Jump to content

Bøye som lånes av fremmede: Kan man ta seg betalt?


Akvanauten

Recommended Posts

Mouche skrev 51 minutter siden:

 

Beklager, men her har vi nok snakket forbi hverandre.

Godt å høre :thumbsup:

 

Mouche skrev 51 minutter siden:

At det er "fullt" i de konkrete områdene du har lagt ut er det ingen tvil om, men mitt poeng er at det finnes steder rundt forbi ved kysten av fylkene på Østlandet og nedover Sørlandet, sågar i "bøtter og spann". Enkelte hevder at det nærmest ikke er mulig å finne egnete steder rundt Blindleia og Lillesandsområdet hvilket er reinspikka tull. Har funnet en mengde flotte plasser bare i dag.

Ja det gjelder jo å være litt kreativ også ? 

Link to post
Share on other sites

Dette evindelige Paddehavet som stadig trekkes frem til skrekk og advarsel; Det er riktig at det ligger bøyer der, men området er regulert og har vært det i "uminnelige" tider, det er ikke et økende problem med bøyer. Videre er ikke Paddehavet et område man drar på tur TIL, man drar på tur FRA Paddehavet, fra en av de 4-5 marinaene som holder til der, evt. en av disse forbaskede bøyene da. Det er også flust av badeplasser i området og bøyene er ikke til noen form for hinder for bading, det eneste som er til hinder for bading er eiendommene til disse opphøyde strandsonebaronene som etter sigende er de eneste med moralsk rett til å legge ut bøye noe sted. Vi andre, gnierne som ikke gidder å investere i den obligatoriske strandeiendomen som  kreves for å få legge ut bøye, ja gudene vet hva man skal gjøre med oss. Vi får vel dømmes til evig seilas blant de forbannede bøyene i dette Paddehavet vi da, uten noen gang å komme ut i fritt farvann med mulighet til å ligge på svai ...

 

Da jeg la ut bøye på Oksval var det etter å ha fått grønt lys fra kommunen,  jeg benyttet meg av akkurat den samme muligheten absolutt alle andre i kommunen også har, uten nødvendigvis å benytte seg av det, både den bemidlede "overklassen" med strandlinje, og oss andre "slitere", ihht. de reglene det demokratisk valgte kommunestyret hadde satt opp.

 

At noen synes dette er "ufint" har jeg liten forståelse for. Det er ikke til hinder for noen, badeplassen eksisterer uforstyrret på innsiden av badebøyene, og Oksval er rett og slett ikke noe populær svai-bukt, ihvertfall ikke meg bekjent.

 

Oppi dette må vi også skille litt mellom typiske "havne"-områder, hvor gjerne områder i nærheten er beslaglagt av diverse bryggeanlegg allerede, som i Paddehavet og på Oksval, og områder som er mer å regne som "naturhavner". På Langøyene og andre steder har man jo f.eks. lagt ut disse festlige blå bøyene med implisitt oppfordring til nevekamp, men det blir en annen debatt. Jeg ville jo synes det var litt rart om kommunen ga tillatelse til å legge ut private bøyer i slike områder, men om de så skulle gjøre ville det jo være den demokratisk valgte myndighets måte å forvalte området på.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 hours ago, quantumduck said:

På Langøyene og andre steder har man jo f.eks. lagt ut disse festlige blå bøyene med implisitt oppfordring til nevekamp, men det blir en annen debatt. Jeg ville jo synes det var litt rart om kommunen ga tillatelse til å legge ut private bøyer i slike områder, men om de så skulle gjøre ville det jo være den demokratisk valgte myndighets måte å forvalte området på.

 

Siden disse blå bøyene vel ikke er offentlige, lagt ut og driftet av det offentlige på vegne av "folket", så er de vel per definisjon private?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

56 minutes ago, bliss X said:

De blå bøyene driftes av oslofjorden frilufstråd - et interkommunalt samarbeidsorgan for kommuner og fylkeskommuner rundt Oslofjorden. 

 

Men drives ikke på vegne av disse kommunenes innbyggere, kun et begrenset utvalg og de trenger vel ikke engang å bo i kommunen for å være medlem, eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Mouche said:

 

Men drives ikke på vegne av disse kommunenes innbyggere, kun et begrenset utvalg og de trenger vel ikke engang å bo i kommunen for å være medlem, eller

Generelt drives veldig mange kommunale/offentlige tjenester og ytelser til fordel for kun et utvalg av kommunens innbyggere(eller andre). Alle har anledning til å benytte tilbudet, men ikke alle har interesse av det. 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, quantumduck said:

Generelt drives veldig mange kommunale/offentlige tjenester og ytelser til fordel for kun et utvalg av kommunens innbyggere(eller andre). Alle har anledning til å benytte tilbudet, men ikke alle har interesse av det. 

 

Her her holder det ikkeå "bare" være innbygger selv om det er din egen kommune som har betalt for gildet, men i tillegg må man melde seg inn i en organisasjon. Med andre ord har ikke alle på like vilkår muligheten til å benytte tilbudet i motsetning til hva du skriver, eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Mouche said:

 

Her her holder det ikkeå "bare" være innbygger selv om det er din egen kommune som har betalt for gildet, men i tillegg må man melde seg inn i en organisasjon. Med andre ord har ikke alle på like vilkår muligheten til å benytte tilbudet i motsetning til hva du skriver, eller?

 

Svjv har alle anledning til å melde seg inn i idrettslag for å feks benytte idrettsanlegg bekostet av kommunen. For å legge ut bøye der det evt tillates av kommune behøver man ikke melde seg inn i noen organisasjon tror jeg. Når det gjelder de blå bøyene kan man velge, ettersom man vil være i angrep eller forsvar. Men det fins en annen tråd for de bøyene tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Snart på tide med en egen forumskategori; «Sommerens harde utfordringer», der kan jo alt om bøyer, aggregatbruk i uthavn, oppførsel i gjestehavn og lignende samles:giggle:

 

Trådstarter har nå i alle fall fått svar på spørsmålet sitt, men spørs om intensjonen var at diskusjonen skulle slik ta av.

Link to post
Share on other sites

On 7/26/2018 at 1:06 PM, Pinkvin said:

Og de av dere som ikke har leid seilbåt i Middelhavet. Gjør det ett år. Reflekter litt over det faktum at stadig flere bukter hvor en før kunne ankre nå er peppret av bøyer.  

 

Faktum? Hvilken del av Middelhavet sikter du til da? Kroatia? Jeg har seilt 12 år i Hellas og kjenner i alle fall ikke igjen denne beskrivelsen. Ja, lokalbefolkningen har båter i bøye en del steder, men svært sjelden til fortrengning av svaimulighet. Kroatia har mange bukter med bøyer, men der er jo rent kommersielle interesser som styrer, å tvinge mer penger ut av båtturistene - det koster å ligge på mange av bøyene. Joda de argumenter med at det er miljøhensyn, at bunnen ikke skrapes opp av diverse ankre, men der er nok bare vikarierende. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...