Jump to content

Båt uten baupropell = sommerdekk på vinterføre


Camargue44

Recommended Posts

 

Interessant det Volvo opplegget,

men vil vel trolig bli en ganske lang og trang fødsel dersom det er avhengig av installasjoner på brygga.

 

(likte den med båten på tur mens man sitter hjemme i stua og følger med på "fjernovervåkingen",

 burde på sikt kunne fjerne behovet for regnfrakk og paraply det (og solkrem))

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Glemmer aldri jeg var med en kar på tur. Brukte mye tid på å fortelle meg at noe så unødvendig sombaugpropell, det......... som han (og Egon Olsen) sa: amatører, dustemikler.... Folk med propell i front burde ikke ha båt.

 

Etterhvert skal vi inn igjen i båsen. Det kommer litt vind, men ikke mye. Uansett ender vi opp på tvers, blir et godt klask i nabobåten på ene siden. Deretter skviser han inn båten mens bommer og nabobåter tvinges tilside....

 

Gratulerer din stribukk ! 

Link to post
Share on other sites

Kæpt,n skrev 1 time siden:

Glemmer aldri jeg var med en kar på tur. Brukte mye tid på å fortelle meg at noe så unødvendig sombaugpropell, det......... som han (og Egon Olsen) sa: amatører, dustemikler.... Folk med propell i front burde ikke ha båt.

 

Etterhvert skal vi inn igjen i båsen. Det kommer litt vind, men ikke mye. Uansett ender vi opp på tvers, blir et godt klask i nabobåten på ene siden. Deretter skviser han inn båten mens bommer og nabobåter tvinges tilside....

 

Gratulerer din stribukk ! 

 

du kan jo også se hvordan det gikk med Egon Olsen - han hadde ikke baugpropell,

kjapt fakket inn etter hver gang han realiserte "jeg har en plan"

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Var selv en slik som forbannet thrustere.

Forferdelig bråk av folk som ikke kan manøvrere.

 

En del år til sjøs har lært meg at det er nyttig på småbåter også.

Jada, vi skal alltids klare det uten hjelpemidler om så er.

Vi slipper å gå i spring.

Slipper å droppe anker.

Slipper å rope hopp.

Slipper å springe ræva av seg.

 

Som en skrev tidligere, "hurtigruten klarte det fint uten"

Det var fordi det ikke var oppfunnet.

Alle moderne hurtigruter har en drøss med propellere.

Nå er dem ikke bulkete å fæle slik dem var før...

 

Har min første båt med prop forut.

20 år gammel Saga med utestyring.

Makan til fin oppfinnelse det er med en liten skrue i baugen.

Før sprang jeg for livet for å rekke baugtampen før baugen fór fra (med NW vind der jeg holder til)

Nå gir jeg et knepp på baugthrusteren, RUSLER i land og setter fast.

 

Og om det er trang og j..lig enkelte plasser, er det ingen sak.

Bruken skal selfølgelig minimeres for å imponere...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Pinkvin said:

Uavhengig av hva som lager en fæl ulyd/bråk. Hvis man faktisk må bruke det uansett så tenker jeg at de fleste vil tenke at en prøver å bruke det minst mulig. Men akkurat der er det vel enkelte unntak, er noen som ligger leeenge i stille havner uten vind og strøm og "jokker" med trøstere for å holde båten i en eller annen posisjon. Helt greit, muligens litt kult, men ikke hvis en har en trøster som bråker så jævlig at måkene flykter og fisken flyter død til overflata. 

Amen!
Der er jeg også - ser til de grader behovet på flatbunna toetasjers båter uten kjøl som reker som ei høysåte - men skulle ønske de brukte det når det var nødvendig og ikke for å vise "se, jeg har baugpropell - den må jeg bruke for å snu 24-foteren når jeg skal ut av båsen" i stedet for å svinge litt på roret...

Jeg har selv valgt det bort, båten er liten og lett, styrer like godt bakover som forover om den bare får en knop eller to, og det virker litt kontraproduktivt å montere foldepropell for å seile best mulig, for å deretter bore et stort hull i baugen.  :-)
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

On 6/17/2018 at 10:39 PM, Midtpinne said:

La til som en fjottskalle i dag. ...Hadde sikkert bare rota det enda mer til hadde jeg hatt baugpropell.

 

Tja, det kunne jo redda situasjonen, men lyden av manisk baugpropellvisping avslører jo at man har knota det til uansett ... liekvel; langt bedre enn å ta æresrunde på æresrunde, eller dundre inn i en nabobåt selvsagt :0)

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, ydalir said:

Vil man miste fart fordi tunellen ødelegger skrogformen?

 

Ja, men på en seilbåt tror jeg du får kompensasjon på ratingen, hvis du seiler regatta. På planende motorbåt havner den vel ofte over vann før fartspåvirkningen blir et problem.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 6 timer siden:


Der er jeg også - ser til de grader behovet på flatbunna toetasjers båter uten kjøl som reker som ei høysåte - men skulle ønske de brukte det når det var nødvendig og ikke for å vise "se, jeg har baugpropell - den må jeg bruke for å snu 24-foteren når jeg skal ut av båsen" i stedet for å svinge litt på roret...

 

Hvorfor skal det være opp til andre å vurdere når man kan bruke baugpropellen? Man kan vel bruke propellen så mye og ofte man vil, så lenge man selv eier den? Jeg fatter ikke hvorfor man helst skal holde hemmelig at man har en slik, det er jo et nyttig redskap som bør brukes når man føler det kan være til nytte. Selv har jeg aldri hatt baugpropeller, men om jeg først hadde hatt skulle jeg jammen ha brukt den!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Baugtrøster har reddet meg et par ganger. Ikke for at jeg er så veldig uerfaren (litt kanskje) men været kan snu seg fortere enn man aner. Og har mann i tillegg en lett båt med stor hytte, har man god avdrift ved sidevind.  Er mann uerfaren og har en slik båt, synes jeg baugtrøster er absolutt verdt å vurdere. Det gjør også båten lettere å selge så skjønner ikke helt hvorfor mann ikke skulle ha det?

Har mann noen års erfaring kan mann vurdere det selv p.g.a egne erfaringer. 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 35 minutter siden:

På planende motorbåt havner den vel ofte over vann før fartspåvirkningen blir et problem.

 

De som er så stolte over aldri å bruke hjelp slike hjelpemidler, vil nok hevde at det da blir luftmotstand ?

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 9 timer siden:

men skulle ønske de brukte det når det var nødvendig og ikke for å vise "se, jeg har baugpropell - den må jeg bruke for å snu 24-foteren når jeg skal ut av båsen" i stedet for å svinge litt på roret...

 

hehe, enkelte brukere er ekstra ivrige - hender at jeg hører baugpropellen før jeg ser båten komme inn havna :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er ganske fascinerende. Her diskuterer godt voksne mennesker frem og tilbake i dagesvis et lite (stort for noen) hjelpemiddel og hvorvidt dette er nødvendig eller ikke, hvor mye det kan brukes, hva det sier om brukeren, hvordan det påvirker båten, linjene, farten, forbruket, sovende kapteiner i nabobåter, fiskene (!) osv osv. Helt herlig! Om man "zoomer litt ut" og ser dette i et større bilde er det selvsagt helt totalt absurd. Men er man først hektet på båter og utstyr, så...

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 11 minutter siden:

 

hehe, enkelte brukere er ekstra ivrige - hender at jeg hører baugpropellen før jeg ser båten komme inn havna :giggle:

 

Akkurat dette tipper jeg er for å teste at den funker ;-)

Har opplevd på en tidligere båt at baugpropellen har hengt seg opp, altså på i en retning. Måtte kutte strømmen. Etter det tester jeg alltid kort baugpropellen for å se at den fungerer like etter påknappen er trykket på «on».

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

ikke dumt å sjekke at ting funker.  Men hadde det vært bare et lite støt så hadde jeg neppe lagt merke til det 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 9 minutter siden:

ikke dumt å sjekke at ting funker.  Men hadde det vært bare et lite støt så hadde jeg neppe lagt merke til det 

 

Sant nok på de fleste større båter. Men på Ibiza 760 jeg hadde vekket jeg det som var av middagshvilende båtfolk bare med et lite støt. Den bråket merkelig mye. Og siden jeg hadde betalt noe sånt som 40.000 ekstra for den brukte jeg den selvsagt langt mer enn nødvendig for å få mest mulig valuta for pengene ;-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå slo plutselig tanken meg at trøstere faktisk var ett av de første trinnene mot elektrifisering av fritidsbåtflåten. 

 

En del fritidsbåter har jo pr. nå flere propeller drevet med strøm enn forbrenningsmotor. 

--

 

Så samles en for å ta stammedansen i havnebassenget. Rundt dansegulvet sitter tilskuerne som allerede har utført sin dans og vunnet sin plass. Det har blitt en fest hvor tilskuerne spiser og drikker mens de ser på dansen som utfolder seg. 

 

Nye deltakere ankommer og gir alt de har for å få anerkjennelse og plass. De danser for livet, men med et iskaldt ytre, en finger på rattet, to fingre på joystick, avslappet benstilling. Dansen går, en kombinasjon av tighte piruetter, sidelengs glidninger og rytmiske støt med trøstere for å holde en eggende takt. 

 

Belønningen er stor om en lykkes. Godt leie, strøm, vann og en får være med på festen. 

 

Noen finner ikke rytmen, mislykkes med sine piruetter og siger sakte ut av havna og inn i sommerkvelden uten å bli sett igjen. En sjelden gang blir enkelte aggressive av stemningen, rykker hissig mot tilskuerne som ligger rundt, dunker borti, ruser opp og raser ut av bassenget. 

 

Etterhvert blir det stadig færre deltakere og dansen dør ut mens festen fortsetter. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

On 6/17/2018 at 6:49 PM, Lars H. said:

Hørte nettopp på VHF'n at en seilebåt hadde gått på grunn i Hjärterödsundet ved Skärhamn her i Sverige med tau i propellen, he he.

 

Ups, dette var feilposet!

 

Hvis dette er feilposet her, hvor er det da riktig å poste noe slikt?

 

Link to post
Share on other sites

Bidevind skrev 30 minutter siden:

 

Hvis dette er feilposet her, hvor er det da riktig å poste noe slikt?

 

 

I hvert fall ikke her. "he he" på slutten av innlegget, og var kun ment som: he, he, her postet jeg feil. Men om du skulle tro at det var med skadefryd da det var en seilebåt det gjaldt, så tro gjerne det. Jeg har gått der selv i det kronglete sundet og det hadde vært like synd på skipperen om han hadde ført en motorbåt. Har selv to episoder med tau i propellen (ikke der), og det var absolutt ikke gøy. Fornøyd nå?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...