Jump to content

Båt uten baupropell = sommerdekk på vinterføre


Camargue44

Recommended Posts

4 hours ago, Bårdp said:

Pysevisp på båter og invalide gir i biler er nokk kommet for å bli. Folk blir jo tros alt dummere og dummere og det får en ikke gjort så mye med. Men det er jo en gre indikator på at det kommer noen som ikke kan kjøre båt når en hører pysevispen starte opp. Så da kan en jo være litt forberedt på at noe kan komme til å skje.

 

Invalide gear vil vi ikke ha. Men invalidegir, hva det enn måtte være, kan kanskje noen trenge? Ellers synes jeg dette innlegget ikke fortjener mer utdypende kommentar.

Link to post
Share on other sites

Har en masse utstyr i min båt, som jeg har hatt i 43 år, thruster er ikke ikke montert. 35 fot, en motor, strak aksel, 7 tonn. En sjelden gang kunne jeg hatt nytte av en thruster, men det finnes mange andre trick for å komme til og fra kai under vanskelige forhold. Kjekt å beherske dette, og legge til langt mer elegant enn de som har thrustere for og akter og doble aggregater. Den dagen jeg har behov for thuster, blir det nok installert, men ikke riktig enda.

Link to post
Share on other sites

Hadde aldri trodd at jeg skulle stå på lista over folk som ønsker seg baugpropell, men her er jeg... Gamlebåten med sine 29 fot og 4 tonn treverk var en fryd å manøvrere. Kunne lukeparkere den båten greit og relativt elegant, så lenge det var rolige vindforhold og jeg kunne legge til med babord side inn... En fryd så lenge alle forholdene lå til rette, altså. Men Kragerøen er mer kranglete- rett og slett ikke særlig samarbeidsvillig. Lite sig og dårlig retningsstabilitet i sakte fart... liten eller ingen padleeffekt fra propellen. En typisk kandidat for en propell i baugen. Men som Lars-H sa, det er for dyrt. 30-40 båtpenger på en båt til 50 lapper... det er litt vanskelig å forsvare, og langt vanskeligere å få tilpasset husholdningsbudsjettet.

Men man kan jo ønske...

Link to post
Share on other sites

Ordet "Pysevisp" her betraker jeg som hersketeknikk, og noe jeg ikke kan fordra! Jeg har to slike, både forut og akter. (Med proporsjonalregulering, for å slippe 'trustervrælet' når de brukes, samt spare batteriene.) Og er stollt av det.  Brukes ikke i utrengsmål, men er svært kjekke å ha, spes ved tillegge i trang havn med vind 'på tvers'! Samt at de gir trygghet, spes. for den som nesten alltid ferdes alene i båt. Og etter et langt liv på og ved sjøen, gir jeg f@en hva enkelte såkalte eksperter mener.

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Det er mulig å gjøre det billigere dersom en vil gå løs på monteringsjobben selv. Verktøy for hulltaking får en lånt gratis hos flere som selger baugpropell og tunnel.

Føler at det er litt skummelt å skjære et digert hull i båten...

Link to post
Share on other sites

Går veldig greit, her på jernbåt Hulda. Jeg boret et hull som passet til et rundtjern. Watret opp jernet. Boret hull på motsatt baug. Tusj med snor tilsvarende radien, bundet fast til rundtjernet. Tegnet rundt med tusjen parallelt med rundtjernet. Kuttet hullet og tredde inn propelltunnelen. Sveiset fast. Den eneste forskjellen på en plastbåt er at man må lime i stedet for å sveise.

010702TunnelA.jpg.f21cb0cb0c512e463de87da1759e9055.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg stor nok båt til å ha sånn derre baugpropell , men ville heller sammenligne med 4hjulstrekk på bilen, ikke noe man må ha men når man først har kjørt en vinter med det vil man ikke ha noen annet. Dyreste bilen jeg noen gang har kjøpt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...