Jump to content

Bøye som lånes av fremmede: Kan man ta seg betalt?


Akvanauten

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 46 minutter siden:

 

Jeg vet da hva som er tinglyst på min egen eiendom så skjønner ikke helt spørsmålet. Vanskelig? Vel, siste runde var litt komplisert grunnet andel av eiendom samt bopliktpoblematikken, men hvorfor spør du egentlig uten å svare på et eneste spørsmål selv?

 

Du må vel svare for egen eiendom, som alle andre må. Hvorfor forventer du at jeg skal svare? 

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin Du kan ikke bare legge ut en bøye i Oslo. Det er mange bøyer i Paddehavet, men ingen anledning til å bare "slenge ut" en til som det passer seg. Sånn har det vært så lenge jeg kan huske. Det er regulert. Hvordan det er i Ås og Oppegård vet jeg ikke, men tidligere var det fritt fram på Nesodden (utenfor marbakken osv.) men det er det ikke lengre. @jotto Skinnerbukta er vel et eksempel på ankringsplass i Bunnefjorden som ikke er pepret med bøyer. Det ligger et par uten for Husbergøya, men kan ikke forestille meg at de er til privat fast båtplass? Har aldri lagt merke til noen spesielle båter som henger der til vanlig. Er det egentlig så mange andre lune viker innover i Bunnefjorden? Jeg hadde bøye på Oksval, men der er det ikke så lette bunnforhold, mye opp og ned, bedre å ligge i gjestehavna (gratis) om man vil overnatte der. Så er det jo havn på Ursvik, sikkert noen bøyer der også, men er det egentlig så mange som seiler innover i Bunnefjorden for å overnatte? 

 

Det er som sikkert noen alt har nevnt opp til kommunen å regulere dette, og er man misfornøyd med hvordan ens egen kommune forvalter ressursene må man antagelig engasjere seg litt i lokalpolitikken.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Pinkvin said:

 

Du må vel svare for egen eiendom, som alle andre må. Hvorfor forventer du at jeg skal svare? 

 

Beklager, men jeg skjønner ikke hva du mener med "å svare for egen eiendom". Vel, forventer at du svarer siden du selv stiller diverse spørsmål som du har fått svar på, men skjønner at du ikke har lyst å diskutere denne saken videre på sak.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Løsningen er, og har vært i minst 30 år, å legge ut en 4-5 narrebøyer rundt den ekte bøya   :) Helt like bøyer som den «ekte» som er festet med 1” nylontau i 500 kg armert betong, men disse erfestet med flaggline i en melkekartong med sement 

Link to post
Share on other sites

Det er rart med det... 

-man skal tåle at enkeltbåter holder alle andre våkne med fest i gjestehavner. 

-man skal tåle at folk trakker over båten din med sandete sko, mens man sliter og drar i vant og stag.

-man skal tåle at andre bruker flytebrygga di. 

-og har du ordnet ei skikkelig bøye utenfor hytta, så er du jaggu en drittsekk da også, for man ødelegger svaimuligheten for andre. 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Pinkvin said:

 

Hvor ser du hat og vrede mot lovlige fortøningsbøyer? Da tror jeg du bør lese tråden på nytt. 

 

Han sikter kanskje til det du skrev om at "det er frekt som faen" osv. 

 

Kan ikke helt skjønne hvorfor det er det? I en kommune hvor det er tillatt er det vel de folkevalgte som har bestemt at det skal være sånn, og alle har akkurat samme anledning til å gjøre det. Det kan jo f.eks. være en fordel når det ikke er plass i båthavna i hjemkommunen, hvor vel de fleste ville foretrekke å ha plass, fremfor i bøye. 

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin, jeg er enig med deg i at det er en uting at den dyrebare strandsonen vår privatiseres. Men nå er det jo en gang slik at mye uopprettelig skade skjedde på 50, 60 og 70 tallet, da det nærmest var fritt fram å sette opp ei hytte om man hadde penger til det. I tillegg kommer alle de gamle husene fra fiskere og sjøfolk som ligger vakkert plassert i lune viker og sund. Det skal vel godt gjøres å få revet alle disse husene og hyttene og gjøre arealene tilgjengelig for allmennheten. Og så lenge det er slik må jo de som eier disse hyttene få lov til å ha båt. Dersom noen har en svaibøye eller fortøyningsbøye utenfor hytta si så må vel det være mye mindre privatiserende enn en brygge? Så hvis du først skal kritisere de som tar seg til rette, evt. barn eller barnebarn av disse, bør du kanskje rette kruttet ditt mot de som har private brygger. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 1 time siden:

@Pinkvin, jeg er enig med deg i at det er en uting at den dyrebare strandsonen vår privatiseres. Men nå er det jo en gang slik at mye uopprettelig skade skjedde på 50, 60 og 70 tallet, da det nærmest var fritt fram å sette opp ei hytte om man hadde penger til det. I tillegg kommer alle de gamle husene fra fiskere og sjøfolk som ligger vakkert plassert i lune viker og sund. Det skal vel godt gjøres å få revet alle disse husene og hyttene og gjøre arealene tilgjengelig for allmennheten. Og så lenge det er slik må jo de som eier disse hyttene få lov til å ha båt. Dersom noen har en svaibøye eller fortøyningsbøye utenfor hytta si så må vel det være mye mindre privatiserende enn en brygge? Så hvis du først skal kritisere de som tar seg til rette, evt. barn eller barnebarn av disse, bør du kanskje rette kruttet ditt mot de som har private brygger. 

 

Har nevnt det flere ganger at jeg ikke ser på bøyer med tilknytning til hytte, hus, naust med strandlinje som noen utfordring. Sier seg selv at ikke alle plasser egner seg for brygge og at man må velge feks å ha en bøye i stedet. Og såvidt jeg kan begripe vil det også være fullt mulig å gjøre formelt og lovlig. Og legges de på normale dyp ifht land så vil de neppe være noe til hinder hverken for ferdsel eller ankring. 

 

Det er alle de andre bøyene, som ligger for langt ute, som ligger i veien for ferdsel og ankring som er problemet. Og så er det et mengdeproblem. Ut fra jeg kan begripe må det være langt flere bøyer i flere områder enn hva det er beboere med strandlinje. Å bare dumpe en moring uten å ha noen tilknytning til sjøen via egen eiendom, eller tinglyst rett eller annen juridisk godkjenning for "tiltaket" syns jeg ikke hører hjemme noe sted hvis det er til hinder for ferdsel og ankring. Og den vurderinga er det ikke den som legger moringen som skal ta ;-) 

---

Så er det det som vel heter "allmenningens tragedie". At en og en legger ut "sin" bøye ser ikke hver enkelt som ett problem. Det er jo bare en til. Men på et tidspunkt så ser det ut som i Paddehavet flere og flere plasser. På et tidspunkt har populære svaiplasser fått så mange bøyer at færre og færre kan ankre opp. Eksempler fra Middelhavet og Karibien om hvordan det har utviklet seg der har blitt tatt opp i tidligere tråder flere ganger, vi vil ikke dit i Norge. Om vi ikke har en bevissthet og aktiv holdning til det nå så er det for seint. Det er kanskje for seint allerede og alt for mye å rydde opp i. For mange har tatt seg til rette og fått en fordel de ikke vil gå glipp av. 

 

Som det er nå skjønner jeg veldig godt motivasjonen for å legge ut en moring. Båtplass er dyrt, "ingen" bryr seg, og man forvalter plutselig et lite stykke offentlig eiendom som om det skulle være sin egen. 

 

Jeg har lagt i et område som vil være perfekt for moring med båten i flere år. Om jeg droppet båtplassen ville jeg tjent inn moringa med gode marginer for lenge siden. Det ligger allerede 6-7 moringer der nå, en til vil vel ikke gjøre noe fra eller til?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 18 timer siden:

 

Så du har aldri sjekket hva som er tinglyst på din egen eiendom. Og om du har, var det veldig vanskelig syns du?

 

 

Jeg vet ikke hvor enkelt det er å sjekke tinglysning på slike bøyer. Som vi alle vet er det slik at bøyer som ligger på mer enn to meters dyp ikke tilhører noen grunneier. Det er altså ikke noen eiendom å tinglyse dette på.

.......

 

Nåvel, igår lå det en diger båt i bøya mi. Det blåste litt, og med det vindfanget han hadde så lå hele bøya under vann, med stanga og mye av fortøyningstauet hans. Hvordan kan han vite om bøya er dimensjonert for en båt på 10 tonn??

 

Jeg skulle bare ligge en kort stund, og jeg gadd ikke ta diskusjonen (Jeg har jo sett hvor mye vrede det kan utløse på nettet, så hva kan det utløse i den virkelige verden??). Jeg la meg derfor i en annens bøye. Jeg kjenner han som har den bøya, og jeg vet hva slags båt han har. Den er større enn min. 

 

Etter en kort stund gikk båten som lå i min bøye, og jeg benyttet anledningen til å flytte hjem. Da snur denne andre båten og kommer tilbake. Han roper over til meg at han bare skal inn til land og hente noen, og at han vil ha tilbake bøya etterpå !!! Hva skal man si til sånt?

.....

 

Jeg vet det er flere andre hytteeiere som har kommentert at bøyene flytter på seg. Nå vet jeg hvorfor. Det er store båter som legger seg på bøyer med små moringer, og som dermed flytter rundt på moringene. De fleste har båter på 14-16 fot, av den gamle skolen. Så kommer det en kjempebåt på 40 fot og legger seg på bøya som kun har noen gamle bremseskiver som moring.  Det er ikke så ille om noen låner bøya, men når de flytter rundt på den blir det værre.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 22 timer siden:

 At bestefar ikke gadd å betale gebyr og tinglyse for 50 år siden, javel, dumt av han da, og dumt for arvingene. Ingenting blir mer lovlig av at en har gjort det i 50 år, det blir vel heller mer graverende at en har ignorert problemstillingen og ikke har prøvd å finne en lovlig løsning.

 

"Ikke gadd" er ikke nødvendigvis riktig. 

 

Byråkratiet har endret seg veldig mye de siste 30 årene. Mitt hus er oppført i 1973. Jeg kjøpte det i 2006. Gikk da til kommunen for å høre hva jeg må gjøre for å leie ut leiligheten i kjelleren lovlig. Den hadde blitt leid ut i mange år, og jeg fikk leieboer "på kjøpet" da jeg kjøpte huset.

 

Sammen med mannen i bygningsetaten fant vi de originale papirene på huset (de eneste kommunen hadde), og han tittet på meg og sa: "I følge våre papirer har huset ditt krypkjeller..."

 

Mitt hus har aldri hatt krypkjeller, og det var godkjent ferdigstilt. Signerte papirer for ferdigstilling lå også der.

 

Dette var gjort i en tid der "det ikke var så nøye".

 

Finnes mange slike historier.

 

(Det ble enkelt fikset av den kommuneansatte ved at jeg leverte inn noen enkl papirer. )

 

Så, det å sitte med "2018-briller" og se på hva som er ansøkt eller ikke for 50 eller flere år siden fungerer ikke. Det er også derfor man har regler og rettspraksis at man har "hevd" på bruk av veier, stier etc. selv om det ikke foreligger noen skriftlig avtale. 

 

Her har TS snakket med kommunen vedr. bytte av moring, og har fått ok for det. Så det å blande inn "å ta seg til rette" i dette blir etter min forståelse ganske søkt uten å kjenne til saken bedre enn vi gjør her.

 

--

RENT GENERELT, og da ikke med fokus på denne enkeltsaken men med fokus på hvordan jeg vil ha det fremover, så kan jeg si dette;

 

Jeg er veldig glad for å bo i en kommune med nydelig skjærgård som hadde forutseende privatpersoner som kjøpte opp øyer og holmer med det formål å hindre bebyggelse og sikre allmenn tilgang. Grimstad skjærgård.

 

Her er det få privatiserte plasser, og få bøyer. Kommunen har anlagt noen brygger her og der for av- og pålossing,  med "Fortøying forbudt", og en flytebrygge for å gjøre tilgangen enklere på ett av de beste stedene.

 

Det er deilig befriende å ha det slik. 

 

Så ja, jeg er for at man skal la dem som har hevd på en plass få lov til å beholde den, og for at man bør ha en kontrollmyndighet for utlegging av nye bøyer. Feks. at kommunen kan gi tillatelse til å legge ut bøye privat, mot at båten merkes med en gitt ID som identifiserer eier. Da er det også enklere å kontrollere bøyer om de er satt opp med tillatelse, eller bare noen som tar seg til rette. I avtalen med kommunen bør det også legges inn et punkt som gir kommunen rett til å fjerne moringen på feks 3 eller 6 måneders varsel.

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Akvanauten, Hadde du unngått å få en 10 tonns "moringsflytter" på båten din ved å skrive "Ikke egnet for fortøyning"?

Evt "maks 0,8 tonns båt"?

 

Hadde jeg hatt en 10 tonns båt hadde jeg aldri lagt meg på en bøye som jeg ikke visste var dimensjonert for det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Litt spent på hva Akvanauten svarte jeg ? 

jeg hadde nok sagt at jeg eier bøya, at det er hyttefortøyningen. og venter på at de skulle dra. Dessuten at den ikke er dimensjonert for gjestens båtstørrelse og at det er et under at de ikke har drevet av. 

 

forøvrig, er det ikke så at på mange av disse bøyene, med stang og øye på toppen, så er det ikke meningen å fortøye i toppen, men under bøya ? At stang og øye er for å hekte tak idet man kommer frem til bøya ? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Akvanauten skrev 1 time siden:

 

Jeg vet ikke hvor enkelt det er å sjekke tinglysning på slike bøyer. Som vi alle vet er det slik at bøyer som ligger på mer enn to meters dyp ikke tilhører noen grunneier. Det er altså ikke noen eiendom å tinglyse dette på.

 

 

Som jeg viste i linker til Statens kartverk så tinglyses bøyer osv som et servitutt på eiendommen. Ikke noe problem det. 

 

For å si det sånn, om jeg hadde hytte ville jeg sørget for å få orden på det, særlig om den ligger i en av nasjonalparkene iom at fylkesmannen skal rydde opp i bøyene der. Men der er det for seint å søke nå hvis bøya ikke er søkt om tidligere, alle får avslag. Da må en få tilsendt alt som er tinglyst på eiendommen og gå i gjennom, kan faktisk være at alt er i orden allerede. 

 

Vi har, fra gammelt av, tinglyst båtfeste, bade og krepserett osv i ett ferskvann nedenfor huset.

--

Eneste grunnen til "motstand" mot å tinglyse jeg kan se er at man vet at bøya er ulovlig og at man vil slite med å få det til. Hvorfor skulle man ellers la være? Å ha alt formelt i orden vil være positivt for verdien på eiendommen osv. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Eureka skrev for 10 timer siden:

 

-og har du ordnet ei skikkelig bøye utenfor hytta, så er du jaggu en drittsekk da også, for man ødelegger svaimuligheten for andre. 

 

 

Ordentlige folk legger ikke bøya si langt ut på en svaiplass. ;-)

 

At du kaller folk for drittsekker som gjør det... vel det får stå for din egen regning. Jeg tror nok heller de er uopplyste. Er slettes ikke sikker på at folk som legger ei bøye "litt langt ut" for å ha daycruiseren, eller ribben sin i ved hytta har kunnskap eller ser konsekvensen av hva de gjør. Jf. allmenningens tragedie så er det ikke den ene bøya som ødelegger, eller den neste, eller den neste, men så "plutselig" er alt ødelagt. 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Komodo said:

@Pinkvin, jeg er enig med deg i at det er en uting at den dyrebare strandsonen vår privatiseres. Men nå er det jo en gang slik at mye uopprettelig skade skjedde på 50, 60 og 70 tallet, da det nærmest var fritt fram å sette opp ei hytte om man hadde penger til det.

 

Den midlertidige strandloven kom allerede i 1965 og ble permanent i 1971. I de områder jeg kjenner nokså godt til så er det ikke bygget en hytte etter 1965, men mange har økt i størrelse hvilket det også trinnvis har vært innført klare restriksjoner på.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, Pinkvin said:

 

Ordentlige folk legger ikke bøya si langt ut på en svaiplass. ;-)

 

At du kaller folk for drittsekker som gjør det... vel det får stå for din egen regning. Jeg tror nok heller de er uopplyste. Er slettes ikke sikker på at folk som legger ei bøye "litt langt ut" for å ha daycruiseren, eller ribben sin i ved hytta har kunnskap eller ser konsekvensen av hva de gjør. Jf. allmenningens tragedie så er det ikke den ene bøya som ødelegger, eller den neste, eller den neste, men så "plutselig" er alt ødelagt. 

 

Nå er det slik at mange hytter ikke har veiforbindelse hvilket gjør at man er avhengig av båt. Har man ikke allerede for lengst anlagt en brygge så kan du glemme å oppføre en slik i dag. Neste alternativ blir da fortøyning til land med en bøye i passende avstand fra land. Tror ikke at det er naturlig for folk flest å legge en slik bøye "litt langt ut". Virker i det hele tatt som om du har et horn i siden til de mange som har hytter ved sjøen, men det må du nok bare leve med!

 

At fylkesmannen, eller andre, kan kreve en lovlig utlagt bøye fjernet for de denne retten/tillatelsen ikke er tinglyst har jeg vondt for å tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke ta det på min regning. For jeg mener ikke de er drittsekker. Man blir sett på som drittsekk. -av de som blir avskåret fra å legge ut ankeret 1 gang i skuddåret. 

 

Jeg synes ikke at det er helt urimelig at en hytteeier skal få legge ut skikkelig moring og bøye, så båten kan fortøyes trygt når man er på hytta. Personlig hadde jeg nok ikke sovet godt på hytta,  om moderskipet lå på anker og familien hadde rodd lettbåten til land. 

 

Det er nok mange årsaker til at man nettopp legger ut moring. 

-for grunt eller for dypt for anker.

-bråddypt

-uegnet sjøbunn

-vindforhold 

-at man stadig bruker båten og ankring blir tungvint. 

 

Og hvem er den som står nærmest til å kjenne forholdene ? Hytteeier? 

 

Men, nå er jeg nok ikke den som plages med dette heller. Jeg har knapt sett slike bøyer på Sunnmøre. Vet av to som er lagt ut av friluftsrådet til bruk for alle. Tydelig merket med allmen bruk, liggetid og max vekt. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dere gnager på ett bein som ikke finnes. Som jeg nå skriver for tredje eller fjerde gang så har jeg ikke noe problemer med at hytter, boliger, naust osv med strandlinje har ei bøye, det sier i grunnen seg selv... og resten får dere lese på nytt. 

---

Mouche, som du ser, har ikke noe horn i siden til noen. Fokuser heller på problemstillingen i stedet for å dele ut horn. 

 

Og forøvrig:

 

https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/fjerner-ulovlige-boyer-og-moringer/s/2-2.952-1.5254852

 

https://www.budstikka.no/nyheter/batliv/nyheter/vil-rydde-opp-i-ulovlige-batplasser/s/2-2.310-1.6264453

 

https://www.nrk.no/vestfold/sjoen-er-fri-for-alle-1.11386642

 

https://www.tvedestrandsposten.no/lokale-nyheter/strid-om-batfeste-avgjort-etter-atte-ar-og-fire-rettsrunder/s/1-115-1686117

 

 

Link to post
Share on other sites

OK, let's end this!

 

Jeg startet tråden. Jeg stilte et spørsmål. Jeg har fått svar. Mange takk.

 

Konklusjonen min er at jeg markerer bøya med et lite diskret merke, der det står mitt fulle navn og telefonnummer. Så lar jeg alle bruke bøya free of charge, men ber dem pent om å flytte seg når jeg selv skal dit. I tillegg vil jeg merke bøya med en vektbegrensning, ikke fordi jeg ikke liker folk med store båter, men fordi jeg vet noe om hva som ligger under vann.

 

Jeg ser det er mange meninger om bøyer, og det er mange sider å se dette fra. Det meste kan løses med Kardemommeloven.

 

Takk for innspill alle sammen. Jeg har fått litt å tenke på. Vi sees på vannet. Kos dere i sola.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

Den midlertidige strandloven kom allerede i 1965 og ble permanent i 1971. I de områder jeg kjenner nokså godt til så er det ikke bygget en hytte etter 1965, men mange har økt i størrelse hvilket det også trinnvis har vært innført klare restriksjoner på.

Det har du sikkert rett i Mouche, og jeg tror nok det er slik her på Hvaler også. Poenget er at vesentlige deler av strandsonen ble privatisert for mange år siden, og der er det ingen retrett. Jeg unner de som har hytte på vakre steder å ha det, men i etterpåklokskapens lys burde mange av disse stedene aldri blitt bebygd. 

 

Nå kan man jo alltids hevde at det er nok muligheter å gjøre strandhugg på de stedene som fremdeles ikke er nedbygd, problemet er bare at det er alle de lune fine stedene som det er trygt å fortøye for natten som ble bebygd først. De lune buktene som er igjen er det rift om når båtfolket skal finne seg en god plass. 

 

Her er noen eksempler for Hvaler/Onsøy. Straks man runder en odde og kommer inn i le ligger det ei hytte der...

 

Gravningsund.PNG.594eae536333c4d00f9abdb58e9998e7.PNG

 

1875918922_Herflrenna.PNG.17928ae11a970943720a7b9f45b89711.PNG

 

Romsundet.PNG.58630cdc0759a3c84b04489fa53a4d4f.PNG

 

720258035_Papperhavn-Seily.PNG.4231fdf3cad39c17fdcd762cfcc548f6.PNG

 

1916988218_Hank.PNG.dbd2bf39a009b8d6c370255998c4d4ab.PNG

 

Slevikkilen.PNG.b576bbefa70af727553696ea50780fd4.PNG

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å finne steder hvor det har blitt bebygget alt for mye, men min "ringe påstand" er at det finnes ledige plasser i bøtter og spann rundt omkring. Nå kan man vel fortøye nokså tett opp til en hytte uten å være til sjenanse eller bryte noen skrevne, eller uskrevne, lover/regler og også legge seg på svai? Jeg er forundret over hvorfor så mange "båtfolk" legger seg i klumper og hauger når det like rundt odden er plass på et egnet sted.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Det er ikke vanskelig å finne steder hvor det har blitt bebygget alt for mye, men min "ringe påstand" er at det finnes ledige plasser i bøtter og spann rundt omkring.

Da stopper vår enighet der. Hvis du ser på de eksemplene jeg la ut kartutsnitt for over, er det kun med ett unntak slik at hele lesiden av øya er tett privatisert, mens den frie og tilglengelige siden av øya er der sydvesten og bølgene står rett inn. Det blir derfor stor trengsel på de få gode stedene som ikke er nedbygd. 

 

For de som bare er ute på dagstur er selvsagt ikke dette et problem, men skal man overnatte ute i skjæra må båten ligge trygt om natta. Så dette er vel et problem som du ikke helt har inne på kroppen Mouche? 

 

Mouche skrev for 2 timer siden:

Nå kan man vel fortøye nokså tett opp til en hytte uten å være til sjenanse eller bryte noen skrevne, eller uskrevne, lover/regler

Usikker på hvor nærme ei hytte det er greit å fortøye, men jeg hadde i alle fall ikke følt meg komfortabel med å legge meg i ei bukt rett nedenfor ei hytte. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Komodo said:

Da stopper vår enighet der. Hvis du ser på de eksemplene jeg la ut kartutsnitt for over, er det kun med ett unntak slik at hele lesiden av øya er tett privatisert, mens den frie og tilglengelige siden av øya er der sydvesten og bølgene står rett inn. Det blir derfor stor trengsel på de få gode stedene som ikke er nedbygd.

 

Beklager, men her har vi nok snakket forbi hverandre. At det er "fullt" i de konkrete områdene du har lagt ut er det ingen tvil om, men mitt poeng er at det finnes steder rundt forbi ved kysten av fylkene på Østlandet og nedover Sørlandet, sågar i "bøtter og spann". Enkelte hevder at det nærmest ikke er mulig å finne egnete steder rundt Blindleia og Lillesandsområdet hvilket er reinspikka tull. Har funnet en mengde flotte plasser bare i dag.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...