Jump to content

Godt voksne menn dropper båtførerprøven og er mest utsatt for ulykker


Coldman

Recommended Posts

Sånn litt apropos holdninger. En reportasje på NRK nylig så ble en voksen mann intervjuet der han lå i all sin prakt på brygga (!) og ble spurt om dette med å redusere promillegrensen til sjøs til å samsvare med grensen på land til hvilket han svarte noe sånn som; "Det er vel ingen som er på sjøen som ikke tar seg noen pils for da blir jo hele kosen borte." Javel.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 5 timer siden:

Et godt kurs ENDRER ( eller BØR endre) holdningen til det å oppføre seg i båt samt å føre båt! Mange er "verdensmestre" FØR de tar kurset, men mere reflekterte ETTER. Etter et langt liv på og ved sjøen, har jeg repekt for elementene, føler jeg meg ganske trygg på meg selv i båt. Men ser stadig flere "skogsmatroser" som f.eks viser liten forståelse for hekkbølger og navigasjonsregler.

 

Enig.

Mener det er sjøfartsdirektoratet sin skyld som ikke hadde ryggrad til å innføre båt-sertifikat for de før 1980 og få innført hastighets-bevis, det er altfor mange uten noe form for opplæring som ødelegger, ingen har fortalt de hva en skipsføres plikter er. Norge har bare ICC light.  Hva kan en da forvente?

Mener det er mangel på opplæring.  holdninger og atferd og ikke promillegrensen alene som kan få ulykkene ned.

Så får en heller diskutere om 5 k 100m fra land er veien å gå med tanke på N.parker og naturreservater.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, Mouche said:

Sånn litt apropos holdninger. En reportasje på NRK nylig så ble en voksen mann intervjuet der han lå i all sin prakt på brygga (!) og ble spurt om dette med å redusere promillegrensen til sjøs til å samsvare med grensen på land til hvilket han svarte noe sånn som; "Det er vel ingen som er på sjøen som ikke tar seg noen pils for da blir jo hele kosen borte." Javel.

 

 

Vi må bare huske å justere fartsgrensene så de også samsvarer, så blir det bra.

Link to post
Share on other sites

Kommentar til Roger Jo over her:

Mener det var etter en grov opptelling man fant ut det ikke kunne innføres obligatorisk båtførerkurs for absolutt alle båtførere. Fantes ikke kapasitet til å få unna så mange kursdeltakere det da var snakk om.

Man måtte begynne i en ende og utvide etter hvert.

Tatt sånn ut ifra husken..:crazy:

 

Ellers enig med de som mener man kan stille spørsmål med hva man lærer på den type kurs hvor det omtrent er kun eksamenssvarene som pugges.

Men er vel slik vi er blitt: Tenker kun kjappe løsninger.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

" Instruktør Thomas Gabrielsen forteller at stadig færre godt voksne menn kommer på kurs hos dem. "

Det er nok noen som snakker for sin syke mor her . . . .

 

Ellers har jeg svært liten tro på sammenheng mellom ulykker på sjøen og manglende båtførerbevis. Nå behøver ingen å be meg belegge dette med statistikk, for det kan jeg ikke. Men jeg synes derimot at de som stadig hyler om flere regler og påbud burde kunne belegge behovet bedre enn bare synsing og tro . . .

 

Jeg er for et mest mulig fritt båtliv med frihet under ansvar. Stort sett vil de ansvarsløse på sjøen bare skade seg selv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 17 minutter siden:

 

Vi må bare huske å justere fartsgrensene så de også samsvarer, så blir det bra.

 

Tenker fart på sjøen er en større risiko en en flaske pils eller to...selv om indremisjonen selfølgelig har en annen oppfatning av saken...

Som sagt, sertifikater fikser ingenting... Det ser en på bilkjøring der de med de nyeste sertifikatene er de med høyest ulykkes frekvens... 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 3 minutter siden:

Jeg vil tro at referanse til de som har de nyeste sertifikatene som regl gjelder de yngste og da kan man kanskje tillate seg å påpeke at hjerne ikke er fullt utviklet før man er 25 år.

..og at et sertifikat ikke bedrer holdninger.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 39 minutter siden:

 

Tenker fart på sjøen er en større risiko en en flaske pils eller to...selv om indremisjonen selfølgelig har en annen oppfatning av saken...

 

Det er vel kombinasjonen som er årsaken til de fleste ulykkene i båt, dersom vi tar vekk båter som synker og arbeidsulykker? (Mitt inntrykk, ikke håndfast statistikk.)

 

Det er vel heller ikke kjøring med én til to pils som er årsaken, men mer større kvantum alkohol?

 

Har inntrykk av at det er to hovedårsaker til dødsulykker der alkohol er en medårsak: Fall over bord (tisse) og uaktsom kjøring (stor hastighet i mørket nær land eller andre båter). 

 

Personlig tror jeg ingen opplæring (utenom å lære seg måtehold og kontrollere sitt alkoholinntak, noe som krever egenmotivasjon) vil føre til færre ulykker. Dessverre.

 

Folk setter seg like forbasket inn i en bil og fyllekjører. De har opplæring i å kjøre bil, lese skilt, høyreregel, bilbeltebruk og vet om promillegrensen. Men folk fyllekjører med bil allikevel, til tross for at opplæringen er mye bedre.

 

De absolutt færreste fører båt i sterkt ruspåvirket tilstand, selv om mange nyter alkohol på sjøen. 

 

Hvis man sorterer vekk de dødsulykkene som kommer av arbeidsulykker, synkende båt (fiskere), alkoholpåvirket med uaktsom kjøring og utlendinger i båt - hvilke ulykker sitter man igjen med da?

 

Kunne disse blitt hindret av bedre opplæring?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Men Norge har ingen liberal alkoholpolitikk. Noen som har vært på systembolaget i Strömstad? Mye norske båtfolk der og det kjøpes mye om gangen. Men det er ikke det tråden handler om. I løpet av de siste 6 år har jeg tatt båtførerkurs på nett to ganger men ikke meldte meg opp til eksamen. Tror jeg hadde klart det fint men så lenge det ikke er påbudt så ser jeg ingen poeng i å måtte ta fri fra jobben eller reise langt til eksamenssted eller ta det på en helg da jeg kunne heller vært på sjøen. Et stykke papir som sier jeg har sånn og sånn kompetanse på sjøen har lite med «real life» å gjøre for meg som er tross i en fritidsbåt fra april til september.

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Folk kan vifte med allverdens sertifikater uten at det vil gjøre dem til bedre båtførere.

(Jfr: Var det ikke Røkke som kjøpte hele greia?)

Med så mange nye båter man har på sjøen nå som har en relativ hastighet langt over det fornuftige kommer det til å skje ulykker enten man liker det eller ei.

Og da kan man sikkert lese seg frem til både det ene og andre når det kommer til statistikker.

 

Eneste som hjelper på å bli en god fører er å prøve og feile og gå gradene fra saktegående båter og oppover. Et kurs kan hjelpe godt det, men jeg har nå mer tro på tips og råd fra andre på sjøen.

 

Synes ikke at rus er et stort problem her i Mandal heller, nå som dette trekkes frem i tråden. Selv ikke i sommerferien. Tror nok at folk flest er relativt oppegående nok til å melde fra om "partybåter" til politiet slik at man får rensa dem ut.

 

Og med "partybåter" mener jeg ikke de som sitter med ei pils og fisker i ei snekke.

Redigert av Snerken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

 

 

Hvis man sorterer vekk de dødsulykkene som kommer av arbeidsulykker, synkende båt (fiskere), alkoholpåvirket med uaktsom kjøring og utlendinger i båt - hvilke ulykker sitter man igjen med da?

 

Kunne disse blitt hindret av bedre opplæring?

 

Riktig ressonert.. et sertifikat hjelper lite og ingenting på å få ned ulykkene..

At mørkemenn mener vi har en liberal alkohol politikk i Norge har ingenting med virkeligheten og gjøre. Norge har vel en av verdens strengeste i så måte..

Holdnings endringer til både fart og flatfylla er stedet å begynne. 

Som tidligere nevnt er det de med det nyeste bilsertifirkatet som er overrepresentert i ulykker i biltrafikken ... 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Ida Marie III said:

 

Som tidligere nevnt er det de med det nyeste bilsertifirkatet som er overrepresentert i ulykker i biltrafikken ... 

 

Altså, nå skrev jeg nettopp at du ikke skulle tenke så mye, men ... Kunne du utdypet litt hvordan du mener årsakssammenhengen er? 

 

En plastlaminert papirlapp hjelper lite, det er opplæringen bak som betyr noe. Se feks på MC-opplæringen og ulykkesstatistikken der de siste 20 åra. 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

 

Riktig ressonert.. et sertifikat hjelper lite og ingenting på å få ned ulykkene..

 

Tilater meg å Tvile. 

Etter lang fartstid i Danmark, er det  utlendinger som har mye å lære når det gjelder hastighet i trange leder.

Etter at de fikk Hastighestbevis har jeg ikke sett uvettig kjøring av en Danske.

 

Hvorfor  er det en helt annen statistikk i Danmark enn  i Norge.


Omkomne 2016
I 2016 omkom 6 personer i forbindelse med fritidsaktivitet på vandet.
4 ud af de 6 omkomne bar redningsvest.

1 ud af de omkomne var fritidsfisker (0 med vest)
1 ud ud af de omkomne var sejler (0 med vest)
2 ud af de omkomne var dykkere (2 med vest)
2 ud af de omkomne var kajak- eller kanoroere (2 med vest)
Omkomne 2015
I 2015 omkom 5 personer i forbindelse med fritidsaktivitet på vandet.
2 ud af de 5 omkomne bar redningsvest. 
1 ud af de omkomne var fritidsfisker (0 med vest)
1 ud af de omkomne var faldet i havnen (0 med vest)
3 ud af de omkomne var kajak-eller kanoroere (2 med vest)

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 time siden:

Tilater meg å Tvile. 

Etter lang fartstid i Danmark, er det  utlendinger som har mye å lære når det gjelder hastighet i trange leder.

Etter at de fikk Hastighestbevis har jeg ikke sett uvettig kjøring av en Danske.

 

Hvorfor  er det en helt annen statistikk i Danmark enn  i Norge.


Omkomne 2016
I 2016 omkom 6 personer i forbindelse med fritidsaktivitet på vandet.
4 ud af de 6 omkomne bar redningsvest.

1 ud af de omkomne var fritidsfisker (0 med vest)
1 ud ud af de omkomne var sejler (0 med vest)
2 ud af de omkomne var dykkere (2 med vest)
2 ud af de omkomne var kajak- eller kanoroere (2 med vest)
Omkomne 2015
I 2015 omkom 5 personer i forbindelse med fritidsaktivitet på vandet.
2 ud af de 5 omkomne bar redningsvest. 
1 ud af de omkomne var fritidsfisker (0 med vest)
1 ud af de omkomne var faldet i havnen (0 med vest)
3 ud af de omkomne var kajak-eller kanoroere (2 med vest)

 

 

 

 

Kan se ut som du får ønsket ditt oppfylt. NRK nyheter melder nå at vannscooter forbundet sier ja til høy hastighet bevis vist det også innføres på hurtiggående båter. Dette etter den tragiske vannscoter ulykken som var..

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner at det har svirret noen tanker og refleksjoner rundt denne problematikken de siste døgn. Uten å ville dra siste ulykke inn i større grad, så er jeg ikke fremmed for noen innstramminger selv om det kanskje vil bety noe plunder og heft for egen del. Jeg har selv bevitnet en "eksplosjon" av aktivitet på sjøen de siste to-tre sesongene - det som motsats til mine 3 dekaders modning i skjærgården.

 

Så ja: Jeg begynner å bli for sertifikater og pålegg - gjerne knyttet opp mot forsikring. Da skal du se det blir fart i sakene...

Link to post
Share on other sites

Som et tillegg: Hvorfor skulle jeg ønske å påføre meg ekstra utgift og tidsheft og denslags ved å advokere for plikter og denslags? Enkelt: Ser jo at sjølivet forandres til det verre - jeg betaler gjerne noen tusenlapper og gir noen timer med kurs og studie for å luke ut noen idioter som ellers/i dag får herje fritt. Kajakpadlere og teinesettere inkludert.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 10 timer siden:

 

Kan se ut som du får ønsket ditt oppfylt. NRK nyheter melder nå at vannscooter forbundet sier ja til høy hastighet bevis vist det også innføres på hurtiggående båter. Dette etter den tragiske vannscoter ulykken som var..

Tragiske ulykker som kanskje kunne hvert unngått, med hastighet bevis og opplæring.

Tragisk hvis  tiltaket blir forbud,  og at de ikke vill innser at  det er den " frie barneoppdragelsen"  som ikke har virket. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

klk skrev On Sunday, July 29, 2018 at 20.23:

Godt voksne menn, dør vel ofte på sykehjem. Her må "myndighetene" gripe inn og få dette under kontroll.

 

Jeg har et inntrykk av at verdensmesterene  vokser proposjonalt med alderen hos for mange menn. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...