52040cde.jpeg28668E33-3601-4CB1-97EA-71EB47C62050.jpeg.b64589d6ad1bbdfb836c16e919596e2f.jpegDD2FD292-353D-49C9-8B87-468A578BCBF9.jpeg.622eaab516f05b9115f0f8ac08e25acb.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...