Jump to content

Bøye som lånes av fremmede: Kan man ta seg betalt?


Akvanauten

Recommended Posts

Etter å ha lest innleggene tror jeg jammen jeg hadde tatt med meg bøye og moring hver gang jeg dro derfra ! :giggle:

 

Har selv en bøye utenfor båthavnen jeg nå har fast plass i, der står regnr på båten min tydelig skrevet og også tlf nr.

En hyggelig ung fyr some nylig har kjøpt seg sin første båt en Fevik 21 spurte om å låne bøyen min til han fikk seg fast plass i båthavnen. "Så mye du vil" sa jeg !

Neste dag traff jeg han igjen på vår lokale butikk; bøyen var da okkupert av en stålbåt hvor eieren bare fnøs av den unge mannen so forsiktig ytret at det var han som hadde lånt bøyen av eieren !

Syntes synd på gutten og kontaktet stålbåten med beskjed om å pelle seg vekk innen neste dag, for bøye og moring skulle opp.

"Er det din bøye?" "Hvor skal jeg ligge da?"

Får vel gå og kjøpe deg noe utstyr selv og finne en plass og ikke bruke mitt var svaret han fikk.

Bøyen min lå utenfor den lokale båthavn og plassen er merket som ankringsplass på sjøkartene, og ikke noen typisk kaffibukt som all gjerne vil dra til.

Allemanns retten er vel og bra, men jeg synes man kommer langt med god folkeskikk også

 

Den unge fyr med "ny" båt fikk  bøye og moring gratis av meg og det gleder meg å se han kose seg i sin skute.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

En moring/bøye som er lagt ut er IKKE nødvendigvis ulovlig selv om den ikke er omsøkt av den enkle grunn at det IKKE er noen automatikk i at man må søke. Når man må/ikke må søke har jeg allerede vist til i tidligere innlegg.

 

Forøvrig vet man jo ikke hva som befinner seg på bunnen i form av moring og kanskje heller ikke tilstand til tau/kjetting mellom bøye/moring så hvordan vet man om den aktuelle bøya er beregnet på den båt man på ulovlig vis fortøyer til denne bøya

?

 

 

 

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan jeg fritt fortøye i en båt som ligger på svai, eller bare i bøyer som ligger på svai?

Er en båt mer privat enn en badeflåte eller bøye?

Selv har jeg brygge med bøye som akterfortøyning ca 9 meter fra brygga(5,5m båt). Moringen ligger på 3 meters dyp. Jeg vil nok med relativt god samvittighet be folk flytte seg hvis noen har fortøyd i den når jeg kommer. 

Til TS. Du kan jo skrive etternavnet istedenfor Privat sammen med tlfnummeret. Betyr det samme, men kanskje på en litt mindre bardus måte. 

Eller kanskje skrive «Max 300kg»

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snu litt på problemstillingen: er det god folkeskikk å fortrenge andre ved å plassere sin egen private bøye der man finner det for godt - lovlig eller ikke?

 

Da snakker jeg ikke om Ytre Troms der det er noen mil mellom hver båt, men om mer tett befolkede områder der det er trangt om plassen.

 

Jeg har iallefall ikke frekkhetens nådegave i stor nok grad til å gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Har det ikke vært en bøye der siden 60-tallet da? Altså nærmere 50 år? Blir gjerne litt på kanten å antyde at trådstarter er den som tar seg til rette og plasserer en bøye der han finner det for godt.

 

Har ikke vært uvanlig med muntlige avtaler mellom både privatfolk og styresmakter opp gjennom årene, spesielt før i tiden. Derfor: godt mulig den første bøya ble lagt ut «lovlig».

 

Det blir selvfølgelig noe helt annet med folk som tar seg til rette i dag, i dag er jo alt gjennomregulert. 

 

Til trådstarter; etternavn og telefonnummer på bøya, så bør du kunne forvente at den får ligge i fred. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 6 minutter siden:

Har det ikke vært en bøye der siden 60-tallet da? Altså nærmere 50 år? Blir gjerne litt på kanten å antyde at trådstarter er den som tar seg til rette og plasserer en bøye der han finner det for godt. 

 

Ja, det er helt klart ikke tilfelle for trådstarter. Tror ingen her har påstått det, diskusjoner her sporer jo alltid av ;)

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, jotto said:

Snu litt på problemstillingen: er det god folkeskikk å fortrenge andre ved å plassere sin egen private bøye der man finner det for godt - lovlig eller ikke?

 

Hvis plasseringen medfører at den er til hinder for annen trafikk så er den ikke lovlig så det er en søkt problemstilling.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Trawler 42 skrev for 2 timer siden:

Etter å ha lest innleggene tror jeg jammen jeg hadde tatt med meg bøye og moring hver gang jeg dro derfra ! :giggle:

 

Har selv en bøye utenfor båthavnen jeg nå har fast plass i, der står regnr på båten min tydelig skrevet og også tlf nr.

En hyggelig ung fyr some nylig har kjøpt seg sin første båt en Fevik 21 spurte om å låne bøyen min til han fikk seg fast plass i båthavnen. "Så mye du vil" sa jeg !

Neste dag traff jeg han igjen på vår lokale butikk; bøyen var da okkupert av en stålbåt hvor eieren bare fnøs av den unge mannen so forsiktig ytret at det var han som hadde lånt bøyen av eieren !

Syntes synd på gutten og kontaktet stålbåten med beskjed om å pelle seg vekk innen neste dag, for bøye og moring skulle opp.

"Er det din bøye?" "Hvor skal jeg ligge da?"

Får vel gå og kjøpe deg noe utstyr selv og finne en plass og ikke bruke mitt var svaret han fikk.

Bøyen min lå utenfor den lokale båthavn og plassen er merket som ankringsplass på sjøkartene, og ikke noen typisk kaffibukt som all gjerne vil dra til.

Allemanns retten er vel og bra, men jeg synes man kommer langt med god folkeskikk også

 

Den unge fyr med "ny" båt fikk  bøye og moring gratis av meg og det gleder meg å se han kose seg i sin skute.

 

Klokt innlegg.......så hadde jeg også gjort.......

 

det går an å låne ut sin boj gratis, hvis man ikke trenger den selv, bare folk spør først !

 

:thumbsup: til deg Trawler 42

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Slik har jeg merket kaiplassen min på hytta som er en av 4 som er private på dette anlegget, resten er gjesteplasser

8870B23F-B02A-4374-ADAC-9563BE86952C.jpeg

BE51CDE0-9406-4ECC-8C49-462EEA871A48.jpeg

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 8 minutter siden:

Jeg lurer jo på, når noen legger seg i en (privat) bøye (som tilhører noen andre) og mener det er deres soleklare rett fordi sånne bøyer kan ikke noen eie, hvordan blir det da med eierskapet til båten deres som er festa i den bøya?

 

En høyst relevant sammenligning, for en bøye er jo borte dagen etter den også.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

 

Hvis plasseringen medfører at den er til hinder for annen trafikk så er den ikke lovlig så det er en søkt problemstilling.

 

Jammen da er vi jo enige! Bøyer som hindrer folk i å ankre opp på fine svaiplasser i offentlig farvann er med andre ord forbudt (eller burde iallefall være det).

 

Innerst inne visste jeg at du er en fornuftig fyr innerst inne.

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, jotto said:

 

En høyst relevant sammenligning, for en bøye er jo borte dagen etter den også.

 

Problem solved, der altså. No bøye no cry.

 

Men (halv)seriøst, hvis man bare kan fortøye i en hvilken som helst bøye kan man vel også jompe oppi hvilken som helst båt fortøyd i bøya og spise opp småkakene? Hadde nok vært mitt argument mot evt surpomper som ikke ville flytte på seg. 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kabler og annen infrastruktur tilhørende hytter er ett større ankrings problem for båtfolk enn bøyer. De fleste bøyene ligger såpass nærme hyttene at det er uforståelig at noen lar seg friste.  Kabler derimot kan gå lange strekk uten å ta hensyn til båtfolk og ankring. Skulle på besøk på ei hytte i blindleia for noen år siden, og endte med å svaie langt unna, for det var så mye kabler og rør at ankring var umulig.  Men selv der fikk jeg ett vannrør på kroken fordi kartet mitt var etpar år gammelt.  

 

Løsningen kunne ha vært å samle all infrastuktur, samt kreve drifting og utlegging av svaibøyer for allmen bruk om en kabel etc. ødelegger for en svaiplass. Lillesand kommune har virkelig latt hyttefolket privatisere blindleia under vann. 

 

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, jotto said:

 

Jammen da er vi jo enige! Bøyer som hindrer folk i å ankre opp på fine svaiplasser i offentlig farvann er med andre ord forbudt (eller burde iallefall være det).

 

 

Nei, igjen har du misforstått.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Seilars said:

Kabler og annen infrastruktur tilhørende hytter er ett større ankrings problem for båtfolk enn bøyer. De fleste bøyene ligger såpass nærme hyttene at det er uforståelig at noen lar seg friste.  Kabler derimot kan gå lange strekk uten å ta hensyn til båtfolk og ankring. Skulle på besøk på ei hytte i blindleia for noen år siden, og endte med å svaie langt unna, for det var så mye kabler og rør at ankring var umulig.  Men selv der fikk jeg ett vannrør på kroken fordi kartet mitt var etpar år gammelt. 

 

"Problemet" er vel at nå blir stort sett alle hytter koblet opp mot kommunalt vann og avløpssystem heller enn at alt går urenset i sjøen eller spredd på land.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bruker Hvaler og Strömstad skjærgården mye og finner alltid en ledig plass ett eller annet sted, selv nå i fellesferien. Hvor i landet er det så utbygd med hytter, hus og bøyer at man ikke finner en plass som ikke generer de som er på land eller oss i båt? Jeg er ikke interessert i å sitte oppe i andre jeg ikke kjenner som har funnet seg en plass alene, med mindre det er kjente uthavner hvor det er tilrettelagt og plass til mange..

 

Helt enig i at å ødelegge fine svai plasser med nye bøyer nå er dumt, før var det ikke sånn trengsel på sjøen. Men lovlige og bøyer brukt i god tro i over 40 år bør vi være vant med.. Har selv ved enkelte anledninger brukt bøyer for lunsj stopp utenom ferier. Kommer det da noen og hevder eierskap så pakker vi fort ned og lunter avgårde, er min familie og jeg som har tatt oss til rette.. 

Link to post
Share on other sites

Akvanauten

@Rotax Jasså, så det er du som ligger der.... :-) Du får spandere en øl på meg neste gang da, så er det i orden.

 

Sikkert, stikk bortom neste gang og spør etter en øl så finner du det ut :cheers:

 

Jeg tro det her er snakk om at man bruker frittliggende bøyer som ikke benyttes ifm brygge/akterfortøyning. Jeg ville i  hvert fall ikke fortøyd i en slik. Videre er det vel kun snakk om noen timer. Mitt resonnement er at det er bedre å benytte eksisterende (tomme) bøyer enn å ankre opp og risikere å sette fast ankeret (eller å kunne ødlegge innfestningen til moringen). Slike steder er det ofte også gamle moringer og festeanordninger som ligger igjen på bunnen uten bøye fra tidligere av. Jeg har faktisk opplevd å sette fast ankeret i slike etterlatenskaper på plasser med mange bøyer. Av den grunn benytter jeg heller bøyer hvis disse ligger på plassen jeg kan tenke meg å ankre opp. Som nevnt i mitt forrige innlegg, ligger slike bøyer (av naturlige grunner) ofte i lune viker. Hvis eieren kommer og gjør krav på bøyen, vil jeg selvfølgelig flytte meg umiddelbart. I mitt hode blir det imidlertid feil å benytte disse til mer permanent bruk med overnatting osv. Gitt disse forutsetningene kan jeg ikke se at jeg gjør noe galt.

 

Jeg tenker at dette blir litt parallelt med at hvis noen setter opp en benk ute i skogen (f.eks. på en fin utsiktsplass), så kan man ikke forlange at andre ikke kan benytte den hvis man ikke benytter den selv. Slike benker finnes faktisk i mitt nærområde og benyttes flittig av turgåere.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Støtter Seilars ifht dette med kabel og rørstrekk på kryss og tvers utgjør et større problem enn bøyer i mange sammenhenger. 

 

Og akkurat der er jo en av mine kjepphester, at organisasjoner som legger ut bøyer som alle kan bruke bør legge de på slike plasser hvor det er mer eller mindre umulig å ankre opp selv. 

---

At en bøye har blitt lagt ut og brukt i 50 år i "god tro" kan en dra lengre på sjøen med ;-) I dag tar det type fem minutter for folk å sjekke hva som er søkt om og tinglyst på egen eiendom. At bestefar ikke gadd å betale gebyr og tinglyse for 50 år siden, javel, dumt av han da, og dumt for arvingene. Ingenting blir mer lovlig av at en har gjort det i 50 år, det blir vel heller mer graverende at en har ignorert problemstillingen og ikke har prøvd å finne en lovlig løsning. 

---

Trawler 42: Fin historie om hvordan du "forvalter" vårt felles offentlige område, endog merket som ankringsplass på sjøkartene.

 

Men jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner fletta av hvordan noen kan være frekke nok til å dumpe moring og bøye utenfor den lokale båthavna,  midt i offentlig område, ja til og med på en merka ankringsplass i kartene, og så påstå at bøya og området den tar fra offentligheten er "mitt". 

 

Ingen tilknytting til noen hytte eller båthus eller noe, bare dumper moring midt i sjøen. 

 

Det er jo frekt som faen, hverken mer eller mindre. At du etter på er "snill gutt" og låner ut bøya til gode formål, for å så jage en annen osv gjør jo ikke saken noe bedre. I mine øyne var aldri dette "ditt". 

 

Og du er jo ikke alene om gjøre dette, bare å se seg rundt....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...