Jump to content

Båt uten baupropell = sommerdekk på vinterføre


Camargue44

Recommended Posts

  • Skulle tro det meste var sagt om thrustere….. Det som får medlemsmassen til å sette ankerdrammen i vrangstrupen her må vel være sammenligningen med sommerdekk.....  Jeg tenker den metaforen passer bedre med å ikke ha ror. 
  • Men så har vi jo forskjellige slags baljer da, ulike framdriftssystemer og ulikt vindfang. De få seilbåtene jeg har seilt hadde jeg aldri tenkt på å bruke noen thruster. Og på tomotors drevinnstallasjoner må det litt overbygg til før det virkelig trengs, men at det kan være kjekt å ha? Joa. Det jeg syns er mest rart er når det kommer store cabincruisere inn i en havn som utelukkende styrer med thrusteren…..
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Trådstarter luftet også et påbud om trøstere :-D

---

Er det noen som har inntrykk av, eller har lest noe sted at det har blitt mindre "bulkeskader" i havn etter at trøstere ble allemannseie? Jeg tror ikke det har skjedd. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Trådstarter luftet også et påbud om trøstere :-D

---

Er det noen som har inntrykk av, eller har lest noe sted at det har blitt mindre "bulkeskader" i havn etter at trøstere ble allemannseie? Jeg tror ikke det har skjedd. 

 Dessverre tror jeg det motsatte har skjedd. Opplevde 2 ganger i fjord båter som kom inn uten fendere og klargjort for tillegging. Så nå har jeg bøyde rekke støtter på begge sider og lekkasje i den ene... Ja,ja de er ihvertfall fortsatt symmetriske. I begge tilfellene beklaget båtføreren seg og sa at han trodde han hadde kontroll siden han hadde baugpropell...:headbang::crazy:

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Pinkvin said:

Trådstarter luftet også et påbud om trøstere :-D

---

Er det noen som har inntrykk av, eller har lest noe sted at det har blitt mindre "bulkeskader" i havn etter at trøstere ble allemannseie? Jeg tror ikke det har skjedd. 

 

Det har vel også vært en kraftig økning i antallet båter. Dette vil påvirke enhver statistikk, men med en konstant kystlinje og begrenset utbygging av båtplasser kan man tenke seg at det skulle bety en voldsom økning i skader sørpå. Uansett rapporteres vel lite inn?

I nordnorge er det stort sett mye plass, og ofte en litt annen type båter, (har bodd der selv) problemet er nok ikke-eksisterende der.

 

Nybåten min er større, har dypere skrog og styrer mye bedre enn gamlebåten. Nybåten min har baugpropell, men behovet for baugpropell synes jeg er mindre nå enn på gamlebåten. 

Det viktigste er å ha en plan, god tid, lav fart og god kjennskap til båten, god kontroll, samt gode fendere, så går det bra. Det tar litt tid å bygge seg erfaring med en ny båt, og erfaring med en annen skrogtype er ikke alltid direkte overførbart, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 1 time siden:

Veldig dypt.

Selvfølgelig blir det mindre skader jo bedre kontroll og manøvreringsegenskaper en båt har. Pinkvin kommer med vås.

 

På samme måte som flere går på grunn etter alle båter fikk plotter da? Eller hodeskader på syklister gikk opp når alle begynte med hjelm? Eller at biler med 4wd er i flere ulykker enn de med 2wd?

 

At en båt har trøstere foran og bak hjelper lite hvis båtfører tenker at "nå kan jeg klemme meg inn på siste plassen" når han uten trøstere ville lagt seg på en lettere tilgjengelig plass. Eller hvis en tilfeldig forbipasserende tenker "nå kan også jeg kjøpe og kjøre båt for det er trøstere foran og bak".  

 

Det er ingen matematisk sammenheng mellom det å kunne presse en båt sidelengs gjennom sjøen og mindre skader i havn. 

--

Du får heller anstrenge deg bittelitt mer med å vise at skader har gått ned de siste 10 årene blant trøsterbåter ifht de uten i stedet for å kalle det for vås. Jeg syns nå heller du er godt uti "vås" når du konkluderer så bastant og enkelt, kan du presse en båt sidelengs så blir det mindre skader, punktum. Så enkelt er det aldri. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Pinkvin said:

 

Eller hodeskader på syklister gikk opp når alle begynte med hjelm?

 

Da gikk hodeskadene marginalt ned, mens nakkeskadene økte litt. Har jeg blitt fortalt av en eller annen overrasket lege en gang. Har ikke noe referanse dessverre, men det har kanskje du? Til noe statistikk?

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev On 23.6.2018 at 23.34:

Joa. Det jeg syns er mest rart er når det kommer store cabincruisere inn i en havn som utelukkende styrer med thrusteren…..

Da er det på tide å finne frem kulefenderen. Merker godt når folk ikke har peiling på å kjøre båt ved å høre på baugpropellen. Veldig kjekk å ha for finjusteringer og i hard vind, men når brukeren mangler all grunnleggende kompetanse om hvordan båten beveger seg og må kompensere med baugpropell lurer jeg på om ikke ett kurs i båtbruk hadde vært fint.

 

Har overhodet ikke noe i mot baugpropell. Det bedrer definitivt marginene i havnemanøvre. Og på større båter der kreftene er større enn det som praktisk kan motarbeides med muskelkraft er det nyttig. Synes det er rart når små lettmanaurerte båter utstyres med det. Men det er dems valg.

 

Jeg synes det er gøy å se på godt sjømannskap. Når båter klarer vanskelige manøvre på en helt udramatisk måte smiler jeg. Kan godt bruke baugpropellen for å forsterke godt sjømannskap. Men de som bruker baugpropell i enkle manøvre er jeg oppgitt over. Som sagt i starten av innlegget, da er det å hente kulefenderen og håpe det går bra.

Link to post
Share on other sites

Kom plutselig på et hjelpemiddel jeg ikke tenker på mer, men som sikkert kommer inn under samme type hjelpmiddel som trøster. Jeg har bakkestarthjelp på bilen, jeg kan stå 2cm foren en sinnsykdyr Mercedes i en bratt bakke uten å tenke på det, jeg bare kjører. Jeg har blitt så vandt med det at jeg ikke tenker på det, men jeg blir minnet på gamle dager når jeg kjører gammelbilen, og jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake egentlig.

Link to post
Share on other sites

I går var jeg vitne til en storebro som var utrolig uheldig da han tok opp ankeret akter. Han hektet kjettingen til naboen (også for anledningen en Storebro) og klarte til alt uhell å få kjettingen inn i propellen med et kjempesmell! Utrolig uheldig!

 

Han kunne således ikke lenger bruke motorene, han hørte noe hadde truffet en propell men uten å vite helt sikkert hvilken eller hvordan var videre manøvrering med motor ikke å anbefale. Når så båten kunne dreies og flyttes sidelengs med baug og hekktruster for å plassere båten slik at han kunne slippe anker fra baugen tror jeg han takket de øvre makter for trusterene sine.

 

Maskinene ble stoppet og med litt dykking i ro og mak ble kjettingen løsnet og ferden fortsatte. En propell må rettes eller byttes riktignok, men sånn er vel livet.

 

Jeg vil heller ha flere enn færre trustere i min neste båt og jeg er ikke flau for å bruke den heller!

20180624_131424.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...