Jump to content

Bøye som lånes av fremmede: Kan man ta seg betalt?


Akvanauten

Recommended Posts

Det er skremmende å se hvor mye hat og vrede en lovlig utlagt fortøyningsbøye kan utløse. Det er klart at eier av blåsen bestemmer hvem som kan bruke den, noe annet ville bare være rart. Men folkeskikken sitter langt inne hos mange virker det som...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Olsen83 said:

Hvor i landet er det så utbygd med hytter, hus og bøyer at man ikke finner en plass som ikke generer de som er på land eller oss i båt?

 

Det lurer jeg også på. To  områder jeg tør påstå jeg kjenner godt: Kragerøs skjørgård og området rundt Lillesand, begge kan vel anses som realtivt utbygget og brukt både hva hytter angår samt båter i området, men har aldri skjønt hvorfor folk hevder det er så vanskelig å finne en god plass for seg selv i disse områdene.

Må igjen minne (Pinkvin og andre) om at det ike er noen automatikk i at bøyer må søkes om så at man ikke finner noen søknad/godkjenning i komunen betyr ikke at de er ulovlige og kan behandles som det! Og hvor står det skrevet at utlegging av en slik (lovlig utlagt) bøye skal tinglyses? Tinglyses som hva og hvorfor?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev 53 minutter siden:

Det er skremmende å se hvor mye hat og vrede en lovlig utlagt fortøyningsbøye kan utløse. Det er klart at eier av blåsen bestemmer hvem som kan bruke den, noe annet ville bare være rart. Men folkeskikken sitter langt inne hos mange virker det som...

 

Hvor ser du hat og vrede mot lovlige fortøningsbøyer? Da tror jeg du bør lese tråden på nytt. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Men jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner fletta av hvordan noen kan være frekke nok til å dumpe moring og bøye utenfor den lokale båthavna,  midt i offentlig område, ja til og med på en merka ankringsplass i kartene, og så påstå at bøya og området den tar fra offentligheten er "mitt". 

 

Ingen tilknytting til noen hytte eller båthus eller noe, bare dumper moring midt i sjøen. 

 

Det er jo frekt som faen, hverken mer eller mindre.

 

Her, for eksempel.

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 38 minutter siden:

Og hvor står det skrevet at utlegging av en slik (lovlig utlagt) bøye skal tinglyses? Tinglyses som hva og hvorfor?

 

Er jo bare å tinglyse vedtaket som bekrefter at bøya er søkt om godkjent lagt ut der den ligger. Dette kalles da en "servitutt" og du kan sikkert lese resten av Tinglysningsloven selv, paragraf 12 for serviutter er en grei plass å begynne. 

 

Elektronisk skjema for å fylle ut: https://www.kartverket.no/eiendom/alle-skjemaer-eiendom/Erkaering-om-rettighet/Erklaring-om-rettighet-eller-servitutt---bokmal/

 

Så sender du det hit: 

Kartverket Tinglysing
Postboks 600 Sentrum
3507 Hønefoss

Link to post
Share on other sites

At man "Kan" betyr ikke hverken at man "bør" eller "mæ" og jeg skjønner ikke poenget med å tinglyse en slik godkjenning for godkjenningen i seg selv er vel like gyldig uten at denne er tinglyst? Av nysjerrighet; hvordan rent praktisk går du frem for å i løpet av fem minutter finne ut av en bøye som ligger i sjøen er omsøkt og/eller godkjent og/eller ikke behøver noen slik godkjenning?

 

Jeg er forøvrig kjent med ordningen tinglysning og hvor/hvordan da jeg har gjort det er par ganger selv siste året i forbindelse med fast eiendom.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Men jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner fletta av hvordan noen kan være frekke nok til å dumpe moring og bøye utenfor den lokale båthavna,  midt i offentlig område, ja til og med på en merka ankringsplass i kartene, og så påstå at bøya og området den tar fra offentligheten er "mitt". 

 

Ingen tilknytting til noen hytte eller båthus eller noe, bare dumper moring midt i sjøen. 

 

Enig. I Bunnefjorden er hver eneste vik og bukt fylt med bøyer, og da snakker vi om bøyer som er opptil 100 m fra land. De ligger såpass tett at det er umulig å ankre opp der hvis man vil ligge lunt. Hele fjorden er i praksis privatisert. Det er rimelig egoistisk å legge beslag på og i praksis nekte andre å bruke en hel bukt. Sa noen folkeskikk?

 

Så kan man si at "heldigvis er det ikke sånn der jeg bor". Hva da om 20 år når befolkningen er større og flere har båt og strandeiendommer? Er det sånn at de første 10 som hiver ut sin egen private bøye skal ha enerett til å bruke den bukta?  Kystlinja er en veldig begrenset ressurs, og da er det umoralsk å ta seg til rette og fortrenge andre.

 

I min bok er naturen noe som ikke eies av noen og som kan brukes av alle.

Redigert av jotto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev 6 minutter siden:

 

Her, for eksempel.

 

 

Om bøya er søkt om og lagt lovlig så beklager jeg, såvidt jeg kan se nevnte ikke Trawler at det var tilfelle med ett ord. Men kan hende noen noen kommuner kartverket gir lov til å legge bøyer i merka ankringshavner...? 

 

At du leser teksten min som "hat og vrede" er jo basert på din egen følelse, vanskelig for meg å styre dine emosjoner. Men jeg skriver altså "frekt som faen", noe som for meg er veeeeldig langt fra "hat og vrede". Men selvsagt står din egen tolkning for din egen regning, men nå har du fått svar, jeg mener (selvsagt) ikke noe i den retning du tolker/føler når du leser, altså "hat og vrede". 

 

Beklager at du følte så hardt rundt "frekt som faen" at du opplevde hat og vrede når du leste teksten min. Håper du ikke lider noen last. 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, jotto said:

 

Enig. I Bunnefjorden er hver eneste vik og bukt fylt med bøyer, og da snakker vi om bøyer som er opptil 100 m fra land. De ligger såpass tett at det er umulig å ankre opp der hvis man vil ligge lunt. Hele fjorden er i praksis privatisert. Det er rimelig egoistisk å legge beslag på og i praksis nekte andre å bruke den en hel bukt. Sa noen folkeskikk?

 

 

 

Pinkvin kan i løpet av fem minutter svare på om alle disse bøyene er lovlig lagt ut, eller ikke. Vi gir ham ti minutter for å være greie?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 5 minutter siden:

Beklager at du følte så hardt rundt "frekt som faen" at du opplevde hat og vrede når du leste teksten min. Håper du ikke lider noen last. 

 

Det går nok helt greit for min del. Men jeg synes det er unødvendig at tonen skal være så hard på et forum som dette. Men deg om det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jotto skrev 5 minutter siden:

 

Enig. I Bunnefjorden er hver eneste vik og bukt fylt med bøyer, og da snakker vi om bøyer som er opptil 100 m fra land. De ligger såpass tett at det er umulig å ankre opp der hvis man vil ligge lunt. Hele fjorden er i praksis privatisert. Det er rimelig egoistisk å legge beslag på og i praksis nekte andre å bruke den en hel bukt. Sa noen folkeskikk?

 

Så kan man si at "heldigvis er det ikke sånn der jeg bor". Hva da om 20 år når befolkningen er større og flere har båt og strandeiendommer? Er det sånn at de første 10 som hiver ut sin egen private bøye skal ha enerett til å bruke den bukta?  Kystlinja er en veldig begrenset ressurs, og da er det umoralsk å ta seg til rette og fortrenge andre.

 

I min bok er naturen noe som ikke eies av noen og som kan brukes av alle.

 

 

Paddehavet ser ut som om det hummerfiske året rundt. Ser at det har begynt å bli stadig flere bøyer utfor Sandvika også. 

 

Noen som syns det er dyrt med båtplass i Oslo? Tydeligvis. En sparer fort inn en moring, tau og ei bøye og "siden alle andre gjør det så"...

---

Jeg har full forståelse for bøyer knyttet opp til hytte eller hus med strandlinje, naust osv. Og såvidt jeg har skjønt er det fullt mulig å gjøre både lovlig og formelt. 

 

Men å bare legge ut en moring og bøye midt i offentlig område... det er jo helt på bærtur, eller frekt som faen, som jeg skrev tidligere. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 12 minutter siden:

 

Pinkvin kan i løpet av fem minutter svare på om alle disse bøyene er lovlig lagt ut, eller ikke. Vi gir ham ti minutter for å være greie?

 

Det blir vel opp til den/de som har lagt ut bøya å svare på.

 

Men takk for tilliten :-)

Link to post
Share on other sites

Olsen83 skrev for 12 timer siden:

Bruker Hvaler og Strömstad skjærgården mye og finner alltid en ledig plass ett eller annet sted, selv nå i fellesferien. Hvor i landet er det så utbygd med hytter, hus og bøyer at man ikke finner en plass som ikke generer de som er på land eller oss i båt? Jeg er ikke interessert i å sitte oppe i andre jeg ikke kjenner som har funnet seg en plass alene, med mindre det er kjente uthavner hvor det er tilrettelagt og plass til mange..

Du kan jo finne deg en lun og fin bukt å fortøye i Gravningesund for natten. Dette er bare et av utallige områder som er nedbygd og privatisert for flere generasjoner siden. Arealer som aldri vil komme allmennheten til glede. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
index skrev 8 minutter siden:

 

Det går nok helt greit for min del. Men jeg synes det er unødvendig at tonen skal være så hard på et forum som dette. Men deg om det.

 

Ja du dro tonen opp noen hakk når du mener jeg møter noe med "hat og vrede" (bibelsitat?). 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 1 minutt siden:

Du kan jo finne deg en lun og fin bukt å fortøye i Gravningesund for natten. Dette er bare et av utallige områder som er nedbygd og privatisert for flere generasjoner siden. Arealer som aldri vil komme allmennheten til glede. 

 

Det er trist at det har blitt sånn. Men når vi leser i denne tråden så sitter vel mange på sin egen tue og tenker "bare en bøye til gjør ikke noe". Og "det er fortsatt plass nok, andre steder". Da går det sånn. 

 

Ser at dette med bøyer er strengt regulert i Hvaler nasjonalpark, men Gravningsund ligger utenfor. Uansett, i nasjonalparken er det planer om at fylkesmann osv skal gå i gjennom det som er lagt ut og pålegge fjerning av det som ikke er søkt om og lovlig. Om de får positive erfaringer med det så kan det kanskje hende at en tør å ta tak også på kommunalt nivå? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og de av dere som ikke har leid seilbåt i Middelhavet. Gjør det ett år. Reflekter litt over det faktum at stadig flere bukter hvor en før kunne ankre nå er peppret av bøyer. 

 

Ikke skjønner jeg at det faktisk er båtfolk på dette forumet som ønsker en sånn utvikling, men jeg har blitt overrasket før, som jeg er det nå. 

 

På tide å få lagt ut noen selv før det begynner å bli dårlig med plass? Ser for meg en som gratis båtplass om sommeren, og et par på mine favorittsteder i skjærgården. 

 

Så kan ungene mine overta de når jeg har sluttet å seile, de kan bare si "det er så lenge siden", sikkert godkjent muntlig dengang da ;-) 

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Pinkvin said:

 

Det blir vel opp til den/de som har lagt ut bøya å svare på.

 

Men takk for tilliten :-)

 

Den som har lagt ut bøya har vel ikke behov for det (hvorfor i så fall?), men heller de som kritiserer disse bøyene uten å vite om de er lovlig utlagt, eller ikke, og som (dine ord) ikke trenger mer enn fem minutter på å finne svaret. Skjønner at du trekker deg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 7 minutter siden:

 

Den som har lagt ut bøya har vel ikke behov for det (hvorfor i så fall?), men heller de som kritiserer disse bøyene uten å vite om de er lovlig utlagt, eller ikke, og som (dine ord) ikke trenger mer enn fem minutter på å finne svaret. Skjønner at du trekker deg!

 

Så du har aldri sjekket hva som er tinglyst på din egen eiendom. Og om du har, var det veldig vanskelig syns du?

 

Link to post
Share on other sites

Rotax skrev 36 minutter siden:

Huff Akvanauten, hva har du satt i gang?

 

Siden vi tydeligvis holder til i samme området (og tidvis deler bøye)  foreslår jeg at finner fremt til plassen din, fortøyer sammen i denne og deler en øl....:flag_bp::flag_bp:

God plan @Rotax Vi sees til helgen! Jeg er veldig flink til å dele to øl. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, Pinkvin said:

 

Så du har aldri sjekket hva som er tinglyst på din egen eiendom. Og om du har, var det veldig vanskelig syns du?

 

 

En bøye trenger verken være tinglyst eller omsøkt for å være lovlig. Da jeg kjøpte huset jeg bor i nå fulgte det med badehus med tilhørende bøye til akterfortøyning. Jeg kontaktet bygningsetaten i kommunen før jeg kjøpte eiendommen for å forsikre meg om at dette var lovlig oppført. Fikk til svar at det aldri var omsøkt, men likevel lovlig pga. at både badehuset og bøyen hadde vært der før strandloven gjorde slike tiltak søknadspliktig. Siden jeg har dette skriftlig fra en saksbehandler i bygningsetaten, er det godt nok for meg, ser ingen grunn til å styre med tinglysning når dette har stått der lovlig i over 50 år.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Så du har aldri sjekket hva som er tinglyst på din egen eiendom. Og om du har, var det veldig vanskelig syns du?

 

 

Jeg vet da hva som er tinglyst på min egen eiendom så skjønner ikke helt spørsmålet. Vanskelig? Vel, siste runde var litt komplisert grunnet andel av eiendom samt bopliktpoblematikken, men hvorfor spør du egentlig uten å svare på et eneste spørsmål selv?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 23 timer siden:

"Bøye og moring skal allikevel ikke være til hinder for sjøverts ferdsel eller i konflikt med  kommunens øvrige planer eller retningslinjer."

 

Min utheving :) Det er denne og da spesielt kommuneplanens arealdel som mange glemmer. Selv om havne- og farvannsloven ikke krever en søknad så finnes det en del annet regelverk. f.eks. kan det være ålegress forekomst der du vil legge moringen. Da vil ofte fylkesmannens miljøvernavdeling ha et ord med i laget.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...