Jump to content

Båt uten baupropell = sommerdekk på vinterføre


Camargue44

Recommended Posts

Er nok ferdig debattert denne tråden, men kan nevne en ting som gjør at hekkthruster står på listen neste gang båten skal opp:

Vi ligger ofte longside uthavn med våre to akslinger og baugpropell, hekkthruster vil utvilsomt være nyttig. Unngå å kjøre propell helt innerst mot svaberget kan nok spare oss for potensielle små uhell.

En annen ting er virkningsgraden på baugthruster blir større når jeg slipper å tvinge den motsatt vei slik som i dag ved kontrakjøring. Det betyr igjen litt mindre drift og strømforbruk på baugthruster...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke skrudd til lufteskruen til hydraulikkstyringen etter lufting en gang. Heldigvis var jeg ikke langt ut i fjorden før det gikk tomt i reservoaret. Eneste mulighet jeg hadde var å styre meg inn igjen med baugthruster. Hadde vi vært to i båten kunne sikkert roret blitt styrt manuelt men var alene og var veldig glad for thrusteren da:) Kommer til å montere hekkthruster også.

 

For de som er født verdensmester i havnemanøverering med spesialfelt inne alle båttyper er det sikkert vidunderlig uten thruster. Vi andre føler oss nok mer sikker med, og for min egen del bruker jeg den heller litt for mye enn litt for lite. Så får heller de som irriterer seg over dårlig sjømannskap ta seg en bolle.

Link to post
Share on other sites

Ta Tanumstrand, en havn bygget da 30 fotere var store. Her ligger ankerlinene så tett at du nesten toucher borti de når du skal inn/ut. Her brukes motorene til å pushe, og styre med thruslere. Pga av at linene ligger ikke i samme høyde grunnet forskjellige båtstørrelser som ligger der. Det finnes mange slike havner/uthavner hvor en kan ta hjelp av thrustler istedenfor risikere at noe skjer. Og innerst i havnene er det stort sett vindstille også, men veien dit kan være litt kjelkete. Thustere er flott. Og det handler ikke om en ikke kan håndtering av båten, men at det kan være mer skånsomt. I mye vind, er det kun motorer som gjelder uansett. Hvis en ikke har iPS.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Før årets agurktråd ebber ut vil jeg bare komme med et par kommentarer:

 

I mine tideligere år som båtmann/gutt rodde vi. Vi rodde kilometervis til kjøpmannen eller til fiskeplassen. Når det etter hvert dukket opp prammer med påhenger syntes vi det var feigt. Nå er det gjerne to motorer med drev så du kan snu på stedet og kjøre båten sidelengs. Og man har selvfølgelig kartplotter, og gjerne autopilot . . .

 

Men baugthruster! Da våkner verdensmesterne i manøvrering og fraber seg  sånne feige hjepemidler. Man er da den perfekte båtmann som greier seg uten sånt tull . . . .

 

For noen år siden ødela jeg roret i sterk vind og høy sjø. Da greide jeg å redde meg inn til nødhavna på Søndre Missingen ved å styre med baugthrusteren. De som kjenner det farvannet vet at der er det trangt mellom skvalpeskjærene. Jeg fortøyde ved den blå bøya for engangs skyld. Og jammen kom det ikke straks inn en seilbåt med "riktig" vimpel som prøvde å jage meg fra bøya. Men dengang ei . . . !

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 46 minutter siden:

Men baugthruster! Da våkner verdensmesterne i manøvrering og fraber seg  sånne feige hjepemidler. Man er da den perfekte båtmann som greier seg uten sånt tull . . . .

Hvor i all verden får du det fra? Det er det da ingen som har sagt.

Link to post
Share on other sites

Oh, det er sagt mye rart her, før jeg selv fikk meg truster sist år etter 30 år uten, skrev jeg vel mye jeg helst vil glemme at jeg sa.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
eriklepe skrev for 2 timer siden:

For de som er født verdensmester i havnemanøverering med spesialfelt inne alle båttyper er det sikkert vidunderlig uten thruster. Vi andre føler oss nok mer sikker med, og for min egen del bruker jeg den heller litt for mye enn litt for lite. Så får heller de som irriterer seg over dårlig sjømannskap ta seg en bolle.

 

Jeg har ikke fått med meg en eneste i tråden som er mot trøstere eller syns trøstere er "dumt" på noen som helst måte. At bruken av de kan være "rar" av og til, ja selvsagt, som med alt annet bare at man tiltrekker seg oppmerksomheten fordi det nesten er som å tute i ett horn. 

 

Syns det er simpelt å peke på andre båtfolk som av en eller annen har en båt uten trøstere som "født verdensmestre" som irriterer seg over dårlig sjømannskap... Tråden var vel neppe ment å utløse mindreverdighetskomplekser som fartøyfører hos de som har båt med trøstere ;-) Men enkelte av reaksjonene kan jo tyde litt på det. 

 

Har trøster, bruker den når jeg må, men heldigvis har jeg en båt som gjør at det egentlig er veldig sjeldent. Og som regel gror den så igjen ut i sesong to på sjøen at jeg i praksis er uten så det er greit å gjøre valg så jeg ikke havner i dumme situasjoner fordi jeg ikke har trøster. 

Link to post
Share on other sites

Nå, såpass langt ut i tråden, kan det jo legges til at noen båtetyper nok er mer på vinterføre enn andre. Min (og jeg tipper Mulligans også) har overveiende sommerføre, i hvert fall så lenge man har nok fart til at kjøl og ror biter.  Min båt er heller ikke tyngre enn at det meste kan reddes inn ved litt kreativ bruk av fendre, spring og litt håndkraft.

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Det var poenget mitt. Sommerføre hele tiden.

Dyp finnekjøl, dypt spaderor, lav vekt, propellen rett bak kjølen som gir null propwalk sammen med lavt fribord gir en båt som er ekstremt manøvrerbar i de aller fleste situasjoner. Hadde jeg hatt en annen båt så kanskje jeg hadde hatt nytte av baugthruster. I min båt ville en sånn dings gjort at jeg i 99% av tiden seilte rundt med en ekstra vekt, og kostnad,  som var uønsket. Som jeg kanskje hadde bruk for 1% av tiden. 

Historie. For noen år siden på høsten lå jeg på Ildverket. Sånn fin og lun sensommerkveld. Ut av mørket kommer en seilbåt. Som seiler. Glir fint inn til brygga, bakker seil som blir droppet og gjør fast. X yacht på rundt 40 for. Tysker på tur.

Neste morgen veksler vi noen ord over kaffen. Tyskeren setter seil. setter et spring akterut, bakker genoa og seiler stille derfra. På sommerføre.

Link to post
Share on other sites

Xtian skrev for 12 timer siden:

Min båt er heller ikke tyngre enn at det meste kan reddes inn ved litt kreativ bruk av fendre, spring og litt håndkraft.

Det er vel mer sansynlig at noen monterer baugpropell på en robåt enn på X-35. Båten er relativt enkel å plassere der en vil. Og vekten av baugpropellen vil ødelegge båten. Tipper bruktprisen faller med 30% hvis en monterer baugpropell på den.

 

Å seile til og fra kai er vel ett typisk eksempel på at en har full kontroll over båten. Da må en jobbe med kreftene hele tiden. Sjelden en ser eksempler på det i Norge på båter på 40 fot.

Link to post
Share on other sites

Nøt en bedre pizza og noen kalde pils på Hagefjordbrygga her for en uke siden da en båtfører i en nyere daycruiser starter opp båten og manøvrer båten ut fra båtplassen. På en rak strekke uten en eneste hindring i sikte presterer han å manøvrere båten kun ved hjelp av baugpropellen. Den hvinende lyden av baugpropellen ljomet gjennom lufta til stor latter fra de bivånende tilskuerne.  

Link to post
Share on other sites

Hehe. Pussig tråd i grunn. Her starter TS med et opplagt trolling-agn til oss baugpropelløse stakkarer som ikke klarer å følge med i tiden, og så er det baugpropellianerne som blir fornærmet? (NB NB! Dette var en "tounge in cheek" kommentar!! :wink:)  

 

Angående å kunne seile(!) til og fra en brygge er denne historien her litt morsom, særlig siste setningen (har postet den før, men til glede (?) for nye lesere): https://www.cruisingworld.com/importance-engines   -  Det er vel ekvivalent med å kjøre bil uten bremser for TS? 

Link to post
Share on other sites

Siden jeg greier meg helt greit uten thruster både sommer og vinter så lurer jeg på lurer jeg på å kjøre på sommerdekk til vinteren også. Siden det er akkurat det samme. Det går jo så greit I båten...:lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Pinkvin said:

 

Jeg har ikke fått med meg en eneste i tråden som er mot trøstere eller syns trøstere er "dumt" på noen som helst måte. At bruken av de kan være "rar" av og til, ja selvsagt, som med alt annet bare at man tiltrekker seg oppmerksomheten fordi det nesten er som å tute i ett horn. 

 

Syns det er simpelt å peke på andre båtfolk som av en eller annen har en båt uten trøstere som "født verdensmestre" som irriterer seg over dårlig sjømannskap... Tråden var vel neppe ment å utløse mindreverdighetskomplekser som fartøyfører hos de som har båt med trøstere ;-) Men enkelte av reaksjonene kan jo tyde litt på det. 

 

Har trøster, bruker den når jeg må, men heldigvis har jeg en båt som gjør at det egentlig er veldig sjeldent. Og som regel gror den så igjen ut i sesong to på sjøen at jeg i praksis er uten så det er greit å gjøre valg så jeg ikke havner i dumme situasjoner fordi jeg ikke har trøster. 

 

haha, og det er ikke simpelt og påstå at de som kommenterer har mindreverdighetskomplekser?

Man tolker innlegg slik man vil tolke de, og du mister Pinkvin legger alt for mye mellom linjene.

 

Å miste roret er ikke et valg man har tatt, da er det greit å ha en backup i thrusteren slik at man kan komme seg trygt til land.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
eriklepe skrev 8 minutter siden:

 

haha, og det er ikke simpelt og påstå at de som kommenterer har mindreverdighetskomplekser?

Man tolker innlegg slik man vil tolke de, og du mister Pinkvin legger alt for mye mellom linjene.

 

Å miste roret er ikke et valg man har tatt, da er det greit å ha en backup i thrusteren slik at man kan komme seg trygt til land.

 

I en spøkefull tone håper jeg ;-) Helt greit for meg om det skulle bre seg en holdning blant baugpropellianerne at det er pinlig å bruke den, særlig hvis den er av den typen som bråker mye ;-) 

 

Og jeg vil gjerne påberope meg post- traumatisk baugpropellsyndrom etter at jeg lå og sov middag i akterkabinen på snekka, med hue sånn ca i vannlinja, og en baugpropellianer fyra av propellen "inne i hodet mitt".  Har ikke helt vært meg selv ifht baugpropeller etter det. Tro om jeg kan søke erstatning noe sted? 

---

Ang backup så glemte jeg å åpne for dieselen en gang jeg gikk fra hjemmehavna. Kom sånn ca nesten ut av havna så stoppa motoren. Jeg skjønte hva som hadde skjedd og visste at jeg aldri ville rekke å lufte motoren før jeg rak på land. Men når det gikk opp for meg at jeg hadde seilbåt så så jeg litt lysere på det ;-) Rulla ut fokka og seilte tilbake for å legge meg på utsiden av flytebrygga. Fendret opp ene siden av båten med alt jeg hadde. Selve "partytrikset" var å seile rett mot brygga i perfekt fart og så vri opp langsetter i siste liten, men farten måtte være så lav at jeg ikke ploga betongbrygga, men ikke så lav at jeg ikke klarte svingen. 

 

Som ved et lite mirakel gikk alt helt strøkent og vi la til som om vi ikke har drevet med annet. Vel fortøyd kom jeg på at dette nok var en situasjon hvor baugtrøsteren kunne kommet til nytte hvis jeg bomma litt, men i alt stresset glemte jeg helt at jeg hadde det :-) Jeg tør nesten vedde på at jeg hadde klussa det til om jeg begynte å jokke med trøsteren. Og det hadde jo i hvertfall ikke blitt så stilig som å seile til kai uten :-D

 

Gjett om det var noe publikum som så på da? Nei.. ikke en sjel akkurat der og da. Men bare vent til jeg driter meg ut, da er det mye folk da. Og er en ekstra heldig så filmer de og legger det ut på Youtube og Norges største båtgruppe på FB og andre flotte plasser. Da vil jeg ha royalities. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Lundstad skrev for 2 timer siden:

He he, nytt uttrykk til ordboka :thumbsup:

 

Selv er jeg sikkert å regne for en baugpropellianer, selv om jeg var på vannet i går uten å bruke den en eneste gang (helt sant!).

 

Hva med å forenkle det litt til: baugpropell indianere, -  ugh, ugh? Hvite man komme her og briefe uten øks og pil og bue?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Pinkvin said:

 

I en spøkefull tone håper jeg ;-) Helt greit for meg om det skulle bre seg en holdning blant baugpropellianerne at det er pinlig å bruke den, særlig hvis den er av den typen som bråker mye ;-) 

 

Og jeg vil gjerne påberope meg post- traumatisk baugpropellsyndrom etter at jeg lå og sov middag i akterkabinen på snekka, med hue sånn ca i vannlinja, og en baugpropellianer fyra av propellen "inne i hodet mitt".  Har ikke helt vært meg selv ifht baugpropeller etter det. Tro om jeg kan søke erstatning noe sted? 

---

Ang backup så glemte jeg å åpne for dieselen en gang jeg gikk fra hjemmehavna. Kom sånn ca nesten ut av havna så stoppa motoren. Jeg skjønte hva som hadde skjedd og visste at jeg aldri ville rekke å lufte motoren før jeg rak på land. Men når det gikk opp for meg at jeg hadde seilbåt så så jeg litt lysere på det ;-) Rulla ut fokka og seilte tilbake for å legge meg på utsiden av flytebrygga. Fendret opp ene siden av båten med alt jeg hadde. Selve "partytrikset" var å seile rett mot brygga i perfekt fart og så vri opp langsetter i siste liten, men farten måtte være så lav at jeg ikke ploga betongbrygga, men ikke så lav at jeg ikke klarte svingen. 

 

Som ved et lite mirakel gikk alt helt strøkent og vi la til som om vi ikke har drevet med annet. Vel fortøyd kom jeg på at dette nok var en situasjon hvor baugtrøsteren kunne kommet til nytte hvis jeg bomma litt, men i alt stresset glemte jeg helt at jeg hadde det :-) Jeg tør nesten vedde på at jeg hadde klussa det til om jeg begynte å jokke med trøsteren. Og det hadde jo i hvertfall ikke blitt så stilig som å seile til kai uten :-D

 

Gjett om det var noe publikum som så på da? Nei.. ikke en sjel akkurat der og da. Men bare vent til jeg driter meg ut, da er det mye folk da. Og er en ekstra heldig så filmer de og legger det ut på Youtube og Norges største båtgruppe på FB og andre flotte plasser. Da vil jeg ha royalities. 

 

 

Å ja, tro meg jeg ble ikke fornærmet av ditt innlegg ej heller kommer jeg til å bli det av andres i fremtiden.:lol:

Men jeg er av typen som verken blir imponert eller irritert over folk som legger til uten/med thrusterbruk. Jeg står klar med tampen uansett.

Lyden av thrusterbruk forbinder jeg kun med sommer så for meg blir det som fuglesang og regndråper på kalesjeduken.

 

God sommer!

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

I år skal jeg bruke baug og hekkthruster ekstra mye i håp om at noen av baugpropellmotstanderne står på kaia.

  

Det er vel her problemet ligger.

Enkelte hysteriske mennesker elsker lyden av en hysterisk baugpropell.

 

Link to post
Share on other sites

Vi har enkelte båttyper som ikke bruker thrustere av praktiske årsaker. Vi har båter som bruker thrustere av praktiske årsaker. Så har vi de som ikke har thrustere, men ønsker thrustere av praktiske årsaker. Til slutt har vi de som mener thrustere er noe dritt av praktiske årsaker. 

Men jeg brukere thrustere akkurat som jeg vil av praktiske årsaker, og gir blaffen i om andre bruker eller ikke bruker thrustere av praktiske årsaker:yesnod:

 

God sommer alle, med eller uten:sailing:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...