Jump to content

Båt uten baupropell = sommerdekk på vinterføre


Camargue44

Recommended Posts

Sjøen er fantastisk, og man opplever noe nytt på hver eneste tur. Nå har mange fått seg ny båt og koser seg ute i sommervarmen. Det er jo fantastisk, helt til du hører en rusende motor og kanskje et dunk, eller gikk det bra denne gangen...også..kanskje...????????

 

Båthavner er i dag veldig trange, og er kanskje ikke egnet for båter med dårlig maneureringsegenskaper, eller kanskje en fersk eier.

Etter det jeg har sett og hørt er baupropellen en ting som noen erfarne fnyser av, folk er redd for å bruke eller velger til og med å ikke ha i båten. 

 

Mitt merknad er

1) det er ikke tøft og komme rusende inn i havna med 100-50 cm klaring til andre båter og høy hastighet avhengig hva slags båttype du har (snekke, seilbåt, motorbåt eller annet..)

2) det er ikke stygt å ha et hull i bauen som kommer opp av vannet nå båten planer

3) du trenger ikke bruke propellen hvis du ikke må, strengt talt trenger, eller feks ikke ønsker for å spare masse plass for andre.

 

Hvis det hadde vært pålagt å ha baupropell i alle båter over 20 fot, med unntak av kanskje rib, tror jeg alle ville hatt et lykkeligere båtliv og billigere forsikring.

 

Jeg vet det går an å kjøre bil på vinteren med sommerdekk, og mange dyktige sjåfører har muligens ikke noe problemer med dette når føre er optimalt. Bare man setter ned farten. Jeg kjører derimot med vinterdekk, men tilpasser farten så mye jeg kan likevel.  Kanskje hadde jeg også klart meg med sommerdekk, men jeg liker å ha litt margin og sikkerhet for meg og andre i all slags vær.

 

Dette synes jeg vi skal ta med oss på sjøen så alle kan kose seg. Jeg kaller min "baukontroll". Noen har det og andre har det ikke. 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Pysevisp, baugkontroll etc --> kjært barn har mange navn. Min forrige båtplass opplevde jeg som ekstremt vanskelig, fordi det var så trangt mellom båt akter og min plass. Legg til litt vind og... Baugpropell virket som den innlysende løsningen på min bowrider i min situasjon. Jeg tror mange av utfallene for og særlig mot baugpropell kommer av at vi lever i ulike virkeligheter. Hos meg var det trangt og vanskelig og bowrideren jeg hadde syntes jeg var utfordrende å finmanøvrere, men nå kommer min hovederfaring fra fortrengningsskrog og små åpne båter. Ofte må uttalelser forstås ut fra erfaringsnivå, og spesielle utfordringer man har, for eksempel strøm, vind, trangt etc...

 

Jeg synes det er interessant å se på baugpropell i forhold til båtførers ansvar som det raser en debatt på forumet om akkurat nå

 

Vi har en selvsagt plikt til å ha best mulig kontroll. Det å skaffe baugpropell er vel bare å være sitt ansvar bevisst? Det bør oppfordres til og applauderes, i stedet for å se på det som et uttrykk for manglende teknikk og sjømannsskap. 

Link to post

Har både baug og hekktruster på min Baltic. Helt fantastisk hjelpemidler men man kan blir litt lat og avhengig av å bruke dem  i situasjoner der man ikke trenger. Jeg prøver å unngå bruk så mye som mulig. Bruker gir og motoren så mye jeg kan men ofte må det en liten «touch» til på en av propellene for å komme inn i båsen min. Der er det trangt med litt lite rom der jeg skal svinger inn. Dette er min første sesong med Balticen så jeg driver fortsatt å lære båten å kjenne.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
PerUlv skrev 17 minutter siden:

Pysevisp, baugkontroll etc --> kjært barn har mange navn.

 

Tja. Hvis man med bauthruster mener tunellthruster så:

 

-Tunnelthruster gir økt vekt på et sted jeg ikke vil ha det.

-Tunnelthruster gir mistet oppdrift på et sted jeg trenger det minst.

-Tunnelthruster ødelegger skroglinjene.

-Tunnelthruster er ekstremt ineffektiv.

 

En drop-down thruster derimot løser noen av punktene ovenfor.

 

Det er kanskje meg det er noe galt med, men jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg har ønsket meg thruster.

 

Link to post
quantumduck skrev 52 minutter siden:

 

I de tilfellene man har tenkt å oppsøke situasjoner hvor det er nødvendig, gitt båttype osv., så ja...

 

En ting er at man planlegger å oppsøke situasjoner der det virkelig hjelper med baugpropell. Men, det kan da hende at det oppstår uplanlagte situasjoner der man kan få god hjelp av en baugpropell. Da er jeg glad jeg har det :thumbsup:

Link to post
11 minutes ago, Bonus said:

 

En ting er at man planlegger å oppsøke situasjoner der det virkelig hjelper med baugpropell. Men, det kan da hende at det oppstår uplanlagte situasjoner der man kan få god hjelp av en baugpropell. Da er jeg glad jeg har det :thumbsup:

 

akkurat som det kan oppstå uplanlagte situasjoner hvor det ikke hjelper med baugpropell. da er jeg glad jeg ikke har det, men f.eks. flåte og nødpeilesender isteden. Ha en fin sommer.

Link to post
36 minutes ago, Mix said:

Har en ei seilbalje som er lett å manøvrere har en ofte slike holdninger. Det går utmerket ann å se lenger enn egen nesetipp.

 

har en to motorer er det vel også relativt enkelt å manøvrere, hvis man vet hvordan man bruker dem? Skal vi tillate vannscooter, men bare hvis den har baugpropell? Tja ...

 

Min definisjon av landkrabbe er en som hele tiden sammenligner forhold på land med forhold til sjøs. Vinterdekk = baugpropell? Hvor mange av de ulykkene til sjøs man ønsker å unngå med lavere promillegrense og strengere fartsbegrensninger hadde vært unngått med baugpropell? Gudbedre ... 

 

Baugpropell er sikkert et helt utmerket hjelpemiddel, men det koster penger og jeg prioriterer andre hjelpemidler. Manøvrerer jeg uaktsomt er jeg erstatningspliktig vet vi fra en annen tråd, baugpropellen gir ikke automatisk fritak. 

Link to post
Mulligan skrev 1 time siden:

Det er kanskje meg det er noe galt med, men jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg har ønsket meg thruster.

 

Det er mulig det er noe galt med meg også, men jeg har hatt utrolig mange situasjoner de siste 30 årene der jeg ville hatt god hjelp av en truster som jeg nå endelig har fått meg.

 

Bonus skrev 43 minutter siden:

det kan da hende at det oppstår uplanlagte situasjoner der man kan få god hjelp av en baugpropell. Da er jeg glad jeg har de

 

Uplanlagte situasjoner er en ting, men å bakke ut fra en havn med en Saga 27 er blitt mye enklere med truster, eller som svenskene her nede i Skärhamn sier:  Norskehjelp!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Er vel der mye av problemene ligger med kollisjoner og div i havner, det er at folk har lært seg å stole på den baugpropellen, men plutselig en dag så streiker den, og da blir spørsmålet, hva gjør dere da ? 

Da er det greit og virkelig kunne å føre en båt uten alt av hjelpemidler, så lær nå og bruke båten uten baugthruster på samme stedene så dere lærer det, for den dagen baugthruster ikke fungerer kommer før eller senere

Link to post
Andor skrev 1 minutt siden:

men plutselig en dag så streiker den, og da blir spørsmålet, hva gjør dere da ? 

 

Og hva om hovedmotoren streiker, det skjer også. Da redder en kanskje situasjonen med et par touch på vispen slik at en ikke renner inn i nabobåte.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 1 minutt siden:

 

Det er mulig det er noe galt med meg også, men jeg har hatt utrolig mange situasjoner de siste 30 årene der jeg ville hatt god hjelp av en truster som jeg nå endelig har fått meg.

 

 

Uplanlagte situasjoner er en ting, men å bakke ut fra en havn med en Saga 27 er blitt mye enklere med truster, eller som svenskene her nede i Skärhamn sier:  Norskehjelp!

ikke noe problem å bakke ut fra havn uten baugthruster, noen ganger så må jeg bakke ut 150-200 meter pga at det er trangt, krever så klart litt fart så en har rorfart, har selv en båt på 8,40 og 325 bred, kun fast aksling og propell, men klart det krever at en har lært å manøvrere og kjenne båten skikkelig,

Link to post
Andor skrev 19 minutter siden:

ikke noe problem å bakke ut fra havn uten baugthruster, noen ganger så må jeg bakke ut 150-200 meter pga at det er trangt

 

Du er velkommen til å vise dine verdensmesterkunnskaper (på en helt annen båttype enn en Saga 27) her vi ligger i Skärhamn i Sverige der det er en fri sone mellom akterlinene på max 5m, og da selvfølgelig med en snekke, Saga 27 hvor den eneste kontrollen på bakking er hvilken vei propellen drar. Og da gjerne med vind på 10m/s på tvers!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 31 minutter siden:

 

Du er velkommen til å vise dine verdensmesterkunnskaper (på en helt annen båttype enn en Saga 27) her vi ligger i Skärhamn i Sverige der det er en fri sone mellom akterlinene på max 5m, og da selvfølgelig med en snekke, Saga 27 hvor den eneste kontrollen på bakking er hvilken vei propellen drar. Og da gjerne med vind på 10m/s på tvers!

Her ligger jeg innerst, ytterst ved moloen er det en bølgebryter, så en må svinge omtrent 90 grader mot styrbord, det har gått fint i kuling også, og jeg kan love deg at når vinden kommer fra øst og ned fjellene, så blåser det riktig godt i kastene, så som du ser så er det ikke god plass, men har alltid kommet både ut og inn, ps ved siden av båten ligger det ei stor pramme på 12x5 meter, så plassen mellom båten og pramme er ca  2,5 meter

19875582_10154447933476222_5935198604995635106_n.jpg

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 26 minutter siden:

 

Du er velkommen til å vise dine verdensmesterkunnskaper (på en helt annen båttype enn en Saga 27) her vi ligger i Skärhamn i Sverige der det er en fri sone mellom akterlinene på max 5m, og da selvfølgelig med en snekke, Saga 27 hvor den eneste kontrollen på bakking er hvilken vei propellen drar. Og da gjerne med vind på 10m/s på tvers!

 

Ligger du helt innerst mot veien? Havna innerst inne i en smal tarm der sist sommer med våre 39 fot og måtte bakke ut med sidevind. Kunne ta high five med folka i båtene på begge sider når vi bakka ut, nesten ;-) 

 

Ikke rart en blir engstelig av gjestehavner.... 

 

Rakk aldri å bruke noen baugtrøster, den er ikke så mye til hjelp når en må finsikte på bakk syns jeg, mer egna når jeg må rundt et hjørne i sakte fart. 

 

 

Link to post
Pinkvin skrev 5 minutter siden:

 

Ligger du helt innerst mot veien? Havna innerst inne i en smal tarm der sist sommer med våre 39 fot og måtte bakke ut med sidevind. Kunne ta high five med folka i båtene på begge sider når vi bakka ut, nesten ;-) 

 

Ikke rart en blir engstelig av gjestehavner.... 

 

Rakk aldri å bruke noen baugtrøster, den er ikke så mye til hjelp når en må finsikte på bakk syns jeg, mer egna når jeg må rundt et hjørne i sakte fart. 

 

 

helt sandt det du skriver her, en har til tider bedre kontroll uten baugthruster ved bakking

Link to post
Andor skrev 1 time siden:

ikke noe problem å bakke ut fra havn uten baugthruster, noen ganger så må jeg bakke ut 150-200 meter pga at det er trangt, krever så klart litt fart så en har rorfart, har selv en båt på 8,40 og 325 bred, kun fast aksling og propell, men klart det krever at en har lært å manøvrere og kjenne båten skikkelig,

Prøv det samme i sidevind med en 35 fot helplaner med stort vindfang en motor og fast aksling.

Igjen, se litt lenger enn egen nesetipp. En bare avslører manglende erfaringsgrunnlag fra forskjellige båttyper.

 

 

Link to post
Mix skrev 2 minutter siden:

Prøv det samme i sidevind med en 35 fot helplaner med stort vindfang en motor og fast aksling.

Igjen, se litt lenger enn egen nesetipp. En bare avslører manglende erfaringsgrunnlag fra forskjellige båttyper.

vi her oppe bruker ordentlige båter med kjøl, ikke et badekar med motor :-) men hvis du ser på den fremste båten ytterst på høyre side, den er helplaner uten baugpropell, har ligget på samme plass den også, alltid kommet seg ut og inn uten problemer, fast aksling og singel propell/skrue på den også, men vi har jo mange års fartstid på havet som styrmenn på passasjerskip (Hurtigruten) både med og uten baugthruster, kanskje litt større båter som til tider skal ut og inn av trange havner, har også mine år på DFDS og RS på Harald V, så regner med at jeg har lært litt opp gjennom årene

Link to post

Aner ikke hvor mange diskusjoner det er om dette temaet men det er mange!  baupropell er ingen nødvendighet om man kjenner båten sin godt og vet hvordan den oppfører seg i alle situasjoner. Men hvorfor noen skal kritisere at andre båtfolk har det det skjønner jeg ingenting av!! Folk må selv avgjøre hvilken utrustning de vil installere ombord på sine båter! og hva de har behov for!  Det avhenger veldig av skrogkonstruksjon og fremdriftsmaskineri om hvordan båten er å manøvrere! Derfor går det ikke bastant å si at baupropell er unødvendig.

I marinen var jeg på MTB 36m lang og 160tonn  gikk helt problemfritt uten baupropell, men her var det jo 3600hk på hver spak, så kraft var det mer enn nok av. Med rett teknikk får man en to motorsbåt til å gå omtrendt dit man vil

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...