Jump to content

Båt uten baupropell = sommerdekk på vinterføre


Camargue44

Recommended Posts

quantumduck skrev 4 minutter siden:

 

Jepp, akkurat som å prioritere parkeringshjelp over antiskrens på innkjøpslista. Helt greit, men ikke bestandig det smarteste.

 

Hvem snakker om å prioritere? De aller fleste fritidsbåter av litt størrelse er da fullspekket av alt slags utstyr, tror ikke noen prioriterer vekk noe annet på bekostning av en thruster eller to, kanskje med fjernkontroll til.

 

Sånt er jo kjekt å ha på lik linje med fjernkontroll til autopiloten, doble skjermer til navigasjonspakken for å se radarbildet på egen skjerm osv.

 

Kjøper jeg en firehjulsdrevet bil for forbedret framkomst på vinteren prioriterer jeg da ikke vekk annet elektronisk utstyr inne i bilen av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev 5 minutter siden:

 

Kjøper jeg en firehjulsdrevet bil for forbedret framkomst på vinteren prioriterer jeg da ikke vekk annet elektronisk utstyr inne i bilen av den grunn.

 

Hadde jeg glatt gjort, har vi forsåvidt gjort også. Første pri er automatgear. Driter i bilen forøvrig, må ha automat. Neste er 4wd, men om det virkelig kniper velger jeg automat fremfor 4wd. 

--

Det er forøvrig ikke en prioritering hvis en velger alt ;-) 

Link to post
Share on other sites

En båt med både baug og hekktruster må vel være den ultimate brudd på janteloven. At båtfolk gidder å bry seg om hva andre har av utstyr er jo bare helt absurd. ...Why not just mind your own firkin business?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev 23 minutter siden:

En båt med både baug og hekktruster må vel være den ultimate brudd på janteloven. At båtfolk gidder å bry seg om hva andre har av utstyr er jo bare helt absurd. ...Why not just mind your own firkin business?

 

 

Nå var det jo trådstarter som hevdet at å være uten trøster(e) var som å kjøre med sommerdekk om vinteren. Så ja, han brydde seg om hva andre har av utstyr ombord. Og da er det ikke rart om folk svarer på det.  

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 5 minutter siden:

Det er litt trist at det skal være slik. :nonod:

 

Overhodet ikke, les førsteinnlegget en gang til. Han har vært på BP siden 2013 og kjenner godt tonen her inne og fyrer av et innlegg om at han ønsker påbudt trøstere i alle båter. :-) 

 

Dette tar du nok aaalt for tungt gitt ;-)

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Pinkvin said:

 

Overhodet ikke, les førsteinnlegget en gang til. Han har vært på BP siden 2013 og kjenner godt tonen her inne og fyrer av et innlegg om at han ønsker påbudt trøstere i alle båter. :-) 

 

Dette tar du nok aaalt for tungt gitt ;-)

 

uh, 5 års medlemskap og en post. Da er han jo en stayer.

 

Men det hadde gjort seg med flere damer her inne f.eks. Det tror jeg kanskje vi kunne fått dersom vi bare la litt om på tonen. Og kanskje også tema. F.eks. kunne vi diskutere litt mindre olje og motorgreier og heller snakke litt om hvordan vi pynter opp i båten. Gardiner og smarte løsninger for å stue vekk hobbyutstyr o.l.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Chiefengineer said:

 

Hvem snakker om å prioritere?

 

Jeg selvfølgelig. Hadde nok helt sikkert kjøpt en bruktbåt med baugpropell hvis pris, tilstand, utstyr ellers osv. var ok. Men på nybåt hadde baugpropell kommet langt ned på lista, heller bra seil, flåte og en del annet (edit: for meg) mer nyttig utstyr først, spesielt sikkerhetsutstyr. Og på nåværende båt går selvfølgelig vedlikehold og fornyelse av seilgarderobe foran.

 

Kan ikke svare for andre men skulle mene også andre driver med denslags. Ihvertfall blant oss som ikke har ubegrenset med midler. Men hvis du har nok er det jo selvfølgelig bare å øse ut, fri og bevare ...

 

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 13 minutter siden:

Vrøvl. Du vet ikke noe om den mentale tilstanden ei heller kompetansen til debattantene her inne.

 

Dog kan det kanskje tolkes slik at noen mener det er likhetstegn mellom inkompetanse og det å eie en båt med baugpropell...:lol:.

 

Lurte på å kjøpe meg en stige før jeg maler huset. Men nå tenker jeg å bevise min kompetanse innenfor fasadeklatring i stedet, så dropper det. 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 41 minutter siden:

Vrøvl. Du vet ikke noe om den mentale tilstanden

Jeg vil ikke kommentere den mentale tilstanden din, den får du ta deg av selv om du vil diskutere den her på forumet. Men hvis thrusterbruk går ut ut over psyken din bør du søke hjelp.

 

 

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 3 timer siden:

 

uh, 5 års medlemskap og en post. Da er han jo en stayer.

 

Men det hadde gjort seg med flere damer her inne f.eks. Det tror jeg kanskje vi kunne fått dersom vi bare la litt om på tonen. Og kanskje også tema. F.eks. kunne vi diskutere litt mindre olje og motorgreier og heller snakke litt om hvordan vi pynter opp i båten. Gardiner og smarte løsninger for å stue vekk hobbyutstyr o.l.

Får ikke årets likestillingspris for den uttalelsen. Thrust me :cool:

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 1 time siden:

Jeg har mørkeblå gardiner men dama mi er mer interessert i motor og olje så det blir lite diskusjon om pynt og annet dilldall.

 

 

Jøss, mørkeblå gardiner og baugpropell. Det er en sjelden kombinasjon. Trodde ikke det ble levert nord for ekvator. Ettermontert eller?

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Bigmac said:

Får ikke årets likestillingspris for den uttalelsen. Thrust me :cool:

 

Ikke flere damer på forumet heller. Men jeg kan jo rette litt på det med å si at jeg styrer støvsugeren, matlaging og oppvask. Fikk krangla meg til å ha teflonpanne denne sesongen. :thumbsup:

 

Og denne sitter litt lengre inne, men det er kona som er best til å seile.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 1 time siden:

 

Ikke flere damer på forumet heller. Men jeg kan jo rette litt på det med å si at jeg styrer støvsugeren, matlaging og oppvask. Fikk krangla meg til å ha teflonpanne denne sesongen. :thumbsup:

 

Og denne sitter litt lengre inne, men det er kona som er best til å seile.

 

Nå må jeg bare legge til at du har et kjønnsnøytralt nick, med mindre en skal tolke det veldig eksplisitt da.... Så for hva jeg vet er du dame gift med dame ut fra det du skriver, som ønsker flere damer på forumet, forståelig nok. 

 

Skal vi drøfte kjønn så er det noen ganger... eh... greit å være "kjønnsavklart" på forhånd så å si ;-) 

---

Forøvrig tror jeg kjønnsdebatt relatert til fritidsbåt er en old- shool greie som vil dø ut (med oss). Se på sosiale media, youtube osv, jenter gjør som de vil i dag. Ser det i havna der båten ligger også. Ungjenter som drar på tur i seilbåter uten en gutt i sikte... dvs kanskje i sikte da men ikke ombord :-) Og en ser jo stadig flere damer som styrer "moderskipet" når en er på seilferie. 

 

Men jeg ser på seilbåter da.. vet ikke helt hvordan det står til i motorbåtverdenen, de ligger vel litt bak tenker jeg ;-)

 

Om de hadde sluppet damene til så hadde de kanskje ikke trengt trøstere foran og bak ;-) :rolleyes:

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 5 timer siden:

 

uh, 5 års medlemskap og en post. Da er han jo en stayer.

Det er jo heller ikke sikkert at vedkommende ikke har hatt andre nick...

 

Midtpinne skrev for 5 timer siden:

Men det hadde gjort seg med flere damer her inne f.eks. Det tror jeg kanskje vi kunne fått dersom vi bare la litt om på tonen. Og kanskje også tema. F.eks. kunne vi diskutere litt mindre olje og motorgreier og heller snakke litt om hvordan vi pynter opp i båten. Gardiner og smarte løsninger for å stue vekk hobbyutstyr o.l.

Hvis damer eller andre ønsker å diskutere de tingene er det jo fritt fram å starte en tråd om det. 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 11 timer siden:

 

Jeg selvfølgelig. Hadde nok helt sikkert kjøpt en bruktbåt med baugpropell hvis pris, tilstand, utstyr ellers osv. var ok. Men på nybåt hadde baugpropell kommet langt ned på lista, heller bra seil, flåte og en del annet (edit: for meg) mer nyttig utstyr først, spesielt sikkerhetsutstyr. Og på nåværende båt går selvfølgelig vedlikehold og fornyelse av seilgarderobe foran.

 

Kan ikke svare for andre men skulle mene også andre driver med denslags. Ihvertfall blant oss som ikke har ubegrenset med midler. Men hvis du har nok er det jo selvfølgelig bare å øse ut, fri og bevare ...

 

 

 

Nå har vel svært mange båter baugpropell som standard utstyr fra fabrikk på lik linje med en motor i motorrommet så du trenger skjelden tenke på å prioritere inn en slik sak om du skal ha deg en større, hurtiggående motorbåt da andre allerede har gjort det for deg uten at det er noe du kan gjøre noe med.

 

Men skulle den ryke kan du selvfølgelig la være å reparere den på rent trass uten at jeg tror at det nødvendigvis er så lønnsomt i ettermarkedet.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...