Jump to content

Bøye som lånes av fremmede: Kan man ta seg betalt?


Akvanauten

Recommended Posts

jotto skrev 21 minutter siden:

Toppen av frekkhet er jo å ta seg til rette i offentlig område, dumpe en bøye på et fint sted, og hevde enerett på stedet. Men jeg hadde kanskje sett annerledes på det om jeg hadde vært rik og/eller arvet en herlig strandeiendom og ville holde almuen unna ;)

 

 

@jotto Du må huske på det Jotto, at det gjelder å velge sine foreldre med omhu. Hadde du gjort det så kunne du hatt dette problemet du også. Husk at luksusproblemer er også problemer.

 

Men spøk til side, ett sted må man jo ha båten. Jeg mener det er et mindre inngrep å ha båten i bøye enn å ha båten på en brygge. De fleste andre har båten på brygger, og det fjerner jo allmenhetens tilgang til vannet, enten det er båtfolk, hyttefolk eller fastboende. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev for 4 timer siden:

Korleis får man privat bøye?  Er det  teknisk etat som utsteder eierbevis? 

I Kragerø kommune,  som jeg har hatt hytte, måtte man søke havnesjefen i kommunen om tillatelse til å etablere bøyeplass. Det var ikke noe krav om at den skulle ligge innenfor 2 m dybde. Han var opptatt av at den ikke var til genanse for båttrafikken. Vil tro at dette også er normalen i andre kommuner.

Til TS, jeg synes du er veldig tolerant. Mitt råd er som flere andre ha foreslått, å merke bøyen med Privat. Å legge igjen er lettbåt i båten er jo også et klart signal om at bøyen er i bruk.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, jotto said:

Er bøya på privat grunn, altså rett utenfor din egen tomt og grunnere enn to meter? Hvis ikke, så gjelder allemannsretten.

 

 

Så en privat utlagt bøye på dypere vann enn to meter er å anse som et slags allemannseie med begrunnelse/ryggdekning i Allemannsretten? Nå tøyser du vel.

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev 22 minutter siden:

 

@jotto Du må huske på det Jotto, at det gjelder å velge sine foreldre med omhu. Hadde du gjort det så kunne du hatt dette problemet du også. Husk at luksusproblemer er også problemer.

 

Men spøk til side, ett sted må man jo ha båten. Jeg mener det er et mindre inngrep å ha båten i bøye enn å ha båten på en brygge. De fleste andre har båten på brygger, og det fjerner jo allmenhetens tilgang til vannet, enten det er båtfolk, hyttefolk eller fastboende. 

Jeg ville søkt havnesjefen i kommunen om tillatelse til å etablere bøyeplass hvis du ikke har det.

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev 25 minutter siden:

 

@jotto Du må huske på det Jotto, at det gjelder å velge sine foreldre med omhu. Hadde du gjort det så kunne du hatt dette problemet du også. Husk at luksusproblemer er også problemer.

 

Men spøk til side, ett sted må man jo ha båten. Jeg mener det er et mindre inngrep å ha båten i bøye enn å ha båten på en brygge. De fleste andre har båten på brygger, og det fjerner jo allmenhetens tilgang til vannet, enten det er båtfolk, hyttefolk eller fastboende. 

 

Jeg skal gjøre grundigere research neste gang jeg velger foreldre :giggle:

 

Jeg skjønner behovet for å ha båten et sted når man er på hytta, og en bøye er helt klart mindre til hinder for allmenn ferdsel enn en brygge. Det er vel neppe noe problem om bøya ligger nær land der man uansett ikke ville ha ligget på svai for anker. Problemet er når en fin bukt i praksis er ubrukelig for ankring fordi det ligger bøyer langt ut. Da fortøyer jeg i bøyene med god samvittighet. Jeg vet selvsagt ingenting om hvordan bøya di ligger og hvorvidt den fortrenger allmenn ferdsel og ankring.

 

Denne artikkelen tar for seg noe av problematikken: http://www.batmagasinet.no/artikkel/kjenn-dine-rettigheter-i-allemannsretten

 

Sitat

- Allemannsretten åpner ikke for å legge ut svaibøyer. Å legge ut slike vil som regel kreve tillatelse fra kommunen, sier Reusch. Hun påpeker at også svaibøyer vil kunne benyttes av alle i kortere perioder, så lenge eieren ikke fortrenges.

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, lippert said:

Som flere skriver, slike bøyer ligger som regel ikke på privat grunn side de ligger utenfor marebakken, eller dypere enn 2 meter. Så om selve bøyen er privat har jo eieren tatt seg til rett på offentlig grunn når den ble lagt ut, med mindre han/hun har søkt og fått godkjenning.  Det forholdet gjør at jeg mener man må tåle at andre bruker den. 

Du skal ikke se bort i fra at ordet "privat" medfører en melding til og reaksjon fra kommunen.

 

Bøyer og moringer er ikke søknadspliktige etter havne og farvannsloven dersom havnedistriktet ikke har eget reglement. Aner ikke hvor den aktuelle sak er fra eller hva som gjelder der.

 

"Bøye og moring skal allikevel ikke være til hinder for sjøverts ferdsel eller i konflikt med  kommunens øvrige planer eller retningslinjer."

 

Sitatet er hentet fra vedtak i Lillesand kommunemed refnr. 07/879-3.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, jotto said:

Er bøya på privat grunn, altså rett utenfor din egen tomt og grunnere enn to meter? Hvis ikke, så gjelder allemannsretten. Spør du meg, så er det en uting at hytteadelen privatiserer både kystlinja og farvannet utenfor. Man ødelegger gode ankringsplasser ved å pepre dem med private bøyer.

 

Enig i dette. Og så ta betalt i tillegg. Det er over grensen.

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 7 minutter siden:

Problemet er når en fin bukt i praksis er ubrukelig for ankring fordi det ligger bøyer langt ut. Da fortøyer jeg i bøyene med god samvittighet. Jeg vet selvsagt ingenting om hvordan bøya di ligger og hvorvidt den fortrenger allmenn ferdsel og ankring.

 

Bøya mi ligger i en klynge (eller en bøyehop) og det er fortsatt god plass til å ligge på eget anker for dem som ønsker det, i den grad slike folk finnes lenger...

 

Dog ser jeg poenget ditt dersom det skulle komme vesentlig flere bøyer der. Da vil det bli trangt for dem som skal ankre.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, jotto said:

 

Så søtt forsøk på hersketeknikk :)

 

Kanskje du kan forklare med litt enklere ord hva du mener? Hva loven sier fremkommer av mitt innlegg med sitat fra sak i Lillesand kommune og med saksnummer som er søkbar. Når du ser en bøye i sjøen så har du vel ikke noe egentlig grunnlag for å mene om denne er lagt ut helt lovlig og etter søknad, eller ikke, så hva mener du med allemannsretten mht om du kan /ikke kan benytte denne bøya som du vet du selv ikke har lagt ut?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 15 minutter siden:

 

Kanskje du kan forklare med litt enklere ord hva du mener? Hva loven sier fremkommer av mitt innlegg med sitat fra sak i Lillesand kommune og med saksnummer som er søkbar. Når du ser en bøye i sjøen så har du vel ikke noe egentlig grunnlag for å mene om denne er lagt ut helt lovlig og etter søknad, eller ikke, så hva mener du med allemannsretten mht om du kan /ikke kan benytte denne bøya som du vet du selv ikke har lagt ut?

 

Jeg velger å tro på folk som har langt bedre forutsetninger enn både deg og meg til å fortolke loven. Du kan jo lese artikkelen som jeg linket til lengre opp: http://www.batmagasinet.no/artikkel/kjenn-dine-rettigheter-i-allemannsretten. Her står det bl.a. at "Hun påpeker at også svaibøyer vil kunne benyttes av alle i kortere perioder, så lenge eieren ikke fortrenges."

 

Jeg anser en jurist som har doktorgrad i allemannsretten som en mere pålitelig kilde enn tilfeldige selvoppnevnte eksperter med hjemmesnekrede lovfortolkninger.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Vaagen skrev for 3 timer siden:

 

 

Er det ikke i utgangspunktet frekt, å legge seg på en annens bøye, hvis man ikke vet, at den er beregnet for formålet, dvs lagt ut av kommunen, friluftsråd eller lignende?

 

Tar jeg feil?

 

 

Det er jo også frekt å ødelegge en potensiell svai- ankringsplass med en fast bøye i guds frie natur, eller på offentlig grunn som tilhører oss alle for å være  mindre pompøs ;-). Et greit bytte må være at den som ønsker kan ligge i bøya når den er ledig, men selv det syns jeg er dårlig betalt hvis en ødelegger/reduserer en svai/ankringsplass. 

Link to post
Share on other sites

58 minutes ago, Eureka said:

 

Bøya er din, du har vært i butikken og kjøpt den for dine penger. 

 

Bøye, der det ellers måtte ligge 30-40 meter med tau fra flytebrygge til moring for å holde brygga på plass, er langt mere skånsomt. 

 

 

 

Nå er det jo ikke så enkelt at man kan kjøpe seg en bøye og dumpe den hvor det måtte passe en. Hvis så var tilfelle ville det vært rimelig tett med bøyer i indre oslofjord. Kanskje jeg skal slenge ut noen utenfor Aker brygge og ta betalt? Så er selvfølgelig bøyer mindre inngrep enn brygger. Men nå er det heller ikke lov å bygge seg en brygge uten å søke om dette først. Og mange steder er det svært vanskelig å få dette godkjent.

 

men når dette er sagt så er det godt mulig at i kommunen til TS vet om disse bøyene og har godtatt plasseringen og eierskapet. I såfall har han jo retten på sin side.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Akvanauten skrev 1 time siden:

 

Bøya mi ligger i en klynge (eller en bøyehop) og det er fortsatt god plass til å ligge på eget anker for dem som ønsker det, i den grad slike folk finnes lenger...

 

Dog ser jeg poenget ditt dersom det skulle komme vesentlig flere bøyer der. Da vil det bli trangt for dem som skal ankre.

 

Mitt inntrykk er at stadig flere ligger for svai. 

 

"Fortsatt god plass" betyr vel at den tar noe av en svai/ankringsplass om jeg forstår deg rett? 

 

Jeg vil gjerne at du får beholde din mulighet til å legge båten i bøya ved hytta, forstå meg riktig. Men hvis en må ta seg til rette på offentlig grunn og være til hinder for andre som feks skal ligge på svai så har jeg ikke helt sansen, da ville jeg kanskje sett på andre løsninger, om det finnes? 

 

At det fortsatt er plass syns jeg er litt tynt ;-)

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, jotto said:

 

Jeg velger å tro på folk som har langt bedre forutsetninger enn både deg og meg til å fortolke loven. Du kan jo lese artikkelen som jeg linket til lengre opp: http://www.batmagasinet.no/artikkel/kjenn-dine-rettigheter-i-allemannsretten. Her står det bl.a. at "Hun påpeker at også svaibøyer vil kunne benyttes av alle i kortere perioder, så lenge eieren ikke fortrenges."

 

Jeg anser en jurist som har doktorgrad i allemannsretten som en mere pålitelig kilde enn tilfeldige selvoppnevnte eksperter med hjemmesnekrede lovfortolkninger.

 

 

Ja, jeg har lest den artikkelen og mener at du tolker (ikke fortolker ) den feil. Hun omtaler bøyer lagt ut av båtforeninger og friluftsråd og ikke bøyer lagt ut av privatpersoner.

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev for 3 timer siden:

 

 

Får inderlig håpe du tar feil, for det der legger jo opp til fullstendig anarki. 

Så hvis jeg legger ut en bøye, fullt lovlig, for å ha som fast liggeplass for min båt, tar en tur på sjøen, returnerer og finner din båt forhøyet der, hvem er anarkisten da? 

 

Man må gjerne mene alt loven er utdatert, den stammer jo tilbake til Magnus Lagabøte, men den gjelder likevel.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Vaagen said:

Så hvis jeg legger ut en bøye, fullt lovlig, for å ha som fast liggeplass for min båt, tar en tur på sjøen, returnerer og finner din båt forhøyet der, hvem er anarkisten da? 

 

Man må gjerne mene alt loven er utdatert, den stammer jo tilbake til Magnus Lagabøte, men den gjelder likevel.

 

I forrige innlegg kalte du det «barnelærdom». Nå viser du til Magnus Lagabøte. Men det som syvende og sist gjelder er Norges lover med tilhørende forskrifter. Hvis det står der noe sted at enhver har lov til å legge ut bøye hvor pokker man vil og så blir det plutselig privat eiendom, så skal jeg umiddelbart ta opp lån på huset og pepre indre oslofjord med bøyer og tjene gode penger på leieinntekter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Helt utenkelig for meg å bruke andres bøye til å fortøye i, uten å spørre først. Så jeg forundres sterkt over denne diskusjonen, gitt at bøyene er lovlig lagt ut. 

 

eieren av bøyene fortrenges i det øyeblikket noen andre bruker den. For de som tar seg til rette vet ikke når bøya skal brukes. Det er jo ikke slik at man må jage andre bort fra sin eiendom fordi man ikke bruker den i et øyeblikk. Om man da legger ei jolle i bøya, er det slik at andre da kan bruke jolla fordi man selv ikke bruker den?  

 

Jeg hadde merket bøya klart med privat bøye, og tlf nr til eier. Jeg tror og håper det fjerner de fleste som tar seg til rette. 

 

 

Forøvrig, det er ikke Båtmagasinet og en spesialist i Allemannsretten som definerer rett. Det er det domstolene som gjør. Professorer har nok innsyn og kunnskap, men også egne meninger som ikke alltid er i tråd med rettspraksis ?. Det er ikke sjelden det dømmes på tross av ekspert uttalelser. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Bitteliten said:

Helt utenkelig for meg å bruke andres bøye til å fortøye i, uten å spørre først. Så jeg forundres sterkt over denne diskusjonen, gitt at bøyene er lovlig lagt ut. 

 

 

Ja, men det er jo nettopp lovligheten som diskusteres. Og det virker ikke som TS er 100% sikker på papirene her. Jeg synes et godt råd er å undersøke lovligheten først. Med kommunen sannsynligvis. Er alt registrert og Ok ville jeg merket bøya. Problemet er hvis tidligere generasjoner tok seg til rette uten godkjennelser og at det ikke finnes noe offentlige papirer på dette. Da kan man i verste fall risikere at noen ser denne bøyen markert med «privat» og bli provosert og gjør sine egne undersøkelser om lovligheten. Da kan man risikere at myndighetene krever bøyene fjernet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev 26 minutter siden:

 

Jeg hadde merket bøya klart med privat bøye, og tlf nr til eier. Jeg tror og håper det fjerner de fleste som tar seg til rette. 

 

 

 

Det er jeg ikke sikker på. Har aldri lagt meg i bøye noen gang tror jeg... men en gang var jeg ved ei brygge som det stod  telefonnummer. Da ringte jeg og spurte om jeg kunne få ligge for natta, og det fikk jeg. Hadde jeg blidt spurt om jeg ville vipse en hundrelapp eller to til vedlikehold av brygga så hadde jeg fint gjort det også. 

 

Så jeg er veldig pro telefonnummer, men faktisk tror jeg det kan føre til mer bruk av bøya/brygga, og det var kanskje ikke det man ønsket? Eller kanskje det er ok? Om det var mi bøye ville jeg syns det var bedre å få en telefon og utsjekk ifht størrelse/vekt på båt osv enn å ikke høre noe og få moring/bøye ødelagt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...