Jump to content

Båt uten baupropell = sommerdekk på vinterføre


Camargue44

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
eriklepe skrev for 4 timer siden:

 

Men jeg er av typen som verken blir imponert eller irritert over folk som legger til uten/med thrusterbruk.

 

Hva andre måtte mene er ikke så viktig, men en kan jo slumpe til å bli litt imponert av seg selv en sjelden gang, og det er da noe :-)

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 1 time siden:

Vi har enkelte båttyper som ikke bruker thrustere av praktiske årsaker. Vi har båter som bruker thrustere av praktiske årsaker. Så har vi de som ikke har thrustere, men ønsker thrustere av praktiske årsaker. Til slutt har vi de som mener thrustere er noe dritt av praktiske årsaker.

 

Du glemte de som gjerne ville ha baugpropell, men som ikke har råd til det. Vi betalte 40k for truster og installasjon (gjorde det elektriske selv). Det svei godt i lommeboken for en pensjonist, men jeg angrer ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
baatsman skrev 14 minutter siden:

Det er mange penger. Men på en annen side, det vet de som titter på båter og. Så en bitteliten  pay-back for du igjen med kontra uten når man engang selger. 

 

All den tid ikke alle har det. Men stort pluss på Sagaen til Lars H vil jeg si. Har hatt snekke selv ;-)

Link to post
Share on other sites

Bruk thruster som du vil. Men tenk gjerne at det er greit å lære uten  dette pga at ting kan svikte. For oss med akslinger å 2 motorer er det mer lek enn en 30 foter med 1 motor uten. Men motstanderne av dette utstyr ser ut til å få allergiske reaksjoner. Tenk: Sjøen er ikke for alle, 

uansett båt , kjøp det utstyret,kjøp det utstyret du trenger. Og kjemmer folk som seiler regatta med både baug og hekktrhuster. Seffern nedsenkbar. 

 

Folk flest bør konsentrere seg om egne løsninger, enn å bry ,seg om andre . 

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Truster er et hjelpemiddel for manøvrering i sakte fart, på lik linje som to fremdriftslinjer... @baatsman en baugtruster er mye enklere oppbygget enn en fremdriftsmotor, og er dermed gjerne mer driftsikker. 

Jeg kommer aldri til å være flau for å benytte med av baugtruster, når jeg en gang kommer til å få det installert. Det å kalle en baug/hekk truster for pysevisp er ikke akseptert for min del. For mange år siden, ja faktisk en god del år siden, så ville ikke maritime miljø godta at vi gikk over fra damp til diesel! Jeg kan aldri tenke meg at baug/hekk truster har ført til flere hendelser enn hvis ikke hadde hatt det.

Ja, selvfølgelig burde folk kunne manøvrere fartøyene sine. Men det å si at de byrde kunne gjøre det uten baug/hekktruster er egentlig bare idiotisk. Skal vi be dem med to fremdriftslinjer lære seg å manøvrere med en linje da? Hva skal de med en fremdriftslinje gjøre da, lære seg manøvrering uten ror?

Truster en en god ting! Det er ett viktig hjelpemiddel! det gjør at flere kan komme seg ut på sjøen og oppleve det som en positiv opplevelse! Det er jo tross alt det som er viktig!

 

Link to post
Share on other sites

Pysevisp på båter og invalide gir i biler er nokk kommet for å bli. Folk blir jo tros alt dummere og dummere og det får en ikke gjort så mye med. Men det er jo en gre indikator på at det kommer noen som ikke kan kjøre båt når en hører pysevispen starte opp. Så da kan en jo være litt forberedt på at noe kan komme til å skje.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 19 minutter siden:

Pysevisp på båter og invalide gir i biler er nokk kommet for å bli. Folk blir jo tros alt dummere og dummere og det får en ikke gjort så mye med. Men det er jo en gre indikator på at det kommer noen som ikke kan kjøre båt når en hører pysevispen starte opp. Så da kan en jo være litt forberedt på at noe kan komme til å skje.

 

Da er det mange der ute som ikke kan kjøre båt. Nå etter sommerferien på sjøen så ha jeg sett utallige båter (faktisk de alle fleste) som legger til i både uthavner og gjestehavner med hjelp av truster. Seilbåter, motorbåter.... You name it. Noen sikkert unødvendig og overdrevet, noen småbåter med påhengsmotor og truster også. Selv har jeg brukt den til å komme inn i steder da jeg ikke hadde turt å prøve uten. Også for å bakke ut mellom to båter i sterk sidevind slik at jeg ikke blåste på nabobåten.

Tror egentlig du ikke mener det du skriver her… driver men litt «troll» eller?

 

 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 26 minutter siden:

Pysevisp på båter og invalide gir i biler er nokk kommet for å bli. Folk blir jo tros alt dummere og dummere og det får en ikke gjort så mye med. Men det er jo en gre indikator på at det kommer noen som ikke kan kjøre båt når en hører pysevispen starte opp. Så da kan en jo være litt forberedt på at noe kan komme til å skje.

 

Så når vi ser en person skriver meldinger på sin mobiltelefon så bør vi tenke at her kommer en person som ikke kan kommunisere ... Ikke kommunisere med røyksignaler eller semafor da gitt ???

 

Det er vel med baugpropell som med det meste som diskuteres her inne; fornuftig og hjelpsom bruk er OK, mens brukt for å styre midtfjors er kanskje ikke den smarteste bruken. Men, det ønsker jeg å bestemme selv ?

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bedre å skille dem som kan og ikke kan kjøre båt på hendelser i havner fremfor å dømme før noe har skjedd. Det handler jo om å tilpasse egne evner, båtens egenskaper, og været i øyeblikket. Få båter er like, og utstyret spiller en mindre rolle sammenlignet med været og evnene til mannskapet. Jeg er lykkelig thrusteravhengig, men 9 av 10 ganger handler det om latskap eller finmanøvrering.  Den 10. gangen ville jeg droppet havna eller ikke gått ut. Uansett så er ikke thrusteren det som skiller meg fra å være flink eller ikke, det er det vurderingsevnen min som gjør.  Banker jeg inn i andre båter eller kai, så har thrusteren lite med dette å gjøre. 

 

Hele diskusjonen minner meg om mobilbruk den gangen det var litt flaut å ta frem en mobiltelefon.....Det har jo også blitt ett kjekt hjelpemiddel brukt med måte. 

Link to post
Share on other sites

Huldas første båt hadde kun seil. Kjøpte etter hvert en påhenger. Men på 50-tallet var tross alt vinden mer pålitelig enn en liten påhenger. Så tar man utgangspunkt i Bårdp's eminente analyse, er Hulda meget intelligent og lite invalid. Det skal ikke mer til for å lyse opp min hverdag :-)

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 9 timer siden:

... @baatsman .

For mange år siden, ja faktisk en god del år siden, så ville ikke maritime miljø godta at vi gikk over fra damp til diesel! Jeg kan aldri tenke meg at baug/hekk truster har ført til flere hendelser enn hvis ikke hadde hatt det.

Ja, selvfølgelig burde folk kunne manøvrere fartøyene sine. Men det å si at de byrde kunne gjøre det uten baug/hekktruster er egentlig bare idiotisk. Skal vi be dem med to fremdriftslinjer lære seg å manøvrere med en linje da? Hva skal de med en fremdriftslinje gjøre da, lære seg manøvrering uten ror?

Morsomme betraktninger :thumbsup:

 

Bårdp skrev for 2 timer siden:

... det er jo en gre indikator på at det kommer noen som ikke kan kjøre båt når en hører pysevispen starte opp. Så da kan en jo være litt forberedt på at noe kan komme til å skje.

Eller motsatt. 

For noen dager siden stoppet vi innom Kungshavn for å fylle litt vann. Da vi kom inn mot gjestebrygga var det en Viknes som akkurat var på vei ut, så vi hadde flaks og fikk lagt oss longside på brygga like ved vannslangen. Vi hadde god sidevind, så vi ble trykket godt inn mot brygga. Etter en liten stund skulle seilbåten foran oss gå. Det var en stor båt, mens de drev og styret med fenderne og tauverk gjorde jeg meg klar for å hjelpe til med å holde i fra. Men så begynte karen å truste, og kjørte nesa ut i en god vinkel mens kona flyttet en kulefender bakover. Så suste de ut fra brygga med et smil om munnen og lav stressfaktor.  De kunne selvsagt kjørt ut på springen og gjort dette på andre måter, men de gjorde det hele meget raskt og elegant. 

 

Like etter kom det en annen og mye mindre seilbåt og skulle inn på samme plassen. Dette var en litt eldre kar, men ikke gammel, som tydeligvis hadde med barn og barnebarn på tur. Han snudde båten elegant rundt for å bakke inn, og det så virkelig ut som om denne karen visste hva han drev med!  Jeg stusset litt på at han la seg så nærmere oss da han bakket inn, men tenkte at han kjente båten sin,  og bare han hadde god nok styrefart gikk det nok bra. Men sidevinden var tydeligvis sterkere enn han hadde regnet med, så innen de var klar av vår baug var sammenstøtet uunngåelig. På dette tidspunktet var det for sent for meg å springe fram for å få en fender mellom, og baugspydet deres smalt kraftig inn i skroget vårt og skrapet framover mens de bakket på plass. Den unge mannen som hadde matrosjobben skar noen voldsomme grimaser, kona ble til en saltstøtte med et utrykk som minnet om Munchs "Skrik", og skipperen fikk et stressnivå som umulig kan ha vært bra for hjertet. 

 

Etter å ha bindt fast hyssingene fikk de det veldig travelt med å få i land barnevogner og alt mulig og komme seg opp O gjestehavna. Skipperen kom ruslende bort over brygga mot oss, og jeg regnet med at han ville høre med oss om det gikk bra og om det ble noen skader på båten. Men neida, han skulle bare lese oppslaget med havnereglementet. 

 

Konklusjon: 

De som har baugpropell er dyktige til å manøvrere, behersker båten sin 100%, har lav stressfaktor, og koser seg med båten. 

De som ikke har baugpropell håndterer båten sin dårlig, har et farlig høyt stressnivå, roper og skriker og gjør det utrivelig for andre om bord, og medfører en fare for omgivelsene. I tillegg har de lav moral i forhold til skade de påfører andre båter. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...