Lundstad Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Bårdp skrev for 3 timer siden: invalide gir i biler er Håper ikke girene i min bil blir invalide... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 4 hours ago, Bårdp said: Pysevisp på båter og invalide gir i biler er nokk kommet for å bli. Folk blir jo tros alt dummere og dummere og det får en ikke gjort så mye med. Men det er jo en gre indikator på at det kommer noen som ikke kan kjøre båt når en hører pysevispen starte opp. Så da kan en jo være litt forberedt på at noe kan komme til å skje. Invalide gear vil vi ikke ha. Men invalidegir, hva det enn måtte være, kan kanskje noen trenge? Ellers synes jeg dette innlegget ikke fortjener mer utdypende kommentar. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
komfort Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Spot on !! Ønsker meg thruster hver gang vi er ute på tur ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Må vel vurdere å hive på ved på bålet. Men det kan vel vente til morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 fortsatt ikke ferdig med denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Bare å hive på ved @Bårdp, vi kjenner deg nå Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
klk Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Har en masse utstyr i min båt, som jeg har hatt i 43 år, thruster er ikke ikke montert. 35 fot, en motor, strak aksel, 7 tonn. En sjelden gang kunne jeg hatt nytte av en thruster, men det finnes mange andre trick for å komme til og fra kai under vanskelige forhold. Kjekt å beherske dette, og legge til langt mer elegant enn de som har thrustere for og akter og doble aggregater. Den dagen jeg har behov for thuster, blir det nok installert, men ikke riktig enda. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Hadde aldri trodd at jeg skulle stå på lista over folk som ønsker seg baugpropell, men her er jeg... Gamlebåten med sine 29 fot og 4 tonn treverk var en fryd å manøvrere. Kunne lukeparkere den båten greit og relativt elegant, så lenge det var rolige vindforhold og jeg kunne legge til med babord side inn... En fryd så lenge alle forholdene lå til rette, altså. Men Kragerøen er mer kranglete- rett og slett ikke særlig samarbeidsvillig. Lite sig og dårlig retningsstabilitet i sakte fart... liten eller ingen padleeffekt fra propellen. En typisk kandidat for en propell i baugen. Men som Lars-H sa, det er for dyrt. 30-40 båtpenger på en båt til 50 lapper... det er litt vanskelig å forsvare, og langt vanskeligere å få tilpasset husholdningsbudsjettet. Men man kan jo ønske... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Det er mulig å gjøre det billigere dersom en vil gå løs på monteringsjobben selv. Verktøy for hulltaking får en lånt gratis hos flere som selger baugpropell og tunnel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) Ordet "Pysevisp" her betraker jeg som hersketeknikk, og noe jeg ikke kan fordra! Jeg har to slike, både forut og akter. (Med proporsjonalregulering, for å slippe 'trustervrælet' når de brukes, samt spare batteriene.) Og er stollt av det. Brukes ikke i utrengsmål, men er svært kjekke å ha, spes ved tillegge i trang havn med vind 'på tvers'! Samt at de gir trygghet, spes. for den som nesten alltid ferdes alene i båt. Og etter et langt liv på og ved sjøen, gir jeg f@en hva enkelte såkalte eksperter mener. Redigert 30.Juli.2018 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bårdp Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) Denne proporsjonalreguleringen til pysevispen hørtes jo kjekk ut. Hvem leverer slike? Redigert 30.Juli.2018 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Bårdp skrev 17 minutter siden: Denne proporsjonalreguleringen til pysevispen hørtes jo kjekk ut. Hvem leverer slike? Det vet de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Lars H. skrev for 9 timer siden: Det er mulig å gjøre det billigere dersom en vil gå løs på monteringsjobben selv. Verktøy for hulltaking får en lånt gratis hos flere som selger baugpropell og tunnel. Føler at det er litt skummelt å skjære et digert hull i båten... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Går veldig greit, her på jernbåt Hulda. Jeg boret et hull som passet til et rundtjern. Watret opp jernet. Boret hull på motsatt baug. Tusj med snor tilsvarende radien, bundet fast til rundtjernet. Tegnet rundt med tusjen parallelt med rundtjernet. Kuttet hullet og tredde inn propelltunnelen. Sveiset fast. Den eneste forskjellen på en plastbåt er at man må lime i stedet for å sveise. Sitér dette innlegget Link to post
Haukefer Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Kunne godt tenkt meg baug thruster på min Halco 29. Litt tricky med "lukeparkering". Men øvelse gjør vell mester ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 9 hours ago, Hulda said: Den eneste forskjellen på en plastbåt er at man må lime i stedet for å sveise. . . . pluss at det kanskje er lettere å forme til godt avrundete kanter i plast . . . (?) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 NilsPils skrev 20 minutter siden: . . . pluss at det kanskje er lettere å forme til godt avrundete kanter i plast . . . (?) Det handler om multitasking. Avrunding med Biltema langfibret 2-komp epoxysparkel. Har sittet som limt siden 2002. Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Nå har ikke jeg stor nok båt til å ha sånn derre baugpropell , men ville heller sammenligne med 4hjulstrekk på bilen, ikke noe man må ha men når man først har kjørt en vinter med det vil man ikke ha noen annet. Dyreste bilen jeg noen gang har kjøpt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.