Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Så vidt jeg forstår dette blir det rød til aktuell GPIO, sort til jord og definer GPIO som input pullup. Du får da en ivertert puls på GPIO for hvert trykk.

 

Jeg ville lagt knappsensingen på interrupt for å unngå å bruke mye prosessortid på å polle på GPIO. Ikke sikker på hvordan det gjøres i ESPhome.

Link to post
Share on other sites

@Fantino Takk, jeg fikk det til å fungere. Iallfall delvis. Den ene kabelen til 5V, og den andre til GPIO-pinnen. Problemet var at det ikke gikk å bruke langt trykk og kort trykk, for piezoelektriske brytere sender bare ett signal. Men det gikk istedenfor å bruke on_multi_click, og denne koden gir meg tre forskjellige funksjoner på én bryter:

 

Sitat

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: 14 #brukbare pinner med input pullup: 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    name: "1"
    filters:
      - delayed_on: 10ms
      - delayed_off: 10ms
    on_multi_click:
    - timing:
        - ON for at most 1s
        - OFF for at least 1s
      then:
        - mqtt.publish:
            topic: madmax/madmaxfrontknapper/knapp/1
            payload: "1"
    - timing:
        - ON for at most 1s
        - OFF for at most 1s
        - ON for at most 1s
        - OFF for at least 1s
      then:
        - mqtt.publish:
            topic: madmax/madmaxfrontknapper/knapp/1
            payload: "2"
    - timing:
        - ON for at most 1s
        - OFF for at most 1s
        - ON for at most 1s
        - OFF for at most 1s
        - ON for at most 1s
        - OFF for at least 1s
      then:
        - mqtt.publish:
            topic: madmax/madmaxfrontknapper/knapp/1
            payload: "3"
      invalid_cooldown: 1001ms

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@MastiffFancy! Du får bare forlenge intervallet for å ta høyde for kalde fingre om vinteren da 😁

 

Jeg for min del sitter og kjaser med PCB layout. Er pinadø showstopper for mange av prosjektene. Vurderer å bestille custom made til neste prosjekt.. Men da må jeg lære meg Fritzing og det var i mine øyne såpass lite intuitivt at jeg har lagt det i ‘fritzeboksen’ foreløpig 😝 Er alt for utålmodig til å se lange tutorial-videoer.. Har til og med luktet på cnc fresemaskin for å lage PCB selv 😆 Men det så heller ikke ut til å være helt plug and prey..

 

Link to post
Share on other sites

Kalde fingre? Med de hanskene jeg bruker? :giggle: Og jeg kommer nok aldri til å bruke de kretskortene jeg bestilte da jeg begynte med dette, det er mye greiere å bruke Dupont-kabler, ha plastplugger til dem som dekker hele ESP-en, og ellers med 4, 5 og mulighet til å tilpasse ved å klippe de lange plastpluggene. Og så en runde smeltelim på for å holde dem fast.

Link to post
Share on other sites

Det trengs ikke hos meg.  :lol: Jeg har laget boksene sånn at jeg kan sette inn en vinklet Micro-USB-kabel jeg har, og jeg kan programmere med USB-skjøtekabel i Pi-en i båten. Og den er i tillegg på hyttas nettverk, så jeg kan styre programmeringen med pc-en derfra, eller så kobler jeg meg til båtens nettverk og kjører VNC-en der. Og ikke minst vil  det ikke bli noen av de boksene som er skrudd eller limt fast, de er festet med strikktau. Ledningene har kabelsko med krympekabel over (lett å skjære av), så de kan tas av og opp til hytta hvis det noen gang skulle bli nødvendig. Det blir det nok bare hvis et relé eller noe sånt svikter, eller selve ESP-en dør.

 

Link to post
Share on other sites

Noen som har tips til en god kasse for to RaspPi som er mer vanntett enn det jeg har i dag (som er helt åpen 😅😅). Vurderer å montere en Victron Venus GX/OS Pi sammen med HA (hver sin Pi) og tenker at jeg kunne fukt-sikret litt bedre. Blir nye nettverkskabler til plotter og router. 

 

Men først er det sjøsetting 😀

 

NEP1GFr.gif

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Aluminium anyone?? :giggle:

 

Kanskje interessant for oss, ESPhome er kjøpt opp av Nabu Casa, de som eier Home Assistant.  Jeg ser det som veldig positivt og sikrer utvikling og vedlikehold fremover. 

 

https://www.home-assistant.io/blog/2021/03/18/nabu-casa-has-acquired-esphome/

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Masse aluminiumbokser i alle slags fasonger på Ali. Har et par liggende som skulle bli sink-savers, men de materialiserte seg aldri for jeg snublet over 3 stk 2kW Victron skilletrafoer B-vare fra et dødsbo (for 2500 kr til sammen!). De jeg har er for små for Pi da.


Disse var lekre men sikkert litt klønete å jobbe med pga tykkelsen: 

 

NOK 59.88 | Die-cast Aluminum Stomp Box Guitar Effect Pedals Enclosures Hammond 1590BB 1590A 1590LB 1590XX 1590DD Musical Instrument Case
https://a.aliexpress.com/_mLoCSVp

 

Endelig ferdig med plan for layout for batterimonitor. En kamp å unngå salat 😝 - mange revisjoner. Er streng med meg selv mhp å gjøre det skikkelig for jeg blir så grinete når noe ikke virker når det er skrotet sammen.

 

 

 

 

9C4F006C-02B8-426B-A8F4-D6F7041A7D69.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har alukabinett på min båt-Pi 4, problemet er jo at de greiene sjelden er lufttette, så da går det ikke bra i sjøluft. Og det å stenge inne en aluboks i en plastboks, gjør jo at man er like langt. Det måtte jo være hvis jeg klarte å skjære ut et hull i plastboksen og lime alukabinettet, da.

Link to post
Share on other sites

Aluboks er mer klønete å jobbe med men for vanntett Pi tenkte jeg som deg @Mastiff med heatpipe koplet til innsida av boksen og kjøleribbe på utside om det er nødvendig. Får jo kjøpt heatpipe løst men mulig kopling til prosessor på Pi er kanskje utfordring?

 

Ser jo det er kommet noen veldig små Pi med lavt strømforbruk som kanskje ikke trenger så mye kjøling også? Lurte på en slik som MQTT-server men det er på det visjonære planet så langt 😁

Link to post
Share on other sites

De småtassene (egentlig alt til og med 3B) kan omtrent være innestengt i en fullisolert trekasse uten å bli for varme. Men for mitt bruk (SignalK, J.River Media Center med en ekstern harddisk med drøyt 100 000 låter og masse automatisering) blir det som å sette mine 100 kilo (95 før vinteren...) til å løpe maraton: Det blir bare altfor ynkelig svakt... :giggle: Men hvis du finner en heatpipe-løsning som funker, regner jeg med at du hyler ut her!

 

Link to post
Share on other sites

Har for lite greie på Pi men det går gjerne an å bare lodde slike heatpipes til en plate oppå prosessor og så klamre de til innsida av lokket? PC’en jeg tegner printkort på og programmerer ESP i er fra 2008 og er kjølt på den måten. Den var Top of the pops mobilprosessor det året. 3300 EUR 😝

 

NOK 24.90  48% Off | Pure Copper Heatpipe Tube Tubing Laptop Radiator Heating Cooler,Flat 8x3x60-240mm Heat pipes Heatsink Notebook GPU RAM Cooling
https://a.aliexpress.com/_mK6R2QL

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke tilfeldigvis en Core Duo på et Aopen i975Xa-YDG-hovedkort, vel? Det hadde jeg i bilen på den tiden. Fanastisk greie, langt forut for sin tid!

 

Men lodding på en prosessor er nok laaaaaangt hinsides det jeg tror det er fornuftig for meg å ta sjansen på! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk en Core 2 Duo T9600 2.8 Mhz på et Gigabyte GA-6QPCV-RH mini-ITX. Husker jeg ventet på at det motherboardet skulle lanseres før jeg kjøpte.

 

Hush Technologies i Tyskland var så snille å selge meg den til 3300 EUR pent pakket i bronseeloksert alubox med kjøleribber. Bare SSD på 160 Gb kostet vel 10000 kr mener jeg å huske. Den er altså så dyr at jeg ikke kan pensjonere den helt. Kjører greit Win10.

 

 

6204FB05-BD3D-4D7E-BE4C-9269EDD25BEA.jpeg

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 43 minutter siden:

Men lodding på en prosessor er nok laaaaaangt hinsides det jeg tror det er fornuftig for meg å ta sjansen på! :giggle:

Mente bare å lodde heatpipes på en liten aluplate som settes oppå prosessor - altså ‘foten’ til heatsink. Godt mulig de finnes ferdiglaget for Pi også.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 2 minutter siden:

Jeg angrer fremdeles på at jeg dumpet den Aopen-greia. Jeg oppgraderte den etter hvert til en Core 2 Duo, og jeg lurer på om den til slutt hadde en T9300. Men det var ikke snakk om sånne priser!

 

 Den skulle være feinschmecker medie-PC i stua. Digitalt TV kort osv osv. Og lekkert utseende 😇

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...