Jump to content

Båt uten baupropell = sommerdekk på vinterføre


Camargue44

Recommended Posts

Nei ingen som er imot baugpropell her inne. Bare positive omtaler så langt.. men en annen «variabel» Mange som bruker båt bare i noen få uker på sommertid. Jeg har båten på vannet fra tidlig mai til september.  For min del så tar det litt tid hvert år å få til finmanøvrering slik at det gjøres mest instinktivt/automatisk uten å tenke for mye. Man blir litt rusten i teknikken I motsetning til de som bruker båt i yrkessammenheng eller året rundt. Vet det selv fra da jeg drev som yrkes fisker med en gammel hulk uten noe form for ny teknologi.

 Øving gjør jo mester tross alt.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 3 timer siden:

Vil vel tro den båten der i motsetning til en 18 foter med påhengsmotor har bruk for alle trusterne og podene for å utføre sitt oppdrag.

Så dette har vel liter med pysevisp på en lystbåt å gjøre.

 

Aldri sett eller hørt om noen 18 foter med påhengsmotor og baugpropell. Har du noen eksempler på det?

 

Er vel stort sett kun i kategorien 25-30 fot+ med innebordsmotor det er aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 3 timer siden:

Vil vel tro den båten der i motsetning til en 18 foter med påhengsmotor

Du nevner stadig denne 18 foteren med påhengsmotor og thruster her inne. Er dette din ? Jeg har ikke sett andre enn deg som nevner den. Så det må jo være din egen båt du snakker om.

Hvor mange liter med thruster har den ?

 

 

Link to post
Share on other sites

18 foteren med pysevisp og påhengsmotor så jeg utstilt utenfor en lokal forhandler for ikke lenge siden og den blir nokk aldri min. Min båt har også pysevisp men den har vært ute av drift de tre årene jeg har hatt båten. Får vel fikse den før jeg eventuelt skal selge båten i tilfelle en kjøper har bruk for den. Så å kjøre min båt er vel som å kjøre med sommerdekk på vinterføre men det har nå gått bra til nå. 

Har for øvrig bil med invalidegir også men det er fordi hybrider ikke er å få med manuell kasse.

For øvrig en morsom tråd, utrolig hvor fort gutta fra hjelpemiddelsentralen lar seg hisse opp når en gir dem et lite stikk.

Link to post
Share on other sites

Helt sikker på at jeg så en slik skjærgårdspram med 250 hk motor og frontsnurre i fjor. Eieren brukte likevel 20+ minutter på å entre båsen, antagelig for 1. gang. Blir mange spaker å greier å gass å sånn å holde orden på må vite :giggle:

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er på andre sesongen (etter 30 år uten) med pysevisp (eller som svenskene sier: norgeshjelp) i min Saga 27. Og du verden så mye mindre stressende det er under vanskelige/blåsete/trange avganger/ankomster  i mange gjestehavner,

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev On 21.6.2018 at 14.12:

pysevisp på en lystbåt.

 

Forresten, hva med Volvo IPS?

 

Ikke prøvd dette selv, men etter hva jeg har lest, har man 2 slike motorer/pod'er blir man staks gud selv til å manøvrere med kun en joystick.

 

Hadde sikkert krysset av på dette på en nybåtkontrakt hadde jeg hatt en annen lommebok.

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 21.6.2018 at 22.29:

Jeg er på andre sesongen (etter 30 år uten) med pysevisp (eller som svenskene sier: norgeshjelp) i min Saga 27. Og du verden så mye mindre stressende det er under vanskelige/blåsete/trange avganger/ankomster  i mange gjestehavner,

.

Just presis. Det er nettopp DET dette handler om. Trivsel og uten stress!

Var på slippen i går (bytta anoder++); Slippen er tett ved uteligger med masse båter: Ved utsett var det sterk nordavind som ville ha skapt problemer med å holde skuta bort fra disse båtene; Med pysevispene var det intet problem. I motsatt fall måtte jeg ha hatt assistanse eller ventet til vinden gav seg...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

-Yrkesbåter gikk fra seil til motor....samme diskusjonen.

-Skip fikk thrustere, samme diskusjonen.

-Lystbåter fikk kartplottere, samme diskusjonen.

-Lystbåter fikk thrustere, samme diskusjonen.

 

Lurer på hva som skjer med alle kritikerene, og om de klarer å overbevise egne barn om at alt var bedre før. Sannsynligheten er stor for at de ikke lykkes. Det er altfor få seilskuter, skip uten thrustere, lystbåter uten kartplottere, og nye båter som selges av en viss størrelse uten thruster til at de har hatt suksess. 

 

Teorien min er at kritikerene av nye trender fortsetter som de alltid har gjort, lykkes som de alltid har gjort, men mislykkes i å overbevise andre om at alt var bedre før.  

 

Thrustere har kommet for å bli, og etterhvert som nye båter selges, og gamle båter oppgraderes, så blir thruster mer eller mindre standard for de aller fleste uavhengig av økonomi og til en viss grad båtstørrelser. Slik motor en gang ble.

 

Etter min mening er vi snart der. Thruster koster ikke mange prosentene av ett båtkjøp, og gir stor nytteverdi for de aller fleste båttyper. At mindre og mindre båter har thruster skyldes ikke at folk blir dårligere og dårligere til å kjøre båt.  Folk flest tar slike avgjørelser fordi de kan, ikke fordi de må. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Denne (årvisse) tråden minner meg om en diskusjon vi hadde i dykkeklubben for ca 20 år siden. Noen mente på at vi burde anskaffe en kartplotter med gps og installere i skøyta. Forslaget ble imidlertid nedsablet med den argumentasjonen at "da kommer sikkert noen til å legge ut på tur selv om det er tåke". Uansvarlig altså :giggle: Ser man ikke hvor man kjører, og kan man ikke bruke kart, ja, da får man holde seg hjemme! Etterhvert har vel kartplotter med waypoint og ekkolodd blitt et ganske så kjærkomment hjelpemiddel for hobbyfrosker.

 

Innleggene til @Bårdp velger jeg å tolke som bensin på bålet i diskusjonen, så dem flirer jeg bare av :smiley: Ellers er det jo også lett å forstå at han og andre sambygdinger i provinser som Bodø o.l. ikke har særlig innsikt i det å ferdes i områder med den båttettheten vi har her på solkysten i sørnorge. I glissent bebodde strøk i nordnorge har man jo gjerne litt mer svingradius rundt båten. Det er forskjell på Smögen og Hartøya vettu Bård :wink:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som analogien skulle heller vært vinterføre uten ABS, anti-skrens +++.


Det meste er opp til skipperen / føreren. Veteranbil er trygt på vinterføre så lenge man legger inn marginer der det trengs - og den biten kommer av erfaring. Tilsvarende med båt.

 

Men vanvittig deilig med moderne bil kontra veteran når snøen laver ned og holka er for sikkerhetsskyld fokket over av nysnø.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Likte Seilars sin analyse god. Men det må være lov å flisespikke litt i tråder som dette ;-) En må kunne drøfte virkninger og "bivirkninger" når ny teknologi gjør sin innmarsj uten å bli sett på som negativ til den nye teknologien. 

 

Tror det er lett å tolke folk som negative til den nye teknologien når de påpeker momenter som faktisk har noe for seg også. 

 

Siden Seilars dro opp det med kartplotter. Jeg tror de fleste som har "gått fra kart til plotter" fortsatt har veldig god nytte av teknikker som de benyttet når de brukte kart, som feks å, nær automatisk, sjekke overettmerker og bruke virkeligheten rundt seg til en slags løpende dobbelsjekk slik at kartplotter i praksis blir en sekundærkilde som bekrefter posisjonen. Bare det å legge waypoints nær observerbare punkter på ei rute er jo en slag "arv" fra navigasjon med kart, en får bekreftet punktet. Og de som har den erfaringen vil ha en relativt stor fordel den gangen gps signal forsvinner eller plotteren konker ut av en eller annen grunn. Egentlig tror jeg de har en fordel hele tiden fordi alt blir dobbelsjekket "automatisk" pluss at man legger inn marginer for "farlige områder" i tilfelle man har bommet litt på beregningen, mao man nærmer seg et område med forsiktighet der en autoroute på en plotter kan tre en gjennom ett og flere nåløyer med grunner og staker for å få korteste ruta. 

 

Nå kan jo godt det jeg skrev over ifht plotternavigasjon læres uten å gå via kart, men det tror jeg ikke vil skje. Jeg har mer tro på at man trykker på "autoroute" og følger linja. I mine øyne er da "alt tapt" selv om det helt sikkert fungerer perfekt i 999 av tusen tilfeller ;-) Og ja, jeg er så gammeldags at jeg mener man bør kunne et par grunnleggende analoge navigasjonsmetoder selv om man kun går på plotter, feks følge en kompasskurs

 

Litt det samme med trøster. Hvis man går rett i båt med trøstere og ikke lærer at en med dobbelinstallasjon eller spring kan gjøre det samme den dagen trøsteren ikke virker, eller det blåser for mye til at trøsteren fungerer godt nok, ja da har en tapt noe. 

---

Dette handler ikke om for- og i mot. Jeg får kjøpt ferdigspleisa tau i butikken, men det er kjekt å kunne spleise selv, og noen ganger er det veldig praktisk å kunne spleise selv. Ikke bare det, en kan spleise tau som en aldri får kjøpt ferdigspleisa i butikken. Ville jo være rart å forvente en butikk med ferdigspleisa tau i alle mulige varianter også ;-) 

 

Noen nye teknologier gjør at vi kan gjøre ting vi før ikke klarte, men en kan også bli fanger av teknologien og ende med å ikke klare noe mer enn akkurat det teknologien gir oss. 

 

Så... det er aldri dumt å kunne spleise selv om en får ferdigspleisa i butikken. Kjekt med både plotter og trøstere, men det er aldri dumt å kunne gå etter en kompasskurs++ eller legge til- fra med en spring eller vha propellstrømmen heller. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 time siden:

Da spør jeg, hvor er kritikken av nye trender i denne tråden?

 

Ingen nevnt, alle glemt. (tråden er lang, og jeg tenkte ikke på noen spesielle kommentarer)

 

Hele tråden i seg selv ville vel aldri eksistert hvis ikke noen hadde lovprist thruster litt vel mye, og andre hadde vært mer kritiske til thruster.

 

Enig med Pinkvin. Kombinasjonen av gammel kunnskap og ny teknologi er meget bra.

 

  I storm bruker dyktige navigatører gamle kunster. Man legger store skip på svai fordi skader skjer ved landligge, ankere kan droppes på vei mot kai om thrustere ikke er kraftige nok/svikter. Taubåt kan bestilles (rib med 6hk for min del)  Generelt mye som jeg tror erfarne båtfolk også gjør. Men i likhet med yrkesnavigatører har flere og flere båtfolk fått opp øynene for at man kan kombinere gammelt med nytt. At man kjører thruster i godvær behøver ikke å bety at man ikke kan spille på lag med elementene når kulingen herjer. Ett lite thrust for å passere vindøyet, eller en kombinasjon av spring og thruster. 

 

Men noen vil alltid klare det uten hjelpemidler som andre ikke engang klarer med alt som finnes i katalogen. Rett og slett fordi de er dyktige.  Å forvente at alle er like dyktige blir som å be om skader i gjestehavner. Det tar tid å lære seg havnemanøvrering, og mange har hatt båt en relativt kort periode, og har lite tid. Sånn sett vil thruster både fungere som støttehjul for uerfarne, og prikken over i’en for den erfarne.

 

Når jeg skal danne meg ett bilde av om folk som kommer inn i havn er erfarne, så ser jeg heller etter fendring, tauverk, og generell forberedelse. Har de i tillegg kone eller mann med en kulefender klar på dekk, så beholder jeg hvilepuls. Ser det dårlig ut, så er kula mi lett tilgjengelig, og den har reddet meg utrolig mange ganger. 

 

Havnemanøvrering er det vanskeligste man gjør med båt, så at folk som har muligheten skaffer seg thruster er helt forståelig, nesten uavhengig av båtstørrelse.

 

Har to ganger sett menn som virkelig har rotet det til i havnemanøvre, og når båten endelig er fortøyd med god hjelp fra oss i nabobåtene, så dukker det plutselig opp en familie fra skjul i kabinen.   

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 2 timer siden:

Kombinasjonen av gammel kunnskap og ny teknologi er meget bra.

 

Og den gamle kunnskapen kan være ballastering.

Båten min fikk en tomme forlig trim når jeg byttet ut en maskin på 260 kg med en på 125 kg.

En truster hadde forstyrret trimmen enda mer. Og dessuten vært en pendel som hadde fått båten til å stampe mer i motsjø.

Det er en grunn til at konstruktøren har lagt alle tanker rundt oppdriftsenteret. I skipsendene er det ingen installasjoner.

Vi har de som digger thrustere. Og vi har de som ikke liker dem. Og så har vi dem som finner dem en ulempe.

Velg sjøl.

Link to post
Share on other sites

Det må da bl forferdelig problematisk med trimmen når et menneske på 80kg forflytter seg rundt i båten din?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...