Jump to content

Bøye som lånes av fremmede: Kan man ta seg betalt?


Akvanauten

Recommended Posts

Vær hilset!

Jeg har en bøye som ligger utenfor hytta. Bøya ligger sammen med mange andre bøyer fra folk i samme hyttefelt. Alle har hatt bøyer der i "evig tid" altså fra hyttene ble bygget på 60-tallet. Jeg har den flotteste bøya, men det er kanskje fordi jeg er litt fin på det. (Eller fordi jeg ser verdien av en høy stang, så en slipper å bøye seg helt ned til vannflaten for å få tak i den.)

 

I bukta der bøya ligger er det fantastisk å ligge med båt, og mange ligger der, både til land, til offentlig brygge og på svai med eget anker. I tillegg ligger det alltid noen på min bøye. Nesten hver eneste gang jeg kommer inn i vika, så ligger det noen på min bøye.

 

Dette er jo ikke noe stort problem, men jeg må bort til dem. Jeg må forklare dem saken. De må pakke sammen kaffe og småkaker, og gjøre seg klare, mens jeg ligger og venter. Som regel har jeg tid til dette, men det er jo litt kipt. Noen er kranglete, og mener de har rett til bøya siden de kom dit først. Da tar det litt tid å forklare dem hvordan det henger sammen. Noen ligger også to eller tre båter knytt sammen i bøya, og da tar det litt tid å få ordnet opp, spesielt om noen av dem er ute og svømmer eller på besøk hos andre.

 

I utgangspunktet er det bare hyggelig å låne bort bøya si til andre, men i det siste synes jeg folk har blitt mer og mer sure når jeg ber dem flytte seg. Er det vanlig å ta seg til rette på denne måten? Parkerer sånne folk bilen sin i garasjen til naboen også? I det siste har jeg lagt merke til at jeg ikke gidder å ta diskusjonen, og heller legger meg i en annens bøye, eller i værste fall går videre til en annen bukt. Bøya mi er merket med telefonnummer (veldig lite merke, men dog). 

 

Hva bør jeg gjøre?

A) Fortsette som nå. Smile utad og bli litt grinete innad.
B) Merke bøye med store bokstaver: PRIVAT

C) Henge på en hyggelig lapp der jeg sier det er greit at de låner bøya, men at de gjerne kan vippse meg 25 kroner for lånet. Som dere vet er det ikke gratis å legge ut bøyer, sende ned dykker for å sjekke, fjerne groe, bytte ut tau, blåse og moring... så jeg synes det er fint om dette kan bli et spleiselag mellom eier og bruker.

 

Hva er vanlig? Hva tenker dere som har egen bøye selv? Hva tenker dere som låner andres bøyer? Er det jeg som er en sur gammal gubbe, eller er det de andre som er frekke og tar seg til rette?

 

God sommer!

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Det erde som er frekke, uten tvil. Man har ingen rett til å bruke andres kaier eller bøyer uten avtale. Jeg ville ha merket den stort og tydelig med PRIVAT, mulig det hjelper litt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig, PRIVAT, er nok det som fungerer best.

Så kan du kanskje skrive "Vips 50 kr for lån av bøye" med litt mindre bokstaver og se hva som skjer.

 

Jeg tipper at de fleste finner annen førtøyning, de mest interesserte, kommer så nært at det ser "vipsmeldi gen" og kanskje betaler.

Noen legger til uten å betale,uansett.

Sistnevnte er bare å jage, begynner de å bli sure, må du bare bli enda surere.

 

Jeg synes du forøvrig har vært meget tolerant, når du nå vurderer tiltak, viser det bare at folk blir frekkere og frekkere.

 

Det er synd, først og fremst for deg, som "sliter" med å bruke din egen bøye. Men også for andre, som uten å mukke hadde flyttet oss i en fei når du hadde kommet evt. Gladelig hadde betalt en slant for å ligge der.

 

Selv hadde jeg ikke engang vurdert å kegge medpå denne bøya, uansett om det stod noe på den,eller ikke. 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hva med tydelig merking og utstede parkeringsforelegg hvis noen ligger der uten tillatelse?? Ulempen ved å ta betalt er jo at du ikke får brukt den selv....

Hvis du fjerner tauene dems ved ankomst slipper du å vente. Utrolig frekt å bli irritert over at de må dra....

Link to post
Share on other sites

Merk bøye "PRIVAT" og evt din båts reg nr. Jeg vil anta at det alene vil løse mye av problemet. 

 

Evt. også "Overtredelse kan medføre kapp av fortøyning".

 

Er usikker på det med leie. Da ville jeg i alle fall vært sikker på at jeg juridisk har rett til å leie ut bøya.

 

Antar at du hovedsaklig ikke ønsker at andre skal bruke bøya. Det gir mer slitasje, og hvis folk legger tre båter samtidig så betyr holder vesentlig mer slitasje.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Er bøya på privat grunn, altså rett utenfor din egen tomt og grunnere enn to meter? Hvis ikke, så gjelder allemannsretten. Spør du meg, så er det en uting at hytteadelen privatiserer både kystlinja og farvannet utenfor. Man ødelegger gode ankringsplasser ved å pepre dem med private bøyer.

 

Hvis man skal sammenligne med noe tilsvarende på land, så blir det for søkt å sammenligne med å parkere i andre folks garasje. En bedre sammenligning blir om jeg skulle anlegge bålplass i marka og jage vekk andre som bruker den.

 

Link to post
Share on other sites

Allemannsretten gjelder ikke helt ubetinget. Aner ikke hvordan dette slår ut mht denne bøyen men regner med at bøyen og plassering er eierens suverene eiendom.

 

Sitat

Privat brygge

Allemannsretten gir ikke rett til å ferdes eller oppholde seg på private brygger.

Skal du fortøye båt, sole deg, fiske krabber eller på annen måte bruke en privat brygge, må du ha tillatelse fra eieren. Reglene om bruk av private brygger står i friluftsloven § 7.

Noen brygger strekker seg innover på land. Miljøverndepartementet har i rundskriv til friluftsloven lagt til grunn at det er lov å ferdes over den del av en brygge i utmark som ligger på land, når dette ikke gir ulempe for eierens bruk.

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her må jeg si meg totalt uenig. Her i Vestfold ligger det mange bøyer som faktisk ligger tomme hele året (mulig disse faktisk er forlatt). Typisk for disse bøyene er at de ligger på "fine" og lune plasser. Når jeg kommer til en slik og ønsker å ligge på svai noen timer (jeg vil aldri overnatte i en slik, da jeg ikke kjenner forfatning til moring og tau/kjetting), benytter jeg disse bøyene isteden for å slippe ankeret og faktisk risikere at ankeret setter seg fast i bøyenes moringer/innfestninger. Av den grunn ville jeg heller aldri forlatt båten annet for et raskt bad.

 

Så vidt jeg vet, er ikke de som har lagt ut bøyene grunneiere, da disse ligger som regel dypere enn eventuell grunneier har rettigheter på. På den måten har faktisk de som har lagt ut bøyene lagt "beslag" på en fin plass og forhindret andre å bruke denne. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere var det slik at man faktisk kunne legge ut bøyer uten tillatelse. Som nevnt er mange av disse bøyene (i hvert fall tilsynelatende) forlatt.

 

Hvis jeg tilfeldigvis ligger i en bøye som er i bruk og eieren kommer og vil fortøye, så flytter jeg meg selvfølgelig straks. Jeg ville imidlertid aldri betalt for å bruke en slik bøye uansett hva det står på den.

.

Link to post
Share on other sites

Bay_liner skrev 16 minutter siden:

Allemannsretten gjelder ikke helt ubetinget. Aner ikke hvordan dette slår ut mht denne bøyen men regner med at bøyen og plassering er eierens suverene eiendom.

 

 

 

Det var ikke snakk om en privat brygge her, men en bøye. Spørsmålet er jo om den ligger lengre ut enn eiendomsgrensa.

 

Båtmagasinet hadde en interessant artikkel om det i sommer. Hovedkonklusjonen er at allemannsretten starter rett utenfor kystlinja.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis du jager folk som sitter og koser seg fra en bøye du selv ikke bruker så må du selge hytta og kjøpe ny på fjellet, langt fra sjøen og folk. Da er det du som ikke har folkeskikk, ikke de i bøya. 

 

Om du bruker den av og til så syns jeg forslaget med Privat og tlf nr på bøya var ok. 

 

Ok til sist, kontakt teknisk etat i din kommune og få orden på det formelle og legale før du hevder din rett for hardt. 

 

At din oldefar tok seg til rette på 60 tallet betyr ikke at du kan jage folk i dag. Vær bombesikker på at bøya er lovlig. Er du sikker? Har du sett tinglysinga osv på den. 

 

Ikke det nei.... 

 

;-) 

Link to post
Share on other sites

Personlig tror jeg ikke du har lov til å ta betalt (legg merke til "tror").

 

Men dette handler vel i like stor grad om psykologi?

 

Dersom bøyen er merket "PRIVAT" så regner jeg med at det øker terskelen for at folk bruker bøya, og gjør det lettere å ta den i bruk selv hvis folk ligger på bøya. Spesielt hvis bøya merkes med din båts reg nr.

 

Ennå lettere blir det hvis du legger en liten jolle der (bør være selvlensende). Feks en gammel Pioner med hull bak. 

 

Målet her er vel å gjøre det lettere for seg selv?

 

(Ellers er jeg ikke jeg heller noe glad i bøyer som ligger her og der. Det er vi heldigvis spart for i Grimstad. Lite privatisert her. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt det her, jeg. Er bøyen båtplassen til Akvanauten? Ligger det ikke da en jolle der når du er ute med båten? Eller fortøyer du mellom bøye og brygge? Eller ligger rett og slett bøyen ikke i nærheten av hytte?  Hvis det er det siste som gjelder så skjønner jeg at folk blir sure av å bli jaget. Som Pinkvin skriver så bør du ha det formelle i orden her.  Vet ikke om bøyer tinglyses eller hva som gjelder

Link to post
Share on other sites

 

 

Tjaa.....

 

http://hytteavisa.no/kamp-batplass-pa-hytta/

 

Sitat

Betydningen av eiendomsretten i vannet

Eiendomsretten ut i sjøen har praktisk betydning blant annet for båtfeste og etablering av brygger. Som utgangspunkt har andre anledning til å utnytte de muligheter som finnes utenfor marbakken eller tometers-grensen. Eieren av strandarealet skal ha anledning til å kunne komme til og fra eiendommen med båt (tilflottsrett) slik at andre ikke kan legge begrensninger i dette. Dette innebærer at man ikke kan hindre eierens båtadkomst til stranden eller bryggen ved å legge ut en bøye som hindrer atkomsten. Dette gjelder selv om hindringen ligger utenfor eierens eiendomsgrense i vannet. Man må også forholde seg til naboer og de begrensninger som ligger i nabolovens bestemmelser.

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Som flere skriver, slike bøyer ligger som regel ikke på privat grunn side de ligger utenfor marebakken, eller dypere enn 2 meter. Så om selve bøyen er privat har jo eieren tatt seg til rett på offentlig grunn når den ble lagt ut, med mindre han/hun har søkt og fått godkjenning.  Det forholdet gjør at jeg mener man må tåle at andre bruker den. 

Du skal ikke se bort i fra at ordet "privat" medfører en melding til og reaksjon fra kommunen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill alle sammen. Her er litt oppklaring:

 

- Bøya ligger dypere enn 2 meter, altså utenfor det en grunneier kan påberope seg å eie.
- Det ligger mange bøyer i samme bukt. De tilhører hyttene i området.
- Bøya brukes på svai, altså ikke med feste til land.

- Opprinnelig bøye ble lagt ut av min bestefar for mange, mange år siden. Den gang var det ingen offentlige registre for bøyer. Den gang var det plass nok til alle.

- For noen år siden var vedlikeholdsbehovet så stort, at jeg byttet alt. Moring, tau, bøye, the works. Fikk det levert med kranbåt, og det kostet skjorta. Den nye bøya ble lagt der den gamle lå, og det gamle ble fjernet. For god ordens skyld informerte jeg både kommunen (havnefogden) og grunneier (selv om han strengt tatt ikke er grunneier på mer enn 2 meters dyp). Begge parter godkjente dette, men jeg er usikker på om noen har registrert det skriftlig.

- Jeg innser nå at det kanskje skulle vært tinglyst, men det ble ikke gjort den gangen.

- Dette er min faste båtplass når jeg er på hytta. Det er min sporadiske båtplass når jeg er på helgetur. Mye av tiden vil bøya stå tom og tilsynelatende ubrukt. Jeg bruker båten mye utenfor fellesferien, og feriefolket vil kanskje oppfatte at bøya "aldri blir brukt".

 

Ved nærmere ettertanke tror jeg kanskje jeg kan bli ansvarlig dersom jeg tar betalt og moringa slipper mens noen ligger der?? Vil ikke risikere det. Poenget er jo ikke pengene, men heller å gjøre folk oppmerksomme på at det faktisk er noen som har tatt kostnaden for kjøp og vedlikehold.

 

Det å skrive PRIVAT synes jeg er å gi litt feil signal, men jeg heller mot å gjøre det likevel. Begynner å bli litt lei. 

 

@Rotax Jasså, så det er du som ligger der.... :-) Du får spandere en øl på meg neste gang da, så er det i orden.

 

Redigert av Akvanauten (see edit history)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Min "barnelærdom" er, at utenfor 2m grensa, kan enhver legge ut bøye lovlig. I så fall tilhører bøyen den som la den ut, og er ikke tilgjengelig for allmennheten?

 

Er det ikke i utgangspunktet frekt, å legge seg på en annens bøye, hvis man ikke vet, at den er beregnet for formålet, dvs lagt ut av kommunen, friluftsråd eller lignende?

 

Tar jeg feil?

 

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Vaagen said:

Min "barnelærdom" er, at utenfor 2m grensa, kan enhver legge ut bøye lovlig. I så fall tilhører bøyen den som la den ut, og er ikke tilgjengelig for allmennheten?

 

....

 

6 minutes ago, Vaagen said:

Tar jeg feil?

 

 

Får inderlig håpe du tar feil, for det der legger jo opp til fullstendig anarki. 

Link to post
Share on other sites

I min barndoms våg og mange plasser ellers var alle båter fortøyd i bøye, men alle hadde forhalinger til land. Bøyene låg derfor ikkje så veldig langt ut, og slik plassert blir det naturlig å ikkje passere mellom bøye og land.  Slik var ingen i tvil om kven sine bøyer det var.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Akvanauten skrev 1 time siden:

Det å skrive PRIVAT synes jeg er å gi litt feil signal, men jeg heller mot å gjøre det likevel

Ville merket bøya, men ungått ordet 'privat'. Folk reagerer gjerne negativt på det ordet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Toppen av frekkhet er jo å ta seg til rette i offentlig område, dumpe en bøye på et fint sted, og hevde enerett på stedet. Men jeg hadde kanskje sett annerledes på det om jeg hadde vært rik og/eller arvet en herlig strandeiendom og ville holde almuen unna ;)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...