Jump to content

Båt uten baupropell = sommerdekk på vinterføre


Camargue44

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Mix skrev 4 minutter siden:

Ja bogiskrúfu var svært utbredt.

 

Engelske "Skrew/fuck you" kommer fra gammelnorsk/islandske "Skrufu deg". 

 

Så sånn er det med den saken. 

---

Og sier islendingen "skrufu deg aftan" så kan det hende du er i ferd med å få det du kom for, eller han er sint på deg, mest sannsynlig det siste. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

janet skrev for 1 time siden:

bra poeng det der,

en ting er trim,

en annen er baljas oppdrift med tunnel

 

Det der er jo noe man kan regne litt på og synse litt om. På Hulda vil tunnelen gi manglende oppdrift lik volumet av tunnelen pluss vekten av installasjonen. Tunnel på dia. 180 millimeter og 60 cm lengde gir tilnærmet 15 liter. Vekten av installasjonen er vel i området 20 kg. La oss si totalt 50 kg. Så kommer et baugbatteri på 50 kg. Det er slik jeg har det. To meter bak tuppen på baugen ligger det en masse (vekt) på (15+50+50)kg = 115 kg. Båten veier 17 tonn. Der volumet av fortrengt væskemengde er satt til 1,0. Gidder ikke å kverulere om egenvekten på sjøvann ved forskjellige temperaturer osv.

 

Tidligere hadde vi en Conqubin 38. Den veide ideelt sett 4 tonn, var utstyrt med ett batteri og Yanmar 2 sylindret sjøvannskjølt på 15 hk. Skulle jeg montert en baugpropell i denne båten ville regnestykket blitt: Tunnel dia 130 millimeter i glassfiber, lengde 50 centimeter. Det gir 13,6 kg, med tunnelen la oss si 14 kg. Vekt av baugpropellen, tipper 20 kg. Hele installasjonen blir da ca. 35 kg. I en Conqubin ville også denne lasten blitt ca. 1,5 meter bak baugspissen. Nå la vi inn en vanntank på 75 liter under dørken i forkabinen, merket ikke forskjell på hvordan båten beveget seg i vannet. Den surfet fremdeles i 14 knop. Men det er klart,  jo lettere båten er, dess større prosentvis forskjell vil en installasjon utgjøre. Det blir omtrent som om jeg i Conqubinen skulle vurdere hvor ungene skulle oppholde seg under seilasen, eller om jeg skulle parkere vår 15 kg dregg forut eller akterut. Om vi skulle la være å fylle dieseltanken på 50 liter full eller ikke. 

 

Det er ikke slike vurderinger jeg gjør. Så får andre gjøre sine vurderinger. 

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en kar som het noe som Arkimedes? Og sa han ikke noe slik som at når et legeme (ikke mitt nødvendgvis) nedsenkes i vann får det en oppdrift lik den fortrengte væskemengden?  Og det har vel Hulda helt klart og tydelig forklart.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 58 minutter siden:

Var det ikke en kar som het noe som Arkimedes? Og sa han ikke noe slik som at når et legeme (ikke mitt nødvendgvis) nedsenkes i vann får det en oppdrift lik den fortrengte væskemengden? 

 

senere kom omskrivingen "når et legeme nedsenkes i vann , så ringer telefonen" 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hørte nettopp på VHF'n at en seilebåt hadde gått på grunn i Hjärterödsundet ved Skärhamn her i Sverige med tau i propellen, he he.

 

Ups, dette var feilposet!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Engelske "Skrew/fuck you" kommer fra gammelnorsk/islandske "Skrufu deg". 

 

Så sånn er det med den saken. 

---

Og sier islendingen "skrufu deg aftan" så kan det hende du er i ferd med å få det du kom for, eller han er sint på deg, mest sannsynlig det siste. 

Blir du tørrere så vær forsiktig med åpen flamme.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 25 minutter siden:

Hørte nettopp på VHF'n at en seilebåt hadde gått på grunn i Hjärterödsundet ved Skärhamn her i Sverige med tau i propellen, he he.

Her går seilbåten i et trangt sund for motor. Så får han stopp og driver på grunn.

Og så synes noen det er moro:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden her blitt en liten tankevekker for meg. Da jeg drev egen reketråler i Australia på 80 tallet så var jeg stort sett alene. Jeg brukte utelukkende bare spring og motorkraft da jeg skulle holde båten mot kaia mens jeg lesset av og det samme når jeg skulle går fra. Hadde ikke baugpropell da og vist sikkert ikke hva det var for noe (hadde heller ikke VHF, kartplotter, ekkoloddelle eller papirkart i det heletatt lol..).

Jeg har aldri brukt spring i noen av de fritidsbåtene jeg har hatt her i Norge men nå skal jeg jammen i meg øve inn det igjen på Balticen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 23 timer siden:

Har lagt merke til at til og med små daycruisere med påhengsmotor (!) har baugpropell nå, og de brukes selv i vindstille for å legge til en brygge med masse plass rundt.  Flinke baugpropellselgere i alle fall.... På den annen side er det fler og fler som tydeligvis forventer at båten skal oppføre seg som en bil. ?

Jeg er en av de som har en slik liten daycruiser med baugpropell. Har kjørt mye båt opp igjennom, da stort sett planende skrog med påhenger. Selvfølgelig er de enkle å legge til med i kraft av at de er små, lette og kan dreie propellen dit kraften trengs, og kan lett holdes på plass med håndkraft av mannskapet. Men jeg har selv sett ganske så erfarne sjøulker som har knotet som bare det første gang de forsøker seg på en slik båt. De driver av som en dupp, da spesielt baugen. Selv i situasjoner der det kan oppleves som vindstille kan man oppleve at baugen raskt flytter på seg. For ikke å snakke om situasjoner der man skal inn i en bås 90 grader av kursen man har. Da «sladder» (særlig små) planende båter godt. Kan være praktisk å kunne gi baugen en liten dytt i riktig retning i blant. Selv om jeg, som mange andre, forsøker å bli så godt kjent med båten at det ikke trengs. 

Link to post
Share on other sites

La til som en fjottskalle i dag. Skulle ikke tro det var mulig, prøvde å holde båten på spring, men svingte feil vei. :headbang: Kona spurte forsiktig, etter vi kom hjem; Hva var det egentlig som skjedde der? Var like greit å bare legge kortene på bordet og innrømme at det var kapteinen som rota det til. Fint vær var det også, så havna var full av folk. :lol:

 

Baugpropell ville ikke hjulpet, men jeg vil fortsatt ha en. Hadde sikkert bare rota det enda mer til hadde jeg hatt baugpropell.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Coldman skrev 37 minutter siden:

 

Fra før så har HR en seilbåt som kan seile på atopilot. Dvs skjøter osv er elektriske så den slår og trimmer seila etter vindretning osv. Legg til noe sånt som dette så er vi veldig nær autonome fritidsbåter. 

 

Gi det noen år så er det forbud mot å føre egen motorbåt ;-) 

---

Uten å dra analogen for langt men noen ganger når jeg har sett enkelte kløne når de skal parkere bil så har jeg tenkt "sørg nå for å kjøpe en bil med automatisk parkering neste gang da" :-) Og jeg vil selvsagt også ha det selv. Gikk fra en prius med ryggekamera og autopark til en bil uten noen av delene, og ja, jeg har husmaling fra eget hus på begge bakskjermer og en eller plastdings "der bak" har ramla av. Skal innrømme at et par år med ryggekamera osv har gjort meg dårligere til å rygge "manuelt" eller "old style" uten hjelpemiddler. 

 

Jeg tror det samme vil gjelde ifht div trøstere på båter, men det spiller jo liten rolle så lenge man har trøstere ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 41 minutter siden:

Legg til noe sånt som dette så er vi veldig nær autonome fritidsbåter.

 

Herlig! Da kan en sitte hjemme i stressles'n og følge med båten som er på tur alene via MT!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg båt på 15 tonn, med 2 steinknusere til motorer, med aksler og propeller på størrelse med et middels bil-hjul. 

denne hadde fra før baugthruster, men jeg fikk samtidig installert thruster akter med 100kg skyvekraft, så jeg er vel å regne som udugelig på sjøen. :giggle:

MÅ jeg på død og liv ha det for å klare å manøvrere båten? nei, men det er heeelt nydelig når hun skal baklengs inn i båsen sin med 20 cm klaring på hver side, i litt sidevind med multimillions-båter på alle kanter. man senker simpelthen skuldrene mye. :thumbsup:

andre tilfeller som det er ganske "handy" å ha thruster i begge ender med fjernkontroll er: -Til-/fralegging alene (hold båten inntil imens man fortøyer og slipper å løpe så inni helv... fort ut og inn, eller opp/ned) 

-Dempe farten på skutesiden inn i brygga med et lite "punch" på thrusterene så man ikke engang klemmer fenderene halvflate. 

-Gir mannskapet (les: frøkna og barna) mer tid og spillerom til å få på plass tau etc uten risiko for "Men for faen da, HOPP kjerring!":giggle:

 

mtp vekt"problemet" etc, så unngår man enkelt den dippen i baugen om man monterer tilsvarende vekt akter. ;) 

På princessa skulle vi være helt sikre på at den ikke ble fremtung, så der er det montert både aggregat, thruster, og ankervinsj akter. ;) 

 

men altså argumenter som oppdrift, vekt etc?? virkelig??  i forrige båt (W37) hadde vi en vanntank i baugen på flere hundre liter. 

denne varierte da i vekt tilsvarende det som var på tanken. merket aldri forskjell på sjødyktigheten fordet. 

 

morsom tråd da. :thumbsup:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 44 minutter siden:

 

Herlig! Da kan en sitte hjemme i stressles'n og følge med båten som er på tur alene via MT!

 

Nei, må bare få på plass et automatisk ankrings/fortøyningsopplegg så kan jeg nyte "styrekartongvin" i grådige mengder, sitte så lenge jeg vil på do uten bekymringer nedunder, kanskje ta en aldri så liten lur i cockpit og kose meg fælt ;-)

 

Men kan fort bli litt for kjedelig for meg, kan jo ikke være full hele tiden heller.... :-/

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha sagt det. Er utelukkende positiv til alle hjelpemidler som fungerer. Om det er ryggekamera, cruisekontroll, baugpropell, ankervinsj, hydraulisk styring, elektrisk start, motor, brødrister osv osv. Men for Guds skyld... hold smarttelefon-appene unna ting de ikke egner seg til, som f.eks. til å legge ned dasslokket.

 

Nabobåten er vel ca 23 fot... 24, kanskje. Påhengs. I havna er det aldri strøm eller vind av betydning. Det er kjempeenkelt å få båtene inn i båsene. Jeg hører han bruker baugpropellen for å finjustere. Javel, hva så? Fyren klarer det helt sikkert uten baugpropell. Burde han kanskje ha brukt pengene sine på andre ting? Hallo... det aner vel ikke jeg. Han kan være nedsyltet i kroner for alt jeg vet. Det finnes sikkert dem som har baugpropell fordi de uten den ville kollidert med både det ene og det andre. De fleste har både baugpropell, elektrisk vaffeljern og sannsynligvis  oppvarmede seter i bilen (selv om de kan å kle på seg) fordi det er hjelpemidler som fungerer. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, om jeg skal være dønn ærlig så er det en eneste ting som irriterer med trøstere, men det har blitt mindre av det. Noen få av de bråker noe helt jævlig. Har blitt vekt så brutalt når jeg har hatt middagslur i båten av trøster rett ved at jeg nesten har gjort i buksa. ;-)

--

Uavhengig av hva som lager en fæl ulyd/bråk. Hvis man faktisk må bruke det uansett så tenker jeg at de fleste vil tenke at en prøver å bruke det minst mulig. Men akkurat der er det vel enkelte unntak, er noen som ligger leeenge i stille havner uten vind og strøm og "jokker" med trøstere for å holde båten i en eller annen posisjon. Helt greit, muligens litt kult, men ikke hvis en har en trøster som bråker så jævlig at måkene flykter og fisken flyter død til overflata. 

 

Men greit, det er langt færre av de som bråker veldig nå enn tidligere så.. det går rette veien. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...