Jump to content

Godt voksne menn dropper båtførerprøven og er mest utsatt for ulykker


Coldman

Recommended Posts

Fra NRK.no i går kveld:

https://www.nrk.no/norge/godt-voksne-menn-dropper-batforerproven-1.14140419

 

Det sies ingen ting om sammenheng mellom manglende båtførerbevis og ulykker. 

 

Man blir vel mer bevisst på diverse farer ved å ta et kurs, men jeg tror vel det er andre ting som skal til. 

 

Da jeg tok prøven (i godt visen alder) for 15 - 20 år siden var det kurs over mange kvelder, og vi avsluttet i båt fra Helgeroa og innover Frierfjorden. Alle måtte legge til bøye, kai og vise at de kunne de nødvendige knuter og stikk. Motorlokket ble fjernet og en etter en måtte vise hvor dynamoreima var og foreslå hva som måtte gjøres hvis den røk. Hjemover var det seiling i mørke og vi måtte samarbeide om å stikke ut kursen, tolke fyrlys osv. Jeg kunne mye fra før fordi jeg har gått mange turer langs hele norskekysten samt Svalbard med min far som hadde frakteskuter. Lærte likevel masse på kurset. 

 

Tror nok ikke et kjapt nettkurs vil redde så mange over 40, men det gjør det neppe verre. 

Link to post
Share on other sites

Hvor mange som tar båtførerprøven hvert år er vel ganske uinteressant. Det tallet som burde ha kommer fram er hvor stor andel av de som fører båt som har båtførerprøven eller høyere kompetansebevis. Jeg antar at Norsk Test sitter på denne informasjonen, og når den ikke blir vektlagt i reportasjen skyldes det kanskje at denne informasjonen ikke gir grunnlag for noen dramatiske overskrifter. Selv i verste agurktiden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Den vanlige leksa. Ikke et ord om ulykkene og om de hadde sammenheng med manglende båtførerprøve, eller om det i det hele tatt er noe statistikk å snakke om hvis den typiske båtfører uansett er menn over 40.

 

Dog er det mest graverende nok en gang mangelen på fokus rundt den største årsaken til dødsfall på sjøen og det har ikke engang med båt å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Kurs og kampanjer er en ting, men om dette ikke «går inn» så hjelper det lite for dem som absolutt bør ta teori før de løser fortøyning.

Det er bare å lese inne på forumet fra alle som har ett eller annet problem med det tekniske. Jeg lurer på om de i det hele tatt har sett i en manual.

Link to post
Share on other sites

Joda, «voksne menn» dør oftest på sjøen. Men er de virkelig «mer utsatt»? Nå har ikke jeg ført noen statistikk, men sånn generelt så er vel de aller fleste som ferdes på sjøen (unntatt juli?) «voksne menn»? Særlig når ting er litt farlig, som langt ut, i åpne båter og i dårlig vær? 

 

Jeg vil, uten å ha sjekket, tippe at transseksuelle, samiske, døvblinde rullestolbrukere så godt som aldri dør i fritidsbåtulykker. Likevel er neppe grunnen at disse er bedre båtførere enn «voksne menn»

Link to post
Share on other sites

Artikkelen kommer vel som et resultat av Norsk Tests kommunikasjonsplan som har til hensikt å fremme selskapets komersielle interesser. Og journalister i agurk-modus videreformidler ukritisk alt de mottar av materiell bare de får til å konstruere en dramatisk overskrift. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg er langt over 40 år og uten båtførerbevis (hva skal den beviser egentlig?) og om jeg måtte velge hvor jeg skulle ende livet så hadde jeg valgt på sjøen... 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg er 44 og er ikke pålagt båtførerserifikat. Må likevel innrømme at jeg vurderer å ta det. Jeg hadde nok strøket på prøven om jeg ble kastet ut i det. Når det er sagt; så bruker jeg båten i et begrenset område som jeg etter 30 års farting frem og tilbake i, kjenner ganske så godt. Til mitt bruk handler det mest om å kjenne farvannet, vite hvor man kan gå trygt, vise aktsomhet etterhvert som det lokale sjølivet forandrer seg (kajak, teineblåser osv.), fartstilpassing og ikke minst se an vær og vind. Noen motorstopperfaringer gjør at man tenker seg om.

 

Men: Jeg hadde nok ikke vært komfortabel med å legge ut på lengre turer sånn uten videre. Så da handler det om å kjenne sin begrensning, og ønsker man å utvide horisonten, bør man trene og kvalifisere for nettopp det.

Link to post
Share on other sites

Det er vel lite eller ingenting i pensum som vil hindre de ulykkene som skjer i dag? Jeg klarer ikke å se hvordan kompetansen i et båtførerkurs kan hindre disse ulykkene.

 

Folk vet at det er promillegrense på sjøen, og fører båt mens de er langt over grensen.

 

Folk vet at de ikke bør "parkere" en bpt i 30+ knop. Men det skjer.

 

Folk i vet at det er ufornuftig å kjøre fort i mørket, men allikevel skjer det.

 

Folk vet at det er vestpåbud, men noen kjører også vannskuter og andre små svært raske båter uten.

 

Det er vel de hyppigste årsaken til at voksne mannfolk dør på sjøen? (Utenom fall fra brygger og ikke båt-relatert drukning.)

 

Gang på gang leser jeg om ulykker som kommer av alkoholpåvirkning, høy hastighet i skumring/ mørket og uvettig kjøring.

 

Fiskere som faller ut av båten eller der båten synker regner jeg med har mer relevant kompetanse enn båtførerprøven kan gi dem. Bortsett fra utlendinger, men de kommer uansett ikke under kravet om båtførerbevis meg bekjent.

 

De færreste (noen i det hele tatt?) som dør fordi de ikke kan forskjell på styrbord og babord, ikke kan lese sjøkart, ikke kan knuter eller ikke vet at de har vikeplikt for profesjonelle fartøyer? Jeg tror ikke det. Det er i alle fall min påstand. (Vet at båtførerbeviset er mer enn bare det, men allikevel bare teori og lite om å håndtere raske fartøy eller annet enn det folk allerede vet.)

 

Jeg kan ikke se hvordan båtførerbevis kan avverge disse ulykkene.

 

(Ja, jeg har det selv selv om jeg er akkurat innenfor gruppen som slipper. Tok det da jeg var 15 år, og måtte vente til jeg var 16 med å få det. Jeg lærte mye fornuftig om navigering, og bittelitt annet som jeg ikke hadde plukket opp fra min far. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Haba said:

Her synes ikke være plassen for en seriøs diskusjon. Hvorfor må det flåses over et alvorlig emne ?

 

Enig, men noen har Donald som sitt store forbilde og må derfor benytte enhver anledning til å rakke ned på pressen, journalister og slenge rundt seg med "fake news", dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I de verste ulykkene vi menn forårsaker på sjøen så er det vel ikke manglende båtferdigheter som er mangelen. Det er hvordan alkoholinntak påvirker dømmekraften vår som er problemet. Et generelt alkoholdrikkekurs hadde hatt bedre effekt tror jeg. Det er fart og idioti som dreper, og det vet strengt talt alle enten de kan båtsmannsknop eller ei.

 

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 2 timer siden:

Jeg er 44 og er ikke pålagt båtførerserifikat. Må likevel innrømme at jeg vurderer å ta det. Jeg hadde nok strøket på prøven om jeg ble kastet ut i det. Når det er sagt; så bruker jeg båten i et begrenset område som jeg etter 30 års farting frem og tilbake i, kjenner ganske så godt. Til mitt bruk handler det mest om å kjenne farvannet, vite hvor man kan gå trygt, vise aktsomhet etterhvert som det lokale sjølivet forandrer seg (kajak, teineblåser osv.), fartstilpassing og ikke minst se an vær og vind. Noen motorstopperfaringer gjør at man tenker seg om.

 

Men: Jeg hadde nok ikke vært komfortabel med å legge ut på lengre turer sånn uten videre. Så da handler det om å kjenne sin begrensning, og ønsker man å utvide horisonten, bør man trene og kvalifisere for nettopp det.

Det du beskriver her, er en ansvarsfull båtfører som har gode holdninger. 

 

Tror ikke du hadde blitt noe mer komfortabel med å dra på langur med ferskt bårførerbevis i lomma.

 

Det er holdninger som i all hovedsak mangler blant mange av de som forulykker. Kan ikke skylde på manglende kursing, når du har dundret på skjær med 1,3 i promille.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det handler om holdninger, og at et sertifikat neppe gjør noen stor forskjell. Lå for noen uker siden og drev i solen. Det var var et par joller som lekte seg. Sikkert kamerater. Kjørte frem og tilbake mens de sikkert hadde det morro. "Bang" - så faktisk at de kolliderte. Heldigvis for dem var ikke farten for stor, men de fikk seg nok en støkk ja. Godt mulig de hadde båtførerbevis.

 

En annen anekdote fra sommeren 2018: Jeg badet allerede i mai, og logget temp. 17-18 grader på det høyeste. Var alene ute på sjøen nå i juli. Pent vær som innbød til bading. Logget temp: 14 grader. Bestemte meg for å ikke bade.

 

Moralen er kanskje at vi er ikke fisk. Vi er på bortebane på sjøen. Så ja: Båtførerbevis er en ting. Men det erstatter aldri hverken erfaring eller respekt for både elementer og alt som kan gå galt.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et godt kurs ENDRER ( eller BØR endre) holdningen til det å oppføre seg i båt samt å føre båt! Mange er "verdensmestre" FØR de tar kurset, men mere reflekterte ETTER. Etter et langt liv på og ved sjøen, har jeg repekt for elementene, føler jeg meg ganske trygg på meg selv i båt. Men ser stadig flere "skogsmatroser" som f.eks viser liten forståelse for hekkbølger og navigasjonsregler.

(Med et godt kurs mener jeg et med praktisk tilsnitt i det å føre båt osv. Førerprøven er heller ikke egnet i internettutgave, eller?)

 

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Haba skrev for 11 timer siden:

Her synes ikke være plassen for en seriøs diskusjon. Hvorfor må det flåses over et alvorlig emne ?

Det flåses ikke over det faktum at mennesker skades og omkommer!

Det flåses til en viss grad over er medias og enkelte organisasjoners omgang med statistikker og enkelthendelser hvor tall og hendelser trekkes ut av sammenhengen. Flåsingen er et utslag av oppgitthet over at tall og hendelser til tider tas til inntekt for "de" som har en agenda og benytter en hver mulighet til å fremme egen sak. Litt rundt og vagt formulert for å ikke henge ut noen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 36 minutter siden:

Det flåses ikke over det faktum at mennesker skades og omkommer!

Det flåses til en viss grad over er medias og enkelte organisasjoners omgang med statistikker og enkelthendelser hvor tall og hendelser trekkes ut av sammenhengen. Flåsingen er et utslag av oppgitthet over at tall og hendelser til tider tas til inntekt for "de" som har en agenda og benytter en hver mulighet til å fremme egen sak. Litt rundt og vagt formulert for å ikke henge ut noen.

 

Godt sagt.. ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...